Hjälp mig inreda 3700 kvm trädgård!!!

Om ni har en minigrävare eller liknande när ni anlägger uppfarten är det inte dumt att djupluck
Jo, just varmkomposten känns som rena dynamiten när det kommer till gödning, kanske får späda den ordentligt, och sen använda hästgödsel!

Angående marken så har vi ju kört en del, dock inte då mycket precis där jag planterade, däremot har vi grävt bort och lagt dit helt ny jord så där är det redan rätt luckert, och sen har vi gått och krattat sten över hela området med kratta o grep, så lite genomarbetat är det förhoppningsvis. :)

Packskador kan vara betydligt djupare tyvärr, har ni tillgång till en liten grävare kan det vara idé att djupluckra med den. Typiskt märks det om träden inte riktigt vill ta sig, de dör inte men tillväxten blir väldigt låg.

Man kan prova att gräva en djupare grop för hand, då ser man direkt hur packad jorden är :)
 
Om ni har en minigrävare eller liknande när ni anlägger uppfarten är det inte dumt att djupluck


Packskador kan vara betydligt djupare tyvärr, har ni tillgång till en liten grävare kan det vara idé att djupluckra med den. Typiskt märks det om träden inte riktigt vill ta sig, de dör inte men tillväxten blir väldigt låg.

Man kan prova att gräva en djupare grop för hand, då ser man direkt hur packad jorden är :)

Det är en minigrävare vi har använt.:) Vi gjorde så att vi grävde upp alltihopa, sen la de bärlager i den delen där uppfarten går. Där jag har planterat så lade vi bara tillbaka matjord. De grävde sig ner cirka en meter kanske? Det har gått väldigt enkelt att gräva där jämfört med hur det är längre ner i trädgården. Ska hålla koll på tillväxten, har läst att just japansk lönn ska vara lite kinkiga.O_o
 
Det är en minigrävare vi har använt.:) Vi gjorde så att vi grävde upp alltihopa, sen la de bärlager i den delen där uppfarten går. Där jag har planterat så lade vi bara tillbaka matjord. De grävde sig ner cirka en meter kanske? Det har gått väldigt enkelt att gräva där jämfört med hur det är längre ner i trädgården. Ska hålla koll på tillväxten, har läst att just japansk lönn ska vara lite kinkiga.O_o

Då tror jag inte det är några problem alls, tvärtom faktiskt :)
 
Lönnarna lever än, och resten av trädgården är förvånansvärt pigg den också. Rabattrosorna som jag satte blommar om och sätter nya rotskott (som ska bort). De "gamla" rosorna blommar också för fullt och mina jordgubbar som förde en borttynande tillvaro vid inflytt har tagit över nästan hela landet. Har kört ner fyra skott i egna krukor och resten har jag försökt täcka med jord bäst det går. Smultronen fortsätter att mogna, om än inte lika många nu som i juli.

Var förbi handelsträdgården idag och kollade fruktträd, och det är onekligen skillnad på träd och träd. Skäms nästan över att ha handlat så mycket på blomsterstormarknad när jag har en så bra handelsträdgård 10 minuter bort, de är inte speciellt dyra heller. Bokade äppleträd och körsbärsträd som de skulle beställa hem från plantskolan till nästa vecka, Ingrid Marie och Alice blev det på äpplena, körsbären och plommonen kommer jag inte ihåg. Plommonen ska vara gula och jättegoda i alla fall och både körsbär och plommon ska vara svagväxande och bulliga i formen.

Vi har grävt bort den gamla nedfallna muren och rivit bort gången som gick upp mot huset. Istället har vi gjort en granittrappa upp mot de gamla grindarna, som vi ska restaurera och måla om. Nedanför blir istället gräsmatta upp mot huset. Jag tog fasta på rådet om rosor, och har bestämt mig för att sätta buskrosor utmed stora vägen, inte som häck utan luftigt utplacerade med gott om mellanrum så man kan klippa mellan. Valet föll på tre rosor av härdigare sort, två rosa och en vit, som jag tror kommer matcha fint med den befintliga som står vid grinden. Kommer dock behöva ytterligare ett par på andra sidan åt fruktträden till och där ska jag se om jag inte kan beställa hem honungsrosor.

Bilder kommer.
 
11889557_1234911813201161_5082757215852648786_n.jpg
jordgubbarna förökar sig hej vilt.

11960193_1234912239867785_3722410620335707820_n.jpg
fin tomt vi har va? :D Nu har vi kommit till det bästa av allt - plocka sten. Kommer drömma om rutinen kratta - plocka - harva - plocka - kratta, ja ni fattar... När allt är utjämnat ska vi så in gräs och lägga gödsel. "Bara" 1500 kvm ca uppskattningsvis , tips på bra gödselvagn mottages tacksamt
 
11889426_1234912329867776_4485178534263851547_n.jpg
dålig bild på granittrappan med tillhörande ros (or). Planen är att sätta fler buskrosor utmed staketet sen för att fylla upp. Till vänster ska fruktträden stå på en dubbelrad.

11933403_1234912683201074_6551419264947052110_n.jpg
bildbevis på att det faktiskt finns saker som lever och blommar i vår trädgård.

10690061_1234913209867688_6081382474891752593_n.jpg
förslag på torktåliga marktäckare, blommor och lökar som klarar lite vatten och kan stå i söderläge, alternativt nåt annat förslag på att göra det snyggare, typ sten? Fick ett ryck och la på ett lass jord i slänten, längst in är det sten och grus (nydränerat) men det går ut en bit från väggen, ca 1,5 meter? Funderar på att sätta nåt kanske 70 cm från väggen.
 
11221555_1238095376216138_8970282902347786769_o.jpg
Rekommenderar ingen att kratta ut 1500 kvm för hand. Nu är skiten sladdad femtioelva gånger och är iaf någorlunda jämn. Nu inväntar vi regn och att det sätter sig innan det är dags att så och gödsla; därefter blir det att gå med ringvält. Lite träd och andra buskar har tillkommit och ytterligare några ska till i veckan, men sen är basen för trädgården lagd och jag nöjer mig för det här året.
 
Hade glömt tråden... ursäkta. Planskola eller handelsträdgård har ingen betydelse, finns knappt några plantskolor som säljer till kund längre, Men ser att du har hittat en bra! Hade tänkt tipsa om ett par i zon 1, som du skriver att du bor i, men blev lite fudnersam när jag såg att du bor i Växjötrakten, trodde det var zon 3 eller 4.

Kompost är inte gödsel, men däremot bra jordförbättring, speciellt om jorden är lerig.
 
Hade glömt tråden... ursäkta. Planskola eller handelsträdgård har ingen betydelse, finns knappt några plantskolor som säljer till kund längre, Men ser att du har hittat en bra! Hade tänkt tipsa om ett par i zon 1, som du skriver att du bor i, men blev lite fudnersam när jag såg att du bor i Växjötrakten, trodde det var zon 3 eller 4.

Kompost är inte gödsel, men däremot bra jordförbättring, speciellt om jorden är lerig.

Den här tråden har jag helt glömt! Tack för ditt svar, Växjö stämmer inte riktigt, bor i Kalmar sen några år tillbaka o här är zon 1.:) Jag är jättenöjd med min handelsträdgård, de har hjälpt mig mycket och håller humana priser.
 
Det har hänt lite grejor sen senast! Nyss landade 15 kubikmeter allround-/planteringsjord på vår ök...jag menar gräsmatta. Imorgon ska vi sätta igång och plantera 40 löpmeter avenbokshäck utmed stora vägen. Det har varit en evig diskussion om huruvida vi ska ha häck, staket, staket + häck, plank eller låta skiten vara tills vidare. Förra veckan kom sambon fram till att en häck nog är rätt trevligt ändå; och jag är inte sen på att plantera.

På framsidan har jag planterat magnolior i en grupp om 3 men de ser rätt vissna ut så det ska bli spännande att se om de överlever till nästa år.

Sambon ville ju gärna ha en häck, men i utbyte ville jag ha en vettig uteplats. Vi har ett hörn av trädgården som passar fint för ändamålet och förra veckan drog jag igång projektet med att bygga en stor uteplats inramad av spaljéer. Nu är halva färdig, det blev armeringsjärn på två väggar i de väderstreck där vi har förmiddags- och kvällssol. De övriga två sidorna blir liggande, glest plank men så långt har vi inte kommit än.

På fredag ska grabbarna roa sig med att fälla den gigantiska alen som står och skräpar ner över halva gårdsplanen.
 
12063372_1259841487374860_992641630537539006_n.jpg
på denna sidan satte jag omväxlande rosor och klematis.
12043140_1259841457374863_3933233046014041844_n.jpg
här blev det murgröna

11221510_1259841430708199_6815918825128966753_n.jpg
bredvid murgrönan satte jag vildvin

12032121_1259841397374869_3638361709086131281_n.jpg
slutligen lite mer rosor.
 
12079112_1259855267373482_6338069722091310749_n.jpg
här ser man det lite mer på håll. Hela uteplatsen blir på ca 70 kvm eller mer, en liten piss i havet i vår stora trädgård.. (sambon tyckte det var kul att spexa, ha ha).

12046736_1259841357374873_8891621583470092195_n.jpg
en av två små jordhögar som vi ska roa oss med att köra ut för hand imorgon (älskar hur den enda biten intakt gräsmatta som finns kvar nu är sönderkörd, inte alls bitter...)
 
Ni jobbar och står i :)

Gräsmattan klarar sig säkert, till våren när maskar och frost gjort sitt kommer inte spåren synas och skulle de ändå göra det kan ni trummla eller i allra värsta fall fyll på med lite jord.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 955
Senast: Myelin
·
Trädgård & Växter I år vill jag försöka få ordning på min intetsägande och något bortprioriterade trädgård och alla tips, idéer och funderingar är...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
1 907
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp