Ha glasögon när man rider

Sv: Ha glasögon när man rider

<det funkar INTE alss för mig. Och linser har aldrig fungerat heller så jag får rida som ett blindstyre och ser stubbar som björnar precis som hästen. Yieeeehaa!!
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Sådär, har nu inhandlat spray mot imma, så nu gäller det väl bara att hålla sig kvar på pållen imorgon då :p
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag red med glasögon i 2 år ungefär. Funkade bra, men det är läskigt att ramla av, får alltid för mig skröckscener med ögonen intryckta :p
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag klarar inte av att rida med glasögon :o Inte ens vara i stallet. Blir så irriterad på dom så ja slänger av mig dom nånstans o så glömmer jag att dom ligger där o framförallt SER inte att dom ligger där o så går dom sönder ;)

Synd att du inte klarar av linser, de är jäkligt praktiskt ;)
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Istället för imskydds-spray så kan man gnida in ögonglasen med ett tunt lager med diskmedel eller flytande tvål, funkar väldigt bra för många hockeyspelare och kravallpolis mm som inte vill ha imma på visiret.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Hej!
Jag har alltid ridit med glasögon i de 7 år jag ridit aktivt.
Det har aldrig inneburit några problem för min del. Ingen imma eller något.
Jag har aldrig tappat dom, inte ens vid ett par ganska läskiga avtrillningar, varav en gång jag liksom glid landage med huvudet före ner i ridhusunderlaget. Måste ha sett roligt ut :D Inte en repa som resultat av den incidenten! Jag däremot blev lite yr...
Lycka till med ridningen!
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag gjorde det förr, har linser numer.
Spray som sagt, men det finns någon sorts spray som gör att vattnet inte "fastnar" lika lätt också har jag för mig.

Det jag stör mig på med glasögonen nu för tiden är att det blir som en "kant" runt det man ser, men det tänker man ju inte på om man inte använder linser också.

Bra är att ha två par glasögon - ett par "finare" och ett för stallet, svampplockning, joggingrundor etc.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

jag brukar ha glasögon när jag rider, linserna är jobbiga.
nackdelen är att ramlar du av så blir det inte så kul.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Det går att lämna in dom hos optikern så behandlar dom glasögonen med något så att dom inte immar igen så lätt, men jag antar att det inte är gratis.... :angel:
Men visst är det lite jobbigt med hästar vs. glasögon......en gång stog jag och kratsade en bakhov ute i beteshagen och det var mkt flugor så hon viftade till med svansen och min glasögon flög iväg, OJ vad jag letade och jag ser ju dåligt utan liksom, annars hade jag ju inte haft dom :rofl: så jag kröp runt där och "klappade" i gräset utan resultat och svetten rann....tillsist hittade jag dom intrasslade i hästsvansen!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Ha glasögon när man rider

palle skrev:
Annars tycker jag det är förträffligt att inte kunna se ner till marken.... :bump:

Jag får svindel om jag kliver upp på en stol.... :devil:
Men jag kan rida eftersom jag då inte kan se hur långt ner marken är... :banana: :banana:

Hahaha :rofl: :bow: :bow:
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Har alltid ridit i mina och tänker inte alls på dem mer än om man får en blöt gren eller så i ansiktet.
Vid duggregn kan de bli blöta annars skyddar skärmen på hjälmen bra.
Immiga tycker jag bara de blir när man ev skrittar av, det är ju då man brukar knäppa upp jackan lite :smirk: , men meddans man håller på har jag inte upplevt det som ett problem.
Tänker extremt sällan på att jag har dem..
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag har i stort sett alltid använt glasögon när jag ridit, provade ca. 3 mån att använda linser men det är ju hemskt, inte nog med att det känns som om man har stenar under linserna om det väl far dit något så får man inte bort det!

Vid ridning har jag aldrig haft något problem, aldrig immat igen o.s.v (visst när man kommer in i stallet om man ridit ute i kylan, men inte under ridningen). Jag har aldrig provat spayen som ni talar om eller något sådant.... Och jag har haft tur när jag fallit av och aldrig landat på näsan så glasögonen klarar sig bra från sådant.

Nackdelen är att dom blir nötta ganska fort + att dom blir dammiga vid mockning och andra dammiga aktiviteter...Och dom har en benägenhet att bli sneda när Harry är lite väl närgången med sin näsa (tur att jag känner en bra "tillriktare"...
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag tyckte att det var svårt att ha glasögon i stallet övht därför att dom blir immiga, smutsiga och blöta. Men min ridlärare hade glasögon hela min ridskoletid, och det fungerade hur bra som helst. Så det är nog en vanesak. Nu hade jag inte jättestort behov av att ha glasögonen i stallet, men det fanns stunder då jag hade problem. Och linser ville jag inte ha. Så jag opererade mina ögon redan när jag var 19.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag har glasögon och har gjort ett par riktiga avramlingar och dom har suttit kvar.
Däremot om det regnar så lämnar jag glasögonen hemma för då ser jag bättre utan än med. Mycket irriterande med regn.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Haha, det har hänt mig också! Fast jag hittade mina direkt på marken. Och lite bra var det, en hästsvans som sopar rätt i ögonen är inte skönt det heller.
Det värsta med glasögon tycker jag är att de blir så dammiga att man inte ser nåt till sist, är det sen regn på det så är det hopplöst! Imma har jag inte fått så ofta till häst, brukar gå bort när man rider framåt, det är när jag har stannat av nån anledning som det har börjat imma.
Har funderat på att sätta en lös kepsskärm på hjälmen, modell längre för att skydda lite mot regn och sol med kanske. Men det ska ju bli av också... ;)
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Hade ingen aning om att det fanns sån spray! Woho :D Brukar försöka rida med linser annars för att slippa imma, dessutom glider mina glasögon ner över näsryggen när jag svettas. Gillar linser, men jag är allergisk på våren och om det är väldigt dammigt och torrt kan man få det jobbigt, så jag vill kunna rida med glasögon också.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

Jag red med glasögon I ca 7 år innan jag skaffade linser. Visst kunde jag tycka att man fick skjuta upp glasögonen ibland, men annars gick det bra. Rider fortfarande ibland med glasögon. Har aldrig upplevt att det blir immigt under ett ridpass, ooch regnar det om man är ute tycker jag skärmen på hjålmen skyddar mot det mesta. Däremot blir ju glasögonen väldigt smutsiga när man är I stall.
 
Sv: Ha glasögon när man rider

KL
Snart 13 år sedan frågan ställdes :-) Men -
Jag vill varna för att rida med glasögon. Inte för att de ska gå sönder utan pga risken att skada sig. Om man inte ser alltför illa klarar man sig.
Jag fick en skada BREVID ögat - men hade tur (blir för långt att berätta vad som hände).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu kommer mörkret och jag tycker det är jättejobbigt. Eller mörkerkörning klarar jag, men när det samtidigt regnar och man ska försöka...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 372
Senast: Motacilla
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
577
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp