Häst eller hund?

Silver Girl

Trådstartare
Behöver lite hjälp i mina funderingar (om tråden ligger fel får den gärna flyttas, var osäker var den passade bäst).

Jag fick ta bort min häst för ca ett år sedan. Jag fortsatte rida på ridskolan där han stod ca ett halvår till, men kände att det inte var roligt, bl a för att jag nästan alltid var lite rädd och nervös, trots att jag fick de tryggaste hästarna och det aldrig hände något. Jag har nu haft hästpaus i drygt 6 månader och det har känts bra. Redan innan jag tog bort min häst var jag sugen på att skaffa hund och jag har nu mer eller mindre bestämt mig för detta under nästa år (just nu veckopendlar jag till årsskiftet).

Men - i helgen var jag och tittade på dressyrtävlingar och kände för första gången på länge en liten längtan efter att rida igen. På en egen häst som jag kan utvecklas med (ej ridskola där man inte får igen jobbet på samma sätt då många andra ridit hästen mellan gångerna). Jag är långt ifrån mentalt redo för ny häst, men tänk om jag vill om 2-3 år, och inte kan pga hund? Eller om jag skaffar en häst som inte passar mig och blir rädd igen?
Då jag är ensamstående med heltidsjobb vet jag att jag inte kan ha både hund och häst, jag måste välja...
Funderat på kombinationen hund och vara medryttare, men att hitta en supertrygg medryttarhäst (som man även kan rida lite dressyr på) är inte det lättaste.

Jag behöver helt enkelt hjälp att reda ut mina tankar. Hästen jag hade var min första, så jag är inte utpräglad hästmänniska, men jag vet ju nu vad det innebär i tid och arbete med häst. Hund hade vi i familjen hemma, men jag har inte haft någon egen pga först studier och sedan häst.

Fördelar hund:
Jag kan inte ramla av och bli rädd
Lätt att hitta passning vid resor mm, har familj och vänner som kan hjälpa till
Jag får en kompis i vardagen, som kan hänga med på det mesta
Billigare än häst, trots hunddagis

Nackdelar hund:
Mer låst dagligen, behöver rastning/sällskap på ett annat sätt än häst
Om jag vill ha häst framöver är det inte möjligt
 
Sv: Häst eller hund?

Mot din bakgrund: hund. Solklart hund.

OM du KANSKE vill skaffa häst längre fram, låt det bli ett problem i framtiden. Inte lönt att ta ut det nu, det kanske aldrig kommer.
 
Sv: Häst eller hund?

Skaffa hund, om du sedan vill rida kan du försöka hitta en bra medryttarhäst, eller kolla med ridskolan om du kan få ta privatlektioner på någon häst så att du får samma varje gång.
 
Sv: Häst eller hund?

Du vill ju ha en hund nu så skaffa det. Du kan ju inte skaffa en häst för att du kanske blir ridsugen någongång i framtiden.
 
Sv: Häst eller hund?

Svarar alla.

Ni har nog rätt, jag har ju planerat för hund.
Ridskolan är bra, i dressyrgrupperna får vi ha samma häst ganska många gånger i rad, och ridlärarna känner mig och sätter mig på rätt sorts hästar. Finns möjlighet för privatlektioner, men tyvärr oftast på tider då jag jobbar (dvs innan ordinarie lektionerna börjar). Däremot finns det också möjlighet till enskild ridning (dvs låna ridskolehäst en timme) några gånger/vecka som jag ju skulle kunna utnyttja.
 
Sv: Häst eller hund?

Varför kan du inte ha både häst och hund?

Jag hade köpt hund när det passar och köpt häst när du hittat rätt häst för dig.
 
Sv: Häst eller hund?

Varför kan du inte ha både häst och hund?

För att jag inte tycker att jag skulle hinna med båda på ett bra sätt och bara få dåligt samvete. Speciellt vintertid när hunden inte kan vänta i bilen medan jag rider och då måste stanna hemma på kvällen, efter att ha tillbringat dagen på hunddagis. Jag skulle ofta känna mig stressad, vilket då skulle gå ut över hästen.
Dessutom vill jag ha lite andrum i vardagen, hinna handla, städa, tvätta så jag slipper det på helgen. Hinna läsa en bok, titta på tv ibland. Så funkar jag i alla fall, och då jag vet om det så vill jag inte ta mig mer än jag kan hantera.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst eller hund?

Det är nog en vettig analys. Särskilt om man jobbar kontorstider hade jag nog också känt att det blev mycket väntetid för hundstackarn. Sedan är det den ekonomiska biten. Våra hundar kostar en bra bit över 1000 kr/månad, och att ha en häst utöver det kanske kan bli trångt om man är ensam i hushållet.
 
Sv: Häst eller hund?

För att jag inte tycker att jag skulle hinna med båda på ett bra sätt och bara få dåligt samvete. Speciellt vintertid när hunden inte kan vänta i bilen medan jag rider och då måste stanna hemma på kvällen, efter att ha tillbringat dagen på hunddagis. Jag skulle ofta känna mig stressad, vilket då skulle gå ut över hästen.
Dessutom vill jag ha lite andrum i vardagen, hinna handla, städa, tvätta så jag slipper det på helgen. Hinna läsa en bok, titta på tv ibland. Så funkar jag i alla fall, och då jag vet om det så vill jag inte ta mig mer än jag kan hantera.

Jag förstår hur du tänker och jag är nog ganska lik dig med att vilja ha lite (läs mycket) andrum.
Men jag tänker också att det finns många olika typer av hundar.
En del raser vill ju inte göra speciellt mycket medan andra behöver aktiveras destå mer.
Själv har jag två dvärgschnauzrar och en riesenschnauzer.
Dvärgarna tycker det är lika härligt att ligga och lata sig som att de tycker är toppen att hänga med ut på en ridtur så dem är väldigt anpassningsbara, medan min risen behöver destå mer aktivering för att vara nöjd och glad.
Alla mina hundar går att lämna i boxen vintertid om de inte får följa med när jag rider.
Så man behöver ju inte göra det svårt för sig att ha både och om man inte vill.
För att fortsätta med dvärgschnauzrar som exempel så är de inte dyra i drift ett par hundralappar i foderkostnader och strax över en hundring i månaden för en riktigt bra försäkring.
 
Sv: Häst eller hund?

Tränar man hunden så kan man lätt ha med den i stallet och på ridturer. Då är både hästen och hunden nöjd när du varit i stallet.

Låter ju som om du tänkt ordentligt i och med att det inte gäller förrän nästa år, så börja med hund säger jag. Känner du sen att du vill igång med hästar igen finns väl inget hinder för det.
Har man rastat hunden ordentligt så kan den lätt vara hemma den tiden man är i stallet som medryttare eller går på ridskola tex.
 
Sv: Häst eller hund?

Medryttare eller ridskola ser jag inga större hinder för, då det inte blir varje dag på samma sätt som med egen häst.
Att ta med hund till stallet är för mig inte alltid självklart, och då tänker jag på var man ska göra av hunden när man själv rider. Det är ju inte alltid det uppskattas av boxgrannar att lämna hunden i boxen, i bilen beror det på årstid och att ha med den vid uteritter kräver träning av både häst och hund som jag inte är säker på att jag kan uppnå (speciellt sommartid då hunden inte får vara lös).
Men det blir nog så att jag börjar med hund (samt ev ridskola när hunden blivit lite äldre), och ser hur jag känner vad gäller häst framöver.
 
Sv: Häst eller hund?

Tycker att du ska skaffa hund:).

Vill dock tillägga att jag har både hästar och hund. Min hund är med i stallet och följer (eller följde, nuförtiden vill hon hellre ligga i bilen) med när jag rider. Det gäller att välja en ras som passar för det aktiva livet i stallet och som är följsam samt välja stall där man får lov att ha hunden med sig. Min hund har korta stunder även på vintern fått ligga i bilen när jag rider och hon inte vill följa med, då har hon varit påklädd till tusen med en tjock benpadd under tjockt fodrat täcke. Hon som annars fryser väldigt ätt har varit helt nöjd med det:).

Ett tips om du vill att det ska vara lätt att ha med hunden överallt samt att få folk att acceptera att hunden är med, är att skaffa en ganska liten ras. Jag har en lite Jack Russell och det är en mycket behändig storlek:).

Lycka till!

Jag och min fyrbenta familj:
935506_10200652605389459_1347574048_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Häst eller hund?

Jodå, de får vara lösa om de är under uppsikt. Hade min ena hund med när jag hade en medryttarhäst förut (och var där 4 dagar i veckan). Fungerade ypperligt även på ridturer, men visst krävs det lite träning.
 
Sv: Häst eller hund?

En liten sidodiskussion, men ärligt talat är det få som har den disciplinen på sin hund som krävs för att ha den lös 1/3-20/8.

---
Naturvårdsverkets tolkning av lagen (paragraf 16 i lagen (2007:1150)) är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. "
---
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
874
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 544
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp