hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Sv: ingen fux avkomma

Alla skäckhingstar ger 50% skäckavkommor.

Men de kan vara kopplade till olika färganlag.

Hýreygur skulle med ditt sto kunna ge svart, brunt, svartskäck eller brunskäck. Han är 4½-gångare med stark tölt, mycket bra ben och rena gångarter. Fölen får mycket tölt och blir både 4- eller 5-gångare.

Tjalle som någon nämnde är själv 4½-gångare med 4 rena gångarter och spår av pass som han inte blandar in i resten, men jag vet inte ännu vad han får för avkommor. De första föds nästa år. Han BORDE bara kunna få antingen rödskäckar eller svarta/bruna konstantskimlar med ett fuxsto. Ska bli spännande att se om teorierna stämmer !
 
Sv: hälp med hingst val -07

Ja Askur är hemma och ridhäst åt Vidar, det är den enda hästen i världen jag vågar släppa ut en kaxig tvåbent 5-åring med som vill rida ENSAM i skogen :p

Det finns fler bilder i "barn som rider"-tråden på barn!
 
Sv: ingen fux avkomma

Flipi har drygt 150 avkommor, ingen röd.
Han står i Dalum, norr om Ulricehamn.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

fick den informationen från avelskansliet, borde väl stämma?
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

många svarta avkommer då eller???

Han är nämligen så "svart" som man kan bli rent genetiskt, och släpper inte igenom ex. röda gener. Så många avkommor är svarta. Men han släpper ex. igenom andra "svarta färger" som silversvart.
Flipis hemsida: http://hastabet.just.nu/
Han lämnar välresta avkommor, men bra bogar och halsar (långa).Lite ädlare avkommor som ofta är mycket trevliga med gott lynne. Tyvärr så har vissa lite dåligt med vilja, så det är bara en fördel om mamman har det!
 
Sv: hälp med hingst val -07

Föresten ni som var på NM vad tyckte ni om Hraunar halvbror Krokur? Han är ju efter Ótur och verkar vara en jämn 5 gångare.

Jag är också lite nyfiken på honom! Men samtidigt så finns ju Hraunar här i Sverige och vill man ha liknande blod fast mycket billigare så finns ju Ljósvaki sonen Nökkvi frá Efri-Rauðalæk (Hraunar och Krokurs mamma Kvika är farmor till Nökkvi).
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

precis en sådan hingst jag vill ha till mitt sto, både bra gångarter och ingen fux :)
konstigt att en hingst med 9.0 för vilja ger avkommer med dålig vilja
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

så Hýreygur hade inte kunnat ge en fuxavkomma med mitt sto??

påverkar det egentligen något att hon har en rödskäck som farfar...alltså är chansen större att få en skäckavkomma?
 
Sv: ingen fux avkomma

Ja precis så är det och en hingstavkomma efter henne kan aldrig bli godkänd hingst annars är allt precis som vanligt vilket man kan kräva efter de höga kostnaderna

Där tror jag du har fel faktiskt för avkommorna efter henne och med godkänd hingst hamnar i vanliga registret och det finns ina restriktioner för att bedöma de som är reggade i grundstambok. Så att en hingst efter henne bör kunna bli godkänd.
 
Sv: ingen fux avkomma

Har haft enormt många fuxar och tycker det är en tråkig färg , kanske lite ytligt men så är det iallafall.

ska kolla lite på Flipi, var någonstans står han?

Gaukur har dubbla svarta anlag och ger alltså aldrig fux och teoretiskt är chansen 50% att det blir silverfärgat. I verkligheten har % råkat bli högre. Gaukur är testad att han har dubbla svarta anlag. Det har gått två rykten om fuxar men i båda fallen rörde det sig om silverbrunblacka. Föl kan vara svårbedömda innan de fällt fölpälsen.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

fick den informationen från avelskansliet, borde väl stämma?

Det kan du inte alls utgå ifrån! Nyligen var det rabalder om just att kansliet lämnat ut felaktiga uppgifter när det gällde tävlandet på bilagehästar. Då påstod en person på kansliet att bilagehästar snart skulle förbjudas att tävla och därmed tappa i värde och bli svårsålda. Det dementerades sedan bestämt av AU. Det här kan vara ännu en plump i protokollet och jag tror ärligt talat att så är fallet... Suck!
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

precis en sådan hingst jag vill ha till mitt sto, både bra gångarter och ingen fux :)
konstigt att en hingst med 9.0 för vilja ger avkommer med dålig vilja

Vilja idag bedöms inte av en ridande domare längre och man kan ju peppa upp en häst och rida den mycket framåt. Men sedan beror det ju på vad som ligger bakom och vad han betäckt. Jag har en avkomma efter min Silfur-Reynir som trots att han inte var frisk fick 8 i vilja. Han borde haft 10 om han varit frisk! Hans son Silfur-Hrani med ett andraklassto med ganska mycket vilja är det inte mycket fart i alls! Han har då inte mer än medelvilja. Nu håller jag på att rida in honom men han är väldigt flegmatisk. Men han passar mina ston som det är bra fart i. Jag behöver ha lugna hingstar till mina ston för det är mycket fart i dem! Alla har dock ett mycket gott lynne. Vill avla hästar med en vilja och ett lynne som passar till nybörjare och vanliga ryttare. Det är inte så många som klarar de hetaste hästarna. Avkommorna hans är helt underbara i psyket med bra vilja. Kommer nog både från stona och Silfur-Hranis föräldrar. Har sålt en men de andra stannar här på gården.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

så Hýreygur hade inte kunnat ge en fuxavkomma med mitt sto??

påverkar det egentligen något att hon har en rödskäck som farfar...alltså är chansen större att få en skäckavkomma?

Nej! Hade hon burit skäckanlaget hade hon varit skäck då det är dominant (utom bukskäckanlaget som det krävs dubbelt av)! Är hon inte skäck har hon alltså inget skäckanlag.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

usch tycker det är så jobbigt att man inte kan lita på avelskansliet, vad ska man tro på egentligen?
Innan jag registrererade mitt sto så frågade jag noga om det fanns några restriktioner och en var att hon aldrig kunde/fick bedömmas och den andra att en hingstavkomma efter henne aldrig kunde godkännas.
jag håller med dig om att det verkar fel eftersom en avkomma blir "vanlig" och hamnar i det riktiga registret..

Okej ja det verkar vara ett luddigt sätt att bedömma viljan, både pappan och mamman till mitt sto har lagom vilja gör inte för mycket och inte för lite medans avkomma nu iallafall visar enormt mycket arbetsvilja och framåtanda .

Okej vad intressant jag trodde det kunde påverka, när hon låg i magen så funderade vi om det kunde bli en skäckavkomma trots att både mamma och pappa var fuxar men förstår nu att detta är totalt omöjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: ingen fux avkomma

Hur är hon då? Om hon är som sina föräldrar kanske man ska överväga att avla på henne alls? Jag vet att många vill ha en avkomma efter sin häst men hade jag köpt ett sto för att avla på hade jag varit grymt kräsen! Räkna inte med att hingsten ska väga upp alla dåliga sidor, har du otur får du det sämsta från både mor och far i avkomman (det glömmer man ju ofta eftersom man hoppas på det bästa från båda).

Båda föräldrarna må inte vara speciellt super gångartstalanger men båda har dock ett fantastiskt lynne och det tycker jag är minst lika viktigt hos avkomman som gångarterna.
Mamman till stoet ifråga är dessutom min första häst som jag gått igenom både det ena och andra med och det är klart jag vill ha fler generationer efter henne. Det blir kanske ingen VM häst av det men det är ju inte heller det viktigaste
 
Sv: ingen fux avkomma

Båda föräldrarna må inte vara speciellt super gångartstalanger men båda har dock ett fantastiskt lynne och det tycker jag är minst lika viktigt hos avkomman som gångarterna.
Mamman till stoet ifråga är dessutom min första häst som jag gått igenom både det ena och andra med och det är klart jag vill ha fler generationer efter henne. Det blir kanske ingen VM häst av det men det är ju inte heller det viktigaste

Måste bara fråga är det min uppfödning Leiknir från Äskeryd som är pappan ?:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp