Hade ni tagit upp detta med dagis?

Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

*kl*

Jag har läst igenom tråden lite snabbt och är ju också på det klara med att tjejen måste veta vad tystnadsplikten innebär. Jag praktiserade efter gymnasiet på en förskola och redan första dagen fick jag läsa ett papper om tydsnadsplikten och sen skriva under.
Sedan, medans jag gick som praktikant, så var det knappt att jag fick vara ensam ute på dagisgården med barnen, alltså att den ordinarie personalen stannade och klädde på barnen i kapprummet och skickade ut dem till mig som väntade på gården. Anledningen var att skulle det hända nåt med nåt barn så skulle inte någon försäkring gälla eftersom jag inte var utbildad barnskötare eller förskolelärare. Är därför förvånad över att praktikanten fick ha stängning och skicka hem de sista barnen. En praktikant ska dessutom ha en handledare vid sin sida hela tiden.

Sen så tänkte jag på tjejen som sa att "fyfaaan så jobbig han var...", kan ju hända att hon nu ändrar sig när hon får träffa honom nu. Tycker det är bättre att hon får sig en avhyvling och lär sig att sådär beter man sig inte, hade jag varit tjejen som hade suttit på möte med dig, rektorn och läraren så hade jag skämts som bara den. Dessutom skulle det ha känts jobbigt efter en sån händelse att måsta träffa dig varje dag du hämtar/lämnar din son.
Det lättaste hade väl varit att få sparken, sättas på en annan förskola med vetskapen om att jag troligtvis aldrig kommer behöva träffa dig och din son igen. Lite som att "komma undan".
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Visst får personalen vara trött, men det får inte gå ut över mitt barn (eller något annat barn heller för den delen), och det får inte leda till brott mot tystnadsplikten.

Och det är en jäkla skillnad att tycka att barnen är små monster och att inse att det är en del av utvecklingen och just idag orkar jag inte hantera det riktigt. (Om du förstår vad jag menar där, är trött och kan itne förklara bättre ikväll:)

Jenny
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

*KL*

Nu har det varit möte på dagis.

Träffade chefen tillsammans med en myyyycket skamsen tjej.
Hon hade fått en ordentlig varning av både lärare och övrig personal och även chefen och var väl ungefär 2 cm under golvet så att säga.

Vi kom överens om att inte bråka mer om det.hon bad om ursäkt och var helt gråtfärdig,hon ångrar sig verkligen och jag hoppas att hon inte kommer att dricka så mycket igen både för barnens skull och hennes egen.

Däremot hade hon inte fått nästan någon information från skolan ang tystandsplikt och visste knappt vad det var, och hennes kompis som också skulle jobba hade inte ens vetat att det var rökförbud på förskolen så det goda som kom ur detta var faktiskt att dagis numera pratat med skolan och skolan skulle ta tag i detta med informationen ordentligt.

Det är även ok att tjejen tar hand om sonen,har uppfattat henne som en bra tjej innan och kanske var det bra att detta kom nu istället för senare för som rektorn sa hade hon varit äldre hade hon fått lämna förskolan och inte fått jobb innom denna kommunen mer. (hon var visst bara 16 år)

SÅ jag tycker det har löst sig riktigt bra endå, fick mig en och annan tankeställare när jag såg hur himla ledsen och ångerfull tjejen var.
Det hade varit stor skillnad på om hon inte brytt sig eller tyckt att det varit okej alt haft 10000 ursäkter mm men så var det inte utan hon tog verkligen på sig detta.

Så nu är allt bra tror jag, fast tjejen är livrädd för mig av någon anledning och skämms så det ser ut som att hon skall krypa in under mattan när hon ser mig :crazy:
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Men så bra att det ändå fick en bra lösning. Vad skönt!
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

(jag har inte läst igenom hela tråden)

ursäkta om jag är lite vidrig nu.. men... (sägas ska väll att jag inte har några egna barn så jag kan tänka mig att det är lätt för mig o säga)

men..
problemet var alltså att din son för några månader sedan hade problem med humöret och blev hårdhändt.
nu kommer det alltså en praktikant som är full och råkar kasta ur sig det hela otaffligt bland massa folk.
problemet med sonens hårdhändthet finns inte kvar.

jag känner lite att du vill göra det till ett större problem än det faktiskt är. sonen är inte hårdhändt mer och därför är allt historia.
självklart förstår jag att det var dumt av henne att kasta ur sig saker när hon har tystnadsplikt (?)

ta ett snack med henne. förklara att du tog illa upp när hon kastade ur sig det inför alla (för det är väll faktistk det det handlar om, att du tog illa upp?) saken är över, sonen din beter sig inte illa, så försök att fokusera på att han är suktig och att det gått framåt istället för att fokusera på det dåliga som vart.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

fast tjejen är livrädd för mig av någon anledning och skämms så det ser ut som att hon skall krypa in under mattan när hon ser mig :crazy:

Ja???

Det var väl förväntat tycker jag..

Skönt att det löst sig och att du är nöjd. Det är ju huvudsaken.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Saken är den att förutom att hon kränkt mig vilket jag kan ta är att hon har tystandsplikt och skrivit på detta. Tystandsplikten går under sekretesslagen så vad jag tycker är ovidkommande. Hade tjejen varit över 18 år sa rektorn hade de gjort en stor sak av det hela och troligtvis hade hon inte fått jobb i hela kommunen.

Tycker det är förbaskat tråkigt när folk tror att det BARA gäller mig,det är inte jag som varken delar ut lappar om tystandsplikt eller har skrivit sekretesslagen.

Hade jag gjort samma sak innom mitt yrke (hemtjänsten innom demensteamet) hade jag fått en enkelbiljett genom dörren med omedelbar verkan och detta pga att jag brutit mot lagen.

Oavsett lagen får man inte innom vård/barnomsorgen knysta om att man tycker att barnet/vårdtagaren är jobbig utåt sett, det får man ta upp med kollegor alt sin chef just för att kunna förstå och bemöta barnet/vårdtagaren på bästa sätt.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Ja???

Det var väl förväntat tycker jag..

Skönt att det löst sig och att du är nöjd. Det är ju huvudsaken.

Jo det är sant så hade jag nog också kännt,iofs är jag en sådan som skäms så fort någon säger BUU :)
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Björk,Sar & Break a leg, ja det känns faktiskt jättebra.

Glad midsommar på er alla nu.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 430
Övr. Barn Nu har idoten gått över gränsen igen,fast denna gången mer än vanligt. Varit en vända till med familjerätten fast denna gången i...
2
Svar
27
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp