Hackamore till het ponny?

Du påstod att westernryttare bara rider med sitsen och jag frågade om alla gör det. Sanningen bör väl vara att ambitionen säkert är det, precis som hos andra, men att det varierar hur väl man lyckas
De som rider för instruktör och vill rida western och inte bara åka i bekväm sadel brukar vara väldigt duktiga på det överlag. Folk som inte vill utvecklas finns det överallt.
 
Med den inställningen är det svårt att gå framåt. Jag skulle snarare säga att vi har olika mycket tålamod. Det utmärker mig från andra, inte min ridskicklighet och verkligen inte min snälla häst.

Gör inte saker du inte klarar av helt enkelt. Skritta med sitsen kan du säkert. Gör det och lägg in lite trav. Håll på så tills du kan trava. Jobba med svängar och använd staketet.
Det brukar inte vara så gynnsamt för heta hästar att bara skritta hela tiden. De bygger upp en massa energi som gör att det blir ännu svårare att kommunicera med små signaler.
Det finns inget alls som tyder på att ts inte vill utvecklas utan tvärt om så vill hen förmodligen mest hitta en väg framåt under tiden de fortsätter träna. Önskemålet om att rida på milda bett och även bettlöst tyder ju på att ts är väl medveten om att hen inte vill påverka hästen negativt i munnen, därför känns det lite överdrivet att tolka inläggen så som du gör. Man är ingen djurplågare för att man använder tyglarna när man rider och inte heller om man ibland behöver ta ett mer kraftigt tygeltag när de små hjälperna för stunden inte funkar önskvärt.
 
Det brukar inte vara så gynnsamt för heta hästar att bara skritta hela tiden. De bygger upp en massa energi som gör att det blir ännu svårare att kommunicera med små signaler.
Det finns inget alls som tyder på att ts inte vill utvecklas utan tvärt om så vill hen förmodligen mest hitta en väg framåt under tiden de fortsätter träna. Önskemålet om att rida på milda bett och även bettlöst tyder ju på att ts är väl medveten om att hen inte vill påverka hästen negativt i munnen, därför känns det lite överdrivet att tolka inläggen så som du gör. Man är ingen djurplågare för att man använder tyglarna när man rider och inte heller om man ibland behöver ta ett mer kraftigt tygeltag när de små hjälperna för stunden inte funken kaar önskvärt.

De problemen går att lösa med tex longering, lösgalopp eller tillräckligt stor lösdrift. Dessutom behöver en inte rida i 60 min.

Jag är faktiskt glad att min hästs broms var heltrasig och inte bara slirig. Jag var tvungen att hitta andra lösningar och bygga relation.

Jag tolkar inlägget som att TS och andra befinner sig i en engelsk ridkonstbubbla där vissa saker tas för givna.

Det är inte så mycket det hårda tygeltaget jag vänder mig emot som att en tycker att det är nödvändigt att kunna ta tag. Jag kan ju också tappa balansen eller hamna i en oförutsedd nödsituation. Men det är planeringen för det.

Jag har ju föreslagit ett mjukt babypelham om hästen har plats för det. Det brukar ligga bra och går stt rida mjukt på och om det kommer ett möte på galoppsträckan är det lite hävstång och skadar inte om ryttaren överreagerar.

Hack med skänkel är dock inte lämpligt.
 
De problemen går att lösa med tex longering, lösgalopp eller tillräckligt stor lösdrift. Dessutom behöver en inte rida i 60 min.

Jag är faktiskt glad att min hästs broms var heltrasig och inte bara slirig. Jag var tvungen att hitta andra lösningar och bygga relation.

Jag tolkar inlägget som att TS och andra befinner sig i en engelsk ridkonstbubbla där vissa saker tas för givna.

Det är inte så mycket det hårda tygeltaget jag vänder mig emot som att en tycker att det är nödvändigt att kunna ta tag. Jag kan ju också tappa balansen eller hamna i en oförutsedd nödsituation. Men det är planeringen för det.

Jag har ju föreslagit ett mjukt babypelham om hästen har plats för det. Det brukar ligga bra och går stt rida mjukt på och om det kommer ett möte på galoppsträckan är det lite hävstång och skadar inte om ryttaren överreagerar.

Hack med skänkel är dock inte lämpligt.
Varför tycker du att det är ok att sätta ett hävstångsbett i munnen på hästen men inte att ha hävstångsinverkan på nosryggen? Ponnyhack är knappast skarpt eller olämpligt.

Jag tycker inte din logik går ihop alls. Du protesterar mot att man kan behöva ta mer i tygeln än att krama mjukt, men du tycker att det är ok att rida runt på hävstångsbett som faktiskt är skarpa hela tiden? Varje tygeltag på babypelham blir skarpare eftersom du har hävstångsinverkan hela tiden.
Jag har inget emot att man betslar upp till tex babypelham om hästen är stark ute och trivs på det bettet, men jag fattar inte din logik här?
 
Varför tycker du att det är ok att sätta ett hävstångsbett i munnen på hästen men inte att ha hävstångsinverkan på nosryggen? Ponnyhack är knappast skarpt eller olämpligt.

Jag tycker inte din logik går ihop alls. Du protesterar mot att man kan behöva ta mer i tygeln än att krama mjukt, men du tycker att det är ok att rida runt på hävstångsbett som faktiskt är skarpa hela tiden? Varje tygeltag på babypelham blir skarpare eftersom du har hävstångsinverkan hela tiden.
Jag har inget emot att man betslar upp till tex babypelham om hästen är stark ute och trivs på det bettet, men jag fattar inte din logik här?
Jag tycker att Ts ska träna på sin relation till bästen och rida på sitsen och i teorin kunna ta av tränset.

Som realist har jag föreslagit babypelham med gummi pga bra erfarenheter av det. Rider en hyfsat vettigt verkar hästen trivas. Om det händer en olycka eller nödsituation skadar det inte munnen.

Jag skulle ju varje dag föredra sidepull och väl inlärda onerein, men detv är ju utopi.

Även ponnyhack är rätt skarpt och en ponny kan ha en arabnäsa som kan gå av lätt. Därför inte lämpligt som nödbroms. Bättre till hoppning inne där väggen kan vara nödbroms.

Logiken är enkel realism. Gör så lite skada som möjligt

Rider själv på sidepull och lovar att min häst är hetare än TS ponny. (2 unga tävlingsryttare har styrt på mig och kastat sig av)
 
Ja men *hur* tränar dom, vet du det?

Det handlar definitivt om att "ta tag". Oavsett vilket huvudlag. Och det kan se jävligt hårt ut, beroende på vilken tränares skola personen följer.
De jag sett rider unghästar på sidepull och lär in one rein. Tar de tag gör de det i grimma.

Klart de finns avarter överallt, men det jag vänder mig mot är det engelska tygelberoendet.

2 vänner som ridit svår dressyr tycker att jag är såååå duktig som kan stanna på lång tygel. På fullt allvar, de har utbildat och tävlat byten i serier och kan inte stanna utan kandar 🙈
 
Jag tycker att Ts ska träna på sin relation till bästen och rida på sitsen och i teorin kunna ta av tränset.

Som realist har jag föreslagit babypelham med gummi pga bra erfarenheter av det. Rider en hyfsat vettigt verkar hästen trivas. Om det händer en olycka eller nödsituation skadar det inte munnen.

Jag skulle ju varje dag föredra sidepull och väl inlärda onerein, men detv är ju utopi.

Även ponnyhack är rätt skarpt och en ponny kan ha en arabnäsa som kan gå av lätt. Därför inte lämpligt som nödbroms. Bättre till hoppning inne där väggen kan vara nödbroms.

Logiken är enkel realism. Gör så lite skada som möjligt

Rider själv på sidepull och lovar att min häst är hetare än TS ponny. (2 unga tävlingsryttare har styrt på mig och kastat sig av)

Om man passar in ett hackarmore korrekt så finns det ingen risk att skada hästens nosrygg. Det ska ju inte sitta långt ner på näsan. Ingen har dessutom pratat om att ha hackamore som nödbroms, ts undrade mest om det kan funka på het häst och då tolkar jag det som att ts undrar kring helt normal och mjuk inverkan. Ingen har pratat om att man ska slita i tyglarna. Det finns ett ganska stort spann mellan "endast krama lätt i tygeln" och "slita hårt i nödbromsen".

Jag vill påstå att ponnyhack är mildare än babypelham, men man måste testa för hästar är väldigt olika och det skiljer sig i hur de uppfattar olika typer av inverkan.

Jättebra att du har fått ordning på din heta häst, men det betyder inte att ts måste göra precis som du har gjort eller ens att det skulle funka likadant för dem.
 
Om man passar in ett hackarmore korrekt så finns det ingen risk att skada hästens nosrygg. Det ska ju inte sitta långt ner på näsan. Ingen har dessutom pratat om att ha hackamore som nödbroms, ts undrade mest om det kan funka på het häst och då tolkar jag det som att ts undrar kring helt normal och mjuk inverkan. Ingen har pratat om att man ska slita i tyglarna. Det finns ett ganska stort spann mellan "endast krama lätt i tygeln" och "slita hårt i nödbromsen".

Jag vill påstå att ponnyhack är mildare än babypelham, men man måste testa för hästar är väldigt olika och det skiljer sig i hur de uppfattar olika typer av inverkan.

Jättebra att du har fått ordning på din heta häst, men det betyder inte att ts måste göra precis som du har gjort eller ens att det skulle funka likadant för dem.
När ngn är osäker på sin häst tenderar det att bli nödbroms. Jag tycker inte hack med skänklar är ett bra uteridningsbett om alternativ finns. Ffa inte på het häst.

Gummerad babyhqck måste du anstränga dig för att få bettskador, skulle vara om du är hård hela tiden, med konstant tryck. Åker du av och håller i tygeln är det ingen fara.

Tandläkare rekommenderar ofta detta bett.

Jag har gjort massor med misstag innan min heta häst lärde mig hur en gör. Numera så blir det så enkelt.

Sist jag satt upp på en problemhäst så fick ägaren jättestora ögon för hästen hade ju inga problem. (Nej för jag tog inte i den).

Obs att jag inte gjorde ngt svårt. Stod lätt i sadeln med skänklarna lite utåt och höll i manen. Alla med grundbalans kan det. Den hästen står hos mig och skulle inte ens klassa den som het. Den gillar inte att bli dragen i munnen bara.


Väldigt många tar mer i heta hästar när det bästa kanske är hellång tygel.
 
Baucherbett är ett utav dem snällaste betten som finns. Dem ligger väldigt stilla i munnen, dock ger dem tryck i nacken vilket säger till hästen att sänka huvudet.
 
Jag har fått lära mig att när man tar i tyglarna åker de övre skänklarna framåt neråt, vilket gör att dem drar i sidostyckerna som i sin tur drar i nackstycket.
Är det inte så? Eller är det jag som är ute och cyklar?
 
Baucherbett ger inte tryck i nacken. Det funkar som ett helt vanligt tränsbett men ligger mer stilla och stabilt tack vare de övre skänklarna.
Jag har fått lära mig att när man tar i tyglarna åker de övre skänklarna framåt neråt, vilket gör att dem drar i sidostyckerna som i sin tur drar i nackstycket.
Är det inte så? Eller är det jag som är ute och cyklar?
 
Jag har fått lära mig att när man tar i tyglarna åker de övre skänklarna framåt neråt, vilket gör att dem drar i sidostyckerna som i sin tur drar i nackstycket.
Är det inte så? Eller är det jag som är ute och cyklar?
Det är en vanlig missuppfattning men det är omöjligt att det ger tryck i nacken när det inte är någon hävstång. När du tar i bettet så dras det rakt bakåt vilket inte ger något förändrat tryck i nacken, eller om du tar ett lite upplyftande tygeltag så dras det uppåt och då blir det mindre tryck på nacken.
För att det ska bli tryck i nacken behövs det fasta skänklar nedanför bettringarna som man då fäster tyglarna i.
 
Jag har fått lära mig att när man tar i tyglarna åker de övre skänklarna framåt neråt, vilket gör att dem drar i sidostyckerna som i sin tur drar i nackstycket.
Är det inte så? Eller är det jag som är ute och cyklar?
För att övre delen ska kunna åka framåt måste ju tygeln sitta fast på en motsatt punkt i bettringen. Om du har tygeln lös så vrider sig ju inte bettringen och övre delen ligger still.
 
Det är en vanlig missuppfattning men det är omöjligt att det ger tryck i nacken när det inte är någon hävstång. När du tar i bettet så dras det rakt bakåt vilket inte ger något förändrat tryck i nacken, eller om du tar ett lite upplyftande tygeltag så dras det uppåt och då blir det mindre tryck på nacken.
För att det ska bli tryck i nacken behövs det fasta skänklar nedanför bettringarna som man då fäster tyglarna i.
Ok tack för rättning
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 303
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 947
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp