Hjälp mig inreda 3700 kvm trädgård!!!

Jag hade en trädgårdsarkitekt/planerare ute för ett par veckor sedan som också påpekade att äng kräver typ noll näring, men hon sa inte att det var omöjligt när vi diskuterade mina planer. Tror att det hade funkat att så in bara äng i den delen av trädgården, som det ser ut just nu. Vi är dock på g och ska fylla på med jordmassor för att jämna ut "grämattan" (ser ut som en öken), och då lär det bli mer näring i jorden...lär ju vara bra för mina fruktträd men mindre bra för ängen då. Ska fundera ännu ett varv på hur vi ska göra där, fruktträden är mer prioriterade än att så in äng känner jag.
Ska du ha äng så lägg inte ut ny jord där. Och du måste gräva upp allt gräs.
Ett alternativ är att ha ringar (minst 1 m i diameter) runt varje träd där du lägger massor av jordförbättring och näring (hästskit är toppen) och har typ nån marktäckare utan revor som får hålla sig under träden, myskmadra tex.
 
Ska du ha äng så lägg inte ut ny jord där. Och du måste gräva upp allt gräs.
Ett alternativ är att ha ringar (minst 1 m i diameter) runt varje träd där du lägger massor av jordförbättring och näring (hästskit är toppen) och har typ nån marktäckare utan revor som får hålla sig under träden, myskmadra tex.

Min teori om äng försvinner i fjärran när jag läser det du skriver. Att inte lägga ny jord på den delen är tyvärr inget alternativ då den är totalt sönderkörd, full med gropar, kaninhål och diken. Dvs vi måste plana ut och jämna till.:( Det är ju bra att få reda på detta innan, istället för att lära sig den hårda (och dyra) vägen.
 
Vi har ju grävt upp en himla massa matjord under arbetet med infarten, vilken är tänkt för att plana ut nere vid fruktträden. Nu har det förvisso bara varit gräsmatta på den jorden, men antar att den är alldeles för näringsrik för att det ens ska vara en idé att pröva? Sambon kommer tvärvägra att köpa/hämta annan jord när vi har x antal ton liggandes och dessutom kommer behöva köra iväg med ytterligare en massa lass.
 
11903857_1229896543702688_24048612409462852_n.jpg

11892026_1229896517036024_7503973264899023522_n.jpg
Här ser man jordmassorna... Långvarig torka + vind + jord = bad combo när man ska jobba med den...
 
Vi har ju grävt upp en himla massa matjord under arbetet med infarten, vilken är tänkt för att plana ut nere vid fruktträden. Nu har det förvisso bara varit gräsmatta på den jorden, men antar att den är alldeles för näringsrik för att det ens ska vara en idé att pröva? Sambon kommer tvärvägra att köpa/hämta annan jord när vi har x antal ton liggandes och dessutom kommer behöva köra iväg med ytterligare en massa lass.

Jag tycker du skall pröva, även om det inte blir en regelrätt ängsflora i första taget är det fint ändå med högvuxet gräs som slås lite då och då för att hålla ogräset i schack. Jag har planterat in olika narcisser i min äng som ursprungligen var köksträdgård (1800-talet) sedan rasthage och nu apelgård. Är det rätt jord som är väldränerad kanske du även kan ha olika liljor, det blir väldigt fint under äppleträden :)
 
Jag tycker du skall pröva, även om det inte blir en regelrätt ängsflora i första taget är det fint ändå med högvuxet gräs som slås lite då och då för att hålla ogräset i schack. Jag har planterat in olika narcisser i min äng som ursprungligen var köksträdgård (1800-talet) sedan rasthage och nu apelgård. Är det rätt jord som är väldränerad kanske du även kan ha olika liljor, det blir väldigt fint under äppleträden :)

Det låter fint det du beskriver, jag kan ju testa iaf på den begränsade ytan, funkar det så är det ju topp, annars är det inte hela världen utan jag får så in vanligt gräs där senare. Liljor var en bra idé!
 
Trädgården har fantastisk potential, vi ska bara ta tillvara på den.:) Vanlig syrén har vi i trädgården, men höstsyrénen ska jag kika närmare på, hortensian är en favorit som jag sneglat på och som jag faktiskt inte sett här. Jag ska bara lista ut vart jag ska sätta dem i så fall, men det är ett mindre problem. Tack för tipsen!

Det är super kul med växter :) Finns flera sorter av bla kaprifol, min favorit är mandarin färgade kaprifolen, amerikansk kaprifol om man har någon stans där det kan klänga och växa, och det finns mycket roligt till trädgården :)
Olika spirea finns i många sorter kan man ha som häck eller buskar. Forsytia som blommar på bar kvist på våren med gula blommor är fin den finns även som brok bladig i olika variatanter. Blir en skaplig buske av den efter flera år. Brokbladig ger lite med liv i det gröna efter blomningen. Det finns ga dags rosor men favorti är Ros de recht som är en åter/remoterande blommande buske med m.röda blommor med god doft. och typ 100 sorter till som är fina :) Hoppas du finner väster du tycker om.
Mvh
Pudlan
 
Det är super kul med växter :) Finns flera sorter av bla kaprifol, min favorit är mandarin färgade kaprifolen, amerikansk kaprifol om man har någon stans där det kan klänga och växa, och det finns mycket roligt till trädgården :)
Olika spirea finns i många sorter kan man ha som häck eller buskar. Forsytia som blommar på bar kvist på våren med gula blommor är fin den finns även som brok bladig i olika variatanter. Blir en skaplig buske av den efter flera år. Brokbladig ger lite med liv i det gröna efter blomningen. Det finns ga dags rosor men favorti är Ros de recht som är en åter/remoterande blommande buske med m.röda blommor med god doft. och typ 100 sorter till som är fina :) Hoppas du finner väster du tycker om.
Mvh
Pudlan

Kaprifolen låter som något som hade passat i den bakre delen av trädgården! Där finns massor av träd att klätta i, och även stenmuren.:) Spirean såg också fin ut, kan nog tänka mig den som buske! Forsythian var ju riktigt häftig i färgen. Tror alla de tre skulle passa bra i den delen av trädgården där infarten ligger, tack för förslagen!
 
Åh vad roligt :D
Vi håller också på att fixa vår trädgård från grunden. Den var misskött i 18 år så precis allt har behövt tas bort.

Lite generella tips jag har fått:

  • Börja med de stora sakerna, även om det är tråkigt. Det är det som gör hela trädgården. Buskar och träd är alltså det du ska börja med för att få en struktur i din trädgård även om kanske blommor är roligare :angel:
  • Ska du ha träd så fundera noga på vilken storlek du vill ha dem i som fullvuxna. Vår tomt är betydligt mindre (970kvm) och vi håller på att sätta frukträd och bärbuskar längs planket mot vägen (40m), för vår del är fruktträd med en förväntad sluthöjd på 3-4 meter lämpligast. Vår tomt är för stor för miniträden på 1,5m och för liten för större träd.
  • Dela in trädgården i olika "rum" som var och en har sin funktion. Vår trädgård är indelad i rosa rummet, gula rummet, trädgårdsskafferiet och medelhavet. I rosa rummet finns bärbuskar annars går allt i vitt och rosa. Vi har/ kommer ha pioner, rosor, lavendel, tulpaner, marktäckare (slänt) samt murgröna på armeringsnät som avgränsning mot resten av trädgården. Denna del är den som allmänheten ser. Det är här man går in och vi kommer även ha ett mindre trädäck med utgång från biblioteket där man kan sitta och läsa en bok. I gula rummet kommer förutom fruktträden finnas vita och gula rosor, tulpaner, marktäckare och påskliljor. Trädgårdsskafferiet är där vi odlar grönsaker, kryddor och mindre bär i upphöjda odlingslådor. Här kommer det finnas en liten cafésittplats för två personer. Medelhavet är där vi kommer ha vårt stora trädäck, med grill, umgängesplatser (förhoppningsvis) pool osv. här kommer det finnas vindruvor, gräs, olivträd, citrusträd osv.
  • Tänk på att inte ha både många sorters växter och många olika färger på samma plats för då blir det lätt stökigt. Däremot kan du alltid ha flera rum i din trädgård och på så sätt få med hela färgspektrat om du vill det.
  • Är du ingen superträdgårdsentusiast utan mer vill ha en snygg, relativt lättskött trädgård så tänk ett varv till när du ska köpa växter ffa blommor. Detta är anlendingen till att jag satsar mest på rosor, pioner och tulpaner. De kräver som regel inte så mkt, är snygga och kan klippas av och sättas i en vas om man ska ha gäster. Undvik sådant som ska grävas upp och vinterförvaras även om de är supersnygga som tex dahlior :angel:
  • Gör klart ett rum i taget innan du går på nästa. Undantaget är om du ska plantera träd som ju tar sin lilla tid att växa. Det kan vara en idé att göra det relativt snabbt.
  • Skissa upp din trädgård på ett papper så att du får ett helthetsperspektiv när du ska börja göra dina rum.
Håller tummarna för att det kommer gå jättebra. Vi bor också i zon 1 och en fördel är att vi har lite längre tid på oss varje år att jobba i trädgården.
 
Åh vilket bra inlägg - och vi har tänkt typ likadant! :D Just det där angående rummen är jag också inne på, vi har t.o.m nästan samma teman verkar det som, vi har ett medelhavsrum vid entrén med rabatt där rosor och lavendel kommer vara dominerande, där går färgskalan i vitt, gult och blått. Till våren kommer jag ha påskliljor och krokus i rabatten, så även där kommer färgerna vara gult/blått.

Nästa rum blir fruktdelen med lite mer vildvuxen gräsmatta/äng, där vi hade tänkt ha ett fikabord för två i mitten. Det blir 4-6 fruktträd (äpple, päron, plommon), dessa ska sättas i en rektangel för att bilda ett mysigt rum som kan erbjuda skugga soliga dagar.

Längre upp i trädgården/på baksidan blir det mer buskar och små träd, vi har även sågat ner en gigantisk hägg som höll på att ramla, av de stammarna som blir kvar ska vi göra ett gigantiskt matbord med en träskiva på (bilder kommer!). Det är främst denna delen som jag behöver hjälp att inreda då den är stor och svårplanerad och ganska kuperad (ligger i en slänt).

Vid den nya infarten kommer vi plantera ytterligare ett körsbärsträd, det står redan ett gammalt uppvuxet precis där man kör in. Jag tror det kommer bli en väldigt fin inramning när man kör in. Eventuellt blir det även en järngrind där, så att inte hunden kan springa ut på gatan.
Längs med muren funderar jag på att sätta kaprifol som någon föreslog, och ev nån mer marktäckande. Helst skulle jag vilja gräva upp slänten som lutar upp mot muren för att sätta lökar där. Murgröna tror jag också hade passat fint.:)

I odlingsrummet finns redan björnbär och hallon, samt en odlingslåda. I odlingslådan ska det dels bli örter och sen funderar jag på att sätta morötter och andra primörer i den andra halvan.
Den sista delen av tomten får bli gräsmatta, det står redan ett fint kastanjeträd i mitten men i övrigt ska vi lämna den sidan öppen.:)

Visa gärna bilder på er trädgård, vore superkul o se!
 
11889597_1232247870134222_2997121655174692538_n.jpg
Så här blev infarten, nu återstår "bara" att jämna ut jorden så vi kan så gräs. Sen vill jag veta vad jag kan använda för att fylla upp all yta med i form av buskar och mindre träd. Funderar på att plantera en "alle" utmed iaf en del av infarten, men av vad?
 
Åh vilket bra inlägg - och vi har tänkt typ likadant! :D Just det där angående rummen är jag också inne på, vi har t.o.m nästan samma teman verkar det som, vi har ett medelhavsrum vid entrén med rabatt där rosor och lavendel kommer vara dominerande, där går färgskalan i vitt, gult och blått. Till våren kommer jag ha påskliljor och krokus i rabatten, så även där kommer färgerna vara gult/blått.

Nästa rum blir fruktdelen med lite mer vildvuxen gräsmatta/äng, där vi hade tänkt ha ett fikabord för två i mitten. Det blir 4-6 fruktträd (äpple, päron, plommon), dessa ska sättas i en rektangel för att bilda ett mysigt rum som kan erbjuda skugga soliga dagar.

Längre upp i trädgården/på baksidan blir det mer buskar och små träd, vi har även sågat ner en gigantisk hägg som höll på att ramla, av de stammarna som blir kvar ska vi göra ett gigantiskt matbord med en träskiva på (bilder kommer!). Det är främst denna delen som jag behöver hjälp att inreda då den är stor och svårplanerad och ganska kuperad (ligger i en slänt).

Vid den nya infarten kommer vi plantera ytterligare ett körsbärsträd, det står redan ett gammalt uppvuxet precis där man kör in. Jag tror det kommer bli en väldigt fin inramning när man kör in. Eventuellt blir det även en järngrind där, så att inte hunden kan springa ut på gatan.
Längs med muren funderar jag på att sätta kaprifol som någon föreslog, och ev nån mer marktäckande. Helst skulle jag vilja gräva upp slänten som lutar upp mot muren för att sätta lökar där. Murgröna tror jag också hade passat fint.:)

I odlingsrummet finns redan björnbär och hallon, samt en odlingslåda. I odlingslådan ska det dels bli örter och sen funderar jag på att sätta morötter och andra primörer i den andra halvan.
Den sista delen av tomten får bli gräsmatta, det står redan ett fint kastanjeträd i mitten men i övrigt ska vi lämna den sidan öppen.:)

Visa gärna bilder på er trädgård, vore superkul o se!
Haha vår trädgård består just nu till stora delar av stora högar med sand pga dränering så den är inte mycket att visa.:D
 
11889597_1232247870134222_2997121655174692538_n.jpg
Så här blev infarten, nu återstår "bara" att jämna ut jorden så vi kan så gräs. Sen vill jag veta vad jag kan använda för att fylla upp all yta med i form av buskar och mindre träd. Funderar på att plantera en "alle" utmed iaf en del av infarten, men av vad?
Vad vill du ha för höjd på träden vid allen? Färg?
 
Haha vår trädgård består just nu till stora delar av stora högar med sand pga dränering så den är inte mycket att visa.:D
Haha som vår i andra änden då, fick nyss ett mess på facebook av en vän vars mamma undrade varför vi gräver upp hela tomten. Hon är inte den första som har undrat det de senaste veckorna och lär inte vara den sista heller :D

Angående höjd på träden så tänker jag att jag vill ha ganska lågt. Längre upp står det äldre och större träd i form av ekar, som tar både mycket näring från gräsmattan och som erbjuder insynsskydd. De två stackars buskar som vi har sparat är en fläder och en mullbär, så funderar på att sätta ätliga buskar på den delen. Krusbär och havtorn var två förslag som dök upp i mitt huvud men njae, känner mig helt vilsen. En annan idé var att sätta något färgglatt utmed vägen, typ syren på stam eller magnolia. Har så svårt att se det framför mig i huvudet bara.O_o
 
Haha som vår i andra änden då, fick nyss ett mess på facebook av en vän vars mamma undrade varför vi gräver upp hela tomten. Hon är inte den första som har undrat det de senaste veckorna och lär inte vara den sista heller :D

Angående höjd på träden så tänker jag att jag vill ha ganska lågt. Längre upp står det äldre och större träd i form av ekar, som tar både mycket näring från gräsmattan och som erbjuder insynsskydd. De två stackars buskar som vi har sparat är en fläder och en mullbär, så funderar på att sätta ätliga buskar på den delen. Krusbär och havtorn var två förslag som dök upp i mitt huvud men njae, känner mig helt vilsen. En annan idé var att sätta något färgglatt utmed vägen, typ syren på stam eller magnolia. Har så svårt att se det framför mig i huvudet bara.O_o
Gäller det bärbuskar så kan jag rekommendera amerikansk blåbär, hallon (finns hur mycket som helst), vinbär och björnbär (sen måste dock avgränsas)
 
Fruktträd: äpplen, körsbär, päron blir fina som en liten allé längs en uppfartsväg :)
Fruktträd har jag också funderat på, men kan jag sätta fruktträd både där och nere i hörnan? Tänker att det blir väldigt mycket frukt? Men ja, jag tänker mig träd som påminner om fruktträd till utseendet. Körsbär hade varit jättefint men det ska vi sätta ett precis där man kör in (finns ett på andra sidan).
 
Gäller det bärbuskar så kan jag rekommendera amerikansk blåbär, hallon (finns hur mycket som helst), vinbär och björnbär (sen måste dock avgränsas)
Hur stora blir blåbären? Det har jag faktiskt tänkt skaffa, fast funderar på att sätta dem nere i odlingshörnan tillsammans med hallonen och björnbär (som vi har i m a s s o r!). Kanske vinbär...? Återkommer när vi besökt handelsträdgården.:)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 955
Senast: Myelin
·
Trädgård & Växter I år vill jag försöka få ordning på min intetsägande och något bortprioriterade trädgård och alla tips, idéer och funderingar är...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
1 907
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp