Häst försökte rymma från transport på E4

Precis när de var på väg ut på E4 upptäckte Ingegerd Östfelt att hästen Grimm försökte rymma ut ur sin transport. Bildspecial Det var när Ingegerd Östfelt tillsammans med sin dotter Erika Pettersson var på väg till veterinären i Mantorp som olyckan var framme. -Vi skulle precis ut på E4 ...

Källa / Läs mer:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7760927
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Det är då det egentligen skulle behövas ställas högre krav.

Till exempel utbildning/behörighet/lärdom att lasta, säkra last, frakta last.
Har man ingen utbildning så ska man inte ens få koppla en skottkärra på kroken.

Vi åker ganska mycket och man ser ju hur vissa "hästekipage" (läs chaufförer) skulle behövas åläggas med körförbud.
(fast det gäller även husvagnar)

AM
:bow::bow:
Det var ju lika nyligen där man t o missade att hästen var borta:confused: Man känner inte när det är fullkomligt kaos eller när släpet blir lätt o tyst:mad:

när jag kör min stora räcker det med att hästen bara ställer sig o skiter (Flyttar en hov)för att det ska kännas. Då får ändå bilen dra 2,3 ton.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

kl
Det där med ventilation tycker jag är så svårt. Jag har kört min lugna häst i många olika transporter och ibland när det är svalare ute så har han ibland blivit lätt svettig även i en stor bojtransport. Ibland är han helt torr i en liten värmlandsvagn med luckan på glänt en varmare dag. Jag blir alltid lika förvånad över att han inte ens är lite varm. Jag velar alltid mellan öppen och stängd lucka men eftersom han så sällan är särskillt varm i transporter så känns det som att det är okej att köra med luckan stängd också.
Just när man kör är ett mindre problem. Det blir sällan så jättevarmt då. Hästarna som svettas då svettas pga stress (oftast) tror jag. Man kan tänka i faktorerna att man ska kunna öppna upp ordentligt om man hamnar i bilkö på motorvägen en varm dag. Extra fönsterluckor i fronten och extra taklucka kan man ju montera i efterhand. Det hjälper lite i alla fall.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Extra takluckor o fönster är bättre. Just när man står stilla eller står i köer kan ju ge stress o har man då bakluckan öppen där det står en stor långtradare bakom som både låter från bromsar o motor samt tornar upp sig bakom- flyktdjuret.

Jag som åker i Sthlm har kladdat "håll avstånd" på luckan o även på engelska, men det hjälper inte mot baltiska analfabetlastbilschaffisar eller SMSande idioter..... Men de allra flesta funkar det bra på.
Det händer ju då o då att folk kör in i hästtrailers o det är bara en 2-3 cm plyfa som skiljer till hästens bakdel
 
Senast ändrad:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag kan hålla med om att Gylles idé att försöka lyfta in den igen, troligen hade varit säkrare, även om hästen kanske gjort mer motstånd åt det hållet? (In i finkan igen.)

Men jag har haft helt andra erfarenheter än du uppenbarligen, gällande räddningstjänsten.... Är förbannat glad över att det på många ställen runt om i Sverige tränas på att hantera hästar. Liksom de tränar på att klippa bort biltaket för att minimera att försvåra skador och för att kunna arbeta snabbare etc
Jag har på flera av de orter jag bott haft ett samarbete med räddningstjänsten och tagit emot grupper med brandsmän som vi haft räddningsövningar med. De har varit väldigt frågvisa och intresserade om allt som rör hästarna.
Däremot kanske just inte denna situation tillhör vanligheten men kommer definitivt att ge flera av dem som var med något att tänka på i framtiden. Framförallt vilka verktyg som behövs och hur transporterna är konstruerade. (Att de är härdade gällande akuta situationer, svårt skadade,döda, hysteriska individer behöver väl knappast nämnas. )

Men det jag verkligen önskar i sådana här situationer är att tillverkarna av släp tar till sig och utvecklar säkrare och bättre transporter. (Givetvis spelar det mindre roll om handhavandet inte är riktigt) men med tanke på hur bilindustrin ser ut idag med alla nymodigheter, så ligger utvecklingen på transportsidan långt efter, även på nya släp.
Det tekniska med räddningsuppdraget kan de, men inte hur man räddar hästen säkrast.
Som i det här fallet stannade en man som hade kunskap- den som höll i hästen, men hästen kunde ha kommit lös alt. gjort illa sig då man lät luckan mer eller mindre falla ner.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Och vad binder du dina hästar med för att de inte skall slita sig loss? Ankarkätting surrat rundt huvudet och runt frambommen??

En panikslagen häst drar utan några som helst problem sönder båda transportgrimskaft och en rejäl grimma, det lär de flesta ha varit med om. Jag binder alltid mina hästar på normalt vis med lädergrimma och transportgrimskaft precis som de allra flesta gör. Men vill hästen dra sig loss så gör den det.

Transporter med så dålig ventilation att man måste köra med öppen lucka borde inte godkännas för djurtransport! Det är INTE en bra lösning att ha luckan öppen! Vid olyckor kan de ramla ut, de blir rädda och kan gå över bommen för att rymma från lastbilar osv som kommer upp i stor hastighet bakifrån, och rampen är såpass låg på de flesta att de kan ramla ut om de kastar sig kraftig bakåt och spränger grimman. Ser enbart stora säkerhetsrisker vid att åka med öppen lucka. :crazy:

Har man inte råd med en vettig välventilerad transport så får man hyra en eller göra fönster/taklucka på den man har.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Har man inte råd med en vettig välventilerad transport så får man hyra en eller göra fönster/taklucka på den man har.

Nej. Det gör man inte alls.
Antar att du inte brukar köra släp eftersom du ger sådan vansinnigt råd..:crazy:

AM
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Nu vet jag att L E brukar köra utan mellanvägg. då kanske man måste surra så pass.
Jag vill ha lagom utrymme där då hästen inte kan förflytta sig o därmed få den kraft som den behöver för att dra sig loss. När man öppnar upp bak- då kan ju hästen dra.. om den sitter fast då, vilket den inte ska.

fastsättningen i grimman är ju bara för att hindra den från att backa o hamna under frambommen eller vända sig. Själva spiltan är ju det som håller den inne-begränsar den= lastsäkrad
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Hakar och plastad kedja brukar vi binda upp i, alternativt rep och karbinhake. Alltid ardennergrimma. Välkommen att försöka dra sönder det, på det utrymme en transport erbjuder. Inte ens på större utrymme klarar en häst att dra sönder dessa arrangemang.

Jag säger det igen: bind så hästen stannar där den ska, om man inte väljer att släppa loss den. Det är varken konstigt eller särskilt kontroversiellt. Det är sunt förnuft att lastsäkra. Hade annan last varit på väg av släpet som visas på bilderna är dryga böter ett milt straff.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag vet inte var du får allt ifrån, hittar du på allt eftersom?

Enda gången jag kört utan mellanvägg de senaste 8 åren är när vi haft sto med föl, och det är inte så där överväldigande ofta det händer.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Nej jag fick för mig att du är den som alltid rekommenderar att köra utan mellanvägg.

Ber om ursäkt om jag tog miste:crazy:
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Hakar och plastad kedja brukar vi binda upp i, alternativt rep och karbinhake. Alltid ardennergrimma. Välkommen att försöka dra sönder det, på det utrymme en transport erbjuder. Inte ens på större utrymme klarar en häst att dra sönder dessa arrangemang.

Jag säger det igen: bind så hästen stannar där den ska, om man inte väljer att släppa loss den. Det är varken konstigt eller särskilt kontroversiellt. Det är sunt förnuft att lastsäkra. Hade annan last varit på väg av släpet som visas på bilderna är dryga böter ett milt straff.
Jag skulle inte ha en ardennergrimma på.Har inte sett ngn ryttartävlingsmänniska bruka en sdn heller:cool: Däremot en vanlig grimma klädd med fårskinn.
Det är ju bara för att förhindra att den försöker vända sig eller att komma under bommen som den ska sitta fast. Det är spiltan som ska vara lastsäkringen. Nej jag gillar inte att enbart hästens huvud o nacke ska ta hela hästens styrka OM den nu har utrymme att dra. sätt på en lina.

Jag har lyckats med att en gång per häst ha glömt bort att knäppa loss o sagt backa o då har jag varit glad att grimman har gått o inte hästens nacke. Hästarna brukar alltid stanna när de på så vis kommer loss. Får troligen tillräckligt ont i nacken.
Jag har däremot alltid extra grimma o grimskaft med.
Har ett fast grimskaft med panikhake som måste vridas ett halvt varv- ett som jag är rädd om:grin:

att rekommendera folk att åka utan mellanvägg kräver förstås surrning. De enda som behöver åka superbrett kan vara högdräktiga ston eller sto med föl.
De allra flesta hästarna behöver bara bredda sig bak. Har de rejäl klaustro som vissa galoppörer är den en annan femma.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Den har ju inte utrymme att dra. Däremot att stöka, och det är många gånger som hästar stökar sönder grimmor (särskilt snygg-grimmor verkar gjorda av papper och gem). Mellanväggen är INGEN lastsäkring, det blir tydligt den gången hästen kommer loss och går över mellanväggen. Särskilt snyggt är det när benet fastnar mellan frambom och mellanvägg och benet sedan bryts som en tändsticka, då är det riktigt festligt att vara tävlingsarrangör. Har man sett en häst sitta fast över en mellanvägg räcker det, jag har sett flera. Alla med rätt tråkiga skador som följd.

Ja, jag förstår att somliga har som rättesnöre vad tävlingsryttare gör och har, dock har jag lite större vidd. Jag känner att jag mognat ur det där tänket vad "alla andra har och vad alla andra gör". Det krävs liksom för att komma vidare, ett snäpp längre än andra gör.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Ja därför ska spiltan vara rätt trång o ha en högre mellanvägg. än de flesta som finns idag. Även bommarna fram o bak sitter för lågt för att min stora ska åka säkert.

Jag vet nog inte vad du utgår ifrån o mina hästar skulle inte få plats att ens komma på tanken att vända. Lite som seminspilta framtill. Det är dessutom en fet stolpe från golv till tak på mitten.

Jo man agerar nog efter erfarenheterna eller andras som man har sett/ hört talas om, vilket är bra. JAG känner inte att jag måste surra mina så pass.

De stökar inte heller o har aldrig gjort- inte ett skrap- vilket brukar bero på hur man kör- hästens erfarenheter
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag kör betydligt fler hästar än mina egna. Visst har jag haft hästar som står som ljus som jag inte behövt binda ö h t, men det är inget jag rekommenderar andra att köra på som default.

Det är betydligt lättare att ha ett system för hur göra och sedan köra på det (säkra) sättet över hela skalan. Det minskar olycksrisken väsentligt, och det är lätt att lära ut.

Dåliga sätt finns det många, men säkra och bra sätt finns det färre. Om alla tänker efter före och funderar över riskmomenten hade olyckor som vi läser om i trådstarten lätt kunnat undvikas. T ex genom att binda med ordentliga grejor (hållbar grimma och vettigt grimskaft). Nog måste det vara bättre än alternativet - att ha en häst som klättrar ut?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästtransport öppnades i farten på E4 i höjd med Herrbeta och hästen lyckades ta sig ur fordonet. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
952
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagen åkte en hästtransport av vägen i utkanten av Östersund. Hästen klämdes i kraschen och efter många och långa försök var...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigt på torsdagsmorgonen välte en hästtransport på E4 mellan Örkelljunga och Helsingborg. Hästen fick föras till djursjukhus efter...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst var på rymmen i närheten av Bro vid niotiden på onsdagskvällen. Det var en mindre häst, troligen ett russto, brun med vit bläs...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp