Händelserna i Köln

landsbygdsbo

Trådstartare
"
Hanna Fahl: Den gemensamma nämnaren vid övergreppen är kön, inte etnicitet" DN

Jo det stämmer nog i alla de fall som polisen känner till fram till nyårsafton så var ett eller två kön inblandade.

Men det finns en annan gemensam nämnare som tyvärr också spelar en avgörande roll för hur det hela kommer att hanteras i framtiden.

Och förmodligen kommer detta att drabba (tyvärr) fler än de skyldiga.
 
"
Hanna Fahl: Den gemensamma nämnaren vid övergreppen är kön, inte etnicitet" DN

Jo det stämmer nog i alla de fall som polisen känner till fram till nyårsafton så var ett eller två kön inblandade.

Men det finns en annan gemensam nämnare som tyvärr också spelar en avgörande roll för hur det hela kommer att hanteras i framtiden.

Och förmodligen kommer detta att drabba (tyvärr) fler än de skyldiga.
Jag blev fruktansvärt illa till mods när jag läste om det där! Det är en rädsla och osäkerhet som inte riktigt går att definiera.
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas män som tar sig friheter, antastar och begår diverse våldsbrott mot unga kvinnor. Men i den här omfattningen.....En gigantisk grupp män har nu visat andra män att man i stor grupp kan begå grova sexuella övergrepp mitt i bland MÅNGA andra människor. Jag som alltid har hävdat att man är säkrare bland många människor än ensam......
En annan sak...kan verkligen människor vägra att ge sig av om de blir utvisade, för att deras hemländer vägrar ta emot dem, eftersom det inte går att bevisa att de är från just det landet?
Det medför en förfärlig rättsosäkerhet för landet som blir drabbad......
Vad gör vi....egentligen?
gulan
 
Jag blev fruktansvärt illa till mods när jag läste om det där! Det är en rädsla och osäkerhet som inte riktigt går att definiera.
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas män som tar sig friheter, antastar och begår diverse våldsbrott mot unga kvinnor. Men i den här omfattningen.....En gigantisk grupp män har nu visat andra män att man i stor grupp kan begå grova sexuella övergrepp mitt i bland MÅNGA andra människor. Jag som alltid har hävdat att man är säkrare bland många människor än ensam......
En annan sak...kan verkligen människor vägra att ge sig av om de blir utvisade, för att deras hemländer vägrar ta emot dem, eftersom det inte går att bevisa att de är från just det landet?
Det medför en förfärlig rättsosäkerhet för landet som blir drabbad......
Vad gör vi....egentligen?
gulan
Ett utvisningsbeslut är ingenting annat än att staten talar om att en individ inte är önskvärd i landet längre.
För att genomdriva det hela är en aning mer komplicerat
1 fogar sig individen i beslutet är det lätt
Men för det ska fungera måste även mottagarlandet acceptera att han/hon kommer och att man öppnar sin gräns för dem.

2 Vill inte individen så kan staten genomdriva det hela, men fortfarande måste mottagarlandet vara med på noterna.
3 omständigheter såsom hot om misshandel o död i hemlandet gör att man inte får genomdriva utvisningen.

I det aktuella fallet så vore nog mitt förslag, att helt enkelt dumpa dem på en nordafrikansk strand, den enklaste lösningen....
 
Man har börjat släppa de individer som polisen tog efter händelserna. Den Tyska lagstiftningen har en lucka i lagen som tvingar polisen till detta.

Positivt är dock att myndigheterna flaggar för en betydligt skärpt lagstiftning som skulle omfatta även verbala hot

Problemet blir då som alltid bevisfrågan...
Man kan dock i allt elände inte låta bli att dra på munnen åt den lapp med fraser och ord som en av killarna hade i fickan. På arabiska och tyska stod orden:
Stora bröst. knulla etc etc.. Han behövde tydligen instruktioner...
Patetiskt!
 
http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-...mnaren-vid-overgreppen-ar-kon-inte-etnicitet/

Här är länken till artikeln du citerar titeln på.

Och det känns som att poängen i artikeln gått förbi lite. Det här var väldigt spot on tycker jag: "Vet män att många kvinnors första reaktion på övergreppen i Köln inte är förvåning utan igenkänning?", och jag tror inte att de gör det. Jag hade en diskussion häromdagen med några kollegor om sexuella trackasserier/ofredanden i det offentliga rummet: De trodde att sånt inte skedde. Alltså på riktigt trodde de inte att det sker idag. När jag förklarade hur det såg ut att röra sig i samhället som ung tjej för en tio år sedan (när jag var en sådan :p) blev de helt chockade.

Så nej, jag blev inte förvånad av övergreppen i Köln. Jag vet att många män, om de får tillfälle, ägnar sig åt dylikt. Varför skulle jag då bli chockad av detta? De hade tillfälle, alltså gjorde de det. Vardagsmat really.
 
http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-...mnaren-vid-overgreppen-ar-kon-inte-etnicitet/

Här är länken till artikeln du citerar titeln på.

Och det känns som att poängen i artikeln gått förbi lite. Det här var väldigt spot on tycker jag: "Vet män att många kvinnors första reaktion på övergreppen i Köln inte är förvåning utan igenkänning?", och jag tror inte att de gör det. Jag hade en diskussion häromdagen med några kollegor om sexuella trackasserier/ofredanden i det offentliga rummet: De trodde att sånt inte skedde. Alltså på riktigt trodde de inte att det sker idag. När jag förklarade hur det såg ut att röra sig i samhället som ung tjej för en tio år sedan (när jag var en sådan :p) blev de helt chockade.

Så nej, jag blev inte förvånad av övergreppen i Köln. Jag vet att många män, om de får tillfälle, ägnar sig åt dylikt. Varför skulle jag då bli chockad av detta? De hade tillfälle, alltså gjorde de det. Vardagsmat really.
Nja, jag tycker inte det är vardagsmat att bli sexuellt trakasserad, jag vet inte hur många gånger jag vinglat hem från krogen i högklackat och kortkort utan att någon försökt tas sig friheter. Jag har även alltid haft mansdominerade jobb där jag många gånger varit enda kvinnan i gruppen och det har aldrig varit några problem så någon vardagsmat anser jag inte att det är, men oavsett förövare så anser jag att det är nolltolerans som gäller, är man asylsökande så är det enkel biljett ut.
 
http://www.dn.se/kultur-noje/hanna-...mnaren-vid-overgreppen-ar-kon-inte-etnicitet/

Här är länken till artikeln du citerar titeln på.

Och det känns som att poängen i artikeln gått förbi lite. Det här var väldigt spot on tycker jag: "Vet män att många kvinnors första reaktion på övergreppen i Köln inte är förvåning utan igenkänning?", och jag tror inte att de gör det. Jag hade en diskussion häromdagen med några kollegor om sexuella trackasserier/ofredanden i det offentliga rummet: De trodde att sånt inte skedde. Alltså på riktigt trodde de inte att det sker idag. När jag förklarade hur det såg ut att röra sig i samhället som ung tjej för en tio år sedan (när jag var en sådan :p) blev de helt chockade.

Så nej, jag blev inte förvånad av övergreppen i Köln. Jag vet att många män, om de får tillfälle, ägnar sig åt dylikt. Varför skulle jag då bli chockad av detta? De hade tillfälle, alltså gjorde de det. Vardagsmat really.
Problemet är att kring järnvägsstationer runt om i EU finns individer sm satt detta i system, tom. i Stockholm finns de.
Och utvisningar går inte att genomföra dels därför att de är "barn" och dels därför att deras hemländer inte är intresserade av papperslösa kriminella. Där ligger problemet.

Sedan är ju "många" ett rätt luddigt begrepp.
Jag tror att det är "många" av dem som vistas i de här miljöerna vid dessa tidpunkter som känner igen sig, men "många" vistas ju inte där så.....
 
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/...all-anmaldes-efter-nyarsfirande-i-helsingfors

http://www.dn.se/nyheter/sverige/otal-sexuella-ofredanden-i-kalmar/

http://na.se/nyheter/orebro/1.3426229-man-gripen-for-sexbrott-i-bubbelpool

http://www.dn.se/sthlm/sexuella-ofredanden-pa-flera-simhallar/

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3zwtd9/tjejer_upplever_ni_skillnad_i_trygghetsnivå/
En diskussion vi kanske borde ha har ocksa


Det ar knappast en isolerad handelse eller en nyhet oht. att man fran MENA-lander har en totalt pissig kvinnosyn. Och att saga att det enbart har med kon att gora ar forfarligt. Ja det finns massor med pissig kvinnosyn hos helsvenska man ocksa, men att ursakta dessa kulturer pga det ar rent lojligt.
I andra lander forbereder man sina invandrare med utbildning inom sekular och tolerant kultur och dar ingar allas lika rattigheter och att man inte trackaserar kvinnor och homosexuella tex. http://www.nytimes.com/2015/12/20/w...eat-women.html?smid=tw-nytimes&smtyp=cur&_r=2

Vad gor sverige?
Ingenting. Later folk utan idhandlingar uppehalla sig i landet och springa runt och bega brott utan konsekvenser http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2951198-kriminella-barn-blir-fler

Sa vem som helst kan komma hit och saga att de ar under 15 och gora precis vad fan de vill helt enkelt. Gruppvaldta, stjala, rana, misshandla. Detta har vi ju redan sett bevis pa dar atminstone en av forovarna fran gruppvaldtakten i sthlm gick fri pga brist pa aldersbestamning.

Bra jobbat
 
Nja, jag tycker inte det är vardagsmat att bli sexuellt trakasserad, jag vet inte hur många gånger jag vinglat hem från krogen i högklackat och kortkort utan att någon försökt tas sig friheter. Jag har även alltid haft mansdominerade jobb där jag många gånger varit enda kvinnan i gruppen och det har aldrig varit några problem så någon vardagsmat anser jag inte att det är, men oavsett förövare så anser jag att det är nolltolerans som gäller, är man asylsökande så är det enkel biljett ut.

Att vingla hem från krogen i kortkort har jag inte heller upplevt som ett problem. Att åka tunnelbana i rusningstrafik i jeans däremot - värre. Eller catcalls om en har korta shorts en sommardag. Eller sitta bredvid någon på buss/tåg. Eller PÅ krogen, miljöer där det är tätt med folk. Och framförallt när jag var från 16 och några år förbi tjugo.


Jag upplevde Eriksdalshallen, där de nu infört delade bubbelpoolar, som ett ställe en inte åkte till om en inte ville bli utsatt för taffsande pojkar, för en femton år sedan. Det var liksom allmänt känt att det existerade där.

Det jag vill komma åt är alltså att detta inte är ett nytt problem. Sedan är det kanske på en annan nivå nu, och detta får vi ju jobba emot - men att säga att detta är något nytt/okänt är BS. Och det är väl ur denna vinkel vi diskuterar eftersom tråden utgick från en artikel som behandlade ämnet, hade diskussionen velat diskutera ur "buhu, asylsökande är så duuumma"-vinkel hade väl en annan artikel valts?
 
Redan för typ 15 år sedan blev min vän nypt i "musen" av män under hela kvällen/natten på nyårsafton i Hyde Park.
Happy New Year skrek de och nöp henne och andra kvinnliga besökare i musen. Och enligt de Londonbor som hon hängde med hade detta pågått i ett antal år.
Min kompis var helt chockad.
Jag är ganska chockad nu också. Att kvinnor skall behöva gå gatulopp och bli antastade från båda håll, utan att komma undan känns som om vi blivit kastade 500 år bakåt i tiden.
Jag är rädd för vad detta leder till.

Vilka är dessa män? Det har jag tänkt på mycket?
 
Det jag tycker är mest skrämmande är att det verkar vara organiserat från högt håll. Det är så många involverade i olika länder. Naivt att tro att detta är något ett gäng grabbar kom på för att roa sig...

Då kan man fråga sig, vem tjänar på detta? Vem vill skapa rädsla, avsky och hat mellan Europa och invandrare? Jo, den grupp som vill skapa ett 3.e världskrig, ett heligt krig mellan muslimska länder och västvärlden.
 
Det jag tycker är mest skrämmande är att det verkar vara organiserat från högt håll. Det är så många involverade i olika länder. Naivt att tro att detta är något ett gäng grabbar kom på för att roa sig...

Då kan man fråga sig, vem tjänar på detta? Vem vill skapa rädsla, avsky och hat mellan Europa och invandrare? Jo, den grupp som vill skapa ett 3.e världskrig, ett heligt krig mellan muslimska länder och västvärlden.
Det är nog att tilldöma större betydelse än de verkligen har. Det handlar om ett pack kriminella som lärt sig ett sätt råna folk på.
De liksom andra har nätverk o telefoner.
De märker att det funkar bra i västeuropeiska städer alltså kontaktar man kompisar....

De skulle tämligen snart sluta om vi ändrade reglerna så att kostade mer än det smakar.

De sexuella trakasserierna är bara en effekt av deras sätt att råna.
Lägg sedan till alkohol och nyårshelg till detta + att "barnen" redan är totalt skruvade...
Så är arenan krattat för den gångna helgens händelser.
 
Så nej, jag blev inte förvånad av övergreppen i Köln. Jag vet att många män, om de får tillfälle, ägnar sig åt dylikt. Varför skulle jag då bli chockad av detta? De hade tillfälle, alltså gjorde de det. Vardagsmat really.

Men herregud... Nej det är inte vardagsmat att stora grupper av män omringar, håller fast och tafsar på kvinnor mitt på öppen gata.
 
Det jag tycker är mest skrämmande är att det verkar vara organiserat från högt håll. Det är så många involverade i olika länder
Precis min tanke också. Alla de där männen måste ha engagerats någonstans ifrån.
Då kan man fråga sig, vem tjänar på detta? Vem vill skapa rädsla, avsky och hat mellan Europa och invandrare? Jo, den grupp som vill skapa ett 3.e världskrig, ett heligt krig mellan muslimska länder och västvärlden.
Därför skall Sverige som stat sträva efter att totalt skära av navelsträngen till all religion. Vår stat ska sträva efter ett samhälle där förnuftet råder och moraletiska diskussioner föras, för att sätta människan i centrum och värna mänskliga rättigheter. Religiösa skitregler får aldrig någonsin sätta sig över mänskliga rättigheter.
gulan
 
Det handlar om ett pack kriminella som lärt sig ett sätt råna folk på.

Lite oklart om vad som var huvudsyftet:
"WamS also received information contradicting another official statement by the city police, which said the main intention of the men in Cologne was to steal from passengers and that assault was secondary. However, "what actually happened was the exact opposite," a police officer said on condition of anonymity. "For the mostly Arabic offenders, sexual assault was the priority, or, to express it from their point of view, their sexual amusement was the priority. A group of men would encircle a female victim, close the loop, and then start groping the woman," WamS quoted the officer as saying."
 
Jag som bor i närheten utav Stuttgart (som också drabbades av liknande händelser fast i mindre skala) är chockad och ledsen över det inträffade.
När jag var yngre (15 år ) så var jag trakasserad utav en gammal äcklig gubbe i bil som följde mig varje morgon när jag gick till plugget. Jag polisanmälde honom och lämnade reg nr men ingenting hände med det.

Jag har låg tillit till främmande män och tror att många män, oavsett religion eller härkomst har en skev syn på kvinnor, vare sig det gäller i hemmet när ingen ser (gäller väl främst Europa), eller offentligt med sämre villkor, löner, att övergrepp och trakasserier inte tas på allvar och lagar som förtrycker.

Det skrämmande är dock att det skedde i så stor skala och att det främst var asylsökande som kom till Europa för ett bättre liv. Man blir orolig över att det nu ska drabba fler än de skyldiga samtidigt som jag ´MOTVILLIGT undrar hur folk från länder där förtryck är lagligt och ingenting att höja ögonbrynen över ser på oss kvinnor....
 
Men herregud... Nej det är inte vardagsmat att stora grupper av män omringar, håller fast och tafsar på kvinnor mitt på öppen gata.
Nej men det är vardagsmat att bli tafsad på rumpan av någon som går förbi dig på en nattklubb, eller att snubben bakom dig på en konsert tar tag om ditt bröst när du trycks bakåt av publiken framför. Så vardagligt att det aldrig har föresvävat mig att polisanmäla dylikt.

Nu skedde det i stor omfattning, på ett sätt som kan misstänkas vara organiserat på något sätt och dessutom kombinerat med stöld. De sexuella ofredandena i sig hade knappast anmälts annars.
 
Well, det sköts även raketer rakt in i folkmassorna, mot byggnader och mot polisen. Sen om det brukar vara så i Köln eller beror på att det var alkoholiserade unga män, eller att det var unga män från länder där raketer och smällare är sämre reglerat på nyår, det går att spekulera om.
 
Well, det sköts även raketer rakt in i folkmassorna, mot byggnader och mot polisen. Sen om det brukar vara så i Köln eller beror på att det var alkoholiserade unga män, eller att det var unga män från länder där raketer och smällare är sämre reglerat på nyår, det går att spekulera om.
Svaret på din fråga finns väl på de filmer som publicerats gällde vad som hände på DOM-platsen i Köln...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 603
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 339
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp