Hackamoore eller pessoa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cilia86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 538
C

Cilia86

Hej!

Vad skulle ni helst rida en häst som ni har svårt att få stopp på, hackamore eller pessoa? Varför gör ni det valet?

Tack på förhand!

Sv: Hackamoore eller pessoa

Pelham på dubbla tyglar. Valet är enkelt - jag kan rida emd tränstygeln tills jag behöevr ta tag ordentligt och därefter genast återgå till att rida med endastv tränstygeln igen. På så sätt kan jag rida hästen på tränsbett tills jag verkligen behöver skarpare och jag sitter inte och håller i skaroa bett hela tiden.

jag skulle helt klart välja sidepull eller repgrimma; när du rider "vanligt" känner inte hästen av något. När du däremot behöver säga till på skarpen så märks det klart och tydligt. Med ett bettlöst alternativ (inte hakamore) kan du ta i mer utan att skada hästen.

Det är vad jag tycker iaf.

pessoabett är inte skarpt, det är starkt..

Jag skulle skola den bättre så den blev mer lyhörd... :smirk:

Men om man nu absolut anser sig tvungen att betsla upp så är pelham bäst/minst illa..

Ja, jag har provat båda på en häst, hackamoret kan man sitta och dra och dra i hur mycket som helst, men hästen kör oftast bara in näsan och fortsätter.

Måste jag välja mellan dem så blir det pessoabett, men det är inte något bett jag gillar, finns bättre alternativ! Även mer träning!

Är min skötare som har lite svårt att hålla henne när dom är ute.. ltie motvillig att ge henne ett skarpt/starkt bett.. men pelham lät ju som en ganska bra idé, att man kan rida på vanligt tränsbett tills "nödbromsen behövs"..

Snäjkie skrev:
Vad är skillnaden? :angel: :confused:
skarpa bett är smala, de ger samma kraft fast på mindre yta.. ett starkt bett är bett med hävstång då ytan är normal(bettet är normaltjockt) men kraften ökas iom hävstången..
dvs det är lättare att göra illa hästen med ett skarpt bett än med ett starkt..

Min häst blev förstörd i munnen av pelham med dubbla tyglar även om ja höll den undre tygeln lösare :crazy:

Cilia86 skrev:
Hej!

Vad skulle ni helst rida en häst som ni har svårt att få stopp på, hackamore eller pessoa? Varför gör ni det valet?

Tack på förhand!

Jag skulle inte välja någon av dessa alternativ, utan rida på ett vanligt 2 eller 3-delat samt öva in lydnaden. Var på en kurs vid ett tillfälle, ett annat ekipage hade just dessa stopp-problem och ryttaren frågade då vilket bett hon skulle välja. Instruktören svarade då så här, skulle du ge dig ut och köra en bil utan bromsar? Nä svarade tjejen, då fråga instruktören vad hon skulle göra. Jag skulle reparera bilen innan, ok svarade denna instruktör men varför vill du inte reparera en skada som din häst har fått då?

Måste säga att det var mycket kloka ord.. :)

Mindre tygel, mer ben och sits så ska du se att du får stopp.
Har inte hästen når att dra emot så drar den inte..

Varken Hackamore eller Pessoa...
Rid mer med sätet och benen. Bettlöst, (inte hackamore då), håller jag också med om är ett bra alternativ, bitless bridle gillar jag bäst! Pelham med dubbla tyglar är ett alternativ om du absolut vill ha bett, men våga testa bettlöst, det ger annorlunda signaler till hästen. Det kan resultera i att den inte sticker alls utan går utmärkt att bromsa!! Det gör också att man rider med säte och kropp på ett annat sätt, i alla fall gör jag det sen jag börjat med bettlöst.. Och sen - träna lyhördheten!!! Det Boj skrev var klokt!!! :bow:

Kalla det vad du vill, det är inte ett bett jag rekommenderar, man blir onödigt stark på det, sedan känns ordvalet mindre viktigt i sammanhanget.

jag har med haft lite problem med det, fast bara när ja hoppar. har alltid vanligt tredelat annars. Nu rider jag faktiskt min häst på pessoa när jag hoppar, jag tycker det funkar bäst. Jag har testat med pelham med men han reagerade väldigt mycket på det, började studsa o hålla på och tyckte de var obehagligt, och jag upplevde det som skarpare än pessoat. Jag gillar inte heller pessoa bett egentligen, men på denna hästen har det faktiskt funkat bra. Det är ju jätte svårt det här med bett, men man får ju prova sig fram o se vad som är bäst för just den hästen.

Polly_Mulle skrev:
Kalla det vad du vill, det är inte ett bett jag rekommenderar, man blir onödigt stark på det, sedan känns ordvalet mindre viktigt i sammanhanget.
jaja, skitsamma om du vill neka ren och rätt fakta.. starkt/skarpt bett är juh som att skilja på allround mot hopp/dressyr, whats the different liksom, olika ordval bara..
säger du samma sak om brun och fux också? "ordvalet mindre viktigt" 'det är inte en skimmel iallafall' eller vadå?

;)

Cilia86 skrev:
Hej!

Tack på förhand!

Med risk för upprepning :smirk: , jag skulle inte rida på något av detta, och dessutom inte om man inte behärskar det till fullo.
Jag skulle istället ta hjälp av någon tränare eller annan kunnig och lära hästen mer lydnad, sådana där situationer där man inte får stopp på hästen kan vålla fara både för ryttare, häst och andra :banana:

jag rider min travare med pessoabet, det funkar väldigt bra, har inte på skrapaste lägget. Jag har testat en massa olika bett, men hon gillar pessoabettet bäst.
Jag rider mycket på långa tyglar i alla gångarter, men ibland när hon är taggad av någon anledning så tycker jag det är bättre att ha ett skarpare bett än att behöva sitta en hel runda och dra henne i munnen.

Tycker att man ska testa sig fram och känna efter vad som är bäst. Lydnad är ju jättevikigt, min häst lyder bra, men har som sagt lite motor ibland. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka