Hackamore till het ponny?

Jag har fått lära mig att när man tar i tyglarna åker de övre skänklarna framåt neråt, vilket gör att dem drar i sidostyckerna som i sin tur drar i nackstycket.
Är det inte så? Eller är det jag som är ute och cyklar?

Det blir en form av gagbett om man har skänklar där tyglarna sitter (mungipan dras uppåt mot nackstycket när man drar i tyglarna, tänk Pessoa-bett)

Och en hävstång om man lägger till kedja/curb under käken. Pessoa med kedja blir alltså ett stångbett (dock delat munstycke).

För att det ska bli hävstång krävs en punkt som håller emot.

Men ett baucher är bara ett vanligt bett, ingen hävstång ingen gag.
 
Det blir en form av gagbett om man har skänklar där tyglarna sitter (mungipan dras uppåt mot nackstycket när man drar i tyglarna, tänk Pessoa-bett)

Och en hävstång om man lägger till kedja/curb under käken. Pessoa med kedja blir alltså ett stångbett (dock delat munstycke).

För att det ska bli hävstång krävs en punkt som håller emot.

Men ett baucher är bara ett vanligt bett, ingen hävstång ingen gag.
Hur blir det då om man har en Kimblehook (Fager) med kedja men sätter tygeln där det inte blir hävstång? Som ett Baucher, men med kedja. Har kedjan någon funktion då?
 
Hur blir det då om man har en Kimblehook (Fager) med kedja men sätter tygeln där det inte blir hävstång? Som ett Baucher, men med kedja. Har kedjan någon funktion då?
Ja kedjan kan i det fallet ha en stabiliserande funktion vilket framförallt hästar som har blivit dragna i munnen/blivit utsatta för hårda händer kan behöva under rehab. Sådana hästar gör ofta allt de kan för att skydda sin mun och kan då lyfta bettet/bita fast bettet vilket gör att skadorna på molarerna och/eller vävnad runt omkring inte kan läka. Att då ha en kedja eller en kurbstrap kan ge den stabiliteten och den lilla tyngden som behövs för att hästen ska våga slappna av och till slut våga lita på handen igen. Även endel unghästar kan ha behov av extra stabilitet och räcker det då inte med enbart baucher vilket ger bra stabilitet (vilket är en av orsakerna till att det är ett så snällt bett, en annan är att hästen får hjälp av bettets sidor vid ledande tygeltag vilket gör det tydligare för hästen och enklare att förstå vad ryttaren vill) kan en kurbstrap ge den extra lilla stabiliteten och hjälpen som behövs.
 
Ja kedjan kan i det fallet ha en stabiliserande funktion vilket framförallt hästar som har blivit dragna i munnen/blivit utsatta för hårda händer kan behöva under rehab. Sådana hästar gör ofta allt de kan för att skydda sin mun och kan då lyfta bettet/bita fast bettet vilket gör att skadorna på molarerna och/eller vävnad runt omkring inte kan läka. Att då ha en kedja eller en kurbstrap kan ge den stabiliteten och den lilla tyngden som behövs för att hästen ska våga slappna av och till slut våga lita på handen igen. Även endel unghästar kan ha behov av extra stabilitet och räcker det då inte med enbart baucher vilket ger bra stabilitet (vilket är en av orsakerna till att det är ett så snällt bett, en annan är att hästen får hjälp av bettets sidor vid ledande tygeltag vilket gör det tydligare för hästen och enklare att förstå vad ryttaren vill) kan en kurbstrap ge den extra lilla stabiliteten och hjälpen som behövs.
Ok, då låter det som ett bra bett för mig och min häst! Ska prova att ha tygeln där det inte blir häv.
 
Hur hårt håller/spänner du då om det blir metall mot ben? Den ska nudda när man tar i tygeln, inte ligga emot och absolut inte tryckas emot.
Det ligger ingen tjock muskel där, bara ett tunnt lager vävnad och sen hud.

Det är metall mot ben oavsett hur lätt hand du har, så fort kedjan nuddar. Jag säger inte att det skadar benet - men tänk dig själv skillnaden mellan en metallkedja mot framsidan av ditt smalben vs baksidan på vaden. Du är betydligt känsligare där benet är oskyddat av muskel.

På samma sätt kan även bettet vara metall mot ben, lanerna har inget lager muskler som skyddar, utan det är tungan som skyddar lanerna genom att hålla bettet lyft (dvs om du har lätt hand).
 
Det ligger ingen tjock muskel där, bara ett tunnt lager vävnad och sen hud.

Det är metall mot ben oavsett hur lätt hand du har, så fort kedjan nuddar. Jag säger inte att det skadar benet - men tänk dig själv skillnaden mellan en metallkedja mot framsidan av ditt smalben vs baksidan på vaden. Du är betydligt känsligare där benet är oskyddat av muskel.

På samma sätt kan även bettet vara metall mot ben, lanerna har inget lager muskler som skyddar, utan det är tungan som skyddar lanerna genom att hålla bettet lyft (dvs om du har lätt hand).
Nej det gör det inte men rider man med stångbett ska man såklart också vara medveten om det. Man måste också vara medveten om bettets konstruktion, hur det ska sitta och hur det är tänkt att det ska fungera. Att hålla en kedja mot smalbenet gör inte mer ont än att hålla en läderrem där sålänge kedjan inte är snurrad, någon slår med kedjan mot benet eller på annat vis är våldsam med kedjan. Det är när ryttaren gör fel på något vis, sätter kedjan för hårt eller, vilket nog är vanligare, för löst så att bettet faller igenom och kedjans verkan blir jätteskarp, eller om ryttaren inte fattar hur ett stångbett fungerar eller om ryttaren är hård i handen som det blir problem.
 
Nej det gör det inte men rider man med stångbett ska man såklart också vara medveten om det. Man måste också vara medveten om bettets konstruktion, hur det ska sitta och hur det är tänkt att det ska fungera. Att hålla en kedja mot smalbenet gör inte mer ont än att hålla en läderrem där sålänge kedjan inte är snurrad, någon slår med kedjan mot benet eller på annat vis är våldsam med kedjan. Det är när ryttaren gör fel på något vis, sätter kedjan för hårt eller, vilket nog är vanligare, för löst så att bettet faller igenom och kedjans verkan blir jätteskarp, eller om ryttaren inte fattar hur ett stångbett fungerar eller om ryttaren är hård i handen som det blir problem.
Det får stå för dig, för mig gör minsta tryck mot ben ont.

Och att döma av användningsområdet för kedjor i europeisk hästhantering (stångbett, kedjegrimskaft etc) så tycker hästarna också det. Det gör så akut ont att dom ger sig direkt. Om det inte gjorde det, skulle det inte vara effektivt.
 
Det får stå för dig, för mig gör minsta tryck mot ben ont.

Och att döma av användningsområdet för kedjor i europeisk hästhantering (stångbett, kedjegrimskaft etc) så tycker hästarna också det. Det gör så akut ont att dom ger sig direkt. Om det inte gjorde det, skulle det inte vara effektivt.
Jag pratar inte om tryck utan om att ligga emot. Att folk använder kedjor till att rycka/dra i får stå för dem. Det är djurplågeri och inget annat.
 
Min känsliga häst har fått en geletunnel runt kedjan. Det tycker jag funkar bra och han är också väldigt nöjd med det.
 
Jag pratar inte om tryck utan om att ligga emot. Att folk använder kedjor till att rycka/dra i får stå för dem. Det är djurplågeri och inget annat.
Men det blir ju ett tryck när man tar i tygeln. Det går ju inte att komma undan?
Hela poängen med kedjan är att den ska inverka och hindra stången från att falla igenom. Man behöver ju inte ta hårt i tygeln för att kedjan ska inverka.
 
Jag pratar inte om tryck utan om att ligga emot. Att folk använder kedjor till att rycka/dra i får stå för dem. Det är djurplågeri och inget annat.
Och jag menar just "att ligga emot". Tänk dessutom på utväxlingen i stångbett/hack, det du upplever som lite tryck i den ändan av tygeln är förstärkt i hästens ända pga hävstången.

Metallen är hårdare än benet och det finns inte skyddande muskler där. En del hästar kan bli stressade av att känna det - även om du inte rycker.

Men det finns som sagt läder som alternativ, eller kedjetunnel i olika material.
 
Jag hade definitivt provat att rida på hackamore på bana eller liknande först. Min erfarenhet är att hästar reagerar ganska olika på det. En del "svarar" snabbare än på bett, medan det med en del är mer som att rida i grimma.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp