Hade ni bytt jobb?

Bukefalos 30 år!

BusBarro

Trådstartare
Hade ni bytt jobb?
Jag, 39 år, två barn 5 och 7 år.
Vi har ingen hjälp med barnen.
Jag lämnar alltid på morgonen 2 ställen (tar ca 20-30 min) och min man hämtar alltid.

Nuvarande:
8,5 år i bolaget
Koncernredovisningsansvarig för 3 bolag
Lön under marknadslön
Inget kollektivavtal
Dålig chef/dålig ledning
Flexibelt med hemarbete/planerar mina dagar själv
Restid kontoret 50 min t/r
Frihet under stort ansvar

Nytt jobb:
Redovisningsansvarig på bolag 5x större än nuvarande (=utvecklingsmöjligheter?)
Lön +10-15 mot vad jag har idag
Kollektivavtal
Alltid på plats
Ej flexibelt med hemarbete endast vid speciella tillfällen
Restid 1 timme t/r
Chefen verkar drivande och motiverad men endast träffat henne i 1,5 timme

Jag hade bytt
Man brukar säga pengar inte är allt. Men efter 25 år i samma företag med lön under marknadsvärdet, inget kollektivavtal och först nu i januari fått tjänstepension. Vilket innebär en skitpension även om jag jobbar tio år till.
Hade jag varit i din situation och din ålder så hade jag bytt

Hade ni bytt jobb?
Jag lämnar alltid på morgonen 2 ställen (tar ca 20-30 min) och min man hämtar alltid.

Nuvarande:
8,5 år i bolaget
Lön under marknadslön
Inget kollektivavtal
Dålig chef/dålig ledning

Nytt jobb:
Kollektivavtal
Alltid på plats
Restid 1 timme t/r
Är restid 1 timme t/r = 30 min enkel väg? Isf hade jag bytt utan tvekan.
Men jag värdesätter inte hemma-arbete så högt och allt annat verkar ju bättre.

Är restid 1 timme t/r = 30 min enkel väg? Isf hade jag bytt utan tvekan.
Men jag värdesätter inte hemma-arbete så högt och allt annat verkar ju bättre.

Ja precis, tar ca 30-40 min att åka enkel resa.

Hemarbete för mig underlättar i min vardag eftersom jag inte behöver stressa iväg till jobbet och ibland är lämningar lite knepiga. Men det kanske också är en vanesak.

Jag hade också bytt.

Man behöver ju inte tänka att man byter till ett jobb som fyller alla rutor, men fler. Det perfekta jobbet kommer kanske längre fram. Med tanke på att din man hämtar så tänker jag att det kan ge sig lite svängrum på eftermiddagen.

Hade ni bytt jobb?

Nuvarande:
8,5 år i bolaget
Lön under marknadslön
Inget kollektivavtal
Dålig chef/dålig ledning

Nytt jobb:
Kollektivavtal
Alltid på plats
Restid 1 timme t/r
Jag hade bytt utan tvekan!

Min stora rädsla här är att helt och hållet tappa flexibilitet. Jag nyttjar ofta lunchen till att tex träna när jag jobbar hemma och sen äta vid datorn. Det kommer jag förlora helt på en arbetsplats med enbart på plats jobb. Det skulle betyda att jag alltid behöver träna på kvällstid och förlora tid med barnen.
Det här är så svårt, det känns som jag skulle låsa in mig om jag bytte jobb, även fast där jag är nu är det inte bra alls.
😭

Finns bara dessa alternativ eller borde du leta efter ett tredje där du får fördelar från båda jobben?

Annars kan man byta först, och sen se hur man trivs på nya jobbet och är flex och hemmajobb viktigt söka nytt jobb igen ;)

Jag hade förmodligen lutat åt att byta, utifrån alla argument som redan lyfts i tråden.
Flexibiliteten är mycket värd, men det kanske går att förhandla om åtminstone nån timmes flextid?
Träna kanske du kan göra på lunchen, det har jag många kollegor som gör. Antingen i in-house gym om det finns, eller helt enkelt en löprunda eller improviserad styrketräning ute.

Min stora rädsla här är att helt och hållet tappa flexibilitet. Jag nyttjar ofta lunchen till att tex träna när jag jobbar hemma och sen äta vid datorn. Det kommer jag förlora helt på en arbetsplats med enbart på plats jobb. Det skulle betyda att jag alltid behöver träna på kvällstid och förlora tid med barnen.
Det här är så svårt, det känns som jag skulle låsa in mig om jag bytte jobb, även fast där jag är nu är det inte bra alls.
😭
Med den löneökningen bör du ju kunna ta föräldraledigt 10-20 procent utan att förlora ekonomiskt på det?

Finns det möjlighet att duscha på jobbet så kan du ju ändå träna på lunchen. Eller kanske det finns ett gym i närheten du kan använda?

När mina barn var så små så tränade jag alltid när de hade gått och lagt sig. Det var före "jobba-hemma-tiden".

😭
Det går inte att träna på lunchen? Där jag jobbar nu är lunchen flexibel

Med den löneökningen bör du ju kunna ta föräldraledigt 10-20 procent utan att förlora ekonomiskt på det?

Finns det möjlighet att duscha på jobbet så kan du ju ändå träna på lunchen. Eller kanske det finns ett gym i närheten du kan använda?

När mina barn var så små så tränade jag alltid när de hade gått och lagt sig. Det var före "jobba-hemma-tiden".

Ja det kan jag göra. Frågan är bara, hur lyfter man att man vill jobba 80-85%?

Så gjorde vi också tidigare, nu sover de inte förrän 20.00-20.30 och då är jag helt slut...

Liknande trådar

• Byta jobb eller stanna kvar?
  • Vad hade ni gjort?
  • Vilket alternativ hade ni valt?
  • Vad ska jag välja?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat