Bukefalos 28 år!

Hälta v bak!

S

sax

Funderar på en sak. Känner någon igen följande symptom och förlopp?

Hästen kommer in för 3 veckor sedan med kraftigt svullen has med skrapsår på has spetsen. Jag misstänker att han tappat fästet och glidit på hasen i hagen.
Han får vila och kylande på svullnaden samt streptocilinsalva på såret under 1 och en halv vecka. Tar ut honom för att kolla hältan på banan (han har gått i hagen som vanligt under tiden), han haltar fortfarande relativt mycket i vänster varv under longeringen.

Svullnaden går ner och kvar är bara, vad ska man säga, som lite slappare skinn :smirk:
Inga svullnader eller gallor någonstans.
Han vilar både höger och vänster bakben lika mycket.
Reagerar inte nämnvärt för tryck.

Men faktum kvarstår, han är fortfarande halt och ska in på hältutredning på tisdag.

Vad kan det vara?
Vet att det är långsökt, men vara är karakterisktiskt för sträckning, knäledsinflammation, gaffelbandsskada osv???

Stilla min nyfikenhet... :bow:
 
Har tyvärr ingen aning :confused:
Skriv gärna och berätta hur det gick på hältutredningen.
 
Det ska jag göra!

Någon mer som har något förslag om vad det kan vara?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 131
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp