Ha glasögon när man rider

S

susekl

Funkar det bra? Jag tänker på om dom blir immiga och så när det regnar t.ex. Jag kan av olika orsaker inte ha linser.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Det finns olika trix för att få dem att inte imma igen, bla spray som du köper hos optikern. Men regnet kommer du inte undan, eller om du åker av så kan man ju sätta en spänn på att 3000:- glasögonen går i bitar.

Synd att du inte kan ha linser, den blir liksom en helt ny värld.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Aha, det finns spray alltså, det måste jag kolla upp i så fall, börjar rida på onsdag igen, återfallsryttare efter att ha hållt upp i så där 12 år, har bara blivit enstaka gånger jag ridit sen jag var aktiv. Jo, det är ju lite trist om man skulle åka av och glasögonen går sönder men det är som står till buds så...fick en idé om att man kanske ska skaffa några riktigt billiga glasögon att ha till ridningen, bågarna jag har nu är jag definitivt rädd om. Då spelar det ju inte så stor roll hur dom ser ut.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Annars tycker jag det är förträffligt att inte kunna se ner till marken.... :bump:

Jag får svindel om jag kliver upp på en stol.... :devil:
Men jag kan rida eftersom jag då inte kan se hur långt ner marken är... :banana: :banana:
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag rider rätt så ofta med glasögon och det fungerar riktigt bra faktist. Problem med att det immar är bara vid temperaturväxlingar, dvs på vintern när man kommer från ett varmt stall ut, eller i riktigt hårdträning när ryttaren får svettas.
Men jag föredrar att rida i linser men det gillar inte mina ögon så mycket heller.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Hmm, jag har ridit med glasögon i 20 år, har haft turen att inte få ett enda par att gå sönder vid avramlingar, omkullridningar eller smällar av hästar *peppar, peppar*
Dessutom är det ju knappast bara vid ridning som glasögonen blir immiga eller blöta?
Fast nog är det enklare med linser:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ha glasögon när man rider

crax skrev:
Dessutom är det ju knappast bara vid ridning som glasögonen blir immiga eller blöta?
Fast nog är det enklare med linser:)

Nej, det är det förvisso inte men när man rider lektion på ridskola så är det kanske inte lika lätt att stanna och torka av dom som det är när man sitter på bussen till jobbet liksom. Får väl i värsta fall försöka rida utan.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag rider för det mesta med glasögon.
Och har så gjort många herrans år.
Nu så har jag superlätta Silhoette glasögon i Titan och alla coating som finns.
Och det fungrar jättebra, även mot imma.
Förut så hade jag ett par Peak Performance och använde imspray på dessa, och det fungerade också bra.

Nu så kan jag iofs ha linser, och har även linser ibland, men använder ändå mest glasögon när jag rider.
De i Titan är ju inte direkt i vägen.
Jag rider dessutom många gånger i veckan.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Mina glasögon halkar på näsan när jag rider och blir svettig fast inget ont som inte har något gott med sig...jag slutar med att sitta och titta ner på häst i varje fall.. :smirk:
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Kan du inte berätta mera om dina glasögon?

Har också glasögon numera men det är "vanliga" sådana och jag är rätt rädd att de ska gå sönder, var ju inte direkt billiga...så vaddå "Titan" och de andra du nämnde? Please,please....
 
Sv: Ha glasögon när man rider

susekl skrev:
Coating :confused: :confused: upplys en okunnig tack! :D
En massa lager med olika saker som de har på glasögonglasen för att de skall hålla bättre, bli reptåligare, inte ge reflexer o.s.v.
Prata med din optiker om det
En bra optiker klarar av att man säger att man vill ha glasögon att sporta i.

Men de var dyra, mer än 5'000:- kostade de.
Men det var de värda.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag tycker det funkar bra att rida med brillorna, det enda är att de immar igen om
hästen är (jätte)varm under träningarna i ridhuset:D
Rider utan om det regnar.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag rider alltid med glasögon. Mina är helt vanliga bågar med riktigt glas. Även jag har antireflex på dom.

Det ända jag ser som negativt med att rida med glasögon är att de immar igen vid träning och att man inte ser så bra när de regnar.

En annan sak som jag har märkt är att det går mycket bättre att rida om skalmen slutar i en ganska så kraftig böj bakom örorna. För då hoppar inte glasögonen av när man rider.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Ok då förstår jag. Får väl se om det blir mer ridning än en gång i veckan så småningom, då kan det ju vara värt att satsa lite mer på bra glasögon kanske.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Att jag engång började med att rida utanglasögon är att jag i tonåren fick hornhinnelossning och därmed behöver specialglas...men bara på ett öga...

Det gör att jag får en vansinnig migrän om inte glasögonen är blickstilla när jag använder dom...
För när man rider kan man ju inte undvika att dom rör sej lite upp och ner i takt med hästen...
 
Sv: Ha glasögon när man rider

jag rider alltid med glasögon och det funkar bra.
har ramlat av flera gånger men dom har hållt
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Glasögon passar bra ihop med Jofa-hjälmarna.
De får ett bra skydd både mot skador och dåligt väder där under all plast.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag red nog med glasögon i 10 år innan jag skaffade linser i gymnasieåldern. Störst problemet jag minns är att de blev så fruktansvärt smutsiga :eek:

Sen kan jag idag tycka att glasögon är bättre vid vissa tillfällen. Linser är tex ingen hit om man ska rida på en framridning i jättetorr paddock. När jag tränade fälttävlan en kort period så var det även bättre med glasögon.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu kommer mörkret och jag tycker det är jättejobbigt. Eller mörkerkörning klarar jag, men när det samtidigt regnar och man ska försöka...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 372
Senast: Motacilla
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
577
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp