Hackar med bakbenen, vad göra?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare success
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 547
S

success

Jag har ett sexårigt sto som pga av vad jag anser är fel träning inte kommit till start förens nu nyligen. (jag har haft henne i 7 månader)
Första gången hon starta hackade hon med bakbenen "galloperade med bak" ordentligt. Hon skakade även i vbk efter det loppet. vbk behandlades. nästa start gick hon fint.
Nu startade hon innan idag och hackade en del, men skakade inte. kämpade oerhört bra och verkade inte ha ont liksom. (3:a i mål) men det är precis som om hon helt enkelt inte får ihop sitt baksteg. :confused:
Är det någon som har erfarenheter av det här fenomenet och som kanske kan ge förslag på vad man kan testa. förutom att kolla upp henne hos kiropraktor och böja då, det ska jag redan göra. ;)

Träning balans osv? Är det vanligt? vad kan det bero på? Tankar jag haft är väl att hon är svagare i ett bakben, inte tillräckligt musklad, ev inflammation i ett bakknä igen, inte tillräckligt värmd, klarar inte av doseringen av någon anledning, men jag vet inte, All hjälp och funderingar mottages tacksamt :)

Sv: Hackar med bakbenen, vad göra?

Röntga knäna om det inte är gjort.

Min sexåring har förändringar i leden, sånt som skulle behövas in i leden med artroskopi och greja för att se OM det går att göra något åt det.

Och han drog bara VB en aning.

Min är troligen söndertränad som tvååring, Och jag tror inte han är den enda här i världen.

Min klarar inte kurvorna eftersom knäna spökar på honom. Jag höll på i tre år med honom innan jag fick lägga ner för att det inte fungerar.

Jag har ett sto som har nästan samma problem som din har,på henne satt de i ryggen.Hon går med ganska mycket grepp i bak skorna och är känslig mot lösa banor.Vad jag upp levet med henne är att alla hennes problem kommer i från ryggen!Värmer henne ganska mycket,först i låga farter och ökar vart efter!

tredje teorin :D
Patella eller spatt tror jag ...pattella avhjälps oftast med träning, ju mer dom vilar , ju sämre blir det, spatten brukar jag hålla efter med liniment eller hasskyd typ BoT..båda tillstånden blir bättre med kontiunerlig träning

kan vara så enkelt han hon behöver bättre fäste i bakskorna:) Enligt min erfarenhet så blir de ofta så trötta av dåligt fäste att de "cyklar" eller snudd på galopperar bak och sen skakar i bakknäna så att folk tror att de är ofräsch fast de egentligen är muskeltrött...Inge kul att springa och slira ett helt lopp typ...Fast hon kan ju också vara ofräsch:confused:

Jag skulle prova att köra med greppskor och blev inte det bättre är det nog vet som gäller:)

Hej :) Tack för alla kloka funderingar. Jag tror att det kan ligga mycket i det med greppet. Inför den starten hon gick riktigt bra var hon nyskodd. Det var hon inför något av dom andra loppen.... Hmm. Men hur som helst ska hon få en grundlig genomgång och kiropraktor om två veckor. Innan dess tror jag att jag tar in och kör ett lugnt banjobb med henne nyskodd. Är det banjobbet dåligt får vi leta efter nya förklaringar, men vi får nog börja i rätt ände. :)

Tankar jag haft är väl att hon är svagare i ett bakben, inte tillräckligt musklad, ev inflammation i ett bakknä igen, inte tillräckligt värmd, klarar inte av doseringen av någon anledning, men jag vet inte, All hjälp och funderingar mottages tacksamt :)

Tanken att hon är svagare muskulärt i ett bakben låter väl seriöst.. Hur löser du det i så fall,, startar eller lägger om träningen så hon musklar på sig???

Man kan om det är panik även lösa problemet genom att ändra hovvinklarna, sätta på bättre greppskor, lägga på en huvudstång på höger sida så den tvingas springa rakare, murphybändare på vänster sida eller enbart köra med sidostång på vänster sida. Tricksen e många å lösningarna otaliga.

Frågan är väl i grunden varför denna individ verkar ha ett återkommande problem i bakkärran. Det är inte ett dugg ovanligt att det är så här inom travet,, mer förvånadsvär är att så få verkar vilja ta tag i själva grundproblemet utan i stället välja att "balancera av det" med en tillfällig lösning.. Är det pengarna som styr???

Senast i dag på V75 så kommenterade själva mäster SHJ detta problem,, jag vet inte om jag ensam lyckades tolka hans dolda budskap.

Men TS Vill ju ha hjälp,de är väl därför hon skriver här!

Som sagt. jag skriver väl här av en anledning. om det är så att greppskor inte fungerar tillräckligt bra kommer jag att lägga om träningen. jag vet inte hur ni andra gör. men jag startar inte en häst som jag tycker är ofräsch. Och självklart är det väl dels pengarna som styr. men inte till den graden att man startar en häst som inte fungerar. Jag har iaf inte råd att träna och ha en travhäst som inte startar. fungerar hon inte kommer hon att få bli ridhäst. Och på tal om murphy huvudstång osv. Hon springer inte snett med varken huvudet eller kroppen. Hon är rak. Så jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad.

Du läste inte kanske riktigt hela mitt medelande. jag skrev att jag både ska ta henne till vet och kiropraktor samt vill ha förslåg på "träning, balans osv"

Men du har väll ingen aning om vilka behandlingar min häst har gått i genom!
Och det är ingen panik lösning när jag satte på henne greppskor,det är för att
hon behöver det fästet.Det handlar inte om att balansera bort problemet!
Men Okej,du är väll bättre på att balansera en travhäst än SHJ.

Ett par tips,, man kan pröva med att lägga en tyngre sko på det svagare benet alt, lägga på en sula på det benet. Man kan oxå i fall man inte vill micka med skoningen lägga på en viktmarshett på det svagare benet vid arbete i låga tempon..

Min erfarenhet är dock att bäst,snabbaste resultatet får man om man lägger på en sadel och rider den mkt ute i naturen och framför allt klättrar mkt med den.

Däremellan kan man en gång i veckan sätta den i vagn för ett mera skärpt arbetspass.

Klättring eller arbete i uppförsbacke i väldigt långsamt tempo där hästen får sträcka ut och arbeta i stället för att spänna sig och jobba emot är mkt mkt effektivt,, Första gångerna brukar det bli mjölksyra väldigt snabbt och dom vill gärna försvara sig med att springa med huvudet högt vilket är en katastrof.. Ett par veckor senare brukar dom dock söka sig framåt nedåt och suga i med både bakdel och hela ryggpartiet..

Önskar dig lycka till.

Hmmm....

Jag har från MÅNGA håll fått stort Big NO NO när jag diskuterat det där med olika tyngd på skorna.

Jag har aldrig kommit på idén att göra så själv men vet några som gjorde det. Deras häst hade gått skapligt och fick lite problem. De åkte till känd alternativare och fick detta råd. Hästen höll exakt EN start till.

Tråkigt för dessa gulliga farbröder som verkligen gjorde allt för sin häst vad de trodde.

Jag kommer inte ihåg om de försökte tävla på den balansen också eller om de "bara" tränade som vanligt men bra gick det inte. och jag vet flera exempel.

Ja,jag håller med dig ghost!
Jag tror att belastningen blir alldeles för stor.Jag skulle nog prova med tyngre
vagn,mycket skritt och jogging,Eller back träning och/eller ridning.

fast med olika tyngd på skorna travar men väl inte ??...inte exeptionell skillnad iallafall. Kan det vara så att gubbarna körde på som vanligt ?
Sula kan ju också vara en variant om man haft en häst som trampar ner sämre med ett ben av nån anledning ( bogar) så man får det benet att arbeta bättre, men endast max en skoningsperiod och helst bara 3 veckor.
Fast skritt under sadel i oländig terräng är oslagbart :D

Precis, det vet ju vi, men v ad travgubbarna gjorde vet jag inte riktigt.

jag fick känslan av att de körde på. :crazy:

Men som alternativare har man väl inte råd att glömma en så viktig grej som att man inte får köra fort eller ens jogg-träna med sån balans? :crazy:

Jag vet en häst som går grovt olika balanserad, har tjocka sulor på två fötter, dessutom olika skor på alla fyra fötterna (viktkompensation mot sulorna t.ex). Har gått så senaste året och blir hela tiden bättre och bättre, men det gäller ju att vara med och balansera om vartefter problemen förbättras, så det inte blir överansträngning på motstående sidor. Nu har denna häst haft extrema rörelsestörningar på grund av trauma - men ändock.

Har haft en häst själv som på grund av en tidigare skada (sparkskada med komplikationer och påföljande sparsamt användande av ena benet) gick med sula på ett ben i tre månader, helt normal träning. Kollades upp efter perioden med sula och hade inte ens träningsvärk.

Har man koll behöver sula inte innebära några större problem, men blir det fel, då kan man ju naturligtvis orsaka stora problem.

Hon rids redan mycket mer än hon körs, rids i galopp i backe och nu på slutet även i form.... Tack för tipsen annars. =)

Till alla :) Jag ska testa greppskor (typ guldskor, med en liten "räfflad fals" eller vad man ska säga.) Det jag mest är fundersam över är varför hon trava bra en start i mitten? Då var hon ju faktiskt riktigt nyligen skodd. Kan det göra skillnad jämfört med när dom är gammelskodda?

ja, om skorna är slitna, på nya järnskor har man ju trots allt ganska bra grepp i omed den skarpa kanten .

Fast där håller jag inte med er riktigt (ang. snedbalans)..

Det finns många som är gynnade av att under en period gå snedbalanserade och då för att bygga upp det svagare benet, så som coari beskriver.
Klart det inte är önskvärt att behöva göra så, men jag har haft hästar som gått med olika skor/vikt på alla ben, startat så, varit bra, och så småningom har jag kommit dithän att jag kan plocka bort snedbalansen och ev. köra barfota eller vad man nu vill och hästen fungerar bra, på ett sätt som den inte gjorde innan.

Men att bara köra så i skritt- då hjälper det väl inte så mycket, eller så pratar vi om olika grader av snedbalansering.

Hon rids redan mycket mer än hon körs, rids i galopp i backe och nu på slutet även i form....

Galopp träning i backe skulle inte jag rekomendera eftersom det är en tretaktig gångart. Bättre då med skritt i kraftigt motlut eller bättre,, i lugn trav med lågt huvud och lång hals så att den verkligen får arbeta med hela bakdelen/inkl ryggen.

Belastningen och musklerna arbetar helt olika beroende på gångart även om en travare ofta har mer sk fyrtaktsgalopp.

Bara min tanke.

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka