Hälta på ponnyn

+1 på att det kan vara värt att diskutera med ägaren. OM det är senskidesinflammation och hästen t ex sprutas, så behöver du räkna med minst 4-6 månader innan hästen är tillbaka "helt igång". Superviktigt att låta det ta den tiden det tar, men kanske inte värt att betala full hyra för en hyrhäst som inte går att nyttja som önskat.
Oj hade ingen aning om att rehab tiden var så lång och hon har dessutom blivit lite sämre igen så hon markerar nu på plant rakt spår:( nej asså hon ska ju hem om typ 6 månader nu:meh: tur att hon iaf inte var dyr att hyra och att en bra försäkring ingick:):heart
 
Jag tänkte skriva en liten uppdatering om hästen:) hon var ren vid böjprov på alla ben förutom hf där hon markerade 0,5 grad. Då sprutades kotsenskidan med kortison och hyaluronsyra:idea: men vi fick fortfarande inte en exakt diagnos mer än senskada:(så det finns ingen specifikation utan det är bara en skada på senan.
Jag känner att det skulle kännas skönt att veta mer exakt vad det är som tex förträngningar i kotsenskidan eller är senan jätte påverkad av något jag känner mig mer frågvis en innan återbesöket jag har så många frågor men så lite svar:down: men hon ska iaf börja en igångsättning så får vi hoppas att hon håller sig fräsch även fast jag tycker att igångsättnings programmet är lite väl snabbt men men det är ju bara att testa och se vad som händer:(
 
Jag tänkte skriva en liten uppdatering om hästen:) hon var ren vid böjprov på alla ben förutom hf där hon markerade 0,5 grad. Då sprutades kotsenskidan med kortison och hyaluronsyra:idea: men vi fick fortfarande inte en exakt diagnos mer än senskada:(så det finns ingen specifikation utan det är bara en skada på senan.
Jag känner att det skulle kännas skönt att veta mer exakt vad det är som tex förträngningar i kotsenskidan eller är senan jätte påverkad av något jag känner mig mer frågvis en innan återbesöket jag har så många frågor men så lite svar:down: men hon ska iaf börja en igångsättning så får vi hoppas att hon håller sig fräsch även fast jag tycker att igångsättnings programmet är lite väl snabbt men men det är ju bara att testa och se vad som händer:(
Gjorde de inte ulttaljud om de misstänkte senskada?
 
Ytterst märkligt att inte ultraljuda. Det är ju bara på det viset ni kan få veta hur det egentligen ser ut. Allt annat är bara gissningar.
Ja exakt så känner jag också veterinären gissar ju bara på att det kan vara en senskada men vi vet ju inte problemet sitter kanske någon annanstans:meh:
 
Jag vet inte, men om veterinären säger att det är en senskada så bör ju den synas på ultraljud. Annars får man väl leta vidare.
Jag tänker också att något är ju galet när hon ändå är halt på böjprov hf men ändå är hon röntgad hf hov och kota UA men med ett fynd två små mineraliseringar vad det nu betyder:angel: även ultraljudad UA kotan hf men kan verkligen mineraliseringar ställa till med så mycket
 
Om ultraljudet gjordes för nära inpå skadan syns det inte, men man kan inte säga att det är en senskada om man inte ultraljudar. Sen är 0.5 grads hälta väääldigt lite. Sån liten hälta är svårbedömt.
Hmm vad svårt detta är hon hade ca 1,5 grads hälta första besöket på hf men ändå hittas inget där är inte det väldigt konstigt att man inte letar vidare utan säger att det är en senskada
 
Jag tänkte skriva en liten uppdatering om hästen:) hon var ren vid böjprov på alla ben förutom hf där hon markerade 0,5 grad. Då sprutades kotsenskidan med kortison och hyaluronsyra:idea: men vi fick fortfarande inte en exakt diagnos mer än senskada:(så det finns ingen specifikation utan det är bara en skada på senan.
Jag känner att det skulle kännas skönt att veta mer exakt vad det är som tex förträngningar i kotsenskidan eller är senan jätte påverkad av något jag känner mig mer frågvis en innan återbesöket jag har så många frågor men så lite svar:down: men hon ska iaf börja en igångsättning så får vi hoppas att hon håller sig fräsch även fast jag tycker att igångsättnings programmet är lite väl snabbt men men det är ju bara att testa och se vad som händer:(
Ring upp veterinären på många och ställ alla dina frågor eller skriv ett mail om frågorna. Veterinären kan hjälpa dig bättre med svar.
 
Jo väldigt konstigt, lokaliserade de hältan till ett område när de gjorde böjprov tex kotan
Hmm dom bedövade hoven och eftersom att det var på lågt böjprov hon reagerade så dom att det är i kotan det sitter.
Men nu när jag tänker efter så låter det extremt konstigt att dom kan vara så säkra när det bara hoven hf är bort bedövad och hältan försvann ej och då så sa dom att problemet sitter i kotan:nailbiting:
 
Ring upp veterinären på många och ställ alla dina frågor eller skriv ett mail om frågorna. Veterinären kan hjälpa dig bättre med svar.
Det var väl det alternativet vi skulle göra och/eller begära ut journalerna så att man kan få en klarare bild över problemet:)
Låter som en bra idé att göra både och. Alltid bättre att prata med sin veterinär.
 
Hejsan:)
Jag funderade på om någon hade koll på vad mineraliseringar betyder, är det något som kan påverka hästen? Hästen i denna tråden har det hittats 2 mineraliseringar på ett senfäste om jag inte minns helt galet:o
 
Hej!:)
Jag tänkte skriva en liten uppdatering om ponnyn här, hon har kommit igång med igångsättningen och första uppsittningen var i Tisdags och då kändes hon fräschare än någonsin:love: men tyvärr så kan matte inte få det lugn för länge då hade man kanske slappnat av:angel: igår morse började hon att enbart pilla i sin mat och hon är en matglad fjordhäst:nailbiting: tror att jag tillslut hade lyckats tvinga i henne 2,6 kg på hela dagen vilket är typ ett mål för henne idag har hon ätit lika dåligt kanske lite lite mer intresse för maten, hon har även svettats i boxen vi har ett kallstall och 2 dörrar öppna och hon är klippt och går utan täcke och enbart ”fläckvis” som typ vid bogbladet,magen och lite på halsen imorse uppvisade hon även stress beteende och sprang runt i boxen och verkar allmänt loj och låg och inga rutiner har ändrats utom att detkommit en ny kompis som hon tycker är ganska rolig. Men hon har även verkat ganska låg och loj så matte håller på att slita sitt hår för att hon förstår inte vad problemet är ena sekunden är hon jätte glad och busig nästa sekund är det som att hon inte orkar göra en knop mer:cautious: värt att tilläggas är att ingen feber har upptäckts ännu men jag tempar henne morgon och kväll:)
Några idéer och kan det ha ett samband med skadan? Bör man kontakta vet för detta?
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
378
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp