O

oh_darling

alltså mina bägge kastrerade hankattar har fått hängmage... jag överdriver inte ens... den liksom hänger... honorna har inte det... något fel på dom?
 
När jag lät kastrera mina kissar, båda ganska exakt 6 månader gamla, så fick jag höra att de skulle sättas på diet. Att "fläppet" inte alls skulle sitta där, och att de var alldeles för feta. Eftersom jag inte haft katt så seriöst (bara stallkisse som kom och gick som hon ville) så gjorde jag som de sa, mindre och framförallt bättre mat (vilket iofs var bra). Men fläppet är minsann kvar, efter att de minskat i vikt. Och tunnare får de inte bli för matte. De äter ganska precis varsin dl RC Indoor om dagen, uppdelat på två måltider, kl 08 och kl 20. Det tycker jag är liiite :p, men de är lagom runda och fina.

Nu i efterhand har jag läst mig till fakta, och faktiskt så är det så att det inte alls är något fel i fläppet. En del kissar har lite extra skinn under magen/ljumsken, en del inte. Min hane har det, och tjejen inte.
 
har hört/läst här eller nån annanstans? minns inte. att "hänget" är nån kvarleva från hur-länge-sen-som-helst; i tider av torka kan fettet i "hänget" omvandlas till vatten. om det stämmer vet jag inte. en av mina kastrerade kissar har också en häng-påse under magen, mellan bakbenen nästan.
 
hehe okey.. det ser iaf kul ut och skönt att ta på hihi
 
så ser min hane ut också, 8 1/2 månad och kastrerad men han är inte tjock, inga problem att känna revbenen om han sitter still så länge att man kan känne efter
Även honan har tendens till häng skinn och är inte stor utan en 2kg kisse
 
Min kastrathane har haft "häng" sedan han var tre månader gammal! Det är ju faktiskt så att katten kan omvandla hänget till vatten om det blir nödvändigt. Alltså en extra liten vatten tank som alltid medföljer, jag tycker det är ganska "fiffigt". Domarna brukar tala om för mig att jag ska förse kylen med hänglås!! Han får enbart RC light och Indoor.Måste försvara honom och säga att det är en STOR OCH MYCKET VÄLBYGGD herre! :rofl:
 
Jag tror inte det minsta på att katten kan omvandla fett till vatten, det vore en kemisk omöjlighet. :smirk:
Däremot så utgör fettet en extra energikälla, som kan användas i snåla tider! :)
Min ragdollhane hade lite hängmage redan när jag köpte honom, och Mums-Mums, en av kattungarna, har också en liten påse under magen. Och han är bara 4 veckor! :D

Det är vanligare att hannar får hänget än honor. Min ragdollhona har fått liiite häng det senaste halvåret, men min kastrerade birmahona har inget alls.
 
Har bara lyssnat på RC föredragshållare x-antal gånger och fått denna information.Menar inte heller att påsen är vattenfylld utan att det kan omvandlas vid behov.Katten är ju antagligen ett ökendjur från början och då är det ju ganska logiskt - eller?
 
Det tycker jag inte.
Man säger ju samma sak om kamelernas pucklar, men det är ju inte sant. Fett kan inte bli vatten, det är helt enkelt kemiskt omöjligt, de har ju helt olika kemisk uppbyggnad. Det enda fett kan omvandlas till är energi, och energi är väl lika viktigt det att behöva i en öknen?
 
Fett binder vatten, så där är säkert bägge delar.

Har också en kastr. hankatt, med rejäl "påse" och en av honorna har lite hon med. Ingen av dem är tjock utan i perfekt trim. De motionerar friskt här på gården.
 
Förra katten, en hankastrat, hade MASSOR med häng trots att han var lagom i hullet i övrigt (men det var en STOR katt, vägde sina modiga 7 kg, men soms agt inte fet alls). Men han hade levt förvildad i flera år, och efer de där teorierna att de kan ta till 'hänget' i tider av svält och törst så är jag benägen att hålla med. Aldrig sett så mycket häng på någon katt som honom.

Vår gaaamla (20+) hankastrat har inte alls något häng. 9 månaders honkastraten har lite häng dock (kom efter kastraktion), men hon är farligt nära att vara för rund också. Blev HISKELIGT lättfödd efter kastrationen.
 
Min kastrerade hanne har påse! Den blir större när han går upp i vikt (i nuläget väger han 7 kg. och magen hänger över fötterna på honom), men minskar lite när han blir nerbantad. Dock försvinner den aldrig. Det är så sött! :D :love: Helt normalt är det, men det drabbar - vad jag har hört - oftast kastrerade innehanar.
 
hankatter får hengbuk.
min har en enorm hengmage,men jag har klart å krypma den,både med bantning och mera lek.
 
Katter har en vattenreserv på magen. Det är typ som kamelens puckel, fast på magen. Den ska vara där och är inget du kan banta bort. Om du vill se om din katt är fet så håll upp den med händerna i armhålorna, om det då bubblar ut på sidorna så är den tjock, annars inte.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: grodan21
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp