Delat hästägande - Stockholm

PatriciaMinor

Trådstartare
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
 
Ja precis, intäkt mellan 2000-2500 kr för 2 gr i veckan ca. Det vi önskar är en delägare med oss
Det innebär en hel rad utmaningar.
Till exempel;
Vem ska välja hästen? En eller båda? Ska ni betala lika mycket? Vill båda samma sak? Ska bara er dotter få tävla? I så fall; varför ska person 2 behöva betala extra för en kapacitet hen inte kommer nyttja? Tänker ni att två barn ska dela på hästen, eller att det ska vara en större häst för en ev vuxen? Vem ska välja stallplats och vems behov (tränare tillgängligt/ridhus/uterittsmöjlighet) ska styra? Kommer ni köpa gemensam hästtransport också? Osv osv i alla oändlighet.
 
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Tyvärr har jag sett många som fått problem när de ska äga häst tillsammans. Vad händer om man vill olika saker? En måste i slutändan vara den som får ta avgörande beslut när man tycker olika.
Tex om de båda vill tävla vems tävlingar ska gå först? Även om en bara vill rida i skogen så är det stor chans att två personers planering inte går att kombinera. Samma sak med kostnader- det kommer med stor sannolikhet komma kostnader där ni tycker olika även om man pratat innan- vem får bestämma då?
Om hästen behöver veterinärvård / behandling kan det också bli olika åsikter om hur man ska gå vidare.
 
Delägande är svårt, att bli delägare med någon som man inte känner sedan tidigare är sannolikt ännu svårare.
Vad gör man när man är oense? Vem ska ha tolkningsföreträde? Kan ni så pass mycket att ni kan göra korrekta bedömningar vad gäller vård, träning, omsorg, utrustning etc? Vem ska få åka på tävling? Hur fördelar man det rättvist? Eller om hästen bara passar barnet i den ena familjen men inte den andra? Den andra ägaren vill sälja men inte ni, eller tvärtom?

Jag avråder verkligen, har haft häst i över 20 år och aldrig delat stall med några som samägt häst där det fungerat smidigt. Någon tycker skor är dyrt, någon vill att hästen bara har viss utrustning, någon är slarvig medan den andra är mer pedantisk. Finns dessvärre hur många exempel som helst.
 
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Delägeri innebär till 99,99% problem. Det är bättre att köpa en egen häst och skaffa en betalande medryttare.
 
Säger som de andra. Dålig ide att söka delägare. Bättre isf att ni äger själva och sedan söner tex halvfodervärd eller betalande medryttare.
Ni måste dock räkna med att ta hela ansvaret om tex medryttaren slutar eller liknande.

Jag undrar dessutom om ni inte räknat väl lågt på månadskostnaden? Jag lägger nog uppåt 10 per månad men Stockholm är mycket dyrare än det är här, plus att jag tävlar ganska sällan.
 
Säger som de andra. Dålig ide att söka delägare. Bättre isf att ni äger själva och sedan söner tex halvfodervärd eller betalande medryttare.
Ni måste dock räkna med att ta hela ansvaret om tex medryttaren slutar eller liknande.

Jag undrar dessutom om ni inte räknat väl lågt på månadskostnaden? Jag lägger nog uppåt 10 per månad men Stockholm är mycket dyrare än det är här, plus att jag tävlar ganska sällan.
Jag har häst i Stockholm och jag tycker att det låter som relevanta kostnader, lite beroende på hur centralt man vill stå uppstallad.
 
Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två heltidsarbetande föräldrar och dotter på 12 år behöver ett service stall. Vi gjorde en snabb kalkyl och inser att månadskostnaden blir ca 10 - 11 tkr i månaden. Vi kommer behöva hjälp inser vi självklart rent tidsmässigt men det slår oss, varför kan i inte försöka hitta en person som också har samma utmaning men vill ha häst på en hobbynivå. Hur hittar vi denna person som tillsammans med oss uppfylla drömmen om egen häst även fast man bor i stockholm och jobbar mellan 8-17 mån-fre. Har slängt ut en annons men inget svar ännu.. tips tack! Hur går man vidare?
Det var vad jag betalade när jag hade häst för 9 månader sedan, inte red, inte tränade, inte tävlade... Och hade billig stallhyra. Jag tror att ni räknar alldeles för billigt.


Har ni räknat med försäkring? Hovslagare? Många hästar behöver täta intervall. Ev kraftfoder, mineraler, tillskott? Träning, tävling? Kostnader för transport i inköp och för att ta sig till träningar och tävlingar? Försäkring till släpet, däck, bensin/diesel?
 
Det var vad jag betalade när jag hade häst för 9 månader sedan, inte red, inte tränade, inte tävlade... Och hade billig stallhyra. Jag tror att ni räknar alldeles för billigt.


Har ni räknat med försäkring? Hovslagare? Många hästar behöver täta intervall. Ev kraftfoder, mineraler, tillskott? Träning, tävling? Kostnader för transport i inköp och för att ta sig till träningar och tävlingar? Försäkring till släpet, däck, bensin/diesel?

Jag lägger inte ens hälften inklusive allt 😆
 

Liknande trådar

Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan När anser ni att man är kunskapsmässigt redo för att bli medryttare? Jag har ridit i 3 år, vilket jag vet inte säger så mycket om vad...
Svar
11
· Visningar
4 582
Senast: hier
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 685
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp