Hackamore till het ponny?

Skulle bli högst förvånad om alla får stopp på sina hästar i alla lägen utan att ta i tygeln. Sen vore det väl toppen om alla kunde bromsa med sits/röst, men så är det inte i min omgivning av glada med duktiga amatörer.
Ta i tygeln är en sak, det innebär att man kramar, dvs. finlir. Att ta tag i är en helt annan sak. Att rida med sitsen och inte med handen är själva grunden inom all ridning. Det är det man bör lära sig allra först när man lär sig rida.
 
Ta i tygeln är en sak, det innebär att man kramar, dvs. finlir. Att ta tag i är en helt annan sak. Att rida med sitsen och inte med handen är själva grunden inom all ridning. Det är det man bör lära sig allra först när man lär sig rida.

Det kan också helt enkelt vara en språklig grej.

"ta i tygeln" vs "mjukt krama tygeln" KAN vara samma sak men olika språkbruk. Döm inte folk i förtid pga språket de använder.

Inte riktat åt dig:
(I allmänhet borde folk bli bättre på att använda barmhärtighetsprincipen)
 
Det kan också helt enkelt vara en språklig grej.

"ta i tygeln" vs "mjukt krama tygeln" KAN vara samma sak men olika språkbruk. Döm inte folk i förtid pga språket de använder.

Inte riktat åt dig:
(I allmänhet borde folk bli bättre på att använda barmhärtighetsprincipen)
Nu var det ju inte ta i tygeln eller krama tygeln mjukt som ifrågasattes utan om att ta tag i. Men visst så kan det vara ibland men precis som man bör reagera om någon skriver "sparka på" när de syftar på att mjukt driva hästen med sätet bör man reagera när någon skriver "ta tag i" när de menar att de mjukt kramar tygeln. Det ser jag som sunt faktiskt. Nu har ju dessutom Ts ifrågasatt hur hen ska få stopp på hästen om hon inte ska få stopp med tygeln och det talar iallafall för mig sitt tydliga språk. Då handlar det inte längre om språkförbistring, att hen menar att hen kramar mjukt utan just om att ta tag i.
 
Ta i tygeln är en sak, det innebär att man kramar, dvs. finlir. Att ta tag i är en helt annan sak. Att rida med sitsen och inte med handen är själva grunden inom all ridning. Det är det man bör lära sig allra först när man lär sig rida.
Så kan det vara, men också du måste vara medveten om att det är långt ifrån alla som någonsin enbart kan rida med sitsen.
 
Du kan ju prova med hackamore, svårt att säga innan om det kommer funka. Jag brukar skritta ut med hackamore ibland just för att skona munnen, har testat att rida i trav och galopp ute med hack men kände inte riktigt att jag hade full kontroll. Jag har ett vanligt ponnyhack och hästen är lydig med det när hon håller sig lugn och fokuserad, men om hon taggar till ute märks det att jag har mindre att säga till om och den känslan gillar inte jag..
 
Skulle bli högst förvånad om alla får stopp på sina hästar i alla lägen utan att ta i tygeln. Sen vore det väl toppen om alla kunde bromsa med sits/röst, men så är det inte i min omgivning av glada med duktiga amatörer.
De borde ta in en annan tränare, de kan lära sig det.
 
Det är ju alltid en resa eller process. Men en behöver ju inte galoppera ute före de är i hamn. Med tålamod så tror jag att alla kan ja, men inte imorgon ute i full kareta över en stubbåker med sällskap.
Du påstod att westernryttare bara rider med sitsen och jag frågade om alla gör det. Sanningen bör väl vara att ambitionen säkert är det, precis som hos andra, men att det varierar hur väl man lyckas
 
Eller så är vi alla olika begåvade och har olika hästar…
Med den inställningen är det svårt att gå framåt. Jag skulle snarare säga att vi har olika mycket tålamod. Det utmärker mig från andra, inte min ridskicklighet och verkligen inte min snälla häst.

Gör inte saker du inte klarar av helt enkelt. Skritta med sitsen kan du säkert. Gör det och lägg in lite trav. Håll på så tills du kan trava. Jobba med svängar och använd staketet.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 293
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 942
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp