Gymnasieval

Det här är en mycket intressant disskusion tycker jag! (Kanske en helt egen tråd?)

Om jag hade vetat vad jag vet idag, så hade jag gått tekniskt gymnasium just för att få den bredd att välja in på intressanta yrken som jag DÅ inte ens visste fanns.
Nu har livet löst sig ändå för min del, men det har självklart varit en tuffare process att komma dit man vill - så mig är det inte synd om vill jag poängtera.
(och så hade jag en osedvanligt dålig studievägledare på högstadiet och dom hoppas jag är ett utdött släkte! Jag kan även relatera till dagens studievägledare som min junior har haft som verkligen har varit guld, med massor av kunskap, information, inspiration och TID för eleverna :heart)

Men tillbaka till genus så finns det idag inga yrken som är bättre eller sämre beroende på vilket kön man har. Gårdagens "tunga" jobb finns det idag nästan inga kvar av.
Det är snarare att man måste bli presenterad för vad det finns för olika arbeten ute i samhället, dom är ju långt fler än det som gymnasieskolorna/skolverket radar upp. Och dom är mycket mer komplexa.
För att ge ett ex; "projektledare". Jag har inte sett det arbetet skrivas någonstans, och det beror säkert på att det är ett väldigt komplext jobb. Men det är som om det inte ens finns...
Jag hade också en fruktansvärd studievägledare! När jag som femtonårig tjej satt där mitt emot henne och i princip redan hade bestämt mig för samhäll (mitt andrahandsval var media) satt hon bara och gapade om vad min mamma jobbade med (vården) och att jag borde välja samma som hon. Typ vandra där mina föräldrar redan gått, som hon uttryckte sig.

Däremot var det inte tal om att jag skulle välja samma bana som min far med chefsposition. Min två år yngre bror gick däremot höra av samma kärring att han slängde bort sina fina betyg på en yrkesförberedande linje. Vi hade typ samma betyg, han hade lite högre än jag i matte och jag lite högre i språkämnena bara.
 
Som mamma till 3 barn som gått ut gymnasiet så säger jag att bäst är om man väljer något man är intresserad av och också ta en del hänsyn till om det i förlängningen kan ge en ett jobb inom det yrket man känner att man i slutänden vill ha.
 
Hur funkar det med fordonsinriktning? Är det också mycket belastning på lederna?
Min yngsta gick fordon och fick ganska omgående jobb inom branschen, men på kundtjänstsidan vilket var hennes mål med utbildningen.
De flesta företag inom bil/verkstad vill ha folk med fordonsutbilning i kundtjänsten för att de som jobbar där måste kunna förstå och besvara kundernas frågor, veta vilka reservdelar som finns för olika problem, olika bilmodeller och olika märken, kunna tyda diverse ritningar/scheman/funktioner etc.
 
Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen?
Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt. Är lite tveksam till att jobba med hästar som typ hästskötare, av flera anledningar.
Är under utredning för en psoriasis/ psoriasis artrit, vilket påverkar en hel del i ridningen och rent allmänt. Klarar t ex inte av hoppning särskilt bra, ffa inte när det är kallt.
Har av ovanstående anledningar även kollat lite på andra praktiska gymnasier, framför allt el. Är det någon här som gått på gymnasium med inriktning el? Har även kollat lite på hundgymnasium, vi har inte riktigt någon hund som passar men det går nog att lösa. Är det någon här som gått på hundgymnasium så berätta gärna om hur det var :)
Eller ska jag satsa på ridgymnasium och hoppas att det funkar? Är ju hästarna som är mitt största intresse, det släpper jag inte oavsett.
Nu blev det här ganska rörigt, men berätta gärna om era erfareheter och tankar av gymnasium och då framför allt de praktiska (men gärna andra med) :)
 
Hur ska man tänka vid gymnasieval egentligen?
Innan har det varit självklart att söka till ridgymnasium, men nu vet jag inte riktigt. Är lite tveksam till att jobba med hästar som typ hästskötare, av flera anledningar.

Är under utredning för en psoriasis/ psoriasis artrit, vilket påverkar en hel del i ridningen och rent allmänt. Klarar t ex inte av hoppning särskilt bra, ffa inte när det är kallt.

Har av ovanstående anledningar även kollat lite på andra praktiska gymnasier, framför allt el. Är det någon här som gått på gymnasium med inriktning el? Har även kollat lite på hundgymnasium, vi har inte riktigt någon hund som passar men det går nog att lösa. Är det någon här som gått på hundgymnasium så berätta gärna om hur det var :)

Eller ska jag satsa på ridgymnasium och hoppas att det funkar? Är ju hästarna som är mitt största intresse, det släpper jag inte oavsett.

Nu blev det här ganska rörigt, men berätta gärna om era erfareheter och tankar av gymnasium och då framför allt de praktiska (men gärna andra med) :)

Jag valde aldrig gymnasium utefter vad jag vill göra i framtiden. jag tycker man är för ung för att veta (ofta). Jag tog ett hästgymnasium för att dels få mer kunskap inom häst, men mest för att få en rolig skoltid med glädje efter en hemsk tid i högstadiet.

Jag jobbade med hästar 7 år efteråt i och för sig, men inte nu längre och av de 33 i in klass jobbar nog bara 3, kanske 4 med hästar idag. Jag gick på den tiden man fick behörighet till universitetet även om man gick praktiskt gymnasium. Det togs bort efteråt, men vet inte om det ännu är så? Trots allt 12 år sedan jag tog studenten. :P''

Jag tycker du ska ta ett gymnasium som du tror du kan ha roligt på före vad du vill jobba med. :)
 
Jag valde aldrig gymnasium utefter vad jag vill göra i framtiden. jag tycker man är för ung för att veta (ofta). Jag tog ett hästgymnasium för att dels få mer kunskap inom häst, men mest för att få en rolig skoltid med glädje efter en hemsk tid i högstadiet.

Jag jobbade med hästar 7 år efteråt i och för sig, men inte nu längre och av de 33 i in klass jobbar nog bara 3, kanske 4 med hästar idag. Jag gick på den tiden man fick behörighet till universitetet även om man gick praktiskt gymnasium. Det togs bort efteråt, men vet inte om det ännu är så? Trots allt 12 år sedan jag tog studenten. :P''

Jag tycker du ska ta ett gymnasium som du tror du kan ha roligt på före vad du vill jobba med. :)
Man kan som jag fattat det lägga till ämnen så att man blir behörig, alternativt (som jag gjort) söka en profil där man får grundbehörigheten. :)

Jag trivs inte heller i skolan nu, därav att jag inte sökt något som känns särskilt likt grundskolan. Skolan i sig är nog hyfsat bra, men passar inte mig något vidare.
 
Ytterligare en aspekt jag som högstadielärare brukar prata med mina elever om är att, utöver att välja något man tycker är kul (det är trots allt den sista perioden i livet man kan kosta på sig att ha roligt :D;)) välja något där man tror att man kommer ha något utbyte av sina nya klasskamrater. Även om man naturligtvis kommer att umgås med en massa andra människor också så är det ändå de som går samma utbildning man kommer att träffa största delen av tiden. Inte helt oviktigt att man tänker sig att man har lite gemensamt med dem :D
 
Kan mätingenjör vara något?
Vet inte vilken typ av mätingenjör som du avser. De som arbetar inom lantmäteri, bygg- eller anläggning arbetar utomhus hela året, använder sina händer och kan behöva bära på utrusning om det inte finns väg hela vägen fram. Inte så bra om man får problem med lederna när det är kallt.
 
El är bra om du ser till jobb efter gymnasiet och är man hästmänniska brukar man även tänka sig en framtid där jobbet finansierar det.
Du kommer få en bra grund där du har flera möjligheter. Jag jobbar just nu med telekom och har en elutbildning i grunden.

Sen är det klart man ska ha roligt också, jag gick teater på gymnasiet! Både ångrar det och inte, det blev tuffa jobb efter gymnasiet för söka högskolan var inte min grej. Jag ville inte plugga mer! Det blev städjobb och inom vården av äldre främst. Iom det blev det ingen lön jag kunde ha råd med häst då jag bodde ensam.
Några år senare insåg jag att plugga vidare var oundvikligt för att få ett högre avlönat jobb och då gick jag en efter gymnasial utbildning till elektriker.
 
Hade jag fått leve om mitt liv och välja gymnasium hade jag valt något som ger ett tryggt yrke. Teknik, Fordon, el, rörmokare, målare, bygg mm...
Även sjuksköterska och lärare.


Det är yrken och knowledge som kommer behövas i all framtid oavsett var tekniken för oss. För all del programmerare också om man har hjärna för det
 
Min yngsta gick fordon och fick ganska omgående jobb inom branschen, men på kundtjänstsidan vilket var hennes mål med utbildningen.
De flesta företag inom bil/verkstad vill ha folk med fordonsutbilning i kundtjänsten för att de som jobbar där måste kunna förstå och besvara kundernas frågor, veta vilka reservdelar som finns för olika problem, olika bilmodeller och olika märken, kunna tyda diverse ritningar/scheman/funktioner etc.
Det här håller jag med om. Jag har jobbat inom fordonsbranschen, fast just på kundsidan (satt i receptionen och utförde de administrativa bitarna), jag hade ingen erfarenhet av fordon tidigare förutom ett hyfsat intresse så jag kunde identifiera de flesta bilmodeller och ett B-körkort, typ. Jag hade nog faktiskt varit till större nytta från start på företaget om jag hade haft den bakgrunden. Jag jobbade på ett litet företag där mekanikerna tog sig tid att guida mig och jag lärde mig otroligt mycket som jag har nytt av även som privatperson under den tiden. Men jag sökte ett par liknande jobb efter den anställningen i samma bransch, fick ofta komma på intervju men sen stoppade det just för att de fick in ansökningar från personer som gått fordon och var mer insatta i branschen.

Däremot trivdes jag väldigt bra där. Det är helt klart den arbetsgrupp jag trivts bäst i.
 
Man kan som jag fattat det lägga till ämnen så att man blir behörig, alternativt (som jag gjort) söka en profil där man får grundbehörigheten. :)

Jag trivs inte heller i skolan nu, därav att jag inte sökt något som känns särskilt likt grundskolan. Skolan i sig är nog hyfsat bra, men passar inte mig något vidare.
:heart

Ja jag sökte bara utbildningar som var långt från "typiska grundskolefeelingen". Ångrar inte att jag gick häst, inte det minsta. Ångrar att jag inte började studera på universitetet tidigare :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 419
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 013
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp