Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Hur vet du att hunden var aggressiv? Den jagade en häst, ett djur, den gick på instinkt. Vi vet väl inte hur hunden var mot andra hundar, djur eller människor utöver den här händelsen, vet vi?
Jämförelsen var inte med det aktuella fallet utan mot att en hingst kunde vara livsfarlig, vilket jag inte riktigt anser är samma sak.

Omöjlig att bryta måste hunden varit iaf, med tanke på att ägaren verkligen verkar ha försökt utan att lyckas.
 
Jag håller med om att de är speciella i väldigt mycket och skiljer sig från andra raser, de är inte lika domesticerade, nej. Dock anser jag inte det knepigt att jämföra i situationen, med andra raser. Det finns MÅNGA som har husky som familjehund i dag. MÅNGA många fler har blandras med husky i dag. Så det är inte alls en ovanlig ras att se ute bland folk bara för att den vanligtvis är en draghund och ursprungligen sitter i hundgård med andra likasinnade draghundar.

Dessutom handlar det om jaktinstinkten i rasen. Jaktinstinkten är ju det som gör att den drar efter vilt, precis som jaktinstinkten gör att andra raser också gör det.
Absolut. Men jag har bekanta som har huskys där de måste låsa dörren för annars drar hunden och är borta i timtals. Nog för att det kan hända andra hundar med vid retning med vilt. Men dessa verkar dra så fort de bara får möjlighet, oavsett om det finns något där eller inte. Det är en ganska stor skillnad tänker jag. Mina hundar går liksom inte utanför dörren om inte jag har sagt att det är det vi ska göra.
 
Absolut. Men jag har bekanta som har huskys där de måste låsa dörren för annars drar hunden och är borta i timtals. Nog för att det kan hända andra hundar med vid retning med vilt. Men dessa verkar dra så fort de bara får möjlighet, oavsett om det finns något där eller inte. Det är en ganska stor skillnad tänker jag. Mina hundar går liksom inte utanför dörren om inte jag har sagt att det är det vi ska göra.
Min hund lärde sig ta sig ur halsband och sele samt slita koppel hur folks händer och dra innan jag köpte honom vid 9,5 månaders ålder. Han är alltid dubbelknäppt när vi är ute (halti + strypkedja eller sele + strypkedja) och har aldrig lyckats ta sig lös, men försöker gör han. Men det är så de är. Och det finns många hundar som är rymmare av rang.
 
Mot människor nej, men kan komma in till andra hingstar eller ston. Inte så bra.
Min erfarenhet är att hästar är lättare att bryta av naturen, troligen för att de är flyktdjur. De fastnar inte på samma sätt i att slåss riktigt. Undantag kan säkert finnas givetvis, men det känns inte som normen.
 
Känns rätt vanskligt att jämföra en hingst med en aggressiv hund tycker jag. Har aldrig varit med om att en hingst har gått till anfall på en människa om det inte har varit riktigt sista utvägen för den. Hästar känns också lättare att bryta om de börjar slåss med varandra.
Undantag finns givetvis, men där tror jag inte att det är testiklarna som är huvudproblemet.
Jag har träffat på farliga hingstar, har dock jobbat med travhästar och stött på många. De var dock farliga i olika situationer (till exempel i närheten av andra hingstar), men jag har hanterat minst en som utmanade människor. Jag har självklart stött på jättetrevliga hingstar också.
Jag såg inte att @Unafraid jämförde hunden med hästen utan med situation med situation som kunde vara farliga.
Precis vad jag menade. 😊
 
Jag har träffat på farliga hingstar, har dock jobbat med travhästar och stött på många. De var dock farliga i olika situationer (till exempel i närheten av andra hingstar), men jag har hanterat minst en som utmanade människor. Jag har självklart stött på jättetrevliga hingstar också.

Har också varit i travstall och delar din erfarenhet. Visst finns det hingstar som går på människor i situationer där det verkar oprovocerat för oss! Tur vi hade stadiga munkorgar.
 
Jag har träffat på farliga hingstar, har dock jobbat med travhästar och stött på många. De var dock farliga i olika situationer (till exempel i närheten av andra hingstar), men jag har hanterat minst en som utmanade människor. Jag har självklart stött på jättetrevliga hingstar också.

Precis vad jag menade. 😊
Jag brukar kalla sådana hingstar för valackämnen :up: Finns noll och ingen anledning att ha kvar dem som hingstar och ännu mindre anledning att avla på dem.
 
Tappa en hingst kan ju hända, vilket också är potentiellt livsfarligt (vilket också har hänt på samma travbana i veckan, som exempel). Olycka, eller slarv?

Vid det här tillfället smet hunden ut. Jag vill kalla det en olycka som slutade illa. Men jag tycker samtidigt inte att en hund som orsakar så stor skada ska få en chans till, oavsett om händelsen var en ren olycka.

Det tror jag blir svårt. Massor av hästägare har hund och har med sina hundar på travet.
En häst kan ju mycket väl bli skrämd och orsaka skada (också instinkt som slår över) - händer också relativt ofta - men inte skriker vi om avlivning eller ens om förbud för hästar på olika platser. I det aktuella fallet skulle jag sannolikt avlivat hunden för jag hade inte litet på den igen, vilket skulle påverka dess livskvalitet och min glädje i vår relation.

Det som är viktigt är att människor runt omkring vet vad de pysslar med (hundar (och katter) ÄR rovdjur, hästar ÄR flyktdjur) och gör tillvaron så säker och behaglig som möjligt för dem, oss själva och våra medvarelser.
 
Absolut. Men jag har bekanta som har huskys där de måste låsa dörren för annars drar hunden och är borta i timtals. Nog för att det kan hända andra hundar med vid retning med vilt. Men dessa verkar dra så fort de bara får möjlighet, oavsett om det finns något där eller inte. Det är en ganska stor skillnad tänker jag. Mina hundar går liksom inte utanför dörren om inte jag har sagt att det är det vi ska göra.
Och jag har flera bekanta med huskys som går lösa varje promenad, däremot försvinner vinthundar och lurchers ofta i timmar eller dagar ute i skogen. Terriers också. Och shibor, förutom min för hon är ett måndagsex.
 
Och jag har flera bekanta med huskys som går lösa varje promenad, däremot försvinner vinthundar och lurchers ofta i timmar eller dagar ute i skogen. Terriers också. Och shibor, förutom min för hon är ett måndagsex.
Spännande så olika det kan vara!
 
Spännande så olika det kan vara!
Jag tänker att det i det här landet inte finns särskilt många huskys från arbetande linjer så de är lite mellanmjölk, men så börjar det säkert vara hemma i Svea också.

Det finns någon som frekvent dyker upp på den lokala sidan för lost pets, men det är för att ägaren är en idiot, inte för att hunden är jaktgalen.
 
Jag tänker att det i det här landet inte finns särskilt många huskys från arbetande linjer så de är lite mellanmjölk, men så börjar det säkert vara hemma i Svea också.

Det finns någon som frekvent dyker upp på den lokala sidan för lost pets, men det är för att ägaren är en idiot, inte för att hunden är jaktgalen.
Jag har nog träffat mest från arbetande linjer, något hundratal sådär ungefär. Dock inte nära kontakt med dem. Från mellanmjölkslinjer har jag nog inte träffat någon, bara hört talas om - och den sticker så fort den får en halv chans.
 
Och jag har flera bekanta med huskys som går lösa varje promenad, däremot försvinner vinthundar och lurchers ofta i timmar eller dagar ute i skogen. Terriers också. Och shibor, förutom min för hon är ett måndagsex.
Det är dock generellt så att huskysar inte går att ha lösa pga just att de sticker. Såg på en uppfödares hemsida där det stod olika saker, tex att om man inte gillar att ha hund i hundgård så är detta inte rasen för dig, om man inte gillar att ha päls överallt är detta inte rasen för dig, om man inte gillar att alltid gå med sin hund kopplad är detta inte rasen för dig osv. De som har husky som jag känner har inte sin hund lös just på grund av risken att de sticker. Samma med mig. Jag försöker inte ens träna honom att vara lös. Ser inte det som lönt att försöka mig på.

Jag är med i flera huskygrupper på FB och varje vecka har minst en dragit hemifrån och ut i trafiken och blivit påkörd. Har också sett några gånger ägare som skrivit att den snälla huskyn plötsligt helt oprovocerat har dödat familjen eller grannens katt/kanin/kycklingar med återföljande kommentarer från huskyägare att det är naturligt för en husky, det är inget fel på den, däremot borde hundens ägare inte haft en katt/kanin/kycklingar och husky ihop eller varit mer noga så att den inte kommit åt grannens katt/kanin/kycklingar. Det är ett rovdjur och de har jaktinstinkt som heter duga.

Vissa saker sticker ut när det gäller huskysar- de sticker, de jagar vilt, de är inte bra på lydnadskurser... Självklart finns det undantag. Det gör det alltid.

Men med tanke på hur populära de numera är och att jag vet att det avlas rätt frekvent i Skåne på husky som familjehund och inte draghund, och ett getöga på blocket då och då så kan man se att det finns allsköns korsningar med husky, så innebär ju det att hundar med de här egenskaperna kan finnas på fler ställen än i draghundsförares hem. De börjar alltså bli rätt populära.

Hunden som jagade häst hade egentligen likväl kunnat vara en husky egentligen, den är så pass populär nu så varför inte liksom. Den finns inte specifikt i Norrland i hundgårdar längre, långt ifrån. Jag bodde i Höör i mellanskåne tidigare, och jag vet att med min var det 6 huskysar + ett antal blandraser med det eller malamute i själva tätorten bara. Någon la till och med ut i gruppen om att de sett en varg, och så en dålig bild på en svart och vit husky. Jag kände direkt igen det som en husky, men flera hävdade varg, dock kom andra in i tråden också och såg också att det var en husky och förklarade att det finns flera sådana i Höör så en har väl kommit lös, som vanligt...

Här har jag träffat på en som har korsning husky/samojed.
 
Precis. Den här hunden gav sig ju inte heller på någon människa.
Nej, och jag har svårt att beskriva den som aggressiv, utan att ha mer information än att den angrep en häst. Frågan är om ägarens visste att den reagerade så på hästar. Det gjorde ju inte jag när jag gick förbi en hage första gången med min, att han vill jaga även dem.
Det är olyckligt att han blev varse om det på det här sättet.
 
Det är dock generellt så att huskysar inte går att ha lösa pga just att de sticker. Såg på en uppfödares hemsida där det stod olika saker, tex att om man inte gillar att ha hund i hundgård så är detta inte rasen för dig, om man inte gillar att ha päls överallt är detta inte rasen för dig, om man inte gillar att alltid gå med sin hund kopplad är detta inte rasen för dig osv. De som har husky som jag känner har inte sin hund lös just på grund av risken att de sticker. Samma med mig. Jag försöker inte ens träna honom att vara lös. Ser inte det som lönt att försöka mig på.

Jag är med i flera huskygrupper på FB och varje vecka har minst en dragit hemifrån och ut i trafiken och blivit påkörd. Har också sett några gånger ägare som skrivit att den snälla huskyn plötsligt helt oprovocerat har dödat familjen eller grannens katt/kanin/kycklingar med återföljande kommentarer från huskyägare att det är naturligt för en husky, det är inget fel på den, däremot borde hundens ägare inte haft en katt/kanin/kycklingar och husky ihop eller varit mer noga så att den inte kommit åt grannens katt/kanin/kycklingar. Det är ett rovdjur och de har jaktinstinkt som heter duga.

Vissa saker sticker ut när det gäller huskysar- de sticker, de jagar vilt, de är inte bra på lydnadskurser... Självklart finns det undantag. Det gör det alltid.

Men med tanke på hur populära de numera är och att jag vet att det avlas rätt frekvent i Skåne på husky som familjehund och inte draghund, och ett getöga på blocket då och då så kan man se att det finns allsköns korsningar med husky, så innebär ju det att hundar med de här egenskaperna kan finnas på fler ställen än i draghundsförares hem. De börjar alltså bli rätt populära.

Hunden som jagade häst hade egentligen likväl kunnat vara en husky egentligen, den är så pass populär nu så varför inte liksom. Den finns inte specifikt i Norrland i hundgårdar längre, långt ifrån. Jag bodde i Höör i mellanskåne tidigare, och jag vet att med min var det 6 huskysar + ett antal blandraser med det eller malamute i själva tätorten bara. Någon la till och med ut i gruppen om att de sett en varg, och så en dålig bild på en svart och vit husky. Jag kände direkt igen det som en husky, men flera hävdade varg, dock kom andra in i tråden också och såg också att det var en husky och förklarade att det finns flera sådana i Höör så en har väl kommit lös, som vanligt...

Här har jag träffat på en som har korsning husky/samojed.
Så är det ju, jag menar bara att det inte är någonting som är unikt för huskys.
Det finns många, många hundar som är svåra att träna och som drar som en avlöning och som skulle kunna jaga häst. Min egen ras är ju också ökänd för att vara svår att träna och omöjlig att ha lös, tillsammans med ungefär alla andra urhundar och vinthundar. Beaglar ska vi inte tala om (alla har väl sett videoklippen där de rymmer från ungefär ALLT?), och vissa terriers som sagt. Tack och lov är ju de sistnämnda en aning mindre. :D
Vår granne hemma hade en samojed och en gråhund som ständigt var ute på "äventyr" och en gång strök en kanin med.

...och precis, de är poppis nu så det dyker upp fler och fler undantag som är avlade för sällskap och utställning, och de är ofta mindre extrema i drifterna. Vi har ett tiotal här i byn bara och de flesta travar lösa i parken. Två malamutes också, men de är ju generelt lite mer sävliga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 180
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp