Häst-försäljning HJÄLP !

Som köpare så har man motsatt åsikt, det är dyrt att besiktiga hästar och vill inte säljaren gå med på att stå för en veterinärbesiktning där hästen inte går igenom så skulle i varjefall bara det få mig att tänka mig för både en och två ånger innan jag slog till.
 
Tack alla ni som bryr er ! Ja, dom kom och lämnade honom i Söndags. Dom skulle ju bara ha sina pengar... Men det var inte en pigg ponny jag fick hem !Han stod lite väl lugnt i lastbilen tyckte jag och efter 2 timmar i boxen börjar han att skaka som bara sjutton och när vi tempade honom hade han 40 graders feber.Ytterligare en timme senare hade han 41 grader ! Han mådde så dåligt och han kröp upp med huvudet i min famn precis som han tyckte att det var skönt att vara hemma ! När veterinären kom kunde hon inte hitta någon orsak till varför han hade så hög feber och hög hjärtfrekvens.Vet fortfarande inte vad det beror på men det kan ju ev. vara transportsjuka. Att han har varit så stressad och haft det jobbigt !Han är dessutom väldigt öm på hasen där veterinären har påpekat att han är halt. Man får knappt röra där ! ÅHHHH om man kunde vrida tiden tillbaka ! Det kändes fel från början men så sitter jag ju i den situation jag gör men jag skulle aldrig göra om detta.Jag hade ju många andra spekulanter som verkade seriösa ! Det är något konstigt som jag inte förstår ! Jag skulle sälja honom för 22 000 och dom tyckte själva att det var väldigt billigt ! Hade det varit jag och jag hade tyckt om hästen så hade jag ju bett att få röntga benet eller något för att se vad det var. Dom påstod ju att dom ville köpa honom efter ev. vila eller dylikt ??? Det är något som inte stämmer ! Dom hade dessutom inga pengar med sig då dom skulle titta på honom och dom ville ju ta honom med sig om dom tyckte om honom. Det var ju Lördag kväll så man borde ju i rimlighetens namn ha pengar då ! Dom ville göra en överföring hemifrån men jag krävde kontant betalning så det blev att åka in till stan. Det har ochså framkommit att de bedriver handelsstall vilket dom inte har upplyst mig om ! Fick fatt i det via internet. Det verkade ju så gulligt ! Mormor, mamma och barn kom och tittade på honom. Det kanske var för privat bruk men det känns ändå olustigt. JAg hade ju skrivit bra pris till rätt köpare.
Ja, nu lär mina pengar gå åt till att få honom frisk igen så jag kan börja om att annonsera !
Ett gott råd: Skicka aldrig iväg er häst till någon utan att ha besiktigat den innan !
//Peven
 
Denna påstådda veterinär är nog en av landets mest omskrivna och håller i många utbildningar mm och jobbar på en av de större klinikerna ! Tycker nog inte att en sådan gör såna här besiktningar "vid sidan" om utan att direkt protokollföra vad han har sett utan vänta i 4 dagar tills han kommer till kliniken. Kommer väl förmodligen stå att han besiktigades där ochså ????
//Peven
 
Själv så har jag varit med om att betala besiktningen 3 gånger för samma häst. Alla gånger med u.a. hästen skulle säljas för 10000:- och vet avg gick på 4000:- inte så roligt för mig som säljare. :(
 
En smart grej du kan göra är att kräva handpenning på 10 % av köpessumman INNAN du besiktar hästen. Då får du en tydlig indikation på att köparen är seriös. Och självklart, skicka aldrig iväg en obesiktad häst! Men det har du ju fått lära dig nu. Usch, jag tycker synd om din häst och om dig! Hoppas att det inte var något allvarligt med hästen.
 
fast man kan ju göra som så att går hästen igenom så betalar köparen annars betalar säljaren. Som köpare är det inte kul att betala besiktning efter besiktning på hästar som inte går igenom.
 
Hej,
Jag lider verkligen med dig, det är ingen rolig sits du hamnat i.
Hoppas att din häst blir kry och att du får allt att fungera igen i livet.

Hälsningar
Hästen
ps,
du ska måste se till att få det där protokollet!!
 
Jag tror vi alla lider med dig & hästen! Kan du inte vara en raring och fortsätta berätta för oss hur det går för er? Med både feber, benont och hur det blir när han tillfrisknat.
 
Hmmm skulle bra gärna vilja veta vart de här köparna kommer ifrån...låter precis som de köparna som var ute efter vår ponny nämligen! :eek:

Kan du inte skicka ett P:M? :confused:
 
Jag tycker verkligen synd om dig! Detta var verkligen en olustig situation. Hoppas att din häst kryar på sig snart och att du hittar en SERIÖS köpare!

/ sandra
 
Precis så har jag gjort! Det är ju faktiskt så att som köpare ska du betala, läs anlita, en veterinär för att ha denne på sin sida vid ev tvist. Detta har jag upplyst köpare om och det har aldrig varit några problem.
Har heller inte fått betala någon besiktning pga fel på hästen. ;)
Tycker nog att författaren till originalinlägget var lite väl godtrogen som släppte hästen av gården utan att besiktiga. Dessutom väldigt snäll som tog tillbaka den i skadat tillstånd. En häst med tregradig hälta borde ju inte ha gått att provrida ens.
Men...man lär sig med tiden. Oftast kostar det tyvärr pengar.
Hoppas denna historia avlöper bra, med frisk häst osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Andromedae
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 189
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp