• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TinTin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 754
T

TinTin

Det är såhär att jag funderar på att börja rida med hack...men hur gör jag detta på bästa sätt?Lite konstig fråga kanske men man kan ju inte ta ledande tygletag med ett hack och det sätter lite griller i huvudet på mig..På ridbana rider jag i bara nosgrimma och det går skitbra,han trivs så fruktansvärt bra utan bett och han är en fröjd att rida,men ute i skogen är han så fruktansvärt stark...jag orkar helt enkelt inte.
Vad ska jag tänka på angående hacket och så?
Finns det några andra tips om vad jag kan använda mig av angående olika bett?Han är ganska orolig i munnen och om man inte rider med nosgrimma så kör han ut tungan och om han kan så ser han till att lägga tungan över bettet...det är INTE så att jag stänger igen munnen på honom med hjälp utav nosgrimman,jag har kollat upp munen och så och pratat med folk som haft honom tidigare och så och de säger att han har gjort det till en vana att göra så...
Jag har ett rakt happy mouth bett och han trivs rätt okej i det.Men har ni några tips? :bump:

tycker du ska prova, det kan ju inte skada, eller???
Låna ett om du kan, så slipper du köpa och kanske sen bara lägga undan det...
vet själv inte riktigt hur hårt det ska sitta men vi spännde det ganska löst när vi testade på lillpållen men det var mest för att min lillsyrra inte skulle behöva va rädd för att ta för hårt....

ja tycker med att du borde prova. ett sk. ponnyhack kan inte gör någon skada om du verkligen inte bestämmer dej för att NU SKA NOSRYGGEN av..

Har just själv börjat rida på hack sen min häst varit hos tandläkaren som sa att han hade inflammerat tandkött första tänderna efter lanerna. Där fick jag svar på varför han ibland ryckte till ibland och körde upp huvudet.
Red först med nosgrimma men precis som för dej så blev han lite stark. Rider nu på ponny hack och det funkar jätte bra. Det är ju en period med inlärning och nylärning för bägge men han lyssnar nu bra på sätet och har ett jämt stöd på bägge tyglarna.
Jag red mkt barbacka i början och det har hjälpt oss att tillsammans hitta rätt. Jag är hoppryttare och även där är resultatet positivt.
Han har även fungerat bra på ett rakt gummibett men kan inte leka med tungan nu... :D
Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 235
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 234
Senast: Dopy
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 648
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka