hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Sv: hälp med hingst val -07

Klart att du kan få! Tyckte hon hade ett annorlunda namn, sött föl. Var det du som visade henne?
 
Sv: hälp med hingst val -07

Jag kan meddela i Maj, min treåring är dräktig med honom. Hon borde ju ha bukskäggsanlaget från sin mamma (Hetja)?
 
Sv: hälp med hingst val -07

Min hemsida är visst uppdaterad på stosidan, klicka på avel ;)

Lyngey har mig veterligt inte bukskäckanlag. Hon har fått icke-skäckavkommor med mycket stora vita tecken/sockor men de har Askur som pappa så han är en troligare orsak till det.

Menar du att Askur sällan får skäckavkommor eller vad menar du med det du sagt?
 
Sv: hälp med hingst val -07

Och jag har hört precis tvärtom! Han skall ge avkommor med trevligt och samarbetsvilligt lynne. Men det finns ju ston med i bilden också och stonas lynne slår ju också igenom minst lika mycket. Frami själv lär vara väldigt trevlig vad jag hört men jag har aldrig träffat honom irl.


Frami har jag sett och träffat några gånger, finns ju i närheten. En mycket trevlig häst. Kan nu inte minnas några avkommor direkt som jag sett hanterade, men har bara hört positvit om dessa.

Forni träffade jag när jag var därnere, en helt underbar hingst! Gísli rider honom mycket bra.
 
ingen fux avkomma

Har ett sto som är resultatet av en tjuvbetäckning för några år sedan, hon är nu registrerad i bilageregistret och jag letar nu efter en lämplig hingst att betäcka med.

Hon är som ni kanske förstår efter en icke godkänd fuxhingst (numera valack) som är efter Meitill fra Kjarnholtum och undan ett fuxsto.


Undrar om det finns någon/några? hingstar som inte ger fux avkommer eller med liten risk för fux avkommer och samtidigt har jämna starka gångarter då varken mamman eller pappan har särskilt åtskillda gångarter, båda föräldrarna är 4 ½ gångare alltså ingen utvecklingsbar pass men dock lätt för passaktighet i de resterande gångarterna.


Har ni några tips på hingstar med dessa egenskaper?
 
Sv: hälp med hingst val -07

Menar du att Askur sällan får skäckavkommor eller vad menar du med det du sagt?

Nej jag menar att om ett sto utan ngt bukskäckanlag i släkten får föl med stora tecken och tecknen INTE hör ihop med ryggskäcksanlaget för fölen INTE är ryggskäckar, så kommer troligen tecknen från PAPPAN, om nu pappan har bläs och socka.

Askur får 50% skäckavkommor med skäckston så klart.
 
Sv: ingen fux avkomma

Vad är bilageregistret ???
Hon kan väl inte räknas som godkänd islänning ??
Hej från en undrande hambo
 
Sv: hälp med hingst val -07

Forni träffade jag när jag var därnere, en helt underbar hingst! Gísli rider honom mycket bra.

Det gör säkert Anna också:love:
Den enda som är synd är väl att han inte blir lika lätt tillgänglig i aveln, i alla fall för dem som inte föredrar semin och han lär inte bli billigare att betäcka med!
Föresten ni som var på NM vad tyckte ni om Hraunar halvbror Krokur? Han är ju efter Ótur och verkar vara en jämn 5 gångare.
 
Senast ändrad:
Sv: ingen fux avkomma

Jo, hon kan mycket väl registeras (efter att man blotypat föräldrarna och konstaterat att de är registerade islandshästar), men hon hamnar i ett speciellt bilageregister och kan exempelvis inte visas på avelsvisning, men tävlas i islandshästgrenar. När hon betäcks med en godkänd hingst så blir avkomman registerad i det "vanliga" standard registret.
Men jag är ingen expert på det hela men Inte_Ung och Sambaengi är några som är kunniga inom området.
 
Sv: hälp med hingst val -07

Nej jag menar att om ett sto utan ngt bukskäckanlag i släkten får föl med stora tecken och tecknen INTE hör ihop med ryggskäcksanlaget för fölen INTE är ryggskäckar, så kommer troligen tecknen från PAPPAN, om nu pappan har bläs och socka.

Askur får 50% skäckavkommor med skäckston så klart.

Ja, jag tänkte det väl ;) Blev lite förvirrad. Hade velat se fölen från i år. Får kontakta dem där nere och fråga.

Din bild, har Askur fått komma hem nu?
 
Sv: ingen fux avkomma

Ja precis så är det och en hingstavkomma efter henne kan aldrig bli godkänd hingst annars är allt precis som vanligt vilket man kan kräva efter de höga kostnaderna
 
Sv: ingen fux avkomma

Har haft enormt många fuxar och tycker det är en tråkig färg , kanske lite ytligt men så är det iallafall.

ska kolla lite på Flipi, var någonstans står han?
 
Sv: ingen fux avkomma

kan han inte ge fuxar eller har han inte fått några fuxavkommer än eller hur ligger det till??

du vet ingen skäckhingst som ger en storandel skäckavkommer?
 
Sv: ingen fux avkomma

Har ett sto som är resultatet av en tjuvbetäckning för några år sedan, hon är nu registrerad i bilageregistret och jag letar nu efter en lämplig hingst att betäcka med.

Hon är som ni kanske förstår efter en icke godkänd fuxhingst (numera valack) som är efter Meitill fra Kjarnholtum och undan ett fuxsto.


Undrar om det finns någon/några? hingstar som inte ger fux avkommer eller med liten risk för fux avkommer och samtidigt har jämna starka gångarter då varken mamman eller pappan har särskilt åtskillda gångarter, båda föräldrarna är 4 ½ gångare alltså ingen utvecklingsbar pass men dock lätt för passaktighet i de resterande gångarterna.


Har ni några tips på hingstar med dessa egenskaper?

Hur är hon då? Om hon är som sina föräldrar kanske man ska överväga att avla på henne alls? Jag vet att många vill ha en avkomma efter sin häst men hade jag köpt ett sto för att avla på hade jag varit grymt kräsen! Räkna inte med att hingsten ska väga upp alla dåliga sidor, har du otur får du det sämsta från både mor och far i avkomman (det glömmer man ju ofta eftersom man hoppas på det bästa från båda).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp