Ha barnen att plocka undan efter sig

vinkelina

Trådstartare
Blir smått tokigt på vilket kaos två barn på 1,5 år och 3 år kan skapa på kort tid.

De har ett lekrum men alla saker emigrerar därifrån ut i resten av huset.

Nu har jag infört att innan vi går till dagis på morgonen måste de plocka upp och föra tillbaka de som de dragit ut på morgonen (jag går hemma på dagarna och vill ogärna vara den där mamman som magiskt får kaoset att försvinna). Samma sak på kvällen innan läggdags

Men hur gör man det på ett bra sätt? Man får dra ut allt ur skåpen men då fr man plocka upp sedan typ
 
Blir smått tokigt på vilket kaos två barn på 1,5 år och 3 år kan skapa på kort tid.

De har ett lekrum men alla saker emigrerar därifrån ut i resten av huset.

Nu har jag infört att innan vi går till dagis på morgonen måste de plocka upp och föra tillbaka de som de dragit ut på morgonen (jag går hemma på dagarna och vill ogärna vara den där mamman som magiskt får kaoset att försvinna). Samma sak på kvällen innan läggdags

Men hur gör man det på ett bra sätt? Man får dra ut allt ur skåpen men då fr man plocka upp sedan typ

När vi plockar undan för kvällen då vi ska gå och lägga oss så inkluderar jag Nora, nu är hon bara 1,5 år, men jag brukar säga att nu ska vi städa undan och brukar då peka på något som hon hämtar och sedan pekar jag på korgen där det ska läggas. Nu brukar hon bara ta några enstaka saker och jag resten, för annars hade det tagit hela natten :laugh:

Men hon tycker det är himla kul att vara delaktig.

Gäller även med andra vardagliga saker så som att lägga kläder i tvättkorgen, slänga skräp i soptunnan, sätta in i diskmaskinen osv. Och vill gärna vara med när jag städar, får en egen trasa som hon torkar med osv.
 
Vi plockar undan tillsammans med barnen som en rutin. Med så små barn hänger mycket på er föräldrar. Inte att ni ska städa undan åt barnen men att ni tar initiativ till att det städas. Är det svårt att få med barnen så kan ett tips vara städlåten med hundbert dogson.
 
Blir smått tokigt på vilket kaos två barn på 1,5 år och 3 år kan skapa på kort tid.

De har ett lekrum men alla saker emigrerar därifrån ut i resten av huset.

Nu har jag infört att innan vi går till dagis på morgonen måste de plocka upp och föra tillbaka de som de dragit ut på morgonen (jag går hemma på dagarna och vill ogärna vara den där mamman som magiskt får kaoset att försvinna). Samma sak på kvällen innan läggdags

Men hur gör man det på ett bra sätt? Man får dra ut allt ur skåpen men då fr man plocka upp sedan typ

Så små barn tycker jag ganska lätt börjar plocka om man ställer fram en leksakslåda och börjar plocka i några saker i den och sedan uppmuntrar och lockar lite (läs: överdrivet mycket) :)

För våra stora barn som är snart fem och sju år gamla är några knep:

- Göra det till en tävling, t.ex. gladiatorutmaning, typ ”nästa utmaning är plocka leksaker till lekrummet! Jag upprepar: plocka leksaker till lekrummet! Är gladiator redo? Utmanare redo? Tre, två, ett, kööööör!!! Plocka leksaker, plocka leksaker!” Osv. Viktigt att heja med minst tio gånger så mycket energi som man vill att barnen ska använda i städandet :D:angel:
- Räkna antal leksaker. Alla barn måste plocka tio leksaker t.ex. Ger mer resultat än man tror!
- Plocka innan något kul ska hända, t.ex. ”Nu innan maten vill jag att vi plockar undan lite, jag ställer fram maten så plockar ni under tiden”, eller ”innan filmen plockar vi alla tillsammans i ordning lite här hemma” eller ”nu är det dags för lördagsgodiset, men går alla ett varv först och tar undan sina grejer så häller jag upp i skålen?” Funkar häpnadsväckande bra här hemma :D
 
Så små barn tycker jag ganska lätt börjar plocka om man ställer fram en leksakslåda och börjar plocka i några saker i den och sedan uppmuntrar och lockar lite (läs: överdrivet mycket) :)

För våra stora barn som är snart fem och sju år gamla är några knep:

- Göra det till en tävling, t.ex. gladiatorutmaning, typ ”nästa utmaning är plocka leksaker till lekrummet! Jag upprepar: plocka leksaker till lekrummet! Är gladiator redo? Utmanare redo? Tre, två, ett, kööööör!!! Plocka leksaker, plocka leksaker!” Osv. Viktigt att heja med minst tio gånger så mycket energi som man vill att barnen ska använda i städandet :D:angel:
- Räkna antal leksaker. Alla barn måste plocka tio leksaker t.ex. Ger mer resultat än man tror!
- Plocka innan något kul ska hända, t.ex. ”Nu innan maten vill jag att vi plockar undan lite, jag ställer fram maten så plockar ni under tiden”, eller ”innan filmen plockar vi alla tillsammans i ordning lite här hemma” eller ”nu är det dags för lördagsgodiset, men går alla ett varv först och tar undan sina grejer så häller jag upp i skålen?” Funkar häpnadsväckande bra här hemma :D

Funkar med lillebror att börja plocka. Storebror slår dövöra till och lägger sig på rygg på golvet. Är verkligen en kamp varje dag att få honom att plocka upp efter sig. Brukar som sagt köra ett race morgon och kväll men 10 min plockning tar 30 min :banghead:
 
Funkar med lillebror att börja plocka. Storebror slår dövöra till och lägger sig på rygg på golvet. Är verkligen en kamp varje dag att få honom att plocka upp efter sig. Brukar som sagt köra ett race morgon och kväll men 10 min plockning tar 30 min :banghead:

Tufft!! Vissa barn är verkligen en utmaning att få att plocka efter sig, vårt mellanbarn är likadant och inte hjälper det att bli arg heller. Det som funkar bäst är någon form av tävlingsmoment men det kanske är svårt med er stora än så länge eftersom han är lite yngre? Och har inget storasyskon som kan dra igång tävlingsinstinkten:angel:
 
Blir smått tokigt på vilket kaos två barn på 1,5 år och 3 år kan skapa på kort tid.

De har ett lekrum men alla saker emigrerar därifrån ut i resten av huset.

Nu har jag infört att innan vi går till dagis på morgonen måste de plocka upp och föra tillbaka de som de dragit ut på morgonen (jag går hemma på dagarna och vill ogärna vara den där mamman som magiskt får kaoset att försvinna). Samma sak på kvällen innan läggdags

Men hur gör man det på ett bra sätt? Man får dra ut allt ur skåpen men då fr man plocka upp sedan typ
Jag har märkt att sedan Hugo (robotdammsugare) kom in i familjen så ärr det lättare att få barnen att plocka undan.
Hugo går på schema 9:00 var morgon. I söndags kom jag på min 5- åring med att studsa ur sängen och i panik plocka undan när han hörde Hugo starta 🤣

Inte avsikten när vi köpte Hugo men jag klagar inte 👌
 
Mina barn är ju betydligt äldre 7 & 8 år. Jag kör att de måste städa sitt rum och sina saker i resten av lgh för att få veckopeng. Men det funkar sådär. Ibland är de jätteduktiga men ibland så skiter de i att ens få pengarna. Får nog införa att de behöver städa för att ens få lördagsgodis eller att de får pengarna till att betala godiset med :idea: kanske hjälper :D
 
Mina barn är ju betydligt äldre 7 & 8 år. Jag kör att de måste städa sitt rum och sina saker i resten av lgh för att få veckopeng. Men det funkar sådär. Ibland är de jätteduktiga men ibland så skiter de i att ens få pengarna. Får nog införa att de behöver städa för att ens få lördagsgodis eller att de får pengarna till att betala godiset med :idea: kanske hjälper :D
Just yttre belöning (pengar, saker) är bevisat ingen vidare motivationshöjare, tyvärr. Det funkar lika dåligt för att uppmuntra till högre betyg också. Det som funkar bäst är inre motivation, att det faktum att barnen är delaktiga av egen vilja för att de också tycker att det är viktigt att samarbeta är mycket mer effektivt. Inte lika lättstyrt, men varaktigare och effektivare. Men det gäller ju att lyckas väcka den däe motivationen hos barnen. Med såpass stora barn som dina kanske det funkar att prata om hur ni vill ha det hemma och varför det är viktigt för dig (och ev annan förälder) att det är städat.
 
Just yttre belöning (pengar, saker) är bevisat ingen vidare motivationshöjare, tyvärr. Det funkar lika dåligt för att uppmuntra till högre betyg också. Det som funkar bäst är inre motivation, att det faktum att barnen är delaktiga av egen vilja för att de också tycker att det är viktigt att samarbeta är mycket mer effektivt. Inte lika lättstyrt, men varaktigare och effektivare. Men det gäller ju att lyckas väcka den däe motivationen hos barnen. Med såpass stora barn som dina kanske det funkar att prata om hur ni vill ha det hemma och varför det är viktigt för dig (och ev annan förälder) att det är städat.
Jo dom vill ju också ha det städat men tycker att jag kan städa och inte dom.. :meh:
Vet inte hur det är hos deras far om det är så att de vuxna städar åt dom där. Kan vara det som spökar :idea:
 
Du får klura på vad som motiverar barnen i övrigt och använda det. Att få barn att bara plocka upp fungerar sällan utan det måste vara roligt, engagerande och ha en mening för just den individen.

När mina var små körde vi mycket städdatten. En sprang och hämtade en sak medans jag och andra barnet satt och väntade, när första barnet hade hämtat en sak och lagt den på dess plats dattade hen nästa och nästa fick springa. För mina var det engagerande och roligt, vi gjorde något tråkigt till något roligt och beskådade vårt fina verk när vi var klara :)

Mitt ena barn fick en duplojärnväg när hen var tre år och jag förklarade att den var så dyr att hen fick vara väldigt rädd om den för jag skulle inte kunna köpa en ny om något gick sönder. Jag sa att när hen hade lekt färdigt med den så fick hen plocka undan den innan hen plockade fram något annat för annars kunde den gå sönder. Det la grunden till ett exceptionellt ordningssinne. Hen slarvade aldrig med den och den var lika fin när hen hade växt ifrån den som den var när hen fick den. Det faktum att hen visste att om den gick sönder skulle hen inte kunna leka med den mer för att den inte gick att laga och det kunde inte bli någon ny var motivation nog för hen, för någon annan hade det kvittat precis. Det är det jag menar med att man behöver hitta motivationen för individen.
 
Blir smått tokigt på vilket kaos två barn på 1,5 år och 3 år kan skapa på kort tid.
Ta tre djupa andetag och hjälp barnen! Acceptera att det tar längre tid när de hjälper till än om du skulle gjort det själv. Eller bit i det sura äpplet och gör det själv de dagar det behöver gå fort.
Dina barn är väldigt små fortfarande, och den äldsta är i det som brukar kallas för trotsåldern (även om jag själv föredrar att kalla den för gränstestaråldern eller nåt annat mindre negativt). Små barn förstår inte uttrycket "städa" utan "lägg leksakerna i sin låda" är en bättre uppmaning.
Sen är det ingen dum idé, som någon annan skrev, att begränsa antalet tillgängliga leksaker och byta ut dem med jämna mellanrum. Leksaker som varit borta några veckor blir intressanta igen...
 
Blir smått tokigt på vilket kaos två barn på 1,5 år och 3 år kan skapa på kort tid.

De har ett lekrum men alla saker emigrerar därifrån ut i resten av huset.

Nu har jag infört att innan vi går till dagis på morgonen måste de plocka upp och föra tillbaka de som de dragit ut på morgonen (jag går hemma på dagarna och vill ogärna vara den där mamman som magiskt får kaoset att försvinna). Samma sak på kvällen innan läggdags

Men hur gör man det på ett bra sätt? Man får dra ut allt ur skåpen men då fr man plocka upp sedan typ
Jag hade inte styrt upp städning innan förskolan. Morgonen är stressig som den är och jag vill ha så få konflikter som möjligt.
Håller med @ameo. Städning i den åldern måste styras upp som någon slags aktivitet. Har en 2-åring och en 4,5-åring hemma och den äldsta ifrågasätter ALLT. Så jag måste ha energi att vägleda och styra upp ett städtillfälle för att få det att gå i hamn. Tävling kan funka, men även att sitta med och plocka undan tillsammans. Med båda barnen får jag ge tydliga instruktioner på detaljnivå. ”Alla pusselbitar ska ligga i denna lådan”, ”Samla ihop alla böcker och ställ dem i hyllan” osv.
 
Jag hade inte styrt upp städning innan förskolan. Morgonen är stressig som den är och jag vill ha så få konflikter som möjligt.
Håller med @ameo. Städning i den åldern måste styras upp som någon slags aktivitet. Har en 2-åring och en 4,5-åring hemma och den äldsta ifrågasätter ALLT. Så jag måste ha energi att vägleda och styra upp ett städtillfälle för att få det att gå i hamn. Tävling kan funka, men även att sitta med och plocka undan tillsammans. Med båda barnen får jag ge tydliga instruktioner på detaljnivå. ”Alla pusselbitar ska ligga i denna lådan”, ”Samla ihop alla böcker och ställ dem i hyllan” osv.

Jo, ger ju klara instruktioner på vad som skall göras, tex nu går vi och kastar upp alla mjukisdjur på sängen (ta nalle X Y Z) plocka upp Duplo, klossar osv. Vi har som tur ingen stress på morgonen. Barnen stiger ofta upp redan 6 och skall inte vara på förskolan innan 9 (1 km bort) Massor av tid att skapa kaos på ;)
 
Jag har en snart femåring som är som en trulig tonåring när det gäller såna här saker. Vi städar därför tillsammans, där vi båda lägger lika mycket tid men jag hinner förstås mycket mer. Jag gör lite som @Rhinos, jag ger uppdrag, eller ber dottern själv bestämma, att "Alla gosedjur ska ner i de där lådorna", "Alla böcker i bokhyllan" osv. Jag tar oftast de knepigare sakerna själv, t.ex. att avgöra vilka kläder som ska in i garderoben och vilka som ska tvättas eller sortera alla miljoner sorters pyssel hon har, men jag frågar ofta vad hon vill spara och var hon vill ha t.ex. piprensare eller vad det nu vara.

Hennes känsla verkar oftast vara att vi städat tillsammans och det är jag nöjd med, jag vill bara inte att hon ska se det som att jag städar och hon hjälper till.

Ska dock tillägga att när hon var mindre hade vi ett tag bara ett gäng större lådor/backar som vi öste ner alla leksaker i, helt osorterade och utan ordning. Det gav ändå inget att sortera pussel eller liknande, för halva leken var ju att riva ut allt. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 723
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Jag slog ut en framtand för 2 år sedan, och fick en högst tillfällig sak på plats "jag garanterar inte ens att den håller en dag" sa...
Svar
12
· Visningar
1 614
Senast: ptr
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 587
Senast: ako
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 317
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp