Hade ni tagit upp detta med dagis?

Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag har faktiskt inte uppfattat det som att tjejen inte gillade barnet bara att hon berättade på ett olämpligt sätt att han var ett jobbigt barn just då.

Det är klart att man kan tolka det hon sa på olika sätt och att mamman i detta fallet tolkat det som att hon inte gillar hennes barn och att det är det som stör mamman mest (tror jag har skrivit det innan).

Men frågan är då gillar alla som är anställda på ett dagis alla barn? Om man skulle få reda på att en av de anställda inte var så förtjust i ens barn kan man då kräva att få personal som gillar ens barn?

Det viktiga är väl hur barnet blir behandlat och att personalen inte gör nämvärda skillander mellen barn de tycker om och de de tycker mindre om?

Mvh

Tora
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag har faktiskt inte uppfattat det som att tjejen inte gillade barnet bara att hon berättade på ett olämpligt sätt att han var ett jobbigt barn just då.

Det är klart att man kan tolka det hon sa på olika sätt och att mamman i detta fallet tolkat det som att hon inte gillar hennes barn och att det är det som stör mamman mest (tror jag har skrivit det innan).

Men frågan är då gillar alla som är anställda på ett dagis alla barn? Om man skulle få reda på att en av de anställda inte var så förtjust i ens barn kan man då kräva att få personal som gillar ens barn?

Det viktiga är väl hur barnet blir behandlat och att personalen inte gör nämvärda skillander mellen barn de tycker om och de de tycker mindre om?

Mvh

Tora


Nej, självklart inte. Människor gilar inte alla människor.
Men att gå från det till att uttrycka saken på ett så respektlöst o oproffisionellt sätt är ju en stor skillnad.

Ja det är viktigt att de behandlas lika, men jag skulle ändå känna mig illa till mods att lämna mitt barn till en person som uttryckt ett problem på det sättet...
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tvivlar på att tjejen ifråga har fått en fast anställning som barnskötare direkt efter gymnasiet, utan att hon fått timvikariat nu under sommaren för att täcka upp vid semestrar som ordinarie personal har.

Jag skulle faktiskt se det som en nyttig näsbränna för henne om hon blev av med några jobbdagar. För då märker hon effekten av att hon inte skött sig. Det är ju inget som säger att hon inte skulle kunna arbeta i barnomsorgen någon mer gång bara för detta, utan att hon mister sina inbokade jobbdagar på grund av detta, samt att hon får ögonen på sig om det skulle hända igen.

Då kanske hon blivit klok nog att hon kan sköta sitt barnskötarjobb ordentligt nästa gång hon kommer att vikariera på någon förskola. (det brukar ju finnas x - antal förskolor i en kommun, och alla lär ju inte ha koll på att hon brutit mot tystnadsplikten på en)
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Alla tycker inte om alla barn på en förskola, barnomsorgspersonal är ju inte mer än människor.

Men även om jag som personal skulle träffa på "jobbiga Sixten" och hans mamma på stan. Så tar jag

A. Inte upp något om barnet där, det gör jag på förskolan
B. Även om jag inte gillar barnet ifråga så pratar jag inte om det som tjejen gjort. Man får faktiskt ta och välja sina ord.

Så nej man kan inte kräva att all personal gillar ens barn, men man kan kräva att personalen håller tyst om det på andra platser än på förskolan och endast tar upp det med kollegor och t.ex. specialpedagog på förskolan, och att personalen använder vettiga ord och inte "vilken jäkla jobbig unge du har"
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Blir det väldigt rabalder, inga ursäkter godtas och en 18 åring krävs på avsked. Är det inte risk då att föräldern inte tas på allvar längre dvs, "felet" flyttas från att vara en oerfaren flickunge som är full och dum och bör korrigeras till att vara en sjåpig förälder med orimliga hämdkrav. Risken är kanske då att personalen "tycker synd om" flickan, skyller problemet på mamman och låter flickan slå ifrån sig. Det var mamman som var dum inte jag/tösen, det var så hemskt att det tänker jag/vi i personalen aldrig mer på.

Alltså får tjejen säga förlåt inför alla på ett pinsamt sätt och få en utskällning och sedan försäkra att hon inte tycker illa om sonen, och övrig personal håller ett öga på henne så har hon kanske lärt sig någonting. Och framför allt, övrig personal tar händelsen på allvar.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

*svarar på lite fler inlägg samtidigt*

Det är ju inget snack om saken att hon har gjort ett stort fel.

Skulle jobba bara enstaka dagar på dagiset så hade jag nog tyckt att hon allt skulle mista dom pga ett så pass grovt fel. Men är det ett helt sommarjobb så tycker jag att det är kanske lite för hårt.

Utan att känna personen och riskera då att dra fel slutsatser så tror jag att hon lär sig bättre genom samtalet med berörda parter. Skulle det som sagt under samtalet framgå att hon inte tycker hon har gjort fel eller inte förstår hur stort felet var så är ju frågan om hon skall få jobba kvar.

Misstänker att det rör sig om en tjej som lite (ganska ordentligt) klantigt uttryckte sig utan att tänka sig för i fel situation.

Skulle jag ha varit mamman i fråga så hade jag helt enkelt väntat och se vad samtalet ger för något. Kanske kommer det fram att det hela har blåsts upp i onödan och så är det bra och mamman tycker det räcker med en uppriktigt ursäkt och försäkran om att det inte händer igen.

Eller så kommer det fram att tjejen i fråga är helt fel person för jobbet och då är det tveksamt om hon skall jobba kvar.

Men att direkt kräva att tjejen skall sägas upp känns lite väl hårt.

Men som sagt vi vet mer efter mötet (om mamman känner för att dela med sig av hur det gick).

Mvh

Tora
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Zaria skrev:
Det jag är ute är först och främst att antingen chefen eller handledaren hon haft säger åt henne på skarpen för att markera att det hon gjorde inte var acceptablet.

Vad har hänt mellan ovanstående och nedanstående?? Något bör det ju ha hänt eftersom du helt ändrat attityden..

SUCK

Nu vill dagisfröken, chefen,tjejen samt tjejens lärare ha ett möte med mig,så tjejen kan be om ursäkt...HELVETE heller.

En ursäkt räcker inte tycker jag, jag vet endå vad hon sagt och vad finns att be om ursäkt för? Att hon gjort något olagligt? Att hon tycker att min son är extremt jobbig?

Zaria skrev:
Åtminstone att hon blev av med jobbet.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Men vad är göra bort sig då?
När är person olämplig på dagis/fritids?

När den bryter tystnadsplikt?
Pratar "skit" om ett barn
Glömmer bort ett barn?
Tappar bort ett barn?
Slår ett barn?

Dagis/fritids är ju en plats där man lämnar sitt barn o som förälder måste man ju ha 110% tillit till de människor som förväntas se efter ens barn? Litar man inte på dem, är ju situationen ohållbar i längden.

Ett av mina barn blev tillsammans med ett annat "kvarglömt" i buskarna på dagisgården när resten av gruppen gick till en lekpark. Dvs personalen hade inte koll på antal barn när de gick iväg. Det upptäcktes väldigt snabbt och personalen var väldigt ångerfull när jag kom och hämtade den dagen. Jag gjorde faktiskt inte något mer åt saken, vad hade blivit bättre av att jag gått i taket?

Samma barn bröt armen på fritids, utan att personalen uppmärksammade att det hade hänt. Då blev jag däremot riktigt arg, jag pratade med både personal och skolledning - men det blev liksom inte någoting av det heller. Den rektorn står i princip alltid bakom sin personal vad den än hittar på, så jag hade inte väntat mig något mer än så heller.

Det är sällan man låter huvuden rulla i skolans värld, men man blir direkt avstängd och man slår ett barn eller gör något "sexuellt".

Och vad menar du med "pratar skit" om ett barn?
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Folk som ser barn som "små monster" har inte på dagis att göra...

Jenny

Fast även pedagogisk personal måste väl få känna sig trötta på jobbet? Sedan ska man inte visa öppet vad man känner, men i princip alla som jobbar med barn tycker någon gång i sitt yrkesverksamma liv att någon elev är "ett monster".
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Du är Hampus mamma och älskar honom över allt annat, hon är den som får dra bort honom när han stryper andra och sen trösta alla. Klart hon tycker att han är jobbig då. Du ser honom i en "arg-period", hon kanske ser honom som ett "litet monster"?

Hon var inte ens anställd hon hade en praktik.
Dvs inget ansvar alls mer än att se-lära...

Det är helt ok att tycka barn är jobbigamen man får endå tänka på sin tystandsplikt.

Vissa vårdtagare jag haft har vart jättejobbiga, och efter att blivit kallad all möjliga fula ord samt blivit slagen i några veckor är man bra trött på dem,men det ger mig endå ingen rätt att springa runt och gasta på fyllan,utan detta pratar man med chefen alt arbetsgruppen om.

Ser man ett barn som ett litet monster efter bara en praktik bör man nog överväga att börja jobba med något annat.
I sommar kommer hon att bli ensam med olika barn samt att hon har ansvar då vilket hon inte hade då förutom att hålla på tystnadsplikten och inte ens det lyckades hon med.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag har tänkt tänkt och tänkt och ju mer jag tänkt (analyserat och rannsakat mig själv i detta) ju mer fel känns det att lämna Hampus dit till någon som jag endå vet har en viss uppfattning om honom. Dessutom är han ett av de barn som slutar sist så hon kan bli ensam med honom också.

Det känns inte tryggt och oavsett vad jag tycker om tjejen eller inte känns det som ett ganska ordentligt övertramp. Även om jag skulle förlåta henne,hur skall jag kunna lita på henne? För det gör jag verkligen inte även om hon ber om ursäkt.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Tycker du är väl hård mot tjejen. Alla gör vi bort oss.

Hon har ju inte bara gjort bort sig, utan även brutit mot lagen. Och skrivit på ett avtal som hon inte hållit med dagis.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Du skriver ju själv att hon inte har misskött sig på jobbet. Vad tror du att hon ska göra med ditt barn? Gå på mötet, hetsa inte upp dig och tänker du framföra kritik ska det vara konstruktiv sådan och inte personlig kritik ("du super ju flera ggr i veckan" som ett exempel).

Tycker du inte att mötet räcker så har du väl alltid möjligheten att byta förskola till ditt barn?
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag skall gå på mötet och jag kommer att vara lugn och sansad, lita på det.

Det jag vill veta är hur hon tänkte?

Har dessutom fått höra av övrig personal att de inte tycker att sonen är jobbig att ha att göra med. Visst han är lite kärvande olika perioder men det är ju alla barn menade de på. Varken mer eller mindre än något annat barn.
Det känns bra att resten av personalen inte uppfattat Hampus som tokjobbig.

Byta dagis kan jag tyvärr inte då detta är enda dagiset som är nattöppet i kommunen.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Ett av mina barn blev tillsammans med ett annat "kvarglömt" i buskarna på dagisgården när resten av gruppen gick till en lekpark. Dvs personalen hade inte koll på antal barn när de gick iväg. Det upptäcktes väldigt snabbt och personalen var väldigt ångerfull när jag kom och hämtade den dagen. Jag gjorde faktiskt inte något mer åt saken, vad hade blivit bättre av att jag gått i taket?

Samma barn bröt armen på fritids, utan att personalen uppmärksammade att det hade hänt. Då blev jag däremot riktigt arg, jag pratade med både personal och skolledning - men det blev liksom inte någoting av det heller. Den rektorn står i princip alltid bakom sin personal vad den än hittar på, så jag hade inte väntat mig något mer än så heller.

Det är sällan man låter huvuden rulla i skolans värld, men man blir direkt avstängd och man slår ett barn eller gör något "sexuellt".

Och vad menar du med "pratar skit" om ett barn?

Jag hade gått i taket av båda sakerna du beskriver ja... men det är ju jag det :devil:
Men i fall 1 gissar jag att personalen lärde sig av misstag o räknar noga innan de byter vistelse plats ;)

Prata skit är väl ungefär vad ts beskriver... inte direkt konstruktivt eller proffisionellt och utan att det leder till något positivt, bara till att barnets förälder förlorar tillit o respekt för en person som förväntas ta väl hand om barnet.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Men jag kan säga att på alla andra jobb jag haft har vi skrivit på sekretesspapper, men inte på mitt nuvarande. Jag har frågat om saken och då säger min chef att 'det är ju underförstått iom att du arbetar på en skola, det ingår i anställningen'...så TEORETISKT sett har jag inte skrivit på att jag måste ha nån tystnadsplikt (står ej i anställningskontraktet). Jag blev väldigt förvånad, men det kanske är så på andra skolor med? J

Jag jobbar inte inom just skolan, men har också ett jobb med tystnadsplikt gällande vissa frågor och de flesta jobb jag haft har inneburit detta. Jag har aldrig heller skrivit på något formellt papper utan det är en fråga som tas upp muntligen vid anställningen. Så; jag vet inte; men jag har inte heller någon erfarenhet av att det tillhör vanligheterna att man verkligen konkret skriver sin signatur på ett papper.

Men, med tanke på diskussionen, så kanske det borde vara så? Så att det blir mer påtagligt och verkligen klargjort att man har tystnadsplikt!
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

I princip alla kommunala verksamheter har ett papper som man får fylla i. Där jag jobbar nu står det på anställningsavtalet att man har tystnadsplikt.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag skall gå på mötet och jag kommer att vara lugn och sansad, lita på det.

Det jag vill veta är hur hon tänkte?

Jag tror det blir bra med mötet. Då kan du också just ställa den frågan "Hur tänkte du?". Jag gissar att hon inte har något svar eller att svaret blir "jag tänkte inte alls". Förhoppningsvis (och rätt sannolikt) så känner hon sådan skam och ånger så att hon aldrig gör om misstaget igen. Det "räddar" ju dock inte din känsla av misstroende och det kan jag förstå. Jag skulle också känna att det var jättejobbigt att veta att någon i personalen förmodligen inte "tycker om" mitt barn. Å andra sidan så vet du ju att resten av personalen uppfattar honom positivt. Och att tjejen får sig en rejäl näsbränna och som sagt; förhoppningsvis lär sig av den.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

*kl*
Det är iaf sekretesslagen som reglerar tystnadsplikten för all personal inom förskola/skola.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 430
Övr. Barn Nu har idoten gått över gränsen igen,fast denna gången mer än vanligt. Varit en vända till med familjerätten fast denna gången i...
2
Svar
27
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp