hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Sv: hälp med hingst val -07

Hitta gärna en annan hingst med bukskäckanlag då så har du 25% chans att få en bukskäck :love: (ovanligaste färgen i rasen) och 50% chans för stora vita tecken :)

Någon som har koll på om Frami kan ha det? Hur ser hans avkommor ut?

Varför inte din Tjaldur som är konstantskimmelskäck?! Där har man ju chans till skäck eller konstantskimmel. Men Faldur frá Sydri-Grof kan ju på det aktuella stoet ge isabell eller gulbrun och stammen är helt klart mycket bra med Oddur som är efter Kjarval, båda två riktigt bra hingstar med mycket bra lynne och gångarter. Annars finns det ju andra färghingstar som tex mörkt, mörkt silversvarte Gaukur frá Innri-Skeljabrekku, far till världens högst bedömda silversvarta hingst Glymur frá Innri-Skeljabrekku och som 4-åring fick han den högsta ridbedömning en 4-årig hingst någonsin fått, 8.67! Både Tjaldur, Gaukur, och Faldur har ju bra lynne. Sedan har det ju nämnts andra riktigt bra hingstar som också lär ha gott lynne: Frami som är riktigt kolsvart med små vita tecken. Tycker riktigt svart är jättefint, men det är 50% chans till fux också. Ypsilon, skimmeln med den enorma manen som är efter Órri är ju också en mycket vacker häst. Helvita hästar är ju inte fel det heller! Sedan gillar jag personligen Segull också som är brunblack och har fått verkligt trevliga och fina föl efter honom. Du kan ju också kolla lite på de danska hingstarna. Finns flera med både bra lynne, gångarter, exteriör och ovanlig färg. Där finns någon bukskäck också och jag tror Konga Islandshästar skulle låna in en bukskäck från Danmark nästa sommar.

Jag skulle välja efter lynnet. En framåt, pigg, glad, samarbetsvillig och snäll hingst och sålla bort alla som inte uppfyller de kraven. Sedan skulle jag välja efter vilken som var mest lik mitt sto i typen, mest utstrålning, bra grundgångarter och tölt och sedan färg och sist kolla stammen och kika på blupen, men det är individen som skall vara bra och passa mitt sto. Det brukar ge det bästa resultatet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hälp med hingst val -07

Har han? Vet man det säkert? (dvs har han fått bukskäckföl?) :d

Du känner väl hans fd. ägare?! Du kanske kunde höra med dem? För jag är också nyfiken på det anlaget. Själv hade jag inte hört talas om denna hingst förens han hamnade hos sina nuvarande ägare. Men många verkar tycka om honom.

Ni som känner till Gaukur, hur är hans gångartsanlag? Vad kan man förvänta sig när man betäcker med honom? Typ är han naturtöltare, mycket pass eller travaktig eller...?!! Ja ni förstår förhoppningsvis!
 
Sv: hälp med hingst val -07

Jo men jag skulle kommit ihåg om de sagt det - annars har jag blivit MYCKET senil :o

Jag trodde han hade Kirkjubaer-bläs från Angis linje. Hittar inga sockor eller blå ögon eller så i släkten.

Men det behöver ju inte betyda så mkt, avkommorna säger ju mer. Men det finns bara fem i Worldfengur och ingen som "avslöjar" något. Det är därför jag är nyfiken på var Elin fått uppgiften från. Det vore väldigt kul med en så fin bukskäckbärare till - särskilt som min Lyngey väntar hans föl ;) :love:
 
Sv: hälp med hingst val -07

Precis, han är ju så pass ny i aveln. Har du träffat/provridit honom? Har ditt sto som är betäckt med honom bukskäckanlag? Vad har du för ston i aveln? Din hemsida är ju tyvärr lite dåligt uppdaterad när det gäller stosidan:angel: .
 
Sv: hälp med hingst val -07

Min hemsida är visst uppdaterad på stosidan, klicka på avel ;)

Lyngey har mig veterligt inte bukskäckanlag. Hon har fått icke-skäckavkommor med mycket stora vita tecken/sockor men de har Askur som pappa så han är en troligare orsak till det.
 
Sv: hälp med hingst val -07

Jag gillar många hingstar.. :angel:

Men favoriten är Ypsilon, jag skall själv betäcka ett sto med honom nästa år. Han har ingen bedömning som visar hur bra han är då han är skadad och "oridbar" efter den skadan, men han är flott och han är otroligt härlig i lynnet. Ypsi är femgångare.


Å andra sidan kan man ju iaf få en vink om vilka poäng han hade fått, genom att titta på hans bedömda helbror (om jag inte minns fel) Ymir. Vacker! :love: http://www.ymir.se

Alla hästar är ju individer, men helbröder bör ha liknande grundförutsättningar iaf.
 
Sv: hälp med hingst val -07

Ursäkta såg det nu, blev vilseledd av att det inte gick att klicka på alla dina gamla avelston! Nu ska jag kolla in ungstona lite närmare!
 
Sv: hälp med hingst val -07

Lotta sa att han har bukskäckanlag när jag kommenterade hans färg, han är stickelhårig.
 
Sv: hälp med hingst val -07

Min favorit är Frami från Häringe. jag är inte så mycket för svarta hästar. tycker dom e lite tråkiga. men Frami har varit min favorit i många många år.
Ja gillar inte frami :/ Har en avkomma från honom i stallet som kan vara väldigt envis o jobbig ibland. Har hört att många av framis avkommor blir så..
 
Sv: hälp med hingst val -07

Jag träffat Undrandi från Voxnadalen, godkänd hingst efter Frami. Jag jobbade där han stod på träning inför visning. Det är en mycket trevlig häst som absolut inte var otrevligt envis eller jobbig.
 
Sv: hälp med hingst val -07

Frami är väl känd för sitt goda lynne! Det enda jag är lite fundersam över när det gäller honom är varför han inte har fått fler högt bedömda avkommor? Har han inte matchats med rätt ston? Vilka ston ska man välja till honom?
 
Sv: hälp med hingst val -07

Ja gillar inte frami :/ Har en avkomma från honom i stallet som kan vara väldigt envis o jobbig ibland. Har hört att många av framis avkommor blir så..

Och jag har hört precis tvärtom! Han skall ge avkommor med trevligt och samarbetsvilligt lynne. Men det finns ju ston med i bilden också och stonas lynne slår ju också igenom minst lika mycket. Frami själv lär vara väldigt trevlig vad jag hört men jag har aldrig träffat honom irl.
 
Sv: hälp med hingst val -07

Du känner väl hans fd. ägare?! Du kanske kunde höra med dem? För jag är också nyfiken på det anlaget. Själv hade jag inte hört talas om denna hingst förens han hamnade hos sina nuvarande ägare. Men många verkar tycka om honom.

Ni som känner till Gaukur, hur är hans gångartsanlag? Vad kan man förvänta sig när man betäcker med honom? Typ är han naturtöltare, mycket pass eller travaktig eller...?!! Ja ni förstår förhoppningsvis!

Gaukur är 5-gångare och lättöltad men även lättravad. Hans avkommor visar mycket tölt men också pass och trav. Jag har sett några stycken hemma hos Anna som äger honom efter blandat stomaterial. Hans silversvarte son Glymur fick som sagt 8,67 i ridegenskaper blott 4 år gammal! Det högsta en 4-åring någonsin fått!
 
Sv: hälp med hingst val -07

Å andra sidan kan man ju iaf få en vink om vilka poäng han hade fått, genom att titta på hans bedömda helbror (om jag inte minns fel) Ymir. Vacker! :love: http://www.ymir.se

Alla hästar är ju individer, men helbröder bör ha liknande grundförutsättningar iaf.

Dom har samma förutsättningar egentligen, Ypsilon är mycket bättre än hans bedömning visar, vad jag har förstått så hade han korsförlamning när han visades om här i Sverige och efter det fick han ena senan avsparkad och är efter det oridbar, trots överrörlighet i sitt skadade ben så är han grymt fin att se på när han rör sig i hagen. :love:

I stallet finns en avkomma efter Ymir, enligt hon som red in honom så fanns allt där, han är sen nu dessvärre pga en skada i sommras, men han är flott, 120 i blup.

Ymir och Ypsilon har även en förstaklass bedömd helsyster som heter Yrja, och så har dom en valack i syskonskapet som heter Ygglir, även han lovande. Så nog finns det bra hästar i dom.

Sen har jag ju träffat en hög Ypsilon-avkommor också, jag pratar med dom varje dag, dom är alla underbara på sitt sätt och jag är ju som sagt väldigt partisk, jag tjatar ju en timme om dagen med Ypsilon (som just nu går runt med rastaflätor gjorda av lera, han borde bli frisör :o )

Hingstutbudet är stort i Sverige, det finns så många underbara hingstar, ett sto på jobbet är betäckt med Isar (stoet 1:a klass efter Orri) ett annat är betäckt med Hrannar (sto 2:klass efter Orri)
Sen har dom två ston som kommer dräktiga från Island (båda efter Orri :angel: ) dom är betäckta med en mkt lovande unghingst på island.
 
Sv: hälp med hingst val -07

det finns en nybedömd hingst i halland.
heirgir fra pjotanda.
svartskäck.
han har ett otroligt trevligt temperament.
genomsnäll i alla lägen.
dessutom så har jag aldrig sett en häst med mer man och svans.
han har en 1:a klass avkomma på island
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp