Hjälp mig inreda 3700 kvm trädgård!!!

Fritidsryttare

Trådstartare
Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar, typ. Jag känner pressen då huset är (ö)känt för sin f.d vackra, välskötta trädgård som det senaste decenniet förfallit till oigenkännlighet, bortsett från lökar som man hittar typ överallt så fort man sätter spaden i marken. Vi har inlett starkt genom att gräva en ny infart, vilket medfört att halva trädgården ser ut som Hiroshima ungefär...

Nu till problemet, tomten är väldigt kal med mycket öppna ytor, och jag vill dela in den i mindre avdelningar. T.ex. en del vill jag ha fruktträd i, en annan ska bli örtträdgård (odlingslåda). Jag behöver och mottar gärna tips på träd, buskar, kryddor och blommor som ni tycker passar tillsammans, jag tar extra gärna emot goda råd när det kommer till
1. Tåliga, relativt snabbväxande fruktträd (äppe päron, plommon och körsbär är tanken).
2. Förslag på en snygg häck, tanken just nu är avenbok, men jag är öppen för idéer.
3. Marktäckare till (del av) stenmur, gärna något som klättrar
4. Fina, inte allt för stora, tåliga träd och buskar som man kan sätta utmed infarten som en häck/allé
5. Kryddor och örter som kan planteras ihop. Samma sak där, tåliga och gärna övervintrande om det går.

Jag bidrar med länk till albumet där våra projekt uppdateras då det inte verkar funka att lägga in bilder från datorn.
https://www.facebook.com/media/set/...073741827.100000470611264&type=1&l=a818d4d8a2
 
Skaffa en bra bok om grönsaksodling (tex Handbok för köksträdgården) och börja producera godsaker överallt, så behöver du inte tävla med den gamla trädgården heller. :D
 
Kan tillägga att vi bor i zon 1.
Jo, vi ska vänta med typ häck osv till nästa år, jag har bara gjort de mest "akuta" sakerna, typ rensat fram befintliga rabatter. Jag har iofs planterat en del i rabatten precis framför huset men det kändes liksom nödvändigt. Infarten var också rätt akut då den befintliga var ett hål i staketet direkt från en hårt trafikerad 70-väg.

Tyvärr har det mesta av de gamla blommorna försvunnit då ägarna före oss har kört med en massa stora maskiner, dessförinnan hade den första ägaren huggit ner en massa träd osv när hon blev gammal och inte orkade. Det fanns en del pioner men tyvärr stryker de också med då vi ska plana ut den delen av gräsmattan och göra slänt, innan har de växt mot en mur som rasat.

Mycket av arbetet har bestått i att rensa sly och ta fram det som faktiskt finns, men faktum återstår att det är alldeles för mycket yta.
Målet är att trädgården skall vara relativt lättskött och enkel, men ändå kännas ombonad, därav vill jag ha mycket buskar och träd och mindre rabatter. Rosor vill jag däremot ha i massor, speciellt på framsidan.

Odlingsbok skall införskaffas :)
 
@Fritidsryttare: Jag skulle tagit det lugnt med större förändringar och kollat nästa vår/sommar vad som kommer upp och vad du vill ha kvar av dem. Är det en tidigare välskött trädgård kan du ha massor av fina/bra växter som det vore synd att bli av med.

Vi kollade på huset i februari och sen har jag varit på flera husesyner innan vi tog över i början på juni, så har ändå relativt bra koll på vad som finns och inte, samt vart det växer, men förstår din tanke och är inne på samma spår!
 
Skaffa en bra bok om grönsaksodling (tex Handbok för köksträdgården) och börja producera godsaker överallt, så behöver du inte tävla med den gamla trädgården heller. :D

Man kan se det från två håll:
1, alla vi pratat med minns huset från dess glansdagar då det var en fantastisk trädgård med ffa lökar överallt på våren, såna trädgårdsentusiaster kommer vi aldrig bli.
2, har man sett trädgården de senaste åren är det svårt att tro att det kan bli sämre, många har sagt att det är kul att det händer saker nu. :)
Ska absolut införskaffa odlingsbok!
 
Jag skulle ta det lugnt, ta lite i taget och sen satsa mycket på buskar och liknande som är mer självgående. Rabatter är tidskrävande eftersom det brukar ingå ogräsrensning.

Vi har en ganska stor trädgård som också blivit ganska misshandlad. Vi gjorde misstaget att försöka fixa för mycket på samma gång och det blev bara jobbigt, nu ser det sådär roligt ut eftersom ingenting blir riktigt som man tänkte sig..
 
Jag skulle ta det lugnt, ta lite i taget och sen satsa mycket på buskar och liknande som är mer självgående. Rabatter är tidskrävande eftersom det brukar ingå ogräsrensning.

Vi har en ganska stor trädgård som också blivit ganska misshandlad. Vi gjorde misstaget att försöka fixa för mycket på samma gång och det blev bara jobbigt, nu ser det sådär roligt ut eftersom ingenting blir riktigt som man tänkte sig..

Mjo men precis, jag hade heller inte tänkt anlägga några nya rabatter eller odlingslådor utan använda de som finns. Ena sidan av tomten kommer få vara ren gräsmatta är det tänkt, det är främst bakom huset mot den nya infarten som det känns angeläget att fylla upp. Jag är inget större fan av "fotbollsplaner", även om de är lättskötta.

Planen är bland annat att plantera fyra fruktträd i en fyrkant, och så in ängsgräs däremellan, tror det kan bli en mysig kontrast där det får växa mer fritt.
 
Mjo men precis, jag hade heller inte tänkt anlägga några nya rabatter eller odlingslådor utan använda de som finns. Ena sidan av tomten kommer få vara ren gräsmatta är det tänkt, det är främst bakom huset mot den nya infarten som det känns angeläget att fylla upp. Jag är inget större fan av "fotbollsplaner", även om de är lättskötta.

Planen är bland annat att plantera fyra fruktträd i en fyrkant, och så in ängsgräs däremellan, tror det kan bli en mysig kontrast där det får växa mer fritt.
Jag menade mer att det kanske är mer värt att anlägga buskar osv i befintliga rabatter än att fylla upp dem med tex perenner. Vi har inte heller gjort nya rabatter men befintliga var ju enorma (då har vi ändå tagit bort en del) och jag har fyllt på och fyllt på i flera års tid och det blir aldrig bra..
 
Jag menade mer att det kanske är mer värt att anlägga buskar osv i befintliga rabatter än att fylla upp dem med tex perenner. Vi har inte heller gjort nya rabatter men befintliga var ju enorma (då har vi ändå tagit bort en del) och jag har fyllt på och fyllt på i flera års tid och det blir aldrig bra..
Aha du menar så. Mjo det kan ju vara en idé. Just rabatten framför huset är mitt minsta bekymmer även om den är gigantisk (3x7m) då jag har haft en rätt klar bild av hur jag vill ha den. Där har jag behållit de befintliga nävorna och lagt till rosor och lavendel. I höst skall jag sätta tulpanlökar men i övrigt är den klar för stunden och jag är rätt nöjd. Det är de resterande 3000 kvm som är lite jobbiga.
Här är rabatten...
10435873_1224293990929610_1646570760713711730_n.jpg
 
Så här såg det ut innan... då hade jag ändå grävt upp hela landet som var täckt av ogräs...
11753725_1209122862446723_6226335702907189077_n.jpg

11705183_1211935052165504_4741779313956537769_n.jpg
odlingshörnan innan
11755219_1212483205444022_4782478184394660773_n.jpg
efter....

11202105_1215646161794393_7656556003170600705_n.jpg
gamla grusgången, nu bortgrävd och ska bli gräsmatta.

11822852_1225219120837097_100290884615396474_n.jpg
huset sett från baksidan där nya infarten grävs
 
11760064_1211935102165499_5836975773121835093_n.jpg
den fantastiska stenmuren, nedanför går infarten.

10999582_1215646115127731_268079738996898872_n.jpg
delen där jag vill plantera fruktträd och så in äng.
11012516_1217442671614742_2199273216547216275_n.jpg
samma sida fast längre upp. Här blir det en grässlänt ner från huset.
 
Ser väldigt trevligt ut: naturskön omgivning, stor grön trädgård och rejält funkishus (från fyrtiotalet?) :)

Jag hade planterat bok och lind, gjort det till en lummig naturträdgård med murgröna och många fruktträd, stort trädgårdsland, och sedan hägnat in tomten och anställt ett par får som skötare av grönytor och höns till rabatterna.
 
Ser väldigt trevligt ut: naturskön omgivning, stor grön trädgård och rejält funkishus (från fyrtiotalet?) :)

Jag hade planterat bok och lind, gjort det till en lummig naturträdgård med murgröna och många fruktträd, stort trädgårdsland, och sedan hägnat in tomten och anställt ett par får som skötare av grönytor och höns till rabatterna.
Huset är byggt -53 i funkisstil och är ett av de äldsta häromkring. Det är fantastiskt fint inuti, för oss återstår "bara" att fixa fasaden av stenputs, reviderad (heter det så, när de kastade materialet på väggarna så det fick ett knottrigt utseende?), fönster och tak - vi ska lägga bandat plåttak, svart.:) Samt trädgården då.

Jo, tankarna har gått i samma banor, dvs naturtomt och inte så uppstyrt. Jag har också tänkt lövträd i den övre delen, murgröna var ett bra förslag. Har planterat murgröna längs med vägen tillsammans med klematis, det återstår att se om den klarar att klättra upp längs staketet. Höns är tyvärr omöjligt även om det är inhägnad tomt, både p.g.a grannar och hundar. Kanske får låna stallägarens får till att beta om jag frågar snällt hehe.
 
Väna o se ad som kommer upp i din trädgård som ser mycket fin ut på dina bilder. Under bra miljö.
Pion knölarna är bara att ta upp när ni gräver och sätta dom på en annan plats :) Dom är underbara och kan bli rätt så gamla. Höstsyren/syren hortensia är vackra och finns i vitt, blått, rosa och säkert fler nyanser lir ca 2 m höga eter flera år. .
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Väna o se ad som kommer upp i din trädgård som ser mycket fin ut på dina bilder. Under bra miljö.
Pion knölarna är bara att ta upp när ni gräver och sätta dom på en annan plats :) Dom är underbara och kan bli rätt så gamla. Höstsyren/syren hortensia är vackra och finns i vitt, blått, rosa och säkert fler nyanser lir ca 2 m höga eter flera år. .
Med vänlig hälsning
Pudlan

Trädgården har fantastisk potential, vi ska bara ta tillvara på den.:) Vanlig syrén har vi i trädgården, men höstsyrénen ska jag kika närmare på, hortensian är en favorit som jag sneglat på och som jag faktiskt inte sett här. Jag ska bara lista ut vart jag ska sätta dem i så fall, men det är ett mindre problem. Tack för tipsen!
 
Plantera äng är en av de svåraste sakerna som går att göra. Helt enkelt för att ängsblommor trivs på näringsfattig mark och konkurreras snabbt ut av ogräs och gräs om det är näring i marken. Så för att du ska få äng får du typ anlägga en prärie först... Vilket inte funkar för fruktträden.

Om du kan tänka dig typ höggräsmatta är det ett bättre alternativ, MEN, ha inte gräs ända upp till stammarna, gräset tar näring från träden.
 
Jag hade en trädgårdsarkitekt/planerare ute för ett par veckor sedan som också påpekade att äng kräver typ noll näring, men hon sa inte att det var omöjligt när vi diskuterade mina planer. Tror att det hade funkat att så in bara äng i den delen av trädgården, som det ser ut just nu. Vi är dock på g och ska fylla på med jordmassor för att jämna ut "grämattan" (ser ut som en öken), och då lär det bli mer näring i jorden...lär ju vara bra för mina fruktträd men mindre bra för ängen då. Ska fundera ännu ett varv på hur vi ska göra där, fruktträden är mer prioriterade än att så in äng känner jag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 955
Senast: Myelin
·
Trädgård & Växter I år vill jag försöka få ordning på min intetsägande och något bortprioriterade trädgård och alla tips, idéer och funderingar är...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
1 907
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp