Bukefalos 28 år!

Ha oförsäkrad häst

Jag hade min ponny oförsäkrad men la undan 1000 kr i månaden för henne. Hon var 19 då jag köpte henne och jag visste att om hon skadades skulle det troligen vara slut för hon var i ganska dåligt skick när hon kom hem till mig. Jag hade dock inga ambitioner med henne utan hon var mer en kompis. Hade jag haft henne för träning och tävling hade jag försäkrat henne..
 
Låter väldigt dyrt? Jag hade valt bort liv, mitt försäkringsbolag ger 80% av livvärdet efter 16 år och 60% efter 18 år (om det inte ändrats sen sist jag kollade). Nu har jag en annan ras (storhäst) men vetvård på 60 000 kostar 1700 per år. Valde själv bort liv när han skrevs över på mig för sex år sen.
 
Det beror ju lite på värdet på hästen också.

Mina tävlingshästar har jag haft mer eller mindre fullförsäkrade eftersom det handlade om så stora summor att jag aldrig kunnat komma upp i de beloppen gen om att spara premien. Vi pratar alltså flera hundratusen.

Nuvarande häst (1 år) har jag hög veterinärvård på, men lågt livbelopp. Eftersom han hamnade akut på Helsingborg med operation och 8 dagar på djursjukhus är jag väldigt tacksam för veterinärvården.

Så om man väljer att inte ha det får man nog antingen ha mycket pengar på banken eller vara beredd att ta bort hästen istället för att behandla. I mitt fall kostade hela kalaset ca 80 000, varav jag fick betala ca 15 000 i självrisk.
 
Det beror ju lite på värdet på hästen också.

Mina tävlingshästar har jag haft mer eller mindre fullförsäkrade eftersom det handlade om så stora summor att jag aldrig kunnat komma upp i de beloppen gen om att spara premien. Vi pratar alltså flera hundratusen.

Nuvarande häst (1 år) har jag hög veterinärvård på, men lågt livbelopp. Eftersom han hamnade akut på Helsingborg med operation och 8 dagar på djursjukhus är jag väldigt tacksam för veterinärvården.

Så om man väljer att inte ha det får man nog antingen ha mycket pengar på banken eller vara beredd att ta bort hästen istället för att behandla. I mitt fall kostade hela kalaset ca 80 000, varav jag fick betala ca 15 000 i självrisk.
Jag köpte hästen för 50 så det tar ca 5 år att spara ihop den summan (om jag sparar lika mkt som föräkringen kostar)
 
Jag skulle aldrig ha råd att ha häst om jag inte hade den vetrinärvårdsförsäkrad. Tänk om man måste behandla på klinik en helg. Då springer tusenlapparna snabbt iväg.

Livförsäkring har jag aldrig haft speciell hög. Bara tillräckligt för att kunna köpa ny häst om den gamla behövts ta bort.
 
Ytterligare ett par har haft bara veterinärvård. Allt beror för mig på hur mycket ekonomi man har och hur blödig man är med att låta bli att behandla och ta bort istället. Redan den första timmen på ett djursjukhus kan ju springa upp till 30 000 kr om det vill sig illa, då gäller det att fatta beslut snabbt.
Exakt!

Jag tog bort försäkringarna på hästarna för bortåt 10 år sedan, jag hade alla lågt försäkrade och ändå kostade det 15000 om året. Man får en hel del veterinärvård på hemmaplan för 15000 om året.
Det är också så att vi bor 4 timmars bilresa från närmaste klinik som har stationärvård och/eller jouröppet på nätter och helger och det har fått mig att rannsaka mig själv och inse att en häst som är så sjuk att den behöver sådan vård, den ska inte transporteras i 4 timmar för att få vården.
Så om våra hästar skadar sig eller blir sjuka så kommer vi enbart göra det som går att göra på hemmaplan, eller möjligen på lokala (dagtidsöppna) evidensia-kliniken (som jag dock helst undviker pga deras kryddade fakturor).
Vid större skador får det bli en enkel biljett till hästens evigt gröna land.

(de enda skador vi haft sedan försäkringarna togs bort är att vi fick operera bort ett öga på en katt... och en ful hovböld på min tanthäst - jag borde kunnat behandla bölden själv, men den skruvade hästen är mkt smärtkänslig och dessutom svårsederad, så jag blev tvungen att ta hjälp av kliniken....
Man kan nog säga att vi har sparat närmare 150.000 pengar på att ha oförsäkrat...)
 
Jag skulle aldrig ha råd att ha häst om jag inte hade den vetrinärvårdsförsäkrad. Tänk om man måste behandla på klinik en helg. Då springer tusenlapparna snabbt iväg.
Har man oförsäkrat så får man välja mellan att betala vad det kostar eller att ta bort hästen. Rent krasst.
Livförsäkring har jag aldrig haft speciell hög. Bara tillräckligt för att kunna köpa ny häst om den gamla behövts ta bort.
som tillägg till mitt förra inlägg då:
De flesta av mina hästar är egna uppfödningar som inte ska ersättas på det sättet. De som inte är egna uppfödningar är 19, 22 respektive 29 år och i den mån de ska ersättas behövs inga stora pengar...
 
4300kr/helår.
Men då känns det väl ändå rätt okej? Är det en "full" veterinärvårdsförsäkring (dvs A1, men de brukar väl inte heta det längre). Min haflinger är försäkrad i 25000 kr liv och 120000 kr vet.vård. Den försäkringen kostar 3200 kr/år. Men då är ju haflinger en billigare ras att försäkra än halvblod. Jag hade mycket hellre tagit en mer komplett försäkring för 4300 kr/år än en som bara tar några få saker för 1100 kr/år.
 
Men då känns det väl ändå rätt okej? Är det en "full" veterinärvårdsförsäkring (dvs A1, men de brukar väl inte heta det längre). Min haflinger är försäkrad i 25000 kr liv och 120000 kr vet.vård. Den försäkringen kostar 3200 kr/år. Men då är ju haflinger en billigare ras att försäkra än halvblod. Jag hade mycket hellre tagit en mer komplett försäkring för 4300 kr/år än en som bara tar några få saker för 1100 kr/år.
Ja det är en utökad a1 (Buköppning och rehab ingår)
 
Har man oförsäkrat så får man välja mellan att betala vad det kostar eller att ta bort hästen. Rent krasst.

som tillägg till mitt förra inlägg då:
De flesta av mina hästar är egna uppfödningar som inte ska ersättas på det sättet. De som inte är egna uppfödningar är 19, 22 respektive 29 år och i den mån de ska ersättas behövs inga stora pengar...

Absolut. Dock så vill jag kunna behandla därav vetrinärvårdsfötsäkring.

Jag köper bara föl/unghästar så livförsäkringen är på ca 20 000.
 
Jag har bara de som varit i samma bolag sedan födseln försäkrade, för närvarande 2 av 4 hästar, men har möjlighet att själv betala vård för de andra om så skulle krävas. Vill egentligen säga upp (de orörda) försäkringarna på de två sista också men då kan man ju ge sig den på att det händer något.
 
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?

Jag har bara fölet försäkrat och det bara för att jag köpte långt innan avvänjning och ville att uppfödaren skulle kunna ta ut veterinär vid behov helt utan problem. De andra har jag aldrig försäkrat utan sparar pengar på ett konto istället. Klinik med jouröppet finns inte inom rimligt avstånd så att försäkra för den skull är onödigt.
 
Jag har billiga hästar och försäkringen kostar inte mycket, cirka 1500:- per häst och år. Veterinärvård 50.000 per häst och livförsäkring på 14'000 resp 25'000.
Jag kommer aldrig behandla några större åkommor men i och med att försäkringarna är så billiga har jag dem kvar.
 
Vi har inga av våra galoppörer försäkrade då det knappt är lönt för alla undantag som gäller galopphästar :(.Mina egna uppfödningar och ena avelstoet är försäkrade.Dock inga fantasisummor.
 
Vi har inga av våra galoppörer försäkrade då det knappt är lönt för alla undantag som gäller galopphästar :(.Mina egna uppfödningar och ena avelstoet är försäkrade.Dock inga fantasisummor.
Jag har en pensionerad galoppör (dotterns läromästare, som nu är 22 år och som startade några ggr som unghäst - vi förstår precis varför karriären blev kort :laugh:) och tänkte först ta över säljarens veterinärvårdsförsäkring. Men kände sen att 4000 om året var i saftigaste laget, så vi sket i det.
 
Jag har en pensionerad galoppör (dotterns läromästare, som nu är 22 år och som startade några ggr som unghäst - vi förstår precis varför karriären blev kort :laugh:) och tänkte först ta över säljarens veterinärvårdsförsäkring. Men kände sen att 4000 om året var i saftigaste laget, så vi sket i det.
Saken är den att det finns typ inget du kan försäkra , ganska diskriminerande skulle jag vilja säga.Bara du sätter en träningsadel på en tvååring finns det typ inget du kan försäkra på hästen.Sen vet jag inte varför er häst karriär blev kort men den har hållt till 22 år och det är ju jätteskoj!.Vad jag vet har man tex inga sådana restriktioner hos fälttävlanshästen
 
Nybliven hästägare till ett äldre hbl och jag blev faktiskt ganska chockad av vad det kostar att försäkra.
9500kr/år och då bara 38000kr i liv (hästen är värd en del mer än det) och 50000kr i veterinärvård.
Om jag istället sparar 10000kr/år så har jag 4 år på mig att få ihop livbeloppet.
Om jag tar en enklare försäkring så kostar den istället 1100kr/år, men tar inte hältor/ryggproblem.
Nån annan som har tagit bort försäkringen och sparat pengarna istället?
(Hästen är 17år så en likadan försäkring som den har går inte att få igen om den sägs upp)

Låter väldigt dyrt faktiskt - har du kollat upp det ordentligt? Liv/användbarhet är dyrt och där får man kanske fundera på om man ska ha någon hög försäkring. Veterinärvård för 50 000 kr låter gansak lite. Men lika viktigt är att ta reda på vad som ingår i försäkringen. Ring runt till olika bolag och prata med dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 821
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 254
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det...
Svar
9
· Visningar
1 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp