Sv: h**ks

Det låter intressant - funderar på en billig hoppsadel och då kanske jag ska titta på dessa igen, då..

Jag har en cob dressyr xxv utan fish och en endurance xxv med fish.
Jag tycker du kan kika lite på endurance även om du vill ha en hoppsadel. Den har stöd för benen och bred samt kort anläggningsyta. Jag använder den på en av slingorna i distans (har min SS annars). Skulle tro att xv med fish kan passa din häst.
Jag beställde min från en internetbutik i england. Hööks tar VÄLDIGT lång tid på sig med specialbeställningar.
// Linda

Jag provade en Griffin hafl/cob på min arab. Sadeln låg bra, var något för smal dock (XW), men det som var största problemet var att den var för lång =/ Så bara atts tryka.

Men blev positivt överraskad, jag gillar egentligen inte syntet, och den fanns ju inte i 16" så lite stor för mig. Men man satt väldigt korrekt och väldigt skönt. Och den låg som sagt bra på rakryggad och bredryggad arabherre. Det var 'bara' det där med längden..

LÅNG? Provade du verkligen Haflinger coben. Båda mina i 17" xxw dressage är endast 45cm långa och då pratar jag om hela bossarnas längd. Det är inte många sadlar som är så korta.

Camilla_H skrev:
Det låter intressant - funderar på en billig hoppsadel och då kanske jag ska titta på dessa igen, då..

Titta du på dem.. Jag testade en lika dan för kanske fem år sedan och då skulle jag inte ens tänkt tanken att äga en så otrevlig sadel tyckte jag då, tror hästen tyckte lika dant fast de två är mycket lika i kroppen. Så därför tog det ett tag innan jag kom på att jag skulle prova den igen.

Varför den är så trevlig denna gång fattar jag inte, men det är som dag och natt.

Jag har neoprengjorde till min nordis. Den funkar helt okej ligger inte super. Kan bero på att det är strl cob och hon annars har full?
Det är svårt att hitta en lika billig gjord med alla dessa inspänningsmöjligheter.

har ridit mycket i wintec sadlar och har inte blivit mer svettig i dem än i lädersadlar.

sissu skrev:
LÅNG? Provade du verkligen Haflinger coben. Båda mina i 17" xxw dressage är endast 45cm långa och då pratar jag om hela bossarnas längd. Det är inte många sadlar som är så korta.

Ja jag provade haflinger/coben, dressyrmodellen.

Och hade den inte varit för lång hade jag def provat en i XXW, och slagit till om den passat. XW var lite för smal som sag, men iom att längden var som den var så provade jag aldrig XXW.

Hästen har ca 30 cm sadelläge (du förstår, ihop med 'resten', bred rygg, lång, bred OCH hög manke, problemet även för sadelmakare att hitta något som passar honom övht. Fungerar det på ena ledden fungerar det inte på andra ledden, osv), så 45 cm blev ju tyvärr alldeles för långt. :crazy:

Senast ändrad:

Dottern har en sådan till sin NewForest ponny och den ligger kanon! Ponnyns rygg är nog ganska lik en nordis tror jag (hela ponnyn är nog mer nordislik än NFlik faktiskt)...jättebred, ingen manke direkt.

Man sitter bra i den också tycker jag. Har själv en äldre Griffin dressyr till min häst och den knarrar men det gör inte dotterns. Tom dottern som sadeln är för stor för sitter faktiskt riktigt bra i den.

Tönkörningsgjorden i norprene är kalas. Min har jag slitit på i 3 år och det är som ny fortfarande.
När det gäller sadel så har jag bara ridit i Griffins allroundmodell och den var totalt stenhård. Kanske dressyrmodellen är annorlunda?

Senast ändrad:

Liknande trådar

D
Utrustning Jag har tänkt på en sak. Har sett att både Öb och H**ks har billiga sadlar. ÖB Har en sadel som tidigare kostade 1400 kr och sen 999...
Svar
18
· Visningar
2 915
Senast: rainwithdust
·
Utrustning Jag har tänkt beställa en Griffin Haflinger/Cob allround till min nordis. Det jag då fick höra var; "En syntetsadel? Å nej, du... 2
Svar
26
· Visningar
2 732
Senast: diny
·
Utrustning Är det fler än jag som har problem att hitta rätt storlek på all utrustning till sin haflinger? Alltså inte saker som passar på en gång...
Svar
1
· Visningar
1 615
M
Utrustning När min nordis kommer hem från fodervärden planerar jag att köpa en ny sadel åt henne. Hon har f.n en Griffin Haflinger Allround som...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka