Ha fest i coronatider?

Jo, precis. Det var det jag motiverade mitt beslut med också.
Syrran sa bara jaha, jag förstår dig osv.
Det gick inte upp något ljus direkt hos henne. O_o

Så tråkigt. :(

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ioner-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/

Rekommendationerna just nu är umgås i en mindre krets så nej jag vill inte gå på fest men blev hånad för att jag avstår

Usch! Jag är den i min närhet som är mest försiktig och folk förstår inte mig alltid heller och tycker jag är fjantig.
"Är du i riskgrupp?"
"Nej"
"Nej, men dåså...kom nu"

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
 
Vi har fortfarande regionala rekommendationer.
"Du uppmanas att begränsa sociala kontakter och inte träffa andra än de du bor med, utöver det som är nödvändigt på ditt arbete eller i din skola."
Räcker långt som argument att inte gå på någon fest, även om den är ute och partytältet är stort...
 
Usch! Jag är den i min närhet som är mest försiktig och folk förstår inte mig alltid heller och tycker jag är fjantig.
"Är du i riskgrupp?"
"Nej"
"Nej, men dåså...kom nu"

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Jag blir så trött, vi har en del såna på jobbet. Vår arbetsplats säger att vi ska jobba hemma, och måste vi av någon anledning vara på kontoret ska vi gå dit, göra det vi ska och sen gå hem igen, inte sitta där hela dagen bara för att. Ändå finns det en del personer som tycker att hela corona-pandemin är överdriven och fånig och "men du som är så ung kommer ju inte dö ändå, pallra dig hit nu, du kan inte vägra gå till jobbet".

1) VI SKA JOBBA HEMIFRÅN, punkt.
2) Bara för att jag är "ung" (30), så behöver inte det betyda att jag inte blir sjuk, det vet man ju inte? Vill man verkligen chansa?
3) Man vet inte vad folk har för liv hemma, om man lever med person i riskgrupp eller liknande.

Det övergår helt mitt förstånd hur folk i maj 2021 kan förneka allvaret i pandemin?
 
Jag blir så trött, vi har en del såna på jobbet. Vår arbetsplats säger att vi ska jobba hemma, och måste vi av någon anledning vara på kontoret ska vi gå dit, göra det vi ska och sen gå hem igen, inte sitta där hela dagen bara för att. Ändå finns det en del personer som tycker att hela corona-pandemin är överdriven och fånig och "men du som är så ung kommer ju inte dö ändå, pallra dig hit nu, du kan inte vägra gå till jobbet".

1) VI SKA JOBBA HEMIFRÅN, punkt.
2) Bara för att jag är "ung" (30), så behöver inte det betyda att jag inte blir sjuk, det vet man ju inte? Vill man verkligen chansa?
3) Man vet inte vad folk har för liv hemma, om man lever med person i riskgrupp eller liknande.

Det övergår helt mitt förstånd hur folk i maj 2021 kan förneka allvaret i pandemin?

Jag håller helt med dig. Det är ofattbart.
Kul för dem sen då (fast iofs de hade väl inte tänkt så ändå men... ) om de smittar någon som är väldigt orolig och som sen blir den där unga, friska som drabbas hårt... och att man inte får ta det på allvar för att man inte är i riskgrupp, suck alltså. Det handlar ju i förlängningen om att minska spridningen också.

Jag tänker att en förklaring kanske är att många är soffpotatisar som inte känner att det gör så mycket om de får nedsatt kondition osv... men jag vet inte...
 
Jag förstår ärligt talat inte varför det är så svårt. Är vi mitt inne i en pandemi? Ja. Ska man festa då? Nej. Kommer det komma tider inom en inte för avlägsen framtid då vi kan festa istället, utan risk för folks liv och hälsa? Ja.

Generellt alltså, inte bara relaterat till den här specifika situationen. Jag har så många i min närhet som säger att SÅKLART måste vi fira 60-årsdagen, SÅKLART måste vi fira midsommar ihop, blablabla. Gå och lägg er igen, inget midsommarfirande är viktigare än någons liv.

:turd:

End of rant.
 
Jag tänker att det är i juni och då har vi med största trolighet andra restriktioner vad det ser ut som nu i alla fall, håller man sig ute får man samlas 50 pers, inomhus gäller fortfarande åtta men det är väl tveksamt att ett partytält ses som inomhuslokal. Med det sagt: Jag hade inte gått på festen om den hålls på det sätt du beskriver. Jag hade dock inte gått så långt som att ifrågasätta de som har festen och de som väljer att gå på den för det är i enlighet med restriktionerna, framförallt om man väljer att ha merparten av festen utomhus.
En student utomhus hade jag gått på. Utan tvekan.
 
Jag jobbar i skolan. Just nu är jag i gymnasieskolans matsal. Gissa hur trångt vi sitter, hur nära alla är i kön och hur många vi är?

Jag säger inte att två fel blir rätt. Jag säger bara att det är som det är. Och att jag ibland kan sucka lite när folk hetsar upp sig. Jobbar man i skola blir det lätt så.
 
Detta är en skärmdump från Covid-19-lagen som gäller till och med 31/9.
Där står att det gäller max 8 personer på privata sammankomster i HYRD lokal, men den formuleringen antar jag enbart är pga att det är omöjligt att kontrollera hur många som befinner sig i varje enskilt boende. Dock anser jag att man bör följa denna lag oavsett om det är en hyrd festlokal eller fest hemma. Covid-19 blir inte mindre smittsamt bara för att du inte betalat för din festlokal...😏
A4CAC256-6F0F-4F93-B202-B6123782CA69.jpeg
 
Detta är en skärmdump från Covid-19-lagen som gäller till och med 31/9.
Där står att det gäller max 8 personer på privata sammankomster i HYRD lokal, men den formuleringen antar jag enbart är pga att det är omöjligt att kontrollera hur många som befinner sig i varje enskilt boende. Dock anser jag att man bör följa denna lag oavsett om det är en hyrd festlokal eller fest hemma. Covid-19 blir inte mindre smittsamt bara för att du inte betalat för din festlokal...😏
Visa bifogad fil 70211
I en hyrd lokal är den som hyr ut lokalen en verksamhetsövare som man kan ställa krav på. Är du hemma hos någon privatperson omfattas du tyvärr inte.

Och håller såklart med, det är dumt att träffas just nu!
 
I en hyrd lokal är den som hyr ut lokalen en verksamhetsövare som man kan ställa krav på. Är du hemma hos någon privatperson omfattas du tyvärr inte.

Och håller såklart med, det är dumt att träffas just nu!
Ja precis, det handlar ju om att det inte går att kontrollera alla enskilda hushåll anta jag. Det kan ju dessutom bo 8 personer eller fler i ett hushåll. Men sett ut smittspridningssynpunkt är det ju ingen skillnad på att ha fest i hyrd lokal eller i hemmet.
 
Jag blir så trött, vi har en del såna på jobbet. Vår arbetsplats säger att vi ska jobba hemma, och måste vi av någon anledning vara på kontoret ska vi gå dit, göra det vi ska och sen gå hem igen, inte sitta där hela dagen bara för att. Ändå finns det en del personer som tycker att hela corona-pandemin är överdriven och fånig och "men du som är så ung kommer ju inte dö ändå, pallra dig hit nu, du kan inte vägra gå till jobbet".

1) VI SKA JOBBA HEMIFRÅN, punkt.
2) Bara för att jag är "ung" (30), så behöver inte det betyda att jag inte blir sjuk, det vet man ju inte? Vill man verkligen chansa?
3) Man vet inte vad folk har för liv hemma, om man lever med person i riskgrupp eller liknande.

Det övergår helt mitt förstånd hur folk i maj 2021 kan förneka allvaret i pandemin?
Och det bakvända argumentet att individen X har låg dödsrisk. (eller ännu värre "jag är inte rädd")
Smittspridning. Hålla nere smittan är vad det handlar om. Suck.

Så om jag sitter i en stor lastbil kan jag köra fort förbi en skola för JAG kommer inte dö av det. :confused:
Det kanske är så att hastighetsskyltarna tar lite fler saker i beaktande.
 
Så tråkigt. :(



Usch! Jag är den i min närhet som är mest försiktig och folk förstår inte mig alltid heller och tycker jag är fjantig.
"Är du i riskgrupp?"
"Nej"
"Nej, men dåså...kom nu"

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Jag har flera gånger fått höra "Om du är rädd så ska du ju såklart inte komma". Det folk verkar ha svårt för att förstå är jag inte är rädd för corona för min egen del. Inte det minsta. Jag har haft och det märktes mindre än en vanlig förkylning och varade betydligt kortare tid. Däremot vill jag inte råka smitta någon som riskerar att bli allvarligt sjuk. Och så vill jag att pandemin ska ta slut så att samhället kan öppna igen och jag kan få gå på mina konserter som jag har inbokade!!
 
Måste få vädra mina tankar lite.
Igår fick min sambo en inbjudan till en kompis födelsedagsfest om knappt tre veckor. Festen kommer att hållas hemma på gården i ett partytält. 12 personer är bjuda och de får ta med respektive. Nu vet jag inte hur många som har respektive och jag tvivlar på att alla kommer. Men potentiellt kan det ju komma uppemot 24 personer. Det är inga personer som han träffar till vardags.
Jag tycker inte detta känns okej och tycker inte det känns bra att min sambo går på festen. Tältet ska rymma 40 pers så enligt inbjudan är festen ”coronasäker”. Jag tvivlar på att det är särskilt säkert när alla börjar vara lite runda under fötterna, det dansas, hög musik spelas och folk behöver skrika åt varandra eller vara nära varandra för att kunna prata, dvs smittan sprids väldigt lätt.
Hur tänker ni? Är jag bara tråkig och torr som tänker så här?
Här uppe i Västerbotten är smittspridningen fortfarande hög och sjukvården fortfarande hårt belastad. De har just förlängt de skärpta restriktionerna för länet tom sista Maj. Festen är dock i början av juni.
Du är inte tråkig utan snarare verklighetsförankrad och klok för att inte tala om ansvarsfull.

Jag t.ex har precis avböjt ett av mina första jobb för året för att man när man kommer dit och går hem måste gå in i ett tält och träffa personer för en hälsokontroll samt för att plocka upp en neonväst och "armband" för att få tillträde till området.

Kort och gott skulle jag, eftersom SAMTLIGA deltagare, funktionärer och annat löst folk måste gå igenom de där tälten, träffa fler baciller och virus än vad jag gjort det senaste 1.5 året. Allt detta för att fota, utomhus, utan att behöva komma i kontakt med någon..
 
Jag har flera gånger fått höra "Om du är rädd så ska du ju såklart inte komma". Det folk verkar ha svårt för att förstå är jag inte är rädd för corona för min egen del. Inte det minsta. Jag har haft och det märktes mindre än en vanlig förkylning och varade betydligt kortare tid. Däremot vill jag inte råka smitta någon som riskerar att bli allvarligt sjuk. Och så vill jag att pandemin ska ta slut så att samhället kan öppna igen och jag kan få gå på mina konserter som jag har inbokade!!

Eller den här: Jag vet inte hur många gånger gamla människor (alltså 70+-arna) har i princip kört på en med sin rullator i affären. Ber man dem backa har både jag och flera andra fått svaret "men jag är så gammal, jag ska snart dö ändå, jag skiter i corona". Okej, DU gör det, men om JAG blir smittad av dig kan jag råka smitta en tredje part som INTE vill dö. Plus att det är faktiskt inte ett trevligt avslut på livet att ligga och dö i covid-19.
 
Jag har flera gånger fått höra "Om du är rädd så ska du ju såklart inte komma". Det folk verkar ha svårt för att förstå är jag inte är rädd för corona för min egen del. Inte det minsta. Jag har haft och det märktes mindre än en vanlig förkylning och varade betydligt kortare tid. Däremot vill jag inte råka smitta någon som riskerar att bli allvarligt sjuk. Och så vill jag att pandemin ska ta slut så att samhället kan öppna igen och jag kan få gå på mina konserter som jag har inbokade!!
”Nä, jag är inte rädd, jag är rädd om mina medmänniskor”
 
Eller den här: Jag vet inte hur många gånger gamla människor (alltså 70+-arna) har i princip kört på en med sin rullator i affären. Ber man dem backa har både jag och flera andra fått svaret "men jag är så gammal, jag ska snart dö ändå, jag skiter i corona". Okej, DU gör det, men om JAG blir smittad av dig kan jag råka smitta en tredje part som INTE vill dö. Plus att det är faktiskt inte ett trevligt avslut på livet att ligga och dö i covid-19.
Nu tycker jag det börjar ersättas av "det är ingen fara, jag har fått två sprutor!"

Jo fast det har ju inte jag och vi båda kan fortfarande bli sjuka så jag försöker fortfarande hålla avstånd...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 055
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp