Delat hästägande - Stockholm

Det finns inte heller något Umeå län eller ens regionen Umeå man pratar om, Umeå är visserligen länshuvudstad men det är fortfarande regionen Västerbotten och Västerbottens län.
Ja? Var ju exakt det jag menade. :confused:
Stockholms stad ligger i Region Stockholm. Hela regionen anses av de flesta "vara Stockholm".
Umeå stad ligger i Region Västerbotten. Ingen anser att hela regionen "är Umeå".
 
Ja? Var ju exakt det jag menade. :confused:
Stockholms stad ligger i Region Stockholm. Hela regionen anses av de flesta "vara Stockholm".
Umeå stad ligger i Region Västerbotten. Ingen anser att hela regionen "är Umeå".
Län möjligen. Region är före detta landstinget. Stockholms län sörmlands län mm..
 
Jag skrev i en annan tråd om samma sak.

Jag har ett mycket nära samarbete med min hästkompanjon. Vi känner varandra sedan 30 år tillbaka och har haft häst (just nu 4 stycken) tillsammans sedan 10 år tillbaka men det är fortfarande bara en ägare på varje häst.
Hästpartnern har blivit bränd före vi blev kompanjoner då det köptes in en häst tillsammans med medryttaren sedan många år tillbaka och det blev bara pannkaka, osämja och dumheter.

Vem som äger vilken häst bestäms när vi köper in den.
 
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Låter som att det är ett perfekt tillfälle att vara medryttare på en häst vars ägare tillåter träning och tävling.

Sen skulle jag inte rekommendera att köpa häst för att man tycker om att tävla, det gäller att mer eller mindre tycka om resten av allt som hästlivet kommer med för att stå ut med hästägande. Det blir outhärdligt annars den dagen hästen skadar sig eller av någon anledning behöver en längre vila om tävlandet är det som gör hästlivet roligt.
 
Jag skrev i en annan tråd om samma sak.

Jag har ett mycket nära samarbete med min hästkompanjon. Vi känner varandra sedan 30 år tillbaka och har haft häst (just nu 4 stycken) tillsammans sedan 10 år tillbaka men det är fortfarande bara en ägare på varje häst.
Hästpartnern har blivit bränd före vi blev kompanjoner då det köptes in en häst tillsammans med medryttaren sedan många år tillbaka och det blev bara pannkaka, osämja och dumheter.

Vem som äger vilken häst bestäms när vi köper in den.
Jag och min kompis/stallägare/hästpartner-in-crime står inför ett gemensamt hästägande inom de närmsta åren och vi tänkte göra precis så här. En ägare med total vetorätt på allt, men i praktiken delar vi hästen.
 
Det beror ju på vilka krav man har också.

En kompis har haft häst i stockholm, var jättenöjd med det. Spola fram några år, nu är hon etolog och tar sin master i Animal Science. Nu finns det inga stallplatser som hon ens skulle fundera på....
Tack för det.

Jag läste Stockholm, inte wärmdö, Waxholm, Sollentuna, Södertälje eller Huddinge eller någon annan avart i stockholmstrakten, dvs inte region Stockholm. Finns säkert massor med bra ridskolor i Stockholm med seriöst tävlingsinriktning med mål att rida ponny-som inom tre år för en trettonårig flicka annars tror jag det finns i Sörmland för gubevars ts kan ju råka bo i region Stockholm vilket kan innebära Södertälje. Dt.
 
Som ett tillägg till mitt tidigare svar tänker jag att detta är ett perfekt tillfälle att bli medryttare på en ponny där ägaren kanske är på väg att växa ur ponnyn men där man inte är helt redo att sälja ännu av olika skäl.
 
Län möjligen. Region är före detta landstinget. Stockholms län sörmlands län mm..
Tror nog att du förstod vad jag menade men här kommer lite förtydligande info:

"Varje län utgör även en region" (Förutom Gotland)
regeringen.se

"ut|göra verb ‑gjorde, ‑gjort, ‑gjord n. ‑gjort, pres. ‑gör 1 bilda, vara; bestå av"
svenska.se
 
Tror nog att du förstod vad jag menade men här kommer lite förtydligande info:

"Varje län utgör även en region" (Förutom Gotland)
regeringen.se

"ut|göra verb ‑gjorde, ‑gjort, ‑gjord n. ‑gjort, pres. ‑gör 1 bilda, vara; bestå av"
svenska.se
Region har hand om vård och liknande län är ett område.
 
Region har hand om vård och liknande län är ett område.
Både regioner och län är administrativa indelningar av landet.
Den ena för syftet att fundera som kommuner på regional nivå, den andra med syftet att utgöra grund för statens regionalförvaltning.
Geografiskt är det så att området för de båda indelningarna sammanfaller (vilket är lagstadgat att de ska göra).

Om det är det geografiska området som man pratar om (dvs. inte de administrativa organisationerna regionen resp. länsstyrelsen) så har det ingen praktisk betydelse ifall man använder namnet "X län" eller "region X" eftersom de är olika sätt att identifiera samma område. (Förutsatt att det man pratar om inte har en formell koppling till den ena eller andra indelningen, i det fallet behöver man så klart hålla sig till att tala om den indelning som hör till det aktuella sammanhanget)
 
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Det finns massor med nämnda alternativ till egen häst, just nu kanske medryttare och så småningom delfodervärd på en urvuxen ponny/ponny som köpts till ett ungt barn är ett bra alternativ. Sällar mig också till de som säger att köpa egen ponny enbart för att tävla inte är hållbart. Jag tävlade själv rätt mycket i mellanstadieåldern för att inte vara på elitnivå, men det innebar kanske 10 tävlingshelger per år i den åldern. Det blev mer senare när vi verkligen satsade. Resten av tiden var träning, uteritter, gymkhana på ridklubben, vara funktionär på tävlingar jag inte startade, löshoppning, mysa med ponnyn/erna och senare hästarna. För att inte tala om det där att hänga med/på duktigare och äldre personer och försöka absorbera så mycket som det bara gick. Tänk också på att om man ska tävla så är det något som kommer äta i princip hela era helger, det är sena kvällar för tränare i kalla ridhus och rätt var det är så blir ponnyn skadad och hamnar på boxvila och rehabilitering. Eller för den delen, plötsligt får kolik och ni som föräldrar måste tillbringa större delen av natten med att övervaka en ponny med magont, för att sedan ta er upp på morgonen för att sköta vardagsruljansen och jobb.
 
Dela ponny skulle jag inte göra. I synnerhet inte om mitt barn skulle tävla och det andra barnet skulle skogsmulla.

Att tävla kräver ett genomtänkt träningsupplägg. Och är det roligt för ett barn att deläga en häst för att rida ut och stå med ideell mörka skolkvällar för att ponnyn tävlar på helgerna? Kvällar då man kanske är bunden till att skritta för ponnyn har tävlat eller ska tävla? Och hur roligt är det att satsa på tävling och hela tiden behöva anpassa sig.

Om man ingår i ett samarbete med någon måste man fundera på vad den andre personen får ut av det. Är dealen sådan att man inte själv skulle acceptera den - handlar det om att motparten är dum eller illa insatt? Vilka risker medför det i sådana fall? Att äga en halv tävlingshäst är lätt lika dyrt som att äga en hel skogsmulle.

PS som fd Vaxholmsbo - att skriva orten med W är fel, fel, fel
 
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Jag skulle hitta en ridskola eller privat ridverksamhet där det finns möjlighet att hyra häst och tävla på deras ponnyer, klart enklare lösning om ni känner att ekonomi och tid inte riktigt räcker till för egen ponny.
 
Skulle absolut inte rekommendera delat hästägande och speciellt inte med främmande människor. Det är som bäddat för problem. Så många beslut man behöver vara helt överens om och ännu svårare när det är barn inblandat.
Inte ens med någon man känner väl. Jag och en kompis skulle vara fodervärdar på obestämd tid... Kompisen fodrade på hästen, så den var helgalen, då kompisen gillade "pigga hästar" och jag med min funktionsnedsättning, var inte på den linjen. Så jag såg till att säga upp "kontraktet" å det snaraste. Kompisen fortsatte vara fodervärd över sommaren, men lämnade tillbaka hästen till höstvintern....
 
Dela häst kräver sin relation skulle jag säga.
Jag och min mamma har alltid haft hästar som gemensamt intresse. I dagsläget delar vi på en ponny som det främst är mina barn som rider.
Tanken var att hon skulle köra ponnyn (vi har dock inte lyckats sätta henne i vagn ännu) och mina barn rider/tränar/tävlar.
I vårt fall går det väldigt smidigt att dela just för att min mamma ger oss mer stalltid än vad hon själv har.

Jag skulle aldrig dela med häst med kompis eller främling - det kräver att man tänker lika och har samma värderingar samt förutsättningar.
 
Tror att hon förr åkte 45 min, men att det nu inte skulle räcka. Hon bor/bodde på gärdet/lidingö.

Hon vill ha lösdrift i flock med antingen många portioner eller fri tillgång på grovfoder. Hon vill ha stor hage i ordets rätta bemärkelse, alltså några hektar som minst, också beroende på hur många hästar det är i hagen givetvis. Gärna varierande terräng så att hästen får använda kroppen ordentligt. Inte lervälling runt foderplatser, grind och ligghall. BRA ligghall, för där verkar det tydligen vara jävligt svårt. Tillgång till att stalla upp hästen vid eventuell skada. Tillräckligt med resurser helt enkelt. Många hästar = fler ätplatser, fler ligghallar, fler vattenkar osv. Tillgång till ridbana är ett plus, ridhus ännu större plus. Men inga krav där.

Sen vet ju inte jag hur noga hon har letat givetvis. Men det kändes som att hon var redo att ge upp.
Jag bor I Stockholm och skulle nog behöva åka 60 minuter för att ta mig till ett bra stall. Finns ett ställe med 100kvm lösdrift och 9ha stor hage för ston, fri tillgång på foder. Sen finns det för hingstar/valacker och en för dräktiga ston, litet ridhus, ridbana finns. Det beror såklart på hur långt man vill åka. En timma är ganska saftigt att ha som resväg.
 
Jag bor I Stockholm och skulle nog behöva åka 60 minuter för att ta mig till ett bra stall. Finns ett ställe med 100kvm lösdrift och 9ha stor hage för ston, fri tillgång på foder. Sen finns det för hingstar/valacker och en för dräktiga ston, litet ridhus, ridbana finns. Det beror såklart på hur långt man vill åka. En timma är ganska saftigt att ha som resväg.
Ja 60 min enkel väg.... Det blir ju 2 timmar varje gång man ska till stallet, och så är man där i minst 2 timmar. Nej någon måtta får det vara 😅
 
Ja 60 min enkel väg.... Det blir ju 2 timmar varje gång man ska till stallet, och så är man där i minst 2 timmar. Nej någon måtta får det vara 😅
Precis. När jag hade min häst där bodde jag 30 minuter närmre. Väldigt svårt att hitta stall som är så pass hästvänliga närmre.
 

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan När anser ni att man är kunskapsmässigt redo för att bli medryttare? Jag har ridit i 3 år, vilket jag vet inte säger så mycket om vad...
Svar
11
· Visningar
4 582
Senast: hier
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 683
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp