Hackamore - hur ska det sitta egentligen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 001
M

Madeleine Nilsson

Här är en bild på min häst med hackamore.

http://i22.photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/Vintern2004-sen28.jpg

(OBS. Jag vet att sadeln är för långt fram, men hon var så tjock då och så hade jag inget schabrak på då, så den gled fram en del.)

Men min fråga är i alla fall om det är så här ett hackamore ska sitta? Det är vad som står i alla böcker och vad alla (erfarna) sagt till mig, så jag var rätt säker på att det var rätt. Speciellt som hästen var nöjd! Men sedan har jag stött på många som placerat det mycket längre ner, som en remontgrimma alltså och till och med värre! Även folk här har lagt in såna bilder. Jag vet att det blir skarpare ju längre ner det sitter, men det kan väl inte vara hur långt ner som helst!?
Nån som vill belysa detta för mig???

Sv: Hackamore - hur ska det sitta egentligen?

Det ska sitta några cm längre ner...

Det ska INTE slå emot dom utskjutande kindbenen...om du förstår hur jag menar...

Det är aldeles för många som har sina hackamore alldeles för långt ner...

Det ska alltså sitta på sama ställe som en engelsk nosgrimma.

Risken är om du har det för långt ner är dels att du kan bryta av hästens näsben...vilket är mycket tunt..dels att du täpper till hästen näsborrar så den för svårt att andas...

höjden är OK. kanske ett hål längre ner skulle vara bra men det är för löst!

när skänkeln är i 45 grader ifrån mungipan ska det inte gå att dra så mycket mera och du har MYCKET mera än 45 grader

Ja det måste en bit längre ner tycker jag med...

Tack för alla svar! Då ska jag prova mig fram så som ni säger. Nu rider jag inte så ofta på det längre, mest när vi är ute i skogen, men ändå. Nån skrev att det ska sitta åt lite hårdare. Jo, det är rätt löst spänt, men spänner jag åt det så gillar inte hästen det. Och sen är det väl så att man ska få plats med två fingrar under kedjan när man tar i tyglarna? Det får man inte om man spänner mer... Men jag ska prova det ni säger! Skönt att det är fler också som tycker att de inte ska sitta alldeles ovanför näsborrarna, då har jag tänkt rätt angående det i alla fall!

Hissa något längre ner och dra åt kedjan lite, säger som sweep, det ska ta stopp nånstans...
och ett hackamore rider i alla fall jag med mkt försiktig kontakt med hästmunnen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 049
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt... 2
Svar
27
· Visningar
3 795
Senast: Silkisif
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 319
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka