Gympaskor????

T

Tuki

Kanske borde denna tråd finnas på ryttarutrustning istället, men den berör en allmän diskussion så jag provar att ha den här.

I många trådar har jag läst inlägg som pekar på de risker som finns med att rida i "gympaskor". Nu undrar jag hur mycket sanning som finns i dessa risker. I flera år har jag storögt lyssnat till uttalanden som "din fot kan fastna i stigbygeln" etc. och ridit med obekväma (och dyra´) ridstövlar och skor. Men sedan ett år tillbaka har jag bytt till ett par gamla gympaskor och efter det har min sits förbättrats avsevärt. Några risker har jag faktiskt inte märkt av :)

Till min fråga: är det verkligen mer "farlig" att rida i gympaskor eller är det inte mer skräckpropaganda som tvingar många till stela och dyra ridskor/stövlar :confused:
 
Nej, men det jag menar är att man kan fasta i stigbygeln oavsett man rider i gympa- eller ridskor.
 
Stövel/Sko har en klack som har ett "hack" där tar det stopp (förhoppningsvis)
 
tänk på dom som rider hinderlöp ... inte fan e d väl mycke till klack på dom stövlarna

o om d är så att foten åker igenom så är d antagligen för att hästen hoppar till bockar lr va d nu e så foten hoppar i stigbygeln ... itne glider den bara framåt :crazy:
 
Rider nästan alltid i gympaskor. Rider inte med sporrar längre och då orkar jag inte byta om till skor och chaps.

Kram Favina :bump:
 
Alltid på sommrana rider jag i mina gympaskor (men det för kallt på vintrana så då sätter jag på ridskor.) Jag Tror inte det är farligare än ridskor. Tycker det är skönare att rida i mina gympaskor speciellt när jag rider så många hästar per dag. Så sviktar mina fötter bättre då :)
 
Jag rider med gympadojor under sen vår, sommar och höst. Nu börjar det snart bli för kallt för dem. Har klack på det ena paret, ingen klack på de andra.

Har aldrig fastnat, och har gummisnodd på stigbygeln. Dock har jag fastnat i klumpiga ridskor..

Tycker man får välja själv. Ser ingen stor risk med att ha skor utan klack när man rider, så länge som man har säkerhetsstigbyglar och har stigläderskrampan öppen. Men det tycker jag alltid att man ska ha. :smirk:
 
Tror inte heller på att man skulle "halka igenom" stigbygeln bara för att man inte har klack... :smirk: Jag har aldrig varit med om att någon gjort det. Man trillar ju ur med foten om det händer något, eller fastnar på "tvären" kanske i värsta fall.
Rider inte med gympaskor, men har provat vid något tillfälle, men hade jag ett par som satt bra för ridning skulle jag kunna använda dem.
Har ett par "icke-hästskor" som jag haft om vintern och de har haft ytterst minimal klack.
Tror som någon annan skrev, att det viktigaste är säkerhetsstigbyglar och sigläderskrampan.
 
Hm, vad skönt att det är fler som rider i gympaskor. :smirk:

Jag håller med om att en klack kanske kan förhindra att foten glider in i stigbygeln, men å andra sidan är det väl inte detta som är orsaken till att man fastnar utan att, som bl.a. Goddess och Mitrolle skrev, kan man fastna när foten flyger upp och in i stigbygel (och detta händer oavsett om man har klack eller ej).

Sen har jag varit med otaliga gånger att stora ridskor fastnat i stigbyglar.
 
Jag rider endast i gympaskor utan lack i mina plastsitgbyglar. Dom är såpass smala på bredden o breda på längden att du omöjligt kan få igenom foten. Så det känns rätt säkert. :)
 
Jag rider alltid i gympadojjor!

Visst har man klack "stannar" ju foten vid klacken om den är på väg att glida igenom men jag har aldrig varit med om att jag har fastnat med foten eller nåt.
 
För mig är det självklart att rida i ändamålsenlig klädsel. För mig innebär det ridstövel alt. jodpuhrs+stövelskaft el ridsko+leggins. Nog har det hänt att jag ridit i gympaskor när jag ridit barbacka någon gång men den tanken skulle aldrig slå mig in om jag skulle träna eller rida "seriöst".

Den erfarenhet jag har fått från ridskolan är att det flesta som fastnade i stigbygeln inte hade ridstövlar utan hade klumpiga stora breda skor på sig.

Jag tycker att gympaskor används när man är ute och springer och ridstövlar (el andra ändamålsenliga skor) används när man rider.
 
tror inte heller att man skulle "åka" igenom stigbygeln e nån vidare fara,därmot tycker jag att man (jag) får bättre stöd när man rider i stövlar
 
Det finns ju faktiskt gympaskor med klack som är ämnade för ridning så varför ska man kompromissa när man kan få både gympadojjans bekvämlighet + den eventuella säkerheten av en klack? :D
 
jag rider i bekväma ridskor. (ir stövlar en gång i månaden)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 376
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 184
Senast: Totola
·
C
Hästmänniskan Jag har haft min häst i 16år, en fd travare som jag började som medryttare på och sen fick ta över helt. Jag älskar denna häst och har...
2
Svar
26
· Visningar
3 265
Senast: Curta
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 753
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp