Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Om hundägaren visste att hunden var kapabel till detta skulle han garanterat inte tagit med den till en travbana, måste varit en sån chock för alla inblandade. Det är sånt man inte alltid kan veta förrän något skett:cry:
Det var en hantverkare som jobbade i en byggnad på travet, så hunden har helt enkelt följt med på jobbet.
Men det är ingen olycka om en hund smiter ut bilen när man öppnar det är slarv.
Nja, alla kan väl misslyckas i sin hantering av hund/häst/barn/whatever? Jag brukar tänka att om det händer en gång är det en olycka, händer det två gånger är det slarv.
 
Om en äger en sådan hund får en se till att det inte händer en olycka, så är det bara. Ett minimum är att den ALLTID har munkorg vid utevistelse. Att något sådant här händer är inte acceptabelt och personligen anser jag att har en hund gjort så här en gång ska den avlivas.
Fast de allra flesta tror/vet verkligen inte att de äger en sådan hund trots att väldigt många gör det. Kanske inte lika extremt som i det här fallet med hästen, men det finns gott om hundar som vid tillfälle gärna skulle ge sig på både tamdjur och vilt vid retning. Däri ligger ju en del av prolemet.
Jag kan inte tänka mig att den här ägaren hade tagit med hunden upp till travbanan om han hade haft en susning om att den skulle reagera på det viset, oavsett om det var meningen att den skulle stanna i bilen eller inte.

Sedan hade jag nog också avlivat min hund efter en sådan här händelse, men om den hypotetiskt jagat får, gett sig på ett rådjur, bitit ihjäl en tamkanin, anfallit en annan hund? Mja.
 
Senast ändrad:
Fast jo, det är ett rimligt beteende för en hund. Det är inte önskvärt naturligtvis men det är ju ett rovdjur vi har att göra med. Jag har inga problem om man väljer att avliva den, men det är dumt att tro att det är ett extremt beteende. Det är nog betydligt fler hundar än vad man tror som är kapabla till det.

De hundar jag känner (vallhundar, brukshundar och restrievers) respekterar hästar och tycker att de är läskiga pga storleken. Speciellt de hundar som inte är vana vid hästar. Hunden i stallet där jag är har vuxit upp med hästar på gården och går lös där alltid. Han vågar inte passera när min medryttarhäst står i gången. Han kan komma fram och hälsa men är alltid flrsiktig och beredd att springa undan om hästen skulle göra nåt oberäkneligt.
 
De hundar jag känner (vallhundar, brukshundar och restrievers) respekterar hästar och tycker att de är läskiga pga storleken. Speciellt de hundar som inte är vana vid hästar. Hunden i stallet där jag är har vuxit upp med hästar på gården och går lös där alltid. Han vågar inte passera när min medryttarhäst står i gången. Han kan komma fram och hälsa men är alltid flrsiktig och beredd att springa undan om hästen skulle göra nåt oberäkneligt.
Och mina hundar har aldrig varit rädda för hästar. Det är ju olika helt enkelt. Shiban har alltid varit obrydd medan terriern absout skulle kunna tänka sig att rusa in i hagen och delta/jaga när hästarna brallade, så hon var inte lös på det viset i stallet.

Jag har skrivit förut om en ung älghund som tog ståndskall på hästen när jag var ute och red. Det finns gott om hundar som inte har respekt för hästar bara för att de är stora. :)
 
Tycker det är tragiskt att många inte vet att det är ett rovdjur i dom äger och är fullt kapabel till att döda och skada andra djur. Visst gör en liten hund mindre skada om någon alls på ett större djur men nog finns döda instinkten där ändå, är ju bara att kolla på när små hundar släpps för råttbekämpning i lador.
Sedan beror det ju lite på ras hur stor risken är (upplever själv att terrier har mer av det än andra och kan även tänka på att det ligger närmare hos bruksraser att ta upp jakten på det sättet) men det finns i alla.
 
Fast jo, det är ett rimligt beteende för en hund. Det är inte önskvärt naturligtvis men det är ju ett rovdjur vi har att göra med. Jag har inga problem om man väljer att avliva den, men det är dumt att tro att det är ett extremt beteende. Det är nog betydligt fler hundar än vad man tror som är kapabla till det.

Jag menade rimligt som i att hunden som betett sig så ska avlivas. Jag är väl medveten om att det är fråga om ett rovdjur och hur deras instinkter fungerar. Men det är också ett domesticerat djur, dvs det ska kunna leva med oss och våra andra djur. Där ingår inte att de får ha ett sådant här beteende.

Om det nu var så att det var en shitbull är det helt självklart att den ska avlivas. Den lär inte gå att träna om så att den verkligen blir säker.
 
Det var en hantverkare som jobbade i en byggnad på travet, så hunden har helt enkelt följt med på jobbet.

Nja, alla kan väl misslyckas i sin hantering av hund/häst/barn/whatever? Jag brukar tänka att om det händer en gång är det en olycka, händer det två gånger är det slarv.

Och bla pga sådant här är det totalförbud mot hundar på mina borriggar. Inget jag hittat på utan baserat på händelser som skett utomlands på andra projekt mina uppdragsgivare har. Vi kan inte ha hundar som en risk gentemot besökare på riggen eller vilda djur.
 
Tycker det är tragiskt att många inte vet att det är ett rovdjur i dom äger och är fullt kapabel till att döda och skada andra djur. Visst gör en liten hund mindre skada om någon alls på ett större djur men nog finns döda instinkten där ändå, är ju bara att kolla på när små hundar släpps för råttbekämpning i lador.
Sedan beror det ju lite på ras hur stor risken är (upplever själv att terrier har mer av det än andra och kan även tänka på att det ligger närmare hos bruksraser att ta upp jakten på det sättet) men det finns i alla.
Ja, eller tycker att det är ett onormalt beteende. Det är det ju inte. Jaktinstinkten finns ju i alla våra hundar mer eller mindre och i vissa raser är det ju till och med önskvärt med jaktinstinkt.

Det är en förfärlig händelse, men i mina ögon inte speciellt märklig med tanke på att de är rovdjur.
Min egen hund reagerar på alla vilda djur och vill jaga. Katter som möss, ekorrar och harar. Jakten kopplas på omedelbart han ser eller luktar ett sådant djur. Vi har gått förbi en hage med hästar och han ville jaga dem också, är rätt säker på att om han kommit lös hade han jagat omkring hästarna i hagen. Jag har ingen aning om han hade fegat ur när han kommit riktigt nära pga storleken eller om han betett sig som den här hunden.

Det är en husky. Det är vanligt hos husky. Det är så vanligt att man skämtsamt säger att en husky som kan bo med en katt är en husky med fel. Jag ser inte honom som störd och behöver avlivas, han är helt normal.

Förresten, min häst jagade får. Det däremot är ett mer onormalt beteende än min hunds jaktinstinkt. Hon kunde inte gå i hagar med får utan att jaga omkring dem. Hon som i alla andra lägen var så väldigt snäll hade en dålig sida liksom :)
 
Nja, alla kan väl misslyckas i sin hantering av hund/häst/barn/whatever? Jag brukar tänka att om det händer en gång är det en olycka, händer det två gånger är det slarv.
Men varför drar du in häst och hund? Det är väl en j-a skillnad på en hund av storlek som potentiellt -som här-kan fälla en häst. En sådan hund får man ha bättre koll på än att misslyckas hålla den kvar i bilen när man ska gå ut om det nu var så.Sen, Ägaren kanske släppte ut den lös för att kissa.

För många år sedan fanns det en tråd på buke om en hundägare som släppte sin schäfer lös precis invid bakluckan innan den skulle hoppa in i bakluckan på bilen. Den stack. Det va ingen olycka det var rent slarv. Tror de flesta av de som skrev i tråden klassade det som en olycka kan kanske ha att göra med att hon va med i hundgänget här på buke och då är allt otur eller olyckor.
 
Men varför drar du in häst och hund? Det är väl en j-a skillnad på en hund av storlek som potentiellt -som här-kan fälla en häst. En sådan hund får man ha bättre koll på än att misslyckas hålla den kvar i bilen när man ska gå ut om det nu var så.Sen, Ägaren kanske släppte ut den lös för att kissa.

För många år sedan fanns det en tråd på buke om en hundägare som släppte sin schäfer lös precis invid bakluckan innan den skulle hoppa in i bakluckan på bilen. Den stack. Det va ingen olycka det var rent slarv. Tror de flesta av de som skrev i tråden klassade det som en olycka kan kanske ha att göra med att hon va med i hundgänget här på buke och då är allt otur eller olyckor.
Ibland händer saker man inte är beredd på, har en hund aldrig betett sig så innan så är det svårt att förutse det. Tror knappast alla som har en "normal" hund som beter sig "normalt" aldrig öppnat bildörren fullt utan att den varit kopplad. Hade den här hunden som tydligen är/var en väldigt trevlig individ haft tendenser till att stick innan hade säkert ägaren varit mer noga och varit beredd.
 
Det var en hantverkare som jobbade i en byggnad på travet, så hunden har helt enkelt följt med på jobbet.

Nja, alla kan väl misslyckas i sin hantering av hund/häst/barn/whatever? Jag brukar tänka att om det händer en gång är det en olycka, händer det två gånger är det slarv.

Travet får väl införa en regel att hundar inte får följa med in på området så det inte händer igen.
 
Men varför drar du in häst och hund? Det är väl en j-a skillnad på en hund av storlek som potentiellt -som här-kan fälla en häst. En sådan hund får man ha bättre koll på än att misslyckas hålla den kvar i bilen när man ska gå ut om det nu var så.Sen, Ägaren kanske släppte ut den lös för att kissa.

För många år sedan fanns det en tråd på buke om en hundägare som släppte sin schäfer lös precis invid bakluckan innan den skulle hoppa in i bakluckan på bilen. Den stack. Det va ingen olycka det var rent slarv. Tror de flesta av de som skrev i tråden klassade det som en olycka kan kanske ha att göra med att hon va med i hundgänget här på buke och då är allt otur eller olyckor.
Tappa en hingst kan ju hända, vilket också är potentiellt livsfarligt (vilket också har hänt på samma travbana i veckan, som exempel). Olycka, eller slarv?

Vid det här tillfället smet hunden ut. Jag vill kalla det en olycka som slutade illa. Men jag tycker samtidigt inte att en hund som orsakar så stor skada ska få en chans till, oavsett om händelsen var en ren olycka.
Travet får väl införa en regel att hundar inte får följa med in på området så det inte händer igen.
Det tror jag blir svårt. Massor av hästägare har hund och har med sina hundar på travet.
 
Och mina hundar har aldrig varit rädda för hästar. Det är ju olika helt enkelt. Shiban har alltid varit obrydd medan terriern absout skulle kunna tänka sig att rusa in i hagen och delta/jaga när hästarna brallade, så hon var inte lös på det viset i stallet.

Jag har skrivit förut om en ung älghund som tog ståndskall på hästen när jag var ute och red. Det finns gott om hundar som inte har respekt för hästar bara för att de är stora. :)
En av mina flattar tog sig in i lilla hagen och jagade hästen. Inte aggressivt mer som lekinvit. Men så såg jag att hästen tvärstannade, tänkte till och började jaga hunden.

Efter det hände det frekvent att hunden sprang in i hagen och retade hästen tills den jagade honom. När han var trött sprang han ut och hämtade andan innan han tog sig in igen och de återupptog leken. De blev såta vänner.

Flera av mina hundar har varit väldigt fästa vid hästar. Men om en hund triggas av att ett djur springer så sätter jaktinstinkten in. Då gäller det för ägaren att ha kolla på sin hud
 
Ja, eller tycker att det är ett onormalt beteende. Det är det ju inte. Jaktinstinkten finns ju i alla våra hundar mer eller mindre och i vissa raser är det ju till och med önskvärt med jaktinstinkt.

Det är en förfärlig händelse, men i mina ögon inte speciellt märklig med tanke på att de är rovdjur.
Min egen hund reagerar på alla vilda djur och vill jaga. Katter som möss, ekorrar och harar. Jakten kopplas på omedelbart han ser eller luktar ett sådant djur. Vi har gått förbi en hage med hästar och han ville jaga dem också, är rätt säker på att om han kommit lös hade han jagat omkring hästarna i hagen. Jag har ingen aning om han hade fegat ur när han kommit riktigt nära pga storleken eller om han betett sig som den här hunden.

Det är en husky. Det är vanligt hos husky. Det är så vanligt att man skämtsamt säger att en husky som kan bo med en katt är en husky med fel. Jag ser inte honom som störd och behöver avlivas, han är helt normal.

Förresten, min häst jagade får. Det däremot är ett mer onormalt beteende än min hunds jaktinstinkt. Hon kunde inte gå i hagar med får utan att jaga omkring dem. Hon som i alla andra lägen var så väldigt snäll hade en dålig sida liksom :)
Lite OT
Det känns lite som att huskys är mindre domesticerade än många andra raser, så de känns rätt speciella i väldigt mycket och blir knepigt att jämföra med andra raser. Eller håller du inte med? Tänker att många huskys hålls i hundgårdar med väldigt lite mänsklig kontakt jämfört med de flesta andra hundar.
 
Tappa en hingst kan ju hända, vilket också är potentiellt livsfarligt (vilket också har hänt på samma travbana i veckan, som exempel). Olycka, eller slarv?

Vid det här tillfället smet hunden ut. Jag vill kalla det en olycka som slutade illa. Men jag tycker samtidigt inte att en hund som orsakar så stor skada ska få en chans till, oavsett om händelsen var en ren olycka.

Det tror jag blir svårt. Massor av hästägare har hund och har med sina hundar på travet.
Känns rätt vanskligt att jämföra en hingst med en aggressiv hund tycker jag. Har aldrig varit med om att en hingst har gått till anfall på en människa om det inte har varit riktigt sista utvägen för den. Hästar känns också lättare att bryta om de börjar slåss med varandra.
Undantag finns givetvis, men där tror jag inte att det är testiklarna som är huvudproblemet.
 
Lite OT
Det känns lite som att huskys är mindre domesticerade än många andra raser, så de känns rätt speciella i väldigt mycket och blir knepigt att jämföra med andra raser. Eller håller du inte med? Tänker att många huskys hålls i hundgårdar med väldigt lite mänsklig kontakt jämfört med de flesta andra hundar.
Jag håller med om att de är speciella i väldigt mycket och skiljer sig från andra raser, de är inte lika domesticerade, nej. Dock anser jag inte det knepigt att jämföra i situationen, med andra raser. Det finns MÅNGA som har husky som familjehund i dag. MÅNGA många fler har blandras med husky i dag. Så det är inte alls en ovanlig ras att se ute bland folk bara för att den vanligtvis är en draghund och ursprungligen sitter i hundgård med andra likasinnade draghundar.

Dessutom handlar det om jaktinstinkten i rasen. Jaktinstinkten är ju det som gör att den drar efter vilt, precis som jaktinstinkten gör att andra raser också gör det.
 
Känns rätt vanskligt att jämföra en hingst med en aggressiv hund tycker jag. Har aldrig varit med om att en hingst har gått till anfall på en människa om det inte har varit riktigt sista utvägen för den. Hästar känns också lättare att bryta om de börjar slåss med varandra.
Undantag finns givetvis, men där tror jag inte att det är testiklarna som är huvudproblemet.
Hur vet du att hunden var aggressiv? Den jagade en häst, ett djur, den gick på instinkt. Vi vet väl inte hur hunden var mot andra hundar, djur eller människor utöver den här händelsen, vet vi?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp