Bukefalos 28 år!

Häst/ekonomi

M

majeld

Tycker att i flera trådar man läser så väljer folk bort tex vissa tjänster i stallet (som kostar pengar) för att de inte har råd....fast i de flesta fall skulle ett nyttjande av denna tjänst gynna hästen, tex täckesbyte, svettig blöt häst ställs in efter ridturen med det utetäcke den ska ha på morgonen när den går ut, bara för att ägaren *har inte råd* att betala för täckesbyte....

annat ex är min vännina som besökte sin vännina och höll på att få en chock för den ena ponnyn med långt framskriden fång fortfarande hölls vid liv, den var i ett superdåligt skick, min vännina sa till att henne du måste ta bort henne, ägaren svara att * jo jag vet men det kostar så mycket pengar*:cry:
Är det så här det ska gå till?? ska man ha häst om man inte kan se till att hästen får det som den behöver för att ha ett drägligt liv?? Enligt mig så måste man ha en så pass stadig ekonomi att man kan ta hand om sin häst på bästa sätt, eller tänker jag fel??
(ps en anmälan är gjord ang. fånghästen )
Majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

Nä det är inte sà hära det ska gà till.

Fast eftersom häsporten är en folksport i Sverige sà gâr det till sà. Fast om du flyttar frân ett billiga stall till ett exclusivt stall sà pröjsar de nog för sàdanna saker.

Har jobbat mycket i sàdanna exclusiva stallar, där nästan alla betalar helfoder samt extra för att fà sin häst omskött varje dag.
Omskött häst i spanien betyder ifs inte sà mycket, avborstad och boxen mockad och täcke pà och av. Sen sà brukar de fà pröjsa ytterligare extra om de vill att hästen ska fà gà ut i hage eller skrittmaskin
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag tycker att det är en väldigt stor skillnad på att betala på sånt man kan göra själv som att mocka eller byta täcke och sådant som man inte kan göra själv som vaccinera eller avliva.

Själv betalar jag inte för det jag kan göra själv och väljer lite billigare stallhyra mot att jag tar pass, men givetvis får min häst den vård hon behöver!
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag har eget stall så jag slipper tänka på sådant men tidigare har jag hyrt in mig i ett par olika stall och där har man bara betalat kallhyra och så har alla i stallet hjälpts åt med att släppa ut, fodra och byta täcken. Det var ingen i något av stallet som inte ville ha sin dag då de skulle släppa ut, fodra och byta täcken på hästarna så därför "betalade" man varandra genom att hjälpa varandra.
 
Sv: Häst/ekonomi

fast i de flesta fall skulle ett nyttjande av denna tjänst gynna hästen, tex täckesbyte, svettig blöt häst ställs in efter ridturen med det utetäcke den ska ha på morgonen när den går ut, bara för att ägaren *har inte råd* att betala för täckesbyte....

Fast jag tycker nog att någon som ställer in en svettig blöt häst trots täckesbyte brister lite i omvårdnaden. Man ställer inte in en svettig och blöt häst och åker hem, antingen så klipper man hästen eller så ser man till att skritta av den såpass att den torkat upp. Eller så rider man den inte så svettig om man inte har tid att skritta av hästen ordentligt.
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag hade en stabil ekonomi när jag köpte min häst (tillsvidare anställd) men blev uppsagd pga arbetsbrist och helt plötsligt har man inte så mycket pengar längre.
Nu skulle jag visserligen aldrig låta min häst fara illa av det men jag fick helt enkelt flytta till ett 'eget' litet stall som jag delar men en till, jag kan säga att jag sprarar ca 1500 i månaden på det.
Så även med dålig ekonomi så kan man klara att ha kvar hästen utan att den far illa..
 
Sv: Häst/ekonomi

Ja visst går det, det är väl mest det att i vissa fall så verkar det som om ägaren inte är intresserad av sin hästs väl och ve..:grin:
Jag tyckte du gjorde helt rätt, hästen har det fortfarande bra och din plånbok mår också bättre.
majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag håller med dig, var kanske ett dåligt exempel, jag menar bara att många *klarar* av att köpa sin häst, de pengarna har de, men sen om hästen blir sjuk eller man behöver köpa till nån tjänst eller nåt foder så avstår man bara för att ens egen plånbok inte tillåter de utgifterna= att hästen blir lidande.
I många fall så kanske man ska avstå att köpa en häst om man inte har har ekonomi, eller alternativt blir medryttare.
Sen kan man ju som i fallet ovan bli arbetslös och då är det inte lätt och jag menar inte de personerna....det finns de som redan från *start* inte har de ekonomiska möjligheterna att hålla häst men bara för att man hittat en häst för en billig penga så köper man den utan att tänka längre än näsan räcker. Ni som har svarat i denna tråd tror jag inte skulle utsätta er för det här överhuvudtaget..:)
majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

Jag blir nog mest upprörd av folk som inte låter sina hästar gå i hagar med andra hästar pga skaderisken. Klart att det kan bli veterinärkostnader när hästarna busar, men hur bra mår de psykiskt av att stå instängda i en box i många timmar, och sen ut i varsin minihage? Men här handlar det kanske inte främst om hästägare med ekonomiska problem, utan det verkar ofta vara dyra tävlingshästar som behandlas så.
 
Sv: Häst/ekonomi

DU SOM STARTADE TRÅDEN!

jag ser att du syftar på mej med den första raden du skrev...

anser du att något jag gör är fel så kan du väl pma istället för att starta en tråd..

eller har/gör jag totalt ffel?
 
Sv: Häst/ekonomi

Du var nog bara en i raden av människor som valt att göra så, dvs att välja bort en tjänst som man ej har råd till men som hästen skulle behövt, om du nu inte gör så att du väntar kvar i stallet en stund så du själv kan fixa täckesbyte:)
Vad skulle det hjälpt att pm:a när jag ville ha i gång en debatt:grin:
majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

Nej det problemet har nog inte med ekonomi att göra, de som har de dyra tävlingshästarna/ponnyerna har ofta pengarna som behövs för att kunna göra rätt, sen om man väljer det sättet som för de flesta är *rätt* är en annan sak.
Majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

[QUOTE=majeld;13012660]Tycker att i flera trådar man läser så väljer folk bort tex vissa tjänster i stallet (som kostar pengar) för att de inte har råd....fast i de flesta fall skulle ett nyttjande av denna tjänst gynna hästen, tex täckesbyte, svettig blöt häst ställs in efter ridturen med det utetäcke den ska ha på morgonen när den går ut, bara för att ägaren *har inte råd* att betala för täckesbyte....

annat ex är min vännina som besökte sin vännina och höll på att få en chock för den ena ponnyn med långt framskriden fång fortfarande hölls vid liv, den var i ett superdåligt skick, min vännina sa till att henne du måste ta bort henne, ägaren svara att * jo jag vet men det kostar så mycket pengar*:cry:
Är det så här det ska gå till?? ska man ha häst om man inte kan se till att hästen får det som den behöver för att ha ett drägligt liv?? Enligt mig så måste man ha en så pass stadig ekonomi att man kan ta hand om sin häst på bästa sätt, eller tänker jag fel??
(ps en anmälan är gjord ang. fånghästen )
Majeld[/QUOTE]





det menar du mej med..läste du hela min tråd så såg du oxå att jag aldrig hade haft en klippt häst förr

nu vet jag ju att en klippt häst torkar mycket snabbare(var trött när jag skrev min tråd så df tänkte jag inte på det,tog förgivet att hästen skulle ta en timme att torka , för jag tänkte ju på när jag hade mina lurviga hästar )

men nu har jag ju en helklippt häst

och jag skulle aldrig fgå för mej att sköta om min häst fel,DET ska du veta!!!:mad:



elakt skrivet om en person du inte ens känner eller vad hur den sköter sina hästar!:cry:!...
 
Sv: Häst/ekonomi

Det är svårt att förstå vad som gör att du tar åt dig?
Har du en fånghäst som du inte har råd att avliva?

Själv betalar jag inte för täckesbyten och har en oklippt häst men tar inte åt mig det minsta?
 
Sv: Häst/ekonomi

jag har startat en tråd innan den här... å då frågade jag om råd ang helklippt häst,för jaghar inte haft en helklippt häst förut...men läs du min den ligger under hästvård....
 
Sv: Häst/ekonomi

Det här inlägget stämmer säkert på flera hästägare, man väljer väl själv om man vill ta illa vid sig eller inte, jag tar illa vid mig att man inte har ekonomi för att kunna lösa en situation på bästa sätt för sin häst. Nu gäller ju inte det här dig, eftersom du kommit på att en klippt häst torkar fortare och därför är ju inte en tilläggstjänst i form att täckesbyte nåt för dig eller hur!;)

Det finns ju många andra exempel att ta upp, som tex skoning, som hästägare drar ner på och skor mer sällan för att spara pengar, eller foder, eller en inpassad sadel, mfl. så det var ju inte dig personligen jag var ute efter. Utan just det att ekonomin får styra och i flera fall är det något negativt för hästen, och i en förlängning kan dessa sk besparingar innebära en ännu större kostnad för hästägaren..
majeld
 
Sv: Häst/ekonomi

Inte för det har med pengar att göra, men det finns även hästar som ej får motion eller aktiveras för att det:

regnar
snöar
blåser
är kallt
är mörkt

Det borde man väl oxå tänka på INNAN man skaffar häst.

Eller flytta dit det finns ridhus....
 
Sv: Häst/ekonomi

Inte för det har med pengar att göra, men det finns även hästar som ej får motion eller aktiveras för att det:

regnar
snöar
blåser
är kallt
är mörkt

Det borde man väl oxå tänka på INNAN man skaffar häst.

Eller flytta dit det finns ridhus....

Eller för att ryttaren är lat/rädd/har ont i huvudet/ska på middag el vilken ursäkt det än är....och då hjälper det ju föga med ridhus :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 276
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 436
Senast: Habina
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp