Häst försökte rymma från transport på E4

Precis när de var på väg ut på E4 upptäckte Ingegerd Östfelt att hästen Grimm försökte rymma ut ur sin transport. Bildspecial Det var när Ingegerd Östfelt tillsammans med sin dotter Erika Pettersson var på väg till veterinären i Mantorp som olyckan var framme. -Vi skulle precis ut på E4 ...

Källa / Läs mer:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7760927
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Det är ju många trådar om lastning som urartar där vissa bestämt hävdar att de ska göra på sitt sätt, trots att många är emot och berättar att det kan bli väldigt farligt. Själv är jag ju särskilt involverad i just trådar där hästen "alltid ska kunna komma loss" om den rycker till. Då får man de här situationerna, nu är det väldigt klart bevisat. Helt i onödan.

Visst var det bättre förr, där vi aldrig fick lasta utan att ha någon erfaren med. Aldrig köra utan någon erfaren med. Där det var helt solklart att hästen ALLTID skulle sitta fast (för annars kunde riktigt hemska olyckor inträffa), hästen skulle ALLTID lyda vid inlastningen och den skulle vara bekväm med situationen. Lugn lastning med starka gubbar som tyst och lugnt lyfte på hästen om så skulle vara.

Alla släp över 750 kg skulle kräva kompetensbevis, och där ska ingå viss utbildning om levande last. Men det är en dröm.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag är nog lite elakare i min åsikt.
Inget på dragkroken utan utbildning. :D

Och sedan föredrar jag nog att hästen absolut ska sitta fast i släpet utan möjlighet att komma loss.
(vi kan ju rycka bommarna utifrån)

För hur det än är..så är det bättre att den går över bommen och bryter nacken än att, som i detta fall, riskera att landa på motorvägen där en barnfamilj med hela bilen lastad kör rakt in i en häst..

Och är ganska övertygad, att i många fall startar detta men en häst som står på stallgången med balsnören...

AM
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag är nog lite elakare i min åsikt.
Inget på dragkroken utan utbildning. :D

Och sedan föredrar jag nog att hästen absolut ska sitta fast i släpet utan möjlighet att komma loss.
(vi kan ju rycka bommarna utifrån)

För hur det än är..så är det bättre att den går över bommen och bryter nacken än att, som i detta fall, riskera att landa på motorvägen där en barnfamilj med hela bilen lastad kör rakt in i en häst..

Och är ganska övertygad, att i många fall startar detta men en häst som står på stallgången med balsnören...

AM



(vi kan ju rycka bommarna utifrån) Nyfiken.... Vad var det för modell och hur fungerar det? :)
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag är HELT med dig. De värsta olyckor jag sett och hört om är de där hästen kommer loss. I många fall har olyckan som kommer av att hästen är lös så många gånger värre än om hästen hade suttit fast (då hade det blivit en incident i stället för en rejäl olycka).

Tråkigt när hästars liv ska riskeras för att människor envisas med att inte lyssna på andra, utan ständigt ska prova sitt sätt istället.

Våra hästar ska lära sig sitta fast. Basta. Det är en gigantisk säkerhetsrisk att hantera hästar som inte accepterar att vara fastbundna. Jag förstår inte varför detta inte lärs in med föl, utan ska råddas med när hästen är stor och stark och nästan fullvuxen. En lös häst är en farlig häst. Särskilt om den har panik. Har den panik vill jag absolut veta exakt var jag har den, rent fysiskt.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

De flesta moderna transporter har panikutlösning av frambommen. Boj, Fautras, Thule, Ume etc. Det är väl bara Ifor som envisas med stenåldersmodell?
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Vår rycker man sprint på utsidan (BOJ). Så smidigt!
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

De flesta moderna transporter har panikutlösning av frambommen. Boj, Fautras, Thule, Ume etc. Det är väl bara Ifor som envisas med stenåldersmodell?

Ja, jag har det också på mitt, men hon skriver utifrån? tänkte det var ngt nytt spännande...:o
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag hade aldrig klassat något som måste utlösas inifrån som varken säkert eller som en panikutlösning. Never. Det är ju inte ens säkert att man kan komma in i släpet (ligger på sidan t ex). Fullständigt meningslös konstruktion enligt mig.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

De flesta moderna transporter har panikutlösning av frambommen. Boj, Fautras, Thule, Ume etc. Det är väl bara Ifor som envisas med stenåldersmodell?
mitt Boj-släp, byggt i början på 90-talet, har också säkerhetsutlösning av frambommen utifrån. Så även vissa "omoderna" släp har den varianten ;)
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Ja, Boj var ju verkligen en föregångar i många avseenden. Det är en sorg att produktionen gått i graven :´(
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Oki, jag förstår. Ser nu på mitt släp att detta givetvis fungerar för oss också, men inte så smidigt som det låter med en sprint...:grin:
Ska fundera ut vilka verktyg som eventuellt behövs för att kunna ta loss bommen utifrån, jag kan ju inte ens få loss bultarna på mina bildäck med handkraft...:angel: Jävla klenis man är...:mad:

Någon som någon gång behövt göra detta och har bra tips som man kan ta del av?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag har en grejj som man bara vrider lite på, och sedan drar i. Ska det behövas så mkt kraft som du beskriver så är det inte panikhakar det handlar om.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag har en grejj som man bara vrider lite på, och sedan drar i. Ska det behövas så mkt kraft som du beskriver så är det inte panikhakar det handlar om.

Tack! :)
Jag förstår det nu efter evigt googlande... Panikbommar är inte samma sak som säkerhetsbommar...:grin: hittade dessutom en annan tråd om detta.
Jag som var såå glad över våran senast inhandlade släp som hästarna trivs med till tusen, och ligger stadigt på vägen trots det lätta glasfibret som också är beständigt mot väder och mkt säkert vid en olycka..... Och så har de fuskat med en sådan här viktig detalj. :mad:

Visa gärna bilder ni som har, nyfiken på panikbommarna, och hur man öppnar dem i närbild.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Ja, Boj var ju verkligen en föregångar i många avseenden. Det är en sorg att produktionen gått i graven :´(
Ja, verkligen :( Trevligt att köra är det ju också... Jag tror jag får ägna mycket vård och omtanke så att mitt släp håller lääääänge ;)
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Kan fota det när jag är ute i stallet för tror inte det syns på helbilden på släpet så bra :)
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Som jag. Ska äälska och vårda mitt släp. Så nöjd med det. Mycket plats framför bommen trots både skötaragrderoben och sadelkammaren så man inte står trångt med hästen när man ska sätta fast osv :love:
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

kl
Det där med ventilation tycker jag är så svårt. Jag har kört min lugna häst i många olika transporter och ibland när det är svalare ute så har han ibland blivit lätt svettig även i en stor bojtransport. Ibland är han helt torr i en liten värmlandsvagn med luckan på glänt en varmare dag. Jag blir alltid lika förvånad över att han inte ens är lite varm. Jag velar alltid mellan öppen och stängd lucka men eftersom han så sällan är särskillt varm i transporter så känns det som att det är okej att köra med luckan stängd också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästtransport öppnades i farten på E4 i höjd med Herrbeta och hästen lyckades ta sig ur fordonet. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
952
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagen åkte en hästtransport av vägen i utkanten av Östersund. Hästen klämdes i kraschen och efter många och långa försök var...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigt på torsdagsmorgonen välte en hästtransport på E4 mellan Örkelljunga och Helsingborg. Hästen fick föras till djursjukhus efter...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst var på rymmen i närheten av Bro vid niotiden på onsdagskvällen. Det var en mindre häst, troligen ett russto, brun med vit bläs...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp