Häst försökte rymma från transport på E4

Precis när de var på väg ut på E4 upptäckte Ingegerd Östfelt att hästen Grimm försökte rymma ut ur sin transport. Bildspecial Det var när Ingegerd Östfelt tillsammans med sin dotter Erika Pettersson var på väg till veterinären i Mantorp som olyckan var framme. -Vi skulle precis ut på E4 ...

Källa / Läs mer:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7760927
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Hoppas det gick bra.

Hoppas de stänger luckan i forsättningen.... Olyckan hade ju kunnat undvikas.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

I många fall går det inte att ha luckan stängd, det räcker inte med luft då.

Bättre att binda hästen ordentligt och ha luckan öppen.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Kan bara hålla med!

Körde häst i helgen när det ändå var svalt, hade den på glänt samt ventil i dörren öppen. Hästen var lätt svettig efter fem mil.... Kan då tillägga att det är en LUGN häst som inte stressar upp sig.

Få transporter idag har tillräcklig ventilation och då vill jag påstå att det är djurplågeri att köra med stängd lucka.

Halsrem kan rekommenderas!;)
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Känner dem som har Grim. Han hade tagit sig loss, troligtvis fått panik och velat ta sig ut. Luckan VAR stängd men han hade sparkat sönder den och försökt ta sig ut.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Då ska släpet kasseras om det inte "räcker med luft" för att man stänger överluckan!
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

De flesta släp har det här problemet. Det är inget nytt, det var säkert 10 år sedan den första undersökningen om detta publicerades. Och det har fortsatt komma rapporter, efter att släp ska besiktigas för att användas i hästverksamhet.

Den traditionella modellen (som t ex den i artikeln) har långt ifrån godkänd ventilation utan övre delen öppen. Ens med en häst.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag håller med..

Många transporter har mycket, mycket dålig ventilation. Trots att de är godkända hästtransporter. Och en hel del hästar åker lugnare om man åtgärdar lufttillförseln. Jag skulle kanske inte öppna luckan bak. Men gärna se till att mer luftintag finns.

Och där ser man också varför man ska sätta fast hästen ordentligt i släp(inte med saker som går sönder eller panikhake.
Ska man köra dem lösa måste man ha väldigt säkra släp och vara aktsam på om hästen dundrar till där inne. En sån där rörelse torde kännas om man är lite med.

Lastträning så hästen står lugnt innan man stänger och innan man åker är inte något man bör strunta i. Dels så blir ju hästens bank, hopp och rörelser mer tydliga om den som normalläge står lugnt. Och man känner då om den gör något märkligt och måste stanna. Och dels minimeras ju risken för det.
Att det var en islänning är ju ingen chock direkt. De slåss för sin sak, är små och starka och har mkt instinkter. Det är inte sällan de man möter på problemlösningar/lästträningar. Och de kan kräva mer jobb att få trygga så sånt där inte händer.
Skönt att det verkat gå bra!
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Svar till Tuaphua: vill bara svara ;) Har du själv en islandshäst? eller har du mkt erfarenhet? Jag har hållt på med hästar i mer än trettio år och de sista 15 åren med islandshäst, visst kan det hända att en islandshäst kan vara svårlastad och ha egen vilja men tro mig ;) jag kan säga att mina islandshästar (haft ett gäng nu) har varit 100% mer lastvänliga och lugna än mina halvblod och ponniers så man kan inte generalisera på det sättet tycker jag det är orättvist! Min unghingst tex hade aldrig åkt transport, gick in efter 3 minuter och stampade lite i början sedan blixt stilla...För att återgå till nyheten så självklart skall man ha mer ventilation än så där, jag skulle utan tvekan sätta i mer ventilation om jag inte hade mer än de där små som oftast bara finns på sidorna...
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

I många fall går det inte att ha luckan stängd, det räcker inte med luft då.

Bättre att binda hästen ordentligt och ha luckan öppen.

Det beror nog lite på var man åker.

På E4 i o runt Sthlm är trafiken sådan att hellre har stängt om inte hästen är supervan vid detta.

Förstår mig inte på folk som inte märker när hela släpet hoppar. De är heller inte med o lugnar ponnyn.:mad: Ja då undrar jag hur pass van man är att binda upp säkert:crazy:.....
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

För de som inte är tokigt dumsnåla finns ju fölgaller att köpa till släpen, d v s ett galler istället för övre delen av baklämmen. Om man nu inte tycker om att binda så hästen sitter fast...
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jo, jag har Islandshäst. Och ja, jag har en del erfarenhet även om jag har färre år i bagaget än dig. Dock jobbar jag som problemlösare och sammarbetar med och tränar för andra som har runt 30 års erfarenhet av problemlösning och Islänningar.

Jag gillar rasen. Och kommer nog absolut skaffa mig någon till i framtiden. Men har de problem är det svårare att bryta dem än i halvblod(inte omöjligt med rätt teknik). Islänningar slåss för det dem tror på. Har de bestämt sig för något är det mer enveten kamp än halvblod. På gott och ont.
Och jo, många problemlösare möter mycket Islandshästar. Inte för att rasen är så himla fruktansvärd. Men den drar ibland ett klientel som kanske inte riktigt kan hantera de där små envisa, energiska och starka sakerna(det är rätt många ridrädda alt lite äldre damer enligt Islandstränare själva).
Visst finns stencoola Islänningar. Men OM de inte är det så är de rätt mkt mer envisa än en halvblod som inte är avlat för att överleva i karg miljö och kämpa. Halvblod är mer sinnesslöa och slappa(obs humor och överdrift). ;)
En islandshäst testar gärna fler gånger om det där den tror på går. Sen har de så korta och starka kroppar. Så om de rakställer sig och försöker dra tex så kan folk utan teknik inte riktigt rå på dem. Halvblod är längre, högre, balanskänsligare, lättare att böja mot sin vilja iom det och lättare att påverka då om man nu inte vet vilken vinkel man ska jobba i. Plus att de är intelligenta över lag.
Ett halvblod som försöker bryta sig ur en transport ger sig kvickare(oftast givetvis..). Även om det givetvis blir yvigare rörelser och andra problem med halvbloden.

En Islandshäst är ju avlad på under lååång tid för att överleva i hård miljö. Det sätter sina spår i mentaliteten på dem. Får man dem med sig kämpar de ju dock för sin människa på samma sätt.
Jag uppskattar den där viljan och föredrar den framför halvblodens mentalitet. Men för en hel del människor ger viljan problem. Det möter vi på i jobbet.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Du. Det är en hel del skillnad på både vikt o styrka.
ett halvblod kan göra kaffeved av ett släp.

Det finns ju många anledningar till att fullvuxna stora människor skaffar sig en isis förutom ett bra temperament. En anledning till att den blivit så poppis.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

*KL*

Säger bara en sak: Prisar gudarna för mitt välventilerade släp och min kamera. Kan ha helt stängt utan att det blir kvavt och ser vad som sker där bak i realtid så man har full koll på hur de mår.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Förstår mig inte på folk som inte märker när hela släpet hoppar.

Precis min tanke också. Man märker väl ändå när en mer eller mindre stimmig häst vänder på sig i ett enaxlat släp? Innan den sparkat sönder luckan? :crazy:

Tur att allt verkat gått så bra i alla fall.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

*KL*

Säger bara en sak: Prisar gudarna för mitt välventilerade släp och min kamera. Kan ha helt stängt utan att det blir kvavt och ser vad som sker där bak i realtid så man har full koll på hur de mår.

Jag skriver under på detta :bow:

Jag kollar i backspegeln hundra gånger i minuten om jag inte har kameran med så jag har stenkoll på vad som händer i släpet, sänker volymen å lyssnar spänt och känner efter lite extra om släpet svajar - kollar genast om det blåser ute med.

Min kuse är dock, peppar peppar väldigt stillsam, men nu har han blivit lite steppig spec när vi stannar vilket jag tror har med värmen att göra.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Snälla ni..
Kan ni ta reda på saker innan ni skriver?
Jag orkar snart inte med flera kommentarer om detta.

Vi gjorde ingenting fel, vi gjorde allt rätt.
Grim är min foderhäst jag har honom på helfoder hela min berättelse finns att läsa på min blogg.

Orkar inte skriva ihop allt här.
utan gå in där o läs så kanske ni förstår bättre vad som faktiskt hände.

Åh jag börjar bli less för jag vill så hemskt gärna gå vidare.
Men svårt när man får inlägg läs här och då handlar de om en av mina bästa vänner (Grim) och vår hemska olycka som hände i tisdags.

Det har gått flera dagar åh jag har än idag inte kommit över detta.

Här är länk -- > http://eriikapettersson.blogg.se/2012/june/min-berattelse-om-dagen.html

Glad midsommar
Och jag hoppas att detta inte ska behöva hända er och era hästar för det var HEMSKT!
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Visst gjorde ni fel. Kom hästen loss så var det inte rätt. Hästen ska ALDRIG komma loss om man inte med vett & vilja släpper loss den. Att stänga övre luckan är i de flesta fall inte ens tillåtet enligt djurskyddslagen då luften inte räcker till. Har luckan varit stängd då ni kört tidigare, förstår jag om hästen var tveksam till att gå in igen.

Hela den här olyckan hade kunnat undvikas om hästen suttit fast ordentligt. Att "aldrig mer köra hästen i transport" är inte en lösning på något problem, det är snarare att skapa ett större problem (den dagen hästen måste iväg akut t ex). Skaffa ett vettigt släp och gör om - gör rätt.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Bra svarat!

Jag ser tyvärr många fel. Framförallt att köra utan bakbom och mellanvägg i en transport som inte är konstruerad för att användas så. OM man nu mot all vett och sans ska köra så så bör hästen sitta fast ordentligt, helst både med grimma och halsrem. Lasten ska vara säkrad!

Nä, gör om gör rätt. Och ja, jag har läst bloggen och ser att hästen är bredåkare. Då väljer man ett släp där man kan ha lång bakbom och då snedställd mellanvägg, eller ett där hela väggen är förskjuten åt sidan. Se till att släpet har tillräcklig ventilation om lilla luckan ska vara stängd, öppna den annars. Använd bra uppbindningar och väl sittande utrustning så att hästen inte kan ta sig loss under några omständigheter. Ha hellre en kniv med vid hästtransportering så att uppbindningen eller grimman kan skäras av vid behov.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästtransport öppnades i farten på E4 i höjd med Herrbeta och hästen lyckades ta sig ur fordonet. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
952
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagen åkte en hästtransport av vägen i utkanten av Östersund. Hästen klämdes i kraschen och efter många och långa försök var...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigt på torsdagsmorgonen välte en hästtransport på E4 mellan Örkelljunga och Helsingborg. Hästen fick föras till djursjukhus efter...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst var på rymmen i närheten av Bro vid niotiden på onsdagskvällen. Det var en mindre häst, troligen ett russto, brun med vit bläs...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp