Häst-försäljning HJÄLP !

P

peven

Har haft annons ute under 2 veckor och blivit nerringd av
människor som har varit intresserade, bla en familj som ville ta med sig transport och att ponnyn skulle vara besiktigad då dom kom. 3 dagar innan dom skulle komma ringde det en annan på Fredag kvällen och ville komma nästa dag (Lördag) med sin lastbil. Jag förklarade att han inte var besiktigad men dom ville absolut komma ändå ! Dom kunde tänka sig att besiktiga honom hemma. Dom kom och provred och tyckte om honom och vi skrev ett kontrakt att dom skulle besiktiga honom senast på Fredagen( kunde tydligen inte få tag i någon vet innan !)och att köpet skulle gå tillbaka om han inte skulle gå igenom besiktningen senast Måndagen. Köparen skulle ombesörja transporten hem.Nu visade sig besiktningen en 3 gradig hälta på denna 3,5 åring som provreds samma dag som han åkte utan att visa något ! Alltså ville dom lämna tillbaka honom och det är ju ok ! Problemet är att dom inte har något besiktningsprotokoll eftersom veterinären gjort besiktningen vid "sida" om, han är tydligen klinikveterinär och har gjort denna gårdsbesiktning. Jag ska stå för besiktningen. Han kunde inte skriva ut detta förrän på Tisdagen ??? Alltså vill dom lämna ponnyn och få pengarna tillbaka utan besiktningspapper !! Jag vill ju självklart ha ett papper på varför köpet ska gå tillbaka ! Har jag inte rätt till det ??Måste ju själv åka till klinik nu för att kolla upp detta ! Vad är det regler ? Jag ska ju dessutom betala besiktningen. Tacksam för snabba svar !!
 
Självklart ska du ha papperna om du ska betala besiktningen! Hur vet man annars att en besiktning verkligen är utförd och att köpet ska gå tillbaka? :confused:
 
Ja det är ju det jag känner !Har jag bara besiktningsprotokoll som beskriver felen är det ju ingen tvekan men hon vill absolut lämna på Söndag eftersom hon inte har tid att komma på Tisdag. Och då får jag inget protokoll !!! Men det är ju på de villkoren vi har skrivit avtalet ! Köpet går tillbaka om han inte går igenom besiktningen , inget annat och då känns det ju som att jag vill se detta protokoll ! Jag har skrivit att han ska komma tillbaka senast Måndag men besiktigar man en häst som ev ska lämnas tillbaka på Måndagen borde man ju se till att besiktningsprotokollet finns !!
//En förtvivlad säljare
 
Ring Vet. och be att han skickar/faxar protokollet till dig och det snarast.
Du ska inte betala för deras besiktning om dom kommer utan protokollet utan säg att du skickar pengarna när du fått papperet.
var det bestämt att du skulle stå för besiktningen så är det bara att betala när du fått kvittot men har dom sagt att dom ska stå för det så är det bara att låta bli att betala och påtala för dom vad ni kom överrens om..

Hör med Vet. vad det var för skada som visade 3,5 grads hälta! kan hästen fått den under transport? under ridning, var skadan ny/gammal.



Lycka till!
 
Låter jättesnurrigt! Självklart skall du ha pappren om du skall betala hästen.
Personligen skulle jag inte gå med på att någon tar med sig hästen obesiktigad och vid första provridningen, men det är ju upp till dej!

/Malin
 
Om ni skrivit detta i kontraktet, skall du ha ett protokoll som visar varför köpet hävs. Annars behöver du inte ta tillbaka hästen, och ej heller betala besiktning.
 
De får helt enkelt fixa fram en riktig besiktning på hästen...det heter ju "köparens undersökningsplikt"...gör de inte det så ska du ju inte ta tillbaka hästen.

Var försiktiga ni som säljer hästar nu...några tycks ha satt i system att de ska ha hem hästen på prov...för att med beräkning med flit återlämna hästen veckan/veckorna därefter!
 
Har en häst en tregradig hälta är den rejält halt, så det borde ha upptäckts när den provreds. Förmodligen har ju något hänt efter det att ponnyn lämnade dig. Tycker det hela verkar lite märkligt att veterinären inte skrev protokollet med en gång. Kan han hålla allt i huvudet tills han har skrivit ut det? Du ska naturligtvis ha besiktningsprotokoll. Hoppas det löser sig.
 
Fick nu lämna över samtalen med köparen till en väninna eftersom jag själv mår jättedåligt pga det här och en att jag står mitt i en pågående separation. Har blivit kallad dålig hästmänniska som inte bryr mig om hästen och att jag döljer något,oseriös osv osv.Jag har ju aldrig nekat henne att lämna hästen, tvärtom men att pappret eller någon bekräftelse ska till. Min väninna fick det att ta skruv och efter en stund ringer veterinären upp och säger att hästen är halt bak utan att han gjort böjprovet t o m i skritt ???? Han var då definitivt inte halt då han åkte... Men jag orkar inte bråka mer. Nu har han bekräftat att han är besiktigad om än på konstig väg eftersom han som klinikveterinär inte ska göra sånt här på en gård. Köparen sa att jag skulle få betala 1400 :- men vet. sa att han bara har gjort en halv besiktning så det skulle inte kosta så mycket. Det blir inte roligt att få tillbaka en ev. halt häst men samtidigt är det skönt att det är över ! Hade inte orkat mer bråk ! Hoppas bara att han blir ok och att jag får honom såld till en bra och vettig människa ! Han är ju min lilla "prins" som måste säljas pga hemsituationen.
Tack alla ni som har engagerat er och svarat ! Det är alltid ett stöd när det är så här jobbigt !
//Peven
 
Se bara till att du får det där intyget, och kolla upp det. Vem som helst kan ringa och påstå att man är veterinär.
 
Helt rätt, vem som helst kan vara veterinär så kolla allt mycket noga trots att du inte är dej själv just nu. Lycka till!!!!!!
 
Vad bedrövad man blir !

Den sista idioten har inte fötts ännu !

Du har ingen anledning att må dåligt, de kan kasta sina anklagelser bäst de vill omkring sig, varför skulle du vara en sämre människa än vad de är ?

Jag hoppas att du får tillbaka din häst och att det bara var någon sketen vrickning som snabbt går över och att du också får protokollet. Jag anser att vill de ha pengarna för besiktningen så får de väl se till att vet skickar en faktura till dig annars kan de ju blåsa dig på hur mycket pengar som helst. 1400 låter rätt saftigt. Jag har betalat 500 för mina gårdsbesiktningar.
 
Nästa gång, om det blir någon fler, så släpp inte iväg ponnyn förrän han är besiktigad! Vem vet om det är de som orsakat hans hälta? :(
 
1400 låter rätt saftigt. Jag har betalat 500 för mina gårdsbesiktningar.
Jag har betalt en på 700:- och idag kom räkningen på nr 2 = 1100:-, 500:- låter ju klasbilligt och bra, sånna pris vill jag också ha på mina besiktningar :D.
 
Min väninna fick det att ta skruv och efter en stund ringer veterinären upp och säger att hästen är halt bak utan att han gjort böjprovet t o m i skritt ???? Han var då definitivt inte halt då han åkte...

Nä, då är det egentligen så här att köparen ansvarar för hästen när första hoven når rampen på tranporten. Därför hade det varit bäst att ha hästen besiktad innan köpet var klart, eftersom nu kan man inte veta vad som hänt.
 
Rent för- :devil: hur en del beter sig!!!! Det är inte kul att skicka iväg en häst som står & går på alla 4 och sen få hem en som är rejält halt. Frågan är ju vad som hänt hästen hos köparna.... Tråkigt om hästen fått en bestående skada som den nu får dras med. Hur går det då med en ev. försäljning? Vem köper en skadad häst? Det är lätt att vara efterklok, hade du kunnat bes. hästen innan avfärd från dej så hade köparna kanske fått stå för vad som ev. hänt hästen hos dem. Nu blir det ju du som får stå för det istället.
 
Glömde säga att givetvis ska du ha vet. intyget innan du betalar ett ev. återköp. Inte ett muntligt utan ett skriftligt! Dessutom kan man ju fråga sig vad det är för veterinär som tydligen gör lite skumma jobb vid sidan om och inte skriver ut det papper du ska betala för utan ringer.... Är det en riktig veterinär eller är det bara någon som utgett sig vara det bara för att dom ska få pengarna tillbaka utan att du ska kunna säga emot?
Var det någon annan som såg när de provred hästen hos dig? Vittnen är bra att ha om det skulle bli ett herrans liv & rättsak av det. För helt klart skulle en 3 gradig hälta synts med blotta ögat (och känts för den som red).
 
Men en sån kraftig hälta borde ju ha upptäckts innan ponnyn lastades. Den här historien lät skum tycker jag, ge dig inte utan att ha fått veterinräprotokollet (om det nu finns nåt)
 
Vill bara påpeka att när man ska sälja häst så ska man vara noga med att det är KÖPAREN som ska stå för den utgiften eftersom det är den som vill ha hästen besiktigad.Oavsätt om hästen går igenom eller ej.

Annars så kan man ha sådan otur att man måste besiktiga om hästen varje vecka eftersom många köpare är oseriösa och endast säger att de vill ha hästen men när det väl kommer till kritan och ska hämta den så har de ångrat sig.

Och ett besiktningsintyg vara BARA 1 vecka. så det kan bli rätt dyrt för säljaren om den ska stå för besiktningen varje gång.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 391
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp