Bukefalos 28 år!

Hade ni tagit upp detta med dagis?

Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Åtminstone att hon blev av med jobbet.

Det hade iaf jag blivit om jag gått och snackat med mina vårdtagares anhöriga om vilka otroligt jobbiga anhöriga de har som bara bråkar och käftar emot, särskilt om jag gått fram till dem drängfull och sagt detta. Då hade jag blivit av med jobbet illa kvickt.

Är du säker på det? Så lätt är det inte att säga upp en person. Man måste i regel utfärda varningar och följa diverse rutiner innan man kan säga upp en person.
De har ju dessutom enbart ditt ord på detta. Eller tja, förmodligen har hon väl erkänt eftersom hon vill be dig om ursäkt. Men; i arbetsgivarens ögon så antar jag att en ursäkt och löfte om bättring är en chans de måste ge henne (vare sig de skulle vilja bli av med henne eller ej). Det du kan trösta dig med är väl att nu kommer de sannolikt ha ögon/öron öppna och ha "koll" på att det inte händer igen.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Ingen aning faktiskt, känns som att de tycker synd om henne också pga hennes ålder.

Visst hon kanske inte är så gammal MEN förtroendet är brutet, jag vet ingen som gärna hade lämnat sina barn till någon som betett sig som hon. Jag har iaf starkt sagt ifrån att hon inte skall jobba med min son iaf och det skulle de kika på ifall det kunde ordnas.

Förstår att du kände dig kränkt och förödmjukad. Men jag tycker det ändå verkar som om de tar tag i det på allvar. Och jag tror nog att det är ganska säkert att hon skämms ögona ur sig och kommer nog aldrig upprepa detta. Samtidigt så kan det ju vara bra att ta ett ordentligt snack med henne och fråga varför det verkar som om hon har problem med din son enda från början?
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Är du säker på det? Så lätt är det inte att säga upp en person. Man måste i regel utfärda varningar och följa diverse rutiner innan man kan säga upp en person.
De har ju dessutom enbart ditt ord på detta. Eller tja, förmodligen har hon väl erkänt eftersom hon vill be dig om ursäkt. Men; i arbetsgivarens ögon så antar jag att en ursäkt och löfte om bättring är en chans de måste ge henne (vare sig de skulle vilja bli av med henne eller ej). Det du kan trösta dig med är väl att nu kommer de sannolikt ha ögon/öron öppna och ha "koll" på att det inte händer igen.

På mitt gamla jobb förlorade två damer jobbet pga att de stod nere på konsum och babblade, de sa inga namn men eftersom samhället bara består av 1000 invånare så vet de flesta vem de pratade om även om inga namn nämdes. Dessa två fick sluta.

Nu vet jag däremot inte om dessa var varnade förut, eller om de tyckte att de var försiktiga nog men att det endå inte räckte.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

SUCK

Nu vill dagisfröken, chefen,tjejen samt tjejens lärare ha ett möte med mig,så tjejen kan be om ursäkt...HELVETE heller.

En ursäkt räcker inte tycker jag, jag vet endå vad hon sagt och vad finns att be om ursäkt för? Att hon gjort något olagligt? Att hon tycker att min son är extremt jobbig?

Vad gör man nu? Byter dagis?

Jag vill inte ha henne med Hampus igen,det är en sak som är säker.

Jag tycker - ärligt talat - att du ska vara vuxen nog att ta emot ursäkten på ett möte. Sen om du nöjer dig med det eller ej struntar jag fulla i, men då har du ju även chans att säga vad du tycker, och hur ni ska göra sen. Men att slå ifrån så hårt och inte ens kunna vara med på ett möte, ja så betedde jag mig när jag var 14år gammal.

*Väntar på pajer*
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Förstår att du kände dig kränkt och förödmjukad. Men jag tycker det ändå verkar som om de tar tag i det på allvar. Och jag tror nog att det är ganska säkert att hon skämms ögona ur sig och kommer nog aldrig upprepa detta. Samtidigt så kan det ju vara bra att ta ett ordentligt snack med henne och fråga varför det verkar som om hon har problem med din son enda från början?

Ja jag hoppas det. Jo det kommer att bli ett ordentligt snack, sedan vet jag inte vad andra föräldrar anser om henne, det var MÅNGA som hörde henne på den festen och här känner "alla" "alla" så att säga.

Jag kan både förstå och inte förstå om hon tyckte det var jobbigt med sonen,då hon hade praktik var han inne i en jättejobbig fas då han drog tjejerna i håret och kramade om dem bakifrån och inte släppte...Däremot förstår jag inte vad problemet för henne som praktikant är,hon har inget ansvar och hon har en handledare och flera andra i personalen av ventilera med. Dessutom var det i påskas hon praktiserade...inte direkt aktuellt just nu. Dessutom kollade jag med övrig personal och att han skall ha satt händerna runt halsen på ett annat barn och strypt henne har aldrig ens hänt. Varför ljuga om en sån sak?
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

att du ska vara vuxen nog att ta emot ursäkten på ett möte. Sen om du nöjer dig med det eller ej struntar jag fulla i, men då har du ju även chans att säga vad du tycker, och hur ni ska göra sen. Men att slå ifrån så hårt och inte ens kunna vara med på ett möte, ja så betedde jag mig när jag var 14år gammal.

Visst det kunde jag iofs gjort,men varför ha en lag som säger att man har tystnadsplikt när den endå bryts mot så ofta när det bara är att säga ett litet förlåt?

Tycker detta är snäppet värre än att "råka" försäga sig eller prata omskrivningar om tex ett barn så ingen skall förstå men att någon visst gör det endå.

Är det ok om jag går ut full och snackar skit om mina vårdtagare till anhöriga och deras vänner också och sedan bara får säga ett litet förlåt? Det är ju inte direkt som att snatta en chokladbit.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Visst det kunde jag iofs gjort,men varför ha en lag som säger att man har tystnadsplikt när den endå bryts mot så ofta när det bara är att säga ett litet förlåt?

Tycker detta är snäppet värre än att "råka" försäga sig eller prata omskrivningar om tex ett barn så ingen skall förstå men att någon visst gör det endå.

Är det ok om jag går ut full och snackar skit om mina vårdtagare till anhöriga och deras vänner också och sedan bara får säga ett litet förlåt? Det är ju inte direkt som att snatta en chokladbit.

Nej, det har jag inte sagt. Men vad vinner du på att inte gå på mötet, ta emot ursäkten och säga vad du tycker? Mer än att bli bitter?
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Nej, det har jag inte sagt. Men vad vinner du på att inte gå på mötet, ta emot ursäkten och säga vad du tycker? Mer än att bli bitter?

Jag har inte skrivit att jag inte skll gå på mötet,men att bara nöja mig med ett litet förlåt det gör jag inte.

Och du jag är vaken bitter eller beter mig som jag är 14 år :grin:
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tycker att det är jättebra med ett möte där alla får vara med och säga sitt. Varför känns det bättre för dig om hon blir av med jobbet? Jag kan tycka att det är bättre att hon får sig en riktig avhyvling nu, hon lär sig säkerligen för all framtid.

Sedan ska du veta att det snackas i princip i alla personalrum på landets förskolor/skolor - man ska tex inte bladdra om "sin avdelning" med andra - men det görs ändå.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tycker att det är jättebra med ett möte där alla får vara med och säga sitt. Varför känns det bättre för dig om hon blir av med jobbet? Jag kan tycka att det är bättre att hon får sig en riktig avhyvling nu, hon lär sig säkerligen för all framtid.

Sedan ska du veta att det snackas i princip i alla personalrum på landets förskolor/skolor - man ska tex inte bladdra om "sin avdelning" med andra - men det görs ändå.

Dels tycker jag inte det känns speciellt lustigt att hon skall beblanda sig med sonen igen, oavsett vet jag ju vilken liten pest hon tycker att han är även om hon ber om ursäkt, dels tycker jag att det är dags att något mer händer än en klapp på huvudet och lovande om bot och bättring vad gällande tystnadsplikten. Den bryts redan alldeles för mycket överallt.

På en förskola tror jag det kan vara svårt att ingen annan avdelning får veta något om barnen på andra avdelningar,här slås dels avdelningar ihop när det är lite barn och det kan bli vilka avdelningar som helst, dels ses ju alla ute på gården och dels vandrar många runt i huset,så länge man håller det innom huset är det ok för mig.

Jag jobbar på hemtjänsten,där ligger grupplokalerna brevid varanndra och många hoppar runt,det är nästan omöjligt att inte råka höra något om någon annan vårdtagare från ett annat distrikt emellanåt, många hoppar även där runt på olika distrikt. Däremot hoppas jag att alla kan hålla det de hört på arbetstid innom "huset" och inte babblar runt med vänner,bekanta och anhöriga till omsorgstagarna på fritiden och speciellt inte på fyllan.

Och återigen jag tycker det är stor skillnad på att prata innom gruppen/huset om ett barn/vårdtagare eller råka säga något tyst fast någon råkar höra eller råkarräkna ut vem det gäller (även om det inte heller är bra) mot att gapa ur sig sina anklagelser på fyllan mot någon som inte ens jobbar där. Hade hon haft såna problem med sonen hade hon en handledare eller övrig personal att vända sig till. Eftersom jag dessutom vet vem tjejen är och hon vet vem jag är hade det även vart ok om hon pratade med mig om hon tyckte det var jobbigt,men att gapa på fyllan inför flertalet människor är inte okej? Och var skall man dra gränsen för brott mot tystnadsplikten? Det är redan illa nog när någon råkar försäga sig, bara inom sjukvården har jag varit med om att folk brutit dem mot mig som patient...

Jag är urless på hur lite sekreteslagen betyder i verkligheten när man hela tiden i teorin får höra hur OTROLIGT VIKTIGT det är att absolut inte säga något om någon till utomstående,sambo,kompisar vissa anhöriga mm.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Visst hon kanske inte är så gammal MEN förtroendet är brutet, jag vet ingen som gärna hade lämnat sina barn till någon som betett sig som hon. Jag har iaf starkt sagt ifrån att hon inte skall jobba med min son iaf och det skulle de kika på ifall det kunde ordnas.

Jag köpet att hon får be om ursäkt till din inför chefer och kolleger. men jag köper inte att de ska "kika på ifall det kunde ordnas" angående att hon inte ska ta hand om Hampus.

Förklara lugnt och bestämt att du tar emot hennes ursäkt men att du blev väldigt sårad och att du aldrig vill att hon jobbar på samma förskola som du har din son. Väljer chefen att ge henne en extrachans i och med ursäkten så är det chefens ansvar att se till att hon blir omplacerad och det kravet ska du inte backa från.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag har inte skrivit att jag inte skll gå på mötet,men att bara nöja mig med ett litet förlåt det gör jag inte.

Och du jag är vaken bitter eller beter mig som jag är 14 år :grin:

Det framstod som att du inte tänkte gå på mötet.

Nu vill dagisfröken, chefen,tjejen samt tjejens lärare ha ett möte med mig,så tjejen kan be om ursäkt...HELVETE heller.

En ursäkt räcker inte tycker jag, jag vet endå vad hon sagt och vad finns att be om ursäkt för? Att hon gjort något olagligt? Att hon tycker att min son är extremt jobbig?

Och du behöver inte smirka åt mig. Jag sa inte att du var bitter eller betedde dig som 14. Jag sa att du betedde dig som JAG när jag var 14 - envis, långsint och "jagtänkerintegåpåmötebaraförattjagtänkerintedet!". Och jag sa inte att du var bitter heller. Jag sa att du kanske blir bitter, eftersom man lätt blir det av sådana händelser.

Om du tolkade det så, så ber jag om ursäkt, det var inte meningen. Ska du gå på mötet är det toppen - då var det ett missförstånd.

Men - du behöver fortfarande inte smirka.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tycker att det är jättebra med ett möte där alla får vara med och säga sitt. Varför känns det bättre för dig om hon blir av med jobbet? Jag kan tycka att det är bättre att hon får sig en riktig avhyvling nu, hon lär sig säkerligen för all framtid.

:bow: Precis det jag menar!
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Fast förskolechefen har ju ett ansvar mot arbetstagaren också. Du behöver ju inte få veta allt de säger till tjejen eller tänka säga/göra.

Jag tycker att tjejen gjorde fel, men jag förstår inte varför du skulle må bättre av att hon skulle få sparken? De flesta normalbegåvade människor förstår ju att de ska skärpa till sig om de får en reprimand på sin arbetsplats - som hon nu kommer att få.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tycker att arbetsledningen har skött det på ett väldigt bra och föredömligt sätt. Ett samtal med både dig, henne och arbetsledningen är ungefär vad det hela i bästa fall skulle kunna leda till (och det gjorde det ju också). Att de dessutom skall titta på om det går att omplacera henne tycker jag visar att det tar ditt klagomål på allvar. Det är inte lätt att avskeda folk, inte ens tillfällig personal, om det är en seriös arbetsgivare.

Rent spontant så låter det som om du vill ha någon form av hämnd för att hon inte gillar ditt barn. Alltså är huvudsaken är inte att hon bröt mot tysnadsplikten utan att hon just inte gillar ditt barn.

Mvh

Tora
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Tystnadsplikt har hon och den bryter man inte (dock kan jag som förskolepedagog när jag träffar föräldrar ute 'privat' stannat till och prata lite, dock alltid på föräldrars initiativ. Men givetvis pratar vi inte om något sekretessbelagt utan livet i allmänhet, fotbollsträning osv...Man följer föräldern.

Men jag kan säga att på alla andra jobb jag haft har vi skrivit på sekretesspapper, men inte på mitt nuvarande. Jag har frågat om saken och då säger min chef att 'det är ju underförstått iom att du arbetar på en skola, det ingår i anställningen'...så TEORETISKT sett har jag inte skrivit på att jag måste ha nån tystnadsplikt (står ej i anställningskontraktet). Jag blev väldigt förvånad, men det kanske är så på andra skolor med? Jag skulle ju aldrig gå runt och babbla om andra, men hon kanske faktist INTE har skrivit på nåt papper? Inte för det spelar nån roll etiskt men om TS vill driva det vidare.
Jag ska erkänna att jag inte läst hela tråden så häng mig inte om jag är helt ute och snurrar...;)
Men nu ska jag iväg till mina busiga kids på jobbet...:)
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Tycker du skall gå på mötet och ta emot tjejens ursäkt ,är det en normal tjej så är hon ångerfull, samtidigt som ni kan diskutera vad som hänt tillsammans med övriga personalen.

Tycker det är lite väl hårt att önska att tjejen får sparken, visst det hon har sagt är absolut väldigt klumpigt sagt, och att hon var full gör ju inte saken bättre.
Bättre att köra med "öppna" kort och vara ärlig från första början :)
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Om jag inte minns helt fel så är det inte samma sekretesslag i hemtjänst/ålderdomshem som i barnomsorgen. Jag har för mig att den är lite hårdare inom äldreomsorgen än i barnomsorgen.

Jag tycker att de åtminstone kan svara på under mötet om tjejen kommer att vikariera för någon på förskolan eller om det är för att hon fått sommarjobb genom något kommunalt åtgärdsprogram. Är det genom åtgärdsprogram så borde hon ju kunna placeras på ett annat ställe.

Du kan ju även ta upp att du tycker det är viktigt att man känner förtroende och litar på personalen när man lämnar sitt barn på förskolan och att du inte känner det förtroende för tjejen ifråga då hon dels tydligt visar att hon tycker illa om din son, samt att hon inte kan hålla sig till tystnadsplikten. Du kan ju fråga om de skulle vilja lämna sina barn på förskolan under de premisserna. För även om man inte gillar alla barn på förskolan, så uttrycker man sig inte som hon gjort till en förälder eller andra.

Om hon fått sommarvikariat gissar jag att det är svårt för dom att inte låta henne jobba. (jag har dock inte koll på hur avtalen är utformade, mer än att har man bokat in en vikarie ska det mycket till för att man inte ska låta den jobba) men det är ju bra att de kollar upp om hon kan placeras någonannanstans. Då kanske näsbrännan om att man inte bryter mot tystnadsplikten hjälper mer. (:angel: omplacering så hon jobbar på en förskola "The middle of nowhere" vore väl nyttigt för henne)

Angelwings:
Tystnadsplikten och lagar, togs i alla fall tidigare upp i barn- och fritidsprogrammets utbildning förut, minns att vi hade prov kring det tom.

Om jag minns rätt så har jag bara skrivit på det vid en förskola (förutom att vi var tvugna att skriva på det innan vi gick ut på praktik första gången under gymnasiet) men jag gissar att de tog för givet att man skrivit på den när jag arbetatat på förskola i 2 år innan jag bytade arbetsplats. (när det dessutom var inom samma kommun)

När vi haft praktikanter har det dessutom varit en av de första grejerna man tagit upp med dem under första dagen när de visats runt och fått allmän information.

När jag tänker efter så har det faktiskt inte alltid tagits upp när man haft en tillfällig springvikarie, från "vikarielistan" man har nog förutsatt att de har koll på det. (något som man borde förbättra rutiner kring, för mig veterligen fick jag ingen information om tystnadsplikt när jag skrev upp mig på vikarielista, och hälften av de som finns på listan brukar vara outbildade och har säkert inte koll på tystnadsplikten)

Jag tror att tjejen som brutit mot den, mycket väl varit medveten om att den finns och dess innehåll men inte brytt sig. Tar man studenten och har gått barn-och fritidsprogrammet ska man känna till den. Med tanke på att hon gjort praktik på förskolan under våren och tar studenten nu, så borde det varit det program som hon gått.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Kollar man dessutom i kursmålen för:

BKF1202 - Barn-, kultur- och fritidsverksamhet
(som ingår i BF-programmet)

Så står det som så:

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
känna till de olika verksamhetsområdenas bakgrund och utveckling

ha erfarenhet av barnverksamhet eller kultur- och fritidsaktiviteter

ha kunskap om och kunna medverka i planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter

förstå de pedagogiska krav som ställs för arbete inom de olika verksamheterna

känna till lagar, beslutsformer och ekonomisk hantering inom olika verksamheter

känna till skillnader mellan offentliga, kommersiella och ideella verksamheter

förstå hur miljöer, anläggningar, lokaler och utrustning har betydelse för verksamheten.

____

Tjejen bör ju känna till tystnadsplikten...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 447
Övr. Barn Nu har idoten gått över gränsen igen,fast denna gången mer än vanligt. Varit en vända till med familjerätten fast denna gången i...
2
Svar
27
· Visningar
2 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp