Hänsten krånglade, behöver tips...

B

Blue_moon

Två saker som delvis hör ihop. Jag ska ta allt från början, det är nog lättast.

Idag krånglade min häst vid skoning. I fyra år innan jag köpte hästen var det inga som helst problem att sko, hästen stod still och lyfte snällt på fötterna. Samma sak när jag köpt hästen, inga problem.

Dock, för förra ägaren var det ca 8-10 hästar per gång som blev skodda. Så min häst hade flera hästar runt sig inne i stallet vid skoningen. När jag köpte honom och hade flyttat honom, fick han även i det nya stallet tre andra hästar som var inne samtidigt när han blev skodd. Inga problem, min häst stod och dregglade vid skoningen.

Förra hösten flyttade jag min häst till ett nytt stall då jag flyttade. Första gången han blev skodd där hade han stått i stallet ca en månad, och installad 4 dagar. Han hade fått gå ut först på morgonen. Däremot var stallägaren "snäll" som lät alla hästarna stå inne tills jag kom innan hovslagaren skulle komma kl. 8. Så när hov. skodde min häst släpptes de andra hästarna ut. Detta var inte kul för min häst, så han slängde sig framåt och sedan bakåt, och grimman gick sönder. Han blev stressad och var nervös några minuter efteråt. Men hov. vad lugn och van, så det gick bra tillslut.

De andra tre gångerna han blev skodd var han inne själv, dock hade jag halsrem på honom. Inga problem.

Förra gången vid skoningen hade hästen grimma på sig. Jag hade börjat strecha honom efter ridturerna, massören sa dock att han inte hade några spänningar men det kan vara skönt att sträcka ut musklerna. När hov. skodde ena bak, klev hästen åt sidan för att hålla balansen och slog i ena bakknät (fråga mig inte hur, men han har en underlig förmåga att slå i precis allt som finns). Lite hopp och skutt och blås och frust (han blev rädd), men sedan gick det bra.

Idag blev han skodd igen. Jag hade igår upptäckt att han fått en rispa (1 dm lång) på utsidan av kotan v.b, där han var öm. När hov. skodde H.b, började min häst sträcka benet längre och längre bakåt, för att sedan vara tvungen att hoppa bakåt för att hålla balansen(?) vilket gjorde att hov. inte kunde fortsätta hålla kvar i hoven. Sedan gick det iaf bra.
Och så v.b, rispbenet. Efter ca 10 sekunder drog min häst åt sig benet och sa att han ville ha det i marken. Intervallen hästen hade benet uppe varierade, från 30 sek till 2 sek. Han började veva med benet, hoppade bakåt, och verkade nervös på något sätt. Brems fungerade inte, inte heller snälla ord eller morrningar åt honom (hästen alltså). Tillslut gav jag hästen kraft och då stod han still.

Kan vevandet endast bero på rispan, att han hade ont? Hov. försökte att inte ta därpå men det kan vara svårt... Och varför har han börjat dra bakbenen bakåt för att sedan "vara tvungen" att sätta ner dem i marken?
Hur kan jag på bästa sätt sköta denna rispa så att det inte blir infekterat?

Jag är mycket tacksam för svar!
 
Sv: Hänsten krånglade, behöver tips...

Skulle min göra så där vet jag att han har ont nånstans, i nåt av bakbenen. Eller högre upp.
Angående rispan, tvätta försiktigt så inte det som läkt rivs upp. Mild tvållösning eller bara vatten. Nåt skyddande mot flugorna, exvis Tarplaster.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 714
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 678
Senast: Stereo
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp