Bukefalos 28 år!

Häst/ekonomi

Sv: Häst/ekonomi

Fast jag tycker nog att någon som ställer in en svettig blöt häst trots täckesbyte brister lite i omvårdnaden. Man ställer inte in en svettig och blöt häst och åker hem, antingen så klipper man hästen eller så ser man till att skritta av den såpass att den torkat upp. Eller så rider man den inte så svettig om man inte har tid att skritta av hästen ordentligt.

Varför får inte hästen vara blöt när man ställer in den?
Det viktiga är väl att pulsen och andningen gått ner?
 
Sv: Häst/ekonomi

Ja du det har du så rätt i men som du säger så har det inte med ekonomi att göra utan mera ägarens/ryttarens bekvämlighet:grin:
majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

För mig finns ingen bättre huvudvärkstablett än ridning, glömmer bort huvudvärken om jag tar en tur i skogen:D
majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

Varför får inte hästen vara blöt när man ställer in den?
Det viktiga är väl att pulsen och andningen gått ner?

Du får ju givetvis inte sätta in en blöt häst och lägga på det täcke som hästen ska ha under natten och ute nästa dag.
Täcket kommer att bli blött på insidan och torkar inte utan du har en kall och fuktig häst när du kommer till stallet nästa dag.
Alt. varm och fuktig häst och bakterierna frodas.
Hästen kommer att bli sjuk!
 
Sv: Häst/ekonomi

Varför får inte hästen vara blöt när man ställer in den?
Det viktiga är väl att pulsen och andningen gått ner?

För att en svettig häst blir sen väldigt kall och det är ju inte bra för muskler eller nånting. Antingen om man lägger på ett täcke så hästen kan torka och slippa bli kall eller om man leder den torr. Det är bara dom alternativen, att lägga ett tjockare vintertäcke på är inte bra det heller.
 
Sv: Häst/ekonomi

Och å andra sidan bör hästen ha torkat upp ganska ordentligt när man låter puls och andning gå ner...
 
Sv: Häst/ekonomi

Att folk väljer bort vissa tjänster för att man vill spara pengar tycker jag inte alls är fel, men om man på något sätt låter det gå ut över hästens välbefinnande, ja DÅ är det givetvis fel och då är man en dålig hästägare!
Om jag hade möjligheten att få billigare stallhyra och sköta mer själv så skulle jag ha nappat direkt, speciellt nu när jag är arbetslös och har all tid i världen att vara i stallet :p

Men att just ställa in en svettig häst och ta på täcke så är det väl alltid lika dåligt..
Att hästen får stå med blött täcke hela natten är ju lika dåligt oavsett om det byts på morgonen eller inte..


Ang fånghästen. Att någon ens tänker tanken på att göra sådär är ju helt sinnessjukt! :mad:
Är det så att personen absolutabsolut inte hade några som helst pengar så hade den väl kunnat sälja lite saker för att skramla ihop till summan. Typ hästens utrustning eftersom den ändå skulle dö :grin:
Helt sjukt. Den människan borde få en stekspade i skallen.
 
Sv: Häst/ekonomi

Helt sjukt. Den människan borde få en stekspade i skallen.

En stekspade det var väl ändå lite milt,en hel stekpanna passar bättre tycker jag :devil:

Hur som helst jag har valt att stå i kollektiv i många år för att hålla kostnaderna nere, inget min häst har lidit av. Idag köper jag till tjänsten "täckesbyte", har dock hittills aldrig betalat för den då jag hjälpt till en del ( är ju van efter många år i kollektiv).
Tror de flesta hästägare ser till både ekonomin och hästens bästa,det är nog ett fåtal som medvetet väljer den billiga vägen om hästen blir lidande.

/B
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag tänkte egentligen något ännu värre, men det brukar alltid vara någon som tycker det är olämpligt att skriva så :angel:
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag tycker annorlunda.

En häst som ställs in i ett varmt stall och får foder, torkar mycket lättare än om man lägger på täcke (utom fleece, som verkligen drar fukten från pälsen och vätan hamnar ovanpå täcket). Det är inte skadligt för hästen att fukten avdunstar, skadar inte musklerna.

Jag har inget emot att ställa in mina friska, välmående hästar i stallet när de är fuktiga. Använder däremot förstås svett-täcke när de ska stå kallt efter att ha blivit svettiga (exempelvis i transport).
Tar sedan av täcket när hästen kommer hem och ställs i det varma stallet där täcket inte längre behövs.

Man kan göra olika, och i min värld är det tillåtet med olika åtgärder.

Håller med Vita om att det är galet att lägga ett täcke på hästen under natten som sedan är blött och släppa ut hästen med blött täcke på sig - kan inte vara bra.

Tycker däremot inte att oklippta hästar behöver ha täcke på sig på vintern - om det inte regnar utan bara är kallt.

Nåja, täckesfrågan kommer väl alltid att förbli kontroversiell där de personerna som använder täcken tycker att det är fel att nästan inte använda dem, och sådana som jag tycker att det är onödigt krångel som inte förbättrar hästens hälsa att slentrianmässigt hålla på med täcken av och på.

Där jag idag är installad, använder jag nästan aldrig täcken eftersom hästarna får gå in tidigt om vädret är riktigt kass. Kommer att flytta till eget ställe där hästarna kommer att ha långa utegångsdagar och då blir det regntäta täcken på under den här säsongen - och täckena kommer förstås att vara torra när hästarna får dem på sig.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 274
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 436
Senast: Habina
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 853
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp