Ha fest i coronatider?

Jag hade inte gått med det upplägget. Skönt att din sambo är på samma spår.

Jag är bjuden på studentfirande och känner mig kluven. Det ska hållas ute och den som anordnar är i riskgrupp så jag antar att det tänks på säkerheten. Men blir det dåligt väder vete tusan hur jag ska göra. Vill gärna gå för det är en familj som betyder jättemkt för mig här där jag bor och känner väldigt få, så de är ett av mina få umgängen sas. Menmen...
 
Här vaccinerar de fortfarande enbart den äldre delen av befolkningen samt vårdpersonal. Så generellt sett så borde ingen, förutom ev någon som jobbar inom vården, vara vaccinerade. Och jobbar man inom vården förstår man att hålla sig hemma från fester.

Ja, jag vet ju inte åldern på de som är bjudna. Det var bara för att förklara hur jag tänker i frågan.
 
Jag är bjuden på studentfirande och känner mig kluven. Det ska hållas ute och den som anordnar är i riskgrupp så jag antar att det tänks på säkerheten. Men blir det dåligt väder vete tusan hur jag ska göra. Vill gärna gå för det är en familj som betyder jättemkt för mig här där jag bor och känner väldigt få, så de är ett av mina få umgängen sas. Menmen...
Skicka en present och bjud in till fika för att fira studenten i slutet av sommaren!
 
Jag hade inte gått med det upplägget. Skönt att din sambo är på samma spår.

Jag är bjuden på studentfirande och känner mig kluven. Det ska hållas ute och den som anordnar är i riskgrupp så jag antar att det tänks på säkerheten. Men blir det dåligt väder vete tusan hur jag ska göra. Vill gärna gå för det är en familj som betyder jättemkt för mig här där jag bor och känner väldigt få, så de är ett av mina få umgängen sas. Menmen...
Du kan ju säga att du kommer sålänge vädret tillåter? Men blir det dåligt väder så att ni inte kan vara ute så kommer du gärna och fikar med dem vid annat tillfälle?
 
Du kan ju säga att du kommer sålänge vädret tillåter? Men blir det dåligt väder så att ni inte kan vara ute så kommer du gärna och fikar med dem vid annat tillfälle?
Håller med om detta! När jag tog studenten, långt före covid, kunde min bästa kompis med familj inte komma på min student p.g.a. de var bjudna på en annan student till en för dem anhörig person. De kom dagen efter och fikade istället. Jag menar, man behöver ju nödvändigtvis inte fira just den dagen, och i dessa tider bör alla ha förståelse för att folk kanske inte vill komma om det är en stor uppslutning av folk.
 
Jag hade inte gått med det upplägget. Skönt att din sambo är på samma spår.

Jag är bjuden på studentfirande och känner mig kluven. Det ska hållas ute och den som anordnar är i riskgrupp så jag antar att det tänks på säkerheten. Men blir det dåligt väder vete tusan hur jag ska göra. Vill gärna gå för det är en familj som betyder jättemkt för mig här där jag bor och känner väldigt få, så de är ett av mina få umgängen sas. Menmen...

Håller med @Kiwifrukt och @MiniLi Går väl jättebra att du kommer och fikar/firar en annan dag :). Det blir ju bara ytterligare ett tillfälle att fira på det sättet :)

Jag har ett liknande dilemma, bjuden på en grej dit man måste åka bil och jag har inte körkort. Vill inte sitta i samma bil som flera andra. Men tänker att jag kan ju få komma och fika vid ett senare tillfälle och då ta med mig typ mamma, som jag väl någon gång måste släppa på att åka bil tsm med ändå sen när vi är fullvaccinerade.
 
Vi skall ha en student om två veckor. Vi kommer att ha folk hit i omgångar, Max 8 stycken samtidigt och vi planerar att sitta ute alt i uterum. Flera av de som kommer har fått en eller två sprutor av vaccin. Jag tänker att det är dumt att riskera något nu, när man har hållit i så länge.
Flera "bubblor", är det egentligen så mycket bättre?
Här tar dottern studenten i juni och det blir inget firande alls.
 
Åtta vänner till mig hade en liten kräftskiva utomhus i början av hösten, precis när andra vågen höll på att dra igång. Jag avstod pga dålig magkänsla kring smittläget. Alla kände sig helt friska och jobbade hemifrån och de sa innan att de skulle hålla sig utomhus och hålla avstånd samt inte sjunga för högt. Det gick ju sådär... några dagar senare insjuknade de första och efter en vecka hade alla testat positivt. Tur i oturen blev ingen särskilt dålig.
 
Har precis tackat nej till ett liknande scenario.
Min syster hade fest för sin dotter som fyllde 20. Antalet gäster skulle bli minst 15 och platsen är en lägenhet i innerstan utan balkong.
Jag kan säga att jag blev chockad över min systers beslut att ha en fest under dom omständigheterna.
Min pappa och hans fru gick, visserligen vaccinerade men ändå. Det förvånade mig en hel del. En coronainfektion skulle med största sannolikhet ta död på min pappa.
Jag var den enda som tackade nej vilket jag är både förvånad och chockad över. Det kändes väldigt obekvämt.
Jag skyllde på att jag jobbar i vården och att det helt enkelt är stor risk att jag blir smittad och tar med mig smittan till jobbet. Det skulle få allvarliga konsekvenser.

Ibland undrar man hur folk tänker. Eller inte tänker kanske. O_o
 
Har precis tackat nej till ett liknande scenario.
Min syster hade fest för sin dotter som fyllde 20. Antalet gäster skulle bli minst 15 och platsen är en lägenhet i innerstan utan balkong.
Jag kan säga att jag blev chockad över min systers beslut att ha en fest under dom omständigheterna.
Min pappa och hans fru gick, visserligen vaccinerade men ändå. Det förvånade mig en hel del. En coronainfektion skulle med största sannolikhet ta död på min pappa.
Jag var den enda som tackade nej vilket jag är både förvånad och chockad över. Det kändes väldigt obekvämt.
Jag skyllde på att jag jobbar i vården och att det helt enkelt är stor risk att jag blir smittad och tar med mig smittan till jobbet. Det skulle få allvarliga konsekvenser.

Ibland undrar man hur folk tänker. Eller inte tänker kanske. O_o

Var det inte max 8 pers som var (är?) tillåtet att samlas också?
 
@Kristall10: Jag tycker inte du är fånig eller tråkig. Upplägget känns inte säkert för två öre.

Jag var på en corona-anpassat studentfirande förra året och där kändes det säkert: Inte många personer, allt utomhus med ordentliga avstånd, bordsplacering efter hushåll (jag satt med studentskans familj eftersom de är mina grannar och vi träffas) och handsprit ÖVERALLT. Plus att inga vansinnesmängder alkohol även om det fanns vin och öl för de som ville ha.

Min mamma dog ju i julas och jag hade ingen begravning med tanke på smittläget men sa till de närmaste att jag kommer att hålla en minnesstund hemma här när omständigheterna tillåter det. Vi är inte ens i närheten av att jag ska anordna något sådant.
 
Var det inte max 8 pers som var (är?) tillåtet att samlas också?
Jo, precis. Det var det jag motiverade mitt beslut med också.
Syrran sa bara jaha, jag förstår dig osv.
Det gick inte upp något ljus direkt hos henne. O_o

edit. Såg att det inte gäller privata fester. Jag tycker ändå det är en rekommendation som man borde hålla sig till. Av solidariska skäl. Men det är min åsikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 051
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp