Hack vs sidepull

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tinystina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 726
T

tinystina

Hur blir skillnaden på hästen på hackamore jämfört med sidepull? Jag vet hur båda fungerar men liksom känslan menar jag.. Om ni förstår vad jag menar? Hur har de olika fungerat på era hästar? Typ blev den "stel" i nacken av det ena och mer lyhörd av det andra..

Funderar på att komplettera med hack, har ridit en del på sidepull men pållan planterar huvudet stadigt och tungt och verkar sådär halvnöjd med den typen av kontakt vi får.

Har som mål att kunna rida en hel del på bettlöst, för damens skull. :smirk:

Sv: Hack vs sidepull

Jag har aldrig ridit på sidepull, och kan därför inte drirekt jämföra några skilnader. men hack gillar jag inte. Dels för att jag tycker att det känns okänsligt, och dels för att man inte kan ta några ledande tygeltag med det.

Jag har aldrig provat att rida på sidepull men ska testa det på pållen när jag har råd att köpa ett riktigt.

Rider på hackamore då och då och pållen trivs på det. Han är avslappnad och går fint. Oftast har jag det när vi luffar i skogen. Tycker det är bra variation mot bett.

en hack har ju långa skänklar vilket gör att det blir ett visst vridmoment när man tar i tyglarna. det gör oxå att kindkedjan trycker

en sidepull verkar bara genom ett tryck på nosen, ungefär som en grimma. men sitter längre ner på nosryggen där hästen är känsligare

En enkel skillnad är att hacket är ett bettlöst stångbett, det verkar med hävstång och du måste rida med sitsen. Kan vara svårt att använda om varken häst eller ryttare är utbildade till "stångnivå".

Ett sidepull liknar mer ett tränsbett, du kan ta ledande tygeltag osv. Oftast ett bättre alternativ.

Jag upplever att ett hack KAN vara bättre om man har vana av att rida på oledat bett och har en häst som normalt vill gå med högt huvud men det finns stor rsk att hästen krullar ihop med det.

Ett sidepull gör att hästen söker sej framåt/nedåt och är lättare att böja, men man får inte ha en helt okänlig häst och man får ABSOLUT inte segdra i tyglarna eller ge förvirrade hjälper eftersom det går snabbt att felinlära sidepull-hjälperna. Vet man bara hur går det som tur är snabbt att lära in det igen.
Fungerar sidepull ser jag ingen anledning att rida med hack, skulle hellre testa bitless bridle.

Liknande trådar

Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 670
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka