Bukefalos 28 år!

hälsporre?

NightRain

Trådstartare
det är så att jag har börjat få så ont i en punkt underhälen. min sambo som är massör osv tryckte å klämde å kände å sa att de troligtvis var början till hälsporre.. de gör jätte ont om jag suttit en längre stund å sen ska upp å gå.. när jag gått en stund så släpper de lite så har egentligen inga problem med att gå på de sättet.. jag har även special inlägg till mina fötta pga att jag är plattfot å de har nog hjälpt hälen de åxå..

vad tror ni kan de vara hälsporre?

nån här som har de? hur gör ni för att de itne ska göra ont?

har läst att de ofta kan gå tillbaka om man går i mjuka skor osv å att läkarna inte direkt gör nåt.. så därför tvekar jag på att gå till läkare å betala 300kr om dom inte gör nåt.. vad tror å tycker ni?

berätta gärna om erat "problem" med hälsporre..
 
Sv: hälsporre?

jag köpte ett par skor med lite högre klack 3-4 cm hög och åt Voltaren ett tag, sen var det borta
 
Sv: hälsporre?

okej jaghar ju skor som är upphöjda bak... men kanske bättre att kolla på apoteket då än att gå till läkaren..
 
Sv: hälsporre?

Jag hade hälsporre för en del år sedan, och jag lyckades hitta en sorts skoinlägg som gav ganska bra lindring. Det var någon gelhistoria som var lite tunnare i mitten, just där det onda satt. Och så åt jag Voltaren, som säkert hjälpte en hel del.
 
Sv: hälsporre?

okej tack=).. massage är tydligen bra åxå för att få ihop "fettkudden" tur man har en massör hemma så får testa ltie olika
 
Sv: hälsporre?

Jag har i omgångar haft hälsporre, är dock inte röntgad så jag vet inte om det är en äkta eller en s.k. "falsk hälsporre". Det är ett helvete rent ut sagt. Den här omgången har jag fått Naproxen 500mg som in princip inte hjälpt, men nu är jag äntligen på slutet av det hela. Det som hjälpt har varit aktivitet, stretchning av hälsena och vadmuskel och att helt sonika gå i låga skor där jag varit noga att varje steg jag tagit har jag inte varit för snabb med att låta hälen lämna marken så att säga, så det blir en liten, liten strechning varje steg jag tar. Tvärt emot rådet från läkaren alltså, därmed inte sagt att det är fel att avlasta med en högre klack men om du inte upplever att det blir bättre kan det vara värt att prova något annat. Jag går mycket barfota, undviker att stå still eller gå långt på hårt underlag. Mindre promenader i terräng har hjälpt, där jag får använda hela kroppen i rörelserna utan att man slår ner hälen i hård asfalt för varje steg man tar.

En stor hjälp var också att identifiera hur jag spände mig i kroppen pga smärtan och när jag slappnade av och rörde mig mer avspänt fick jag en förbättring i gången och med tiden minskade också smärtan. Att gå ner i vikt var också ett bra trick för min del. ;)
 
Sv: hälsporre?

tack för råden=) ja streching är jag väl itne allt för bra med:P får se till att börja med de..för de jaghar läst på nätet är att de oftast går att bota på egen hand eller hur man ska säga men läste åxå att man skulle vila å inte gå så mycket.. men då känns de ju värre.. känns ju bättre när jag gått ett tag för då släpper ju en del av smärtan. frågan är om de är lönt att ta tabletter å låta magen jobba då jag har lite känslig mage eller om man helt enkelt ska försöka strecha å massaera hälen å kanske gå i mjukare sko

ja vikten är ju ett av mina problem åxå faktiskt..
 
Sv: hälsporre?

Och senan den binder i tror jag. Hälsporre är ju ett (ibland)förbenat utskott där senan som går under foten fäster, så själva senan kan vara överansträngd, så den kan kanske stretchas och masseras.

(Jag har lite beniga hälsporrar (röntgen av annan orsak, det är tydligen vanligt att ha bland aktiva människor och ger ganska ofta inga symptom.), men brukar inte känna av dem. Kändes för ngt år sedan men jag lugnade mig lite med att springa i trappor (gick istället) så gick det över så långsamt.)
 
Senast ändrad:
Sv: hälsporre?

Tyckte Nike Free hjälpte mig, men det är nästan tvärtom mot vad sjukvårdsupplysningen rekommenderar. (dvs jag köpte Nike Free och började jogga istället för friskis, tillfälligt. Det kändes ju inte när man joggade.)

(att sluta bära liten 2 år gammal klump på höften hjälpte också väldigt, apropå vikt :) )
 
Senast ändrad:
Sv: hälsporre?

Rent krasst är det inte mycket läkarna gör i inledningsskedet.

Här är en video, jag har iofs inte gjort just den här varianten men den är ju värd att pröva.

http://www.youtube.com/watch?v=qR6GN7nT8R0

Den här typen av stretchning har hjälpt mig, antagligen eftersom jag gick ganska länge och avlastade så att vadmuskel och hälsena förkortades innan jag tog itu med problemet.

http://www.youtube.com/watch?v=5KwkJONrAPc

Vila funkade inte för mig, jag gick upp i vikt istället vilket ju inte direkt hjälpte problemet. De gånger jag haft ont har det inte blivit bra förrän jag bitit ihop, rört på mig trots smärta men som jag sa ovan undvikit hårda underlag. Har inte sprungit eller gått långt, utan bara varit aktiv och rörlig. Väldigt dynamisk i rörelserna så kommer inte smärtan så fort och man kan röra sig längre vilket är bättre för kropp och häl. :)
 
Sv: hälsporre?

Jag har haft hälsporre på båda fötterna i uppåt tre år. Nu är de nästan utläkta men jag är försiktig med att överanstränga fötterna. Jag är noga med typ av skor, undviker att promenera allt för mycket per dag samt springer aldrig eller ytterst lite.

Jag har testat ultraljud som behandling, det hjälpte inte. Massage och akupressur av duktig sjukgymnast hjälpte till viss del. Allra mest hjälpte att endast använda en viss typ av skor, kan pm:a märket till dig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 728
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 776
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp