Häst- hemma / utfodringen?

Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Min häst får fri tillgång på hö, en stor höpåse med ut på morgonen. Hon äter allt mellan 5-9 kg/dag i hagen vintertid. Men så fort det kommer gräs så ratas höet! Sedan får hon 5 kg hö på kvällen. Får hon mer hö på kvällen så drar hon bara runt det i boxen, med 5 kg så är det mellan några strån och något halvkilo kvar på morgonen. Kraftfoder morgon och kväll.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Där jag jobbat, (stor gård, ca 75st hästar, bedriver seriös avel, inackordering, ridskola, in/tillridning och allt vad en gård hör till..) fodrar 2ggr om dagen.
Vissa får fri tillgång, avelsston+föl & unghingstarna.. alla andra fodras 2ggr om dagen (även tävlingshästarna som tävlar på nationellnivå). Har aldrig varit några problem.

Det ultimata är väl att fodra 6-7ggr om dagen om mindre givor, men vem har tid med det egentligen? då ska man bara gå runt & fodra...

Dock kanske hästarna kan få fri tillgång på halm? och sen fodras med det "riktiga höt" morgon och kväll.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Nu har jag ju hästarna en bit hemifrån, men vi gör allt själva, så det är ju ingen större skillnad mot att ha eget stall. Min pappa morgonfodrar när han kör till jobbet vid halv sju-tiden. Sen får de rejält med hö i hagen av mig när de går ut, vilket varierar lite mellan 8-11 beroende på om jag går i skolan (går ut tidigare) eller rider någon av dem (går ut senare). Den som i så fall får stanna inne får hö i boxen. De går in vid halv sju-tiden vintertid och får då en ranson hö till, samt en gång vid nio-tio på kvällen, då de får för natten. Den omgången de får på morgonen när de går ut är alltså väldigt stor.
Vill ha dem utfodrade minst tre men helst fyra gånger/dag, och gärna utspritt över dagen.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Nu jobbar jag framförallt hemifrån men tidigare har jag gett hö på morgon, em, kväll och gett dem fri tillgång på halm under dagen.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

lite OT har.

tanker dryga ut ho rakningen denna vinter med halm.. har ni haft problem att hitta god halm for konsumption? jag har just borjat leta och det verkar vara lite problem. och sallan hittar man halm i smabalar.. om det ar billigt nog kan det ju ersatta mkt av det ho de far ute under dagen, just att ha ngt att tugga pa mer an foder, och jag kan spara det dyra hoet for natten.. alla forslag mottages tacksamt..
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Jag har det så bra så jag går hem på min rast och matar .
Mina får mat 4-5 ggr/dag

Hej från Hambo
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Mina får kraftfoder morgon och kväll samt har fri tillgång på grovfoder i hagen (de som står på stall) Lösdriftshästarna får kraftfoder en gång på kvällen (vid behov) samt har fri tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 710
Senast: bobbbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 109
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 682
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp