Häst försökte rymma från transport på E4

Precis när de var på väg ut på E4 upptäckte Ingegerd Östfelt att hästen Grimm försökte rymma ut ur sin transport. Bildspecial Det var när Ingegerd Östfelt tillsammans med sin dotter Erika Pettersson var på väg till veterinären i Mantorp som olyckan var framme. -Vi skulle precis ut på E4 ...

Källa / Läs mer:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7760927
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Beklagar din fruktansvärda upplevelse och är glad för att det gick bra! Alla hästar kan få panik i en transport så det är inte konstigare än så. Tycker synd om dig! Kram!
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Precis min tanke också. Man märker väl ändå när en mer eller mindre stimmig häst vänder på sig i ett enaxlat släp? Innan den sparkat sönder luckan? :crazy:

Tur att allt verkat gått så bra i alla fall.
Om hästen lever om så stannar man o kollar innan man kör ut på E4an= inget vidare ställe att stanna på utan poliseskort för att ev. ta ut hästen.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Såg nu försvarstalet.

Om man kör vidare när hästen lever om så har man absolut inte "gjort allt rätt":confused::confused::mad:

Man har som hästägare skyldighet att lära hästen att åka o att köra häst säkert.

Det är troligen inga störra problem om man i fortsättningen ber ngn erkänt van att visa hur det ska gå till. Uppbindning, bommar samt körsätt.

Träna den istället o lär av misstagen. i det här fallet är det ren okunskap som gav missödet.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Visst gjorde ni fel. Kom hästen loss så var det inte rätt. Hästen ska ALDRIG komma loss om man inte med vett & vilja släpper loss den. Att stänga övre luckan är i de flesta fall inte ens tillåtet enligt djurskyddslagen då luften inte räcker till. Har luckan varit stängd då ni kört tidigare, förstår jag om hästen var tveksam till att gå in igen.

Hela den här olyckan hade kunnat undvikas om hästen suttit fast ordentligt. Att "aldrig mer köra hästen i transport" är inte en lösning på något problem, det är snarare att skapa ett större problem (den dagen hästen måste iväg akut t ex). Skaffa ett vettigt släp och gör om - gör rätt.

:bow: +1 på det.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag hade nog inte väntat på räddningstjänsten, utan tagit ut hästen själv, direkt! Men så är jag inte den typen av person som börjar skrika och gråta när det händer saker, utan går in i mig själv och gör det som måste göras lugnt och metodiskt.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Att det var en islänning är ju ingen chock direkt. De slåss för sin sak, är små och starka och har mkt instinkter. Det är inte sällan de man möter på problemlösningar/lästträningar. Och de kan kräva mer jobb att få trygga så sånt där inte händer.
Skönt att det verkat gå bra!

Hmmm, jag har aldrig haft en islänning som slagits för sin sak. OM det sker så ligger felet helt klart någon annan stans högre upp sas. Jag tycker mig nog ha haft ett bra antal vid det här laget förutom de jag har varit aktivt medhjälpare på, faktum är att under alla dessa år så har det hänt en gång att en häst gjort kapitalt motstånd när det gäller lastningen men tyvärr berodde nog det mer på ägaren än hästen. Av alla hästar jag haft så är det endast en jag aktivt har lasttränat, de övriga har gått i i transporten ändå och det gjorde den som lasttränades också men tog 10-15 minuter på sig och den tiden vill jag inte spendera för att lasta.

Det kvittar nog vad du stoppar i lådan, utgångsläget är detsamma.

Jag har haft ekipage efter mig som gick ner i diket med två hästar, släpet var det bara skit av. De lastades om på motorvägen och gick klockrent i den nya transporten igen.

En olycka där transporten totalkvaddades med en islänning i, vår transport men utlånad gick rakt i nästa transport och visade aldrig några problem med att bli lastad efter det.

Går dom inte på så vågar jag påstå att det beror mer på den som lastar än det som ska lastas.

Vad som skett i aktuellt fall vet jag inte, det finns säkert någon utlösande faktor och inte har första tanken för hästen varit att ta sig ut utan det har nog kommit sig av något annat som hänt innan. Möjligen har den hoppat först och därefter drabbats av panik.

Det behöver inte ens vara någons fel, utan bara en rad olyckliga omständigheter. Jag har bekanta som reser ofta med sina hästar, en av dem lyckades ta sig loss. Antagligen hoppade den över bommen, av kraften så flög skötardörren upp och hästen tog sig ut den vägen. Innan de hade hunnit stanna så var hästen bredvid vägen och sprang, lyckligtvis utan skador.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag hade nog inte väntat på räddningstjänsten, utan tagit ut hästen själv, direkt! Men så är jag inte den typen av person som börjar skrika och gråta när det händer saker, utan går in i mig själv och gör det som måste göras lugnt och metodiskt.

Då måste jag undra hur du skulle lösa att ta loss en hängande häst, samtidigt som du öppnar luckan utan att skada hästen, alldeles själv?
Tack och lov för rådigt ingripande av räddningstjänsten och att de faktiskt övar på att hantera hästar, när tillfällen ges.

Hade dessa människor försökt ta loss honom själv, betvivlar jag att han hade varit så pass oskadd som han var.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Hästen klarar nog att lemmen slår ner. Svårigheten låg nog snarare i att inte få någon person under.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Hästen klarar nog att lemmen slår ner. Svårigheten låg nog snarare i att inte få någon person under.

En av svårigheterna skulle jag tro. På bilderna på bloggen hänger hästen rejält över, och att orka hålla emot luckan med den kraften som blir med hästen på är knappast troligt.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Min lem hade inte dunsat ner eftersom den har nån mekanism som jag tillfälligt glömt bort vad den heter... Jag får iaf ta i allt jag har, hänga mig i lemmen, och använda hela min tyngd för att få ner den.

Men med en sån transport så hade jag börjat på den sidan hästen inte hänger, sedan tagit sidan där hästen hänger, och ställt mig på sidan av släpet medans jag öppnade det. Dunsen ner tror jag inte är nåt problem eftersom att hästen inte landar på lemmen, utan på asfalten, och troligtvis hoppar ner själv så fort lemmen har rätt vinkel. Vilket det oxå ser ut som att hästen i fråga gör på bilderna.

Jag ser inte problemet alls som du verkar se? Vad är det du tror skulle bli sån himla stor skillnad? Det är inte som att brandmännen håller emot lemmen så pass, för så många var de inte, och dessutom satte de snören rakt ut, vilket inte för att de ens har möjlighet att hålla uppe lemmen utan att vara grymt starka. Och den styrkan krävs många många män för att uppnå.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Så lemmen klarar hundratals kilo utan att gå ner i backen hårt? Att det finns dämpare vet jag, men ingen av dom jag sett skulle kunna hålla emot hästens tyngd så som din gör. Häftigt!!
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag kan lova dig att gasdämparna som gör att du behöver trycka ner luckan inte håller för en häst så snälla prova inte att öppna själv om du har en häst på den på det viset det kommer inte att sluta lyckligt iom att lemmen kommer att braka i backen i en jäkla fart så kan jag garantera dig att hästen inte kommer att hinna med utan det kommer att sluta med att du klämmer frambenen mellan lucka och asfalt och hur det kommer att gå med hela hästens tyngd på luckan samtidigt kan du nog själv räkna ut inte bra i alla fall. Jag fattar överhuvudtaget inte att de ger sig på att öppna luckan med de risker för klämda framben det innebar, själv hade jag sett till att plocka in hästen istället bara på med en lina och dra ut genom skötardörren och dra in huvudet så att den hade vält ner i släpet iom att det inte fanns mellanvägg i så hade det varit klart enklaste sättet att plocka ner den.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Så tar vi det igen

Lem: manslem, penis, fallos, snopp, manligt könsorgan
Läm: lucka, lock; nedfällbar skiva; träslå, slå, bom

Ja, det spelar roll.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag kan lova dig att gasdämparna som gör att du behöver trycka ner luckan inte håller för en häst så snälla prova inte att öppna själv om du har en häst på den på det viset det kommer inte att sluta lyckligt iom att lemmen kommer att braka i backen i en jäkla fart så kan jag garantera dig att hästen inte kommer att hinna med utan det kommer att sluta med att du klämmer frambenen mellan lucka och asfalt och hur det kommer att gå med hela hästens tyngd på luckan samtidigt kan du nog själv räkna ut inte bra i alla fall. Jag fattar överhuvudtaget inte att de ger sig på att öppna luckan med de risker för klämda framben det innebar, själv hade jag sett till att plocka in hästen istället bara på med en lina och dra ut genom skötardörren och dra in huvudet så att den hade vält ner i släpet iom att det inte fanns mellanvägg i så hade det varit klart enklaste sättet att plocka ner den.
:bow::bow:

Det blir sådär när de som inte är så hästvana ska lösa problem.

räddningstjänst m. fl brukar vara rädda för hästar rent allmänt.

därför ska hästägaren vara aktiv iom att det är den som känner sin häst bäst.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jo, jag har Islandshäst. Och ja, jag har en del erfarenhet även om jag har färre år i bagaget än dig. Dock jobbar jag som problemlösare och sammarbetar med och tränar för andra som har runt 30 års erfarenhet av problemlösning och Islänningar.

Jag gillar rasen. Och kommer nog absolut skaffa mig någon till i framtiden. Men har de problem är det svårare att bryta dem än i halvblod(inte omöjligt med rätt teknik). Islänningar slåss för det dem tror på. Har de bestämt sig för något är det mer enveten kamp än halvblod. På gott och ont.
Och jo, många problemlösare möter mycket Islandshästar. Inte för att rasen är så himla fruktansvärd. Men den drar ibland ett klientel som kanske inte riktigt kan hantera de där små envisa, energiska och starka sakerna(det är rätt många ridrädda alt lite äldre damer enligt Islandstränare själva).
Visst finns stencoola Islänningar. Men OM de inte är det så är de rätt mkt mer envisa än en halvblod som inte är avlat för att överleva i karg miljö och kämpa. Halvblod är mer sinnesslöa och slappa(obs humor och överdrift). ;)
En islandshäst testar gärna fler gånger om det där den tror på går. Sen har de så korta och starka kroppar. Så om de rakställer sig och försöker dra tex så kan folk utan teknik inte riktigt rå på dem. Halvblod är längre, högre, balanskänsligare, lättare att böja mot sin vilja iom det och lättare att påverka då om man nu inte vet vilken vinkel man ska jobba i. Plus att de är intelligenta över lag.
Ett halvblod som försöker bryta sig ur en transport ger sig kvickare(oftast givetvis..). Även om det givetvis blir yvigare rörelser och andra problem med halvbloden.

En Islandshäst är ju avlad på under lååång tid för att överleva i hård miljö. Det sätter sina spår i mentaliteten på dem. Får man dem med sig kämpar de ju dock för sin människa på samma sätt.
Jag uppskattar den där viljan och föredrar den framför halvblodens mentalitet. Men för en hel del människor ger viljan problem. Det möter vi på i jobbet.
:confused:
Det är väl Nh du pysslar med o synen på hästen delar jag inte

Håller med Boj att det måste ligga i hanteringen. båda dina hästar har du ansett som farliga. Isiskorsning / halvblod.

Det påminner om en tant som sa när min äldre var föl- att tyska hästar var hårda o den skulle provoceras för att man skulle kunna sätta dit den.
Hon kunde inte ha mer fel.
Om man har såna fördomar om hästar så fattas både humor o kunskap som jag anser att man måste ha med.. åtminstone unghästar.
Jag bryter inga hästar, utan försöker att var en som de kan lita på.

Klart att hästen känner om man är spänd o förväntar sig saker. Dessa saker brukar då oxå infrias- skräckscenariorna igen:crazy: Saker.. som är naturliga för en häst innan den blivit mer erfaren o rätt lotsad av sin mentor. En del fobier bleknar bara med åren, men om man inte gör affär av allt brukar det inte heller bli ngt.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

:bow::bow:

Det blir sådär när de som inte är så hästvana ska lösa problem.

räddningstjänst m. fl brukar vara rädda för hästar rent allmänt.

därför ska hästägaren vara aktiv iom att det är den som känner sin häst bäst.

Jag kan hålla med om att Gylles idé att försöka lyfta in den igen, troligen hade varit säkrare, även om hästen kanske gjort mer motstånd åt det hållet? (In i finkan igen.)

Men jag har haft helt andra erfarenheter än du uppenbarligen, gällande räddningstjänsten.... Är förbannat glad över att det på många ställen runt om i Sverige tränas på att hantera hästar. Liksom de tränar på att klippa bort biltaket för att minimera att försvåra skador och för att kunna arbeta snabbare etc
Jag har på flera av de orter jag bott haft ett samarbete med räddningstjänsten och tagit emot grupper med brandsmän som vi haft räddningsövningar med. De har varit väldigt frågvisa och intresserade om allt som rör hästarna.
Däremot kanske just inte denna situation tillhör vanligheten men kommer definitivt att ge flera av dem som var med något att tänka på i framtiden. Framförallt vilka verktyg som behövs och hur transporterna är konstruerade. (Att de är härdade gällande akuta situationer, svårt skadade,döda, hysteriska individer behöver väl knappast nämnas. )

Men det jag verkligen önskar i sådana här situationer är att tillverkarna av släp tar till sig och utvecklar säkrare och bättre transporter. (Givetvis spelar det mindre roll om handhavandet inte är riktigt) men med tanke på hur bilindustrin ser ut idag med alla nymodigheter, så ligger utvecklingen på transportsidan långt efter, även på nya släp.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Kollade du inte på bilderna? Jag lovar dig att lämmen åker ner i en jäkla fart utifrån vad jag ser på de bilderna. Brandmännen kan omöjligt hålla emot den kraften som blir! De lyckas ju inte ens hålla emot när det ena spännet fortfarande sitter kvar!?

Så då, åter igen, hur skulle det göra nån skillnad?

Kolla på bilderna, det går inte ett dugg långsammare för att brandmännen håller i lämmen!

Dock håller jag med dig om att det hade varit säkrare att försöka få in den i släpet igen, framförallt som den hästen hängde. Skillnad hade varit om den hade hängt i ljumskarna.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Om hästen lever om så stannar man o kollar innan man kör ut på E4an= inget vidare ställe att stanna på utan poliseskort för att ev. ta ut hästen.

Vi har boggie Umeå släp och den dras av en King Cab.
Det vi brukar stoppa in där är sto med föl alternativt någon ettåring.

Minsta lilla dom rör sig så känns det i bilen.

För mig är det totalt obegripligt att chauffören inte märkte att något var fel i släpet, långt innan den försökte sparka sig ur.
En enkelaxlad är ju vingligare...

Obegripligt..

AM
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Jag håller helt med, det är ju ingen pytteliten häst vi pratat om heller. Med mitt enkelaxlade (av samma typ som på bilderna) kändes det om hästen bytte bakhov. Hela bilen skuttade till. Även med de släp vi har idag (stor dragbil och dubbelaxlat släp) känns det när hästarna trampar om, även om det inte är i samma dimension som med enkelaxlat.

Att BÅDE lyckas vända sig OCH sparka sig ut samt hoppa över innan föraren stannar? Ja, ibland undrar man.
 
Sv: Häst försökte rymma från transport på E4

Det är då det egentligen skulle behövas ställas högre krav.

Till exempel utbildning/behörighet/lärdom att lasta, säkra last, frakta last.
Har man ingen utbildning så ska man inte ens få koppla en skottkärra på kroken.

Vi åker ganska mycket och man ser ju hur vissa "hästekipage" (läs chaufförer) skulle behövas åläggas med körförbud.
(fast det gäller även husvagnar)

AM
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästtransport öppnades i farten på E4 i höjd med Herrbeta och hästen lyckades ta sig ur fordonet. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
952
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagen åkte en hästtransport av vägen i utkanten av Östersund. Hästen klämdes i kraschen och efter många och långa försök var...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigt på torsdagsmorgonen välte en hästtransport på E4 mellan Örkelljunga och Helsingborg. Hästen fick föras till djursjukhus efter...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst var på rymmen i närheten av Bro vid niotiden på onsdagskvällen. Det var en mindre häst, troligen ett russto, brun med vit bläs...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp