Häst i chock, någon med erfarenhet?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Idag så hände en otäck grej hemma på gården.
Jag hade vart i stan och handlat och när jag kom hem så gick jag (som vanligt) ut till hagarna för att se så alla hästar var ok. Det var dom, stod och pillade i backen som dom brukar.

Gick in för att äta, gick ut ca 40 minuter senare för att ta in hästarna.
Min sambo märker att årt ungsto är "borta", hon syns inte till alls, hennes hagkompis, min gamla 21 åriga gubbe står som vanligt vid insläppet.

Vi letar med blicken i hagen och då får jag syn på hennes täcke! Hon ligger längst bort i hagen helt orörlig. Jag ser lite taskigt på långt håll och får i det närmaste panik! Jag trodde hon var död!

Min sambo skyndar snabbt dit och jag hakar på. Han hinner fram först och jag som knappt vågar titta(tror ju att hon är borta) hör honom säga: Hon har fastnat, hjälp mig!

Först då vågar jag gå fram. Hon har rullat mot ett träd och kommer inte loss. Hon är lerig och skitig, har kämpat en del och andas tungt. Hon ligger med alla ben mot trädet och det har bildats en grop så hon inte kan rulla tillbaka.

Denna plats är ingen som de brukar rulla sig på, det gör dom ju på de öppna ytorna, det är en skogsdunge, och hon ligger endast ca en meter från elstaketet.

Vi tar tag i fram och bakbenen och rullar henne tillbaka.(tack och lov är det en liten C-ponny som inte väger massor).

Vi får henne att ställa sig upp, hon skakar. Hon börjar att gå mot stallet på lite darriga ben. Väl inne så bryr hon sig inte alls om den mat som jag lagt in tidigare. Vi lägger på henne täcke och Hon lägger sig direkt och börjar att rulla. Vi misstänker då kolik och jag springer upp för att ringa veterinären. Vår veterinär ber mig att hålla henne varm samt att gå med henne. Hans tankar är att det är antingen kolik eller chock. Blir hon inte bättre inom en halvtimme ska jag ringa jouren.

Vi börjar att promenera, hon är helt tom i blicken, hela bakdelen skakar, men hon går framåt, på trötta ben...en stund, sen lägger hon sig. Vi kan ju se att hon är helt slut. Vi tar in henne, hon lägger sig och skakar. Bakbenen är helt raka och iskalla. Då hon ligger still så låter vi henne ligga kvar, lägger varma filtar på henne så det täcker allt utom huvudet.

Halvtimmen har gått och ingen förbättring. Jag ringer jouren, som naturligtvis inte svarar, men ska ringa upp inom en halvtimme.

Hon blir inte bättre, hon ligger ner och med jämna mellanrum så försöker hon rulla sig. Vi tar upp henne och går ut igen.
Då ringer jouren, jag förklarar vad som hänt och min sambo går med henne under tiden. Jourvet undrar om jag tycker hon ska komma ut. Hon ber mig att ta in ponnyn i boxen en gång till för att se om hon lägger sig för att rulla, då skulle hon komma direkt.

När vi då kommer in så står hon kvar uppe. Hon ser väldigt trött ut och efter någon minut så klarnar blicken. På sekunder blir hon sitt gamla vanliga jag, hon är hungrig! Vi tar bort all mat(vilket vi i förvirringen inte gjort tidigare) och Nicki blir sur! Vad gör ni med min mat? ser hon ut att tänka. Hon vräker i sig de få strån som blivit kvar.

Pratar en stund till med vet om vad som möjligen kunde inträffat men hon visste inte. Nicki skulle äta endast mycket blöt betfor resten av dagen och natten.

Vad tror ni hände? Har ni vart med om en häst i chock? Symptom och vad gör man?

Under hela förloppet så var hon fin i slemhinnor och inte uttorkad.
När vi släckte för en stund sedan så var hon precis som vanligt, tarmljud hördes och hon var VRÅL hungrig!
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Har ni tempat henne??

Jag hade en som rullat fast och hamnat i chock...han hade 35,5 i temp och jag fick inte hit nån vet.... Jag har ju ofta lite medikamenter hemma och jag fick ge honom finadyn( enl vets rek) och räddningsdroppar och fick faktiskt "liv" i honom...chocker är farliga, det kan slå ut hela systemet så dom kan dö av det.....ha koll på temp o hästen ordentligt ett tag.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Jösses...det har vi inte gjort!
Fasten det är mitt i natta så sticker jag ut direkt och kollar det!
Är du vaken ännu Martha? Har ingen finadyne hemma, men tror att det finns butta! Tror du det kan funka? Och hur mycket ska jag i så fall ge henne. Liten C, vikt ca 300 kg..
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Tillbaka..
Många trötta ögon var det som försökte se vem som störde mitt i skönhetssömnen...men better safe than sorry heter det väl?
Hade inte kunnat sova annars.

Nicki hade 38.2 i temp, 38 är normalt för henne kvällstid, så yttepyttelite högre men inte alarmerande.

Hon var fortfarande som vanligt, dock mycket hungrig liksom de övriga banditerna, så dom fick lite mer natthö, gav Nicki lite också. Jag är övertygad om att det var chock nu. Hon har gjort 2 högar nu sedan vi släckte så jag tyckte hon också kunde få en tuss hö.

Tackar Martha för rådet om temp.
Passar på att fråga om det är vanligt med chock hos häst? Jag har aldrig vart med om det.. Men banne mej vad otäckt det var, jag trodde på allvar att hon inte skulle tillfriskna.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Oj...jag gick o nana...:D
Men det gick ju bra ändå....Nu är det säkert ingen fara med din häst, och jag vill påpeka att man inte skall ge mediciner utan veterinärs inrådan, jag hade telefonkontakt med en veterinär och vi kom fram till att vi skulle göra på detta viset sinsemellan.....
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Usch och fy vilken otäck händelse.
det var tur att ni fick upp henne.Detta är min stora skräck att nu fr.a.på hösten då det är mörkt tidigt att någon häst saknas och ligger hjälplös i hagen.
Jag har varit med om det en gång.Nu åker hästarna in innan det blir mörkt(kan ju klicka nån gång) :bow:
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

strumpan skrev:
Usch och fy vilken otäck händelse.
det var tur att ni fick upp henne.Detta är min stora skräck att nu fr.a.på hösten då det är mörkt tidigt att någon häst saknas och ligger hjälplös i hagen.
Jag har varit med om det en gång.Nu åker hästarna in innan det blir mörkt(kan ju klicka nån gång) :bow:
Innan det blir mörkt? Snart mörknar det ju vid fyrasnåret :crazy:

Trådskaparen: skönt att det gick bra med pållen!
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Förstod det, klockan var ju ganska mycket när jag upptäckte ditt svar.. ;)

Självklart ska man inte ge medicin utan vet inrådan, det vet jag absolut. Men jag fick nog halvt panik och ville fråga ändå.

Tack och lov så gick det bra denna gång. Nicki är helt ok nu. Hon var som vanligt i morse och går i hagen som om inget hänt.

Jag har sökt på internet om detta och det förvånar mig att jag inte hittar någonting! Är det så ovanligt?
Säkert står det om det i någon bok som jag inte har, men det borde stå något på nätet också tycker jag.

Hursomhelst så är detta en upplevelse jag önskar att ingen annan får uppleva! Fy vad det var läskigt.

Vill gärna att vi spinner vidare på denna tråd, kanske kan vara av nytta då någon annan råkar ut för liknande sak.
Även om man dock ALLTID ska kontakta veterinär, så kan det ju vara väldigt bra att veta vad man gör i första skedet, för vet kan ju inte alltid komma direkt. Vi har tex minst 1 timmes väntetid på jouren. Dom har en bit att köra.

Tackar Martha igen! :bow:
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Ja, det var verkligen hemskt!
Det var rena turen att min sambo var hemma! Jag hade nog inte fått upp henne annars! Är ju trots akllt en ganska liten person och inte alltför stark. Han jobbar oftast denna tidpunkt och jag är normalt sett ensam hemma. Vi tackar vår lyckliga stjärna...

Vi tar också in hästarna innan det blir mörkt, har en mörkrädd gammal häst, som INTE vill vara ute då. Har planer på att skaffa belysning till hagen, i alla fall så man får ledsyn. Då kan dom vara ute lite längre. Här blir det mörkt kl 3 på vintern..
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Ja, det var verkligen en lättnad när jag såg att det släppte.
Fy farao vad det var jobbigt..
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Vi hade en insident i våras då min förra häst bestämde sig för att hon banne mig skulle in först vid intag denna dag (vi hade strikt ordning vid intag). Hon sprang helt sonika rakt igenom grinden som stallägaren höll i. Han tappade grinden som är en fjäder grind. Han var då på väg ut med en annan häst från hagen. Denna stackars häst får grinden rakt snärtandes på sig. Det är en jäkla fjong i fjädergrindar! Han fick ett sår på magen och blev chockad. Han bara stod och hängde i boxen när han väl kom in. Rörde inte maten eller kraftfodret! Han var mycket tagen av händelsen. Det tog ung en timme innan han kunde förmå sig att äta. Sen var allt som vanligt förutom att han efter det hade MYCKET bråttom förbi grindarna vid uttag....stackars häst!

//Alice
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Det finns ju olika sorters chock...Din häst hade förmodligen bara kämpat o kämpat och sedan bara "gett upp" ( en del hästfilosofier använder ju dessa medel för att "knäcka" hästar och få dom att bli "lydiga"...underkasta sig) För en häst att "ge upp"...är nästan lika med att Döden dö.....

Min häst, han hade fastnat och slitit sönder glutesmuskeln och had alltså en fruktansvärd smärta, därav hans chock....kroppen sätter in alla sina resurser på det skadade stället och då blir det inte mycket "över" för det övriga....när det blir såhär stora skador som han fick...

Sen finns det säkert andra chocker också.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Och??Vad är det för fel med det?
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Jo, hon hade nog kämpat som en galen, det ser ut så i spåren efter henne i alla fall.

Finns det verkligen folk som frivilligt utsätter hästar att hamna i ett sådant här tillstånd? Den filosofin verkar i så fall sinnesjuk! Jag ska icke anamma den. Att jag sett detta en gång är en gång för mycket.

Eftersom att hon inte hade någon som helst skada, har gått igenom henne från topp till tå, inte ens en liten svullnad eller stelhet(vilket jag hade väntat mig idag) så finns det som du säger olika typer av chock. Vore intressant att höra flera chock situationer om de har funnits.

Alltid bra att lära sig, så man är förberedd när något sådant händer, jag vet att jag var det inte!

Vad är det egentligen som händer i hästens kropp när den kommer i chock.?

Pratade nyss med Kopparberg i tele ang detta och vi kom fram till, eller rättare sagt hon kom fram till(för jag kan inget om det heller), att det är nog lika som hos människor. Att kroppens funktioner stängs av en efter en.

Otäckt! Finns det olika stadier? Vad gör en veterinär för att häva chocken?
Kanske har vi någon veterinär som har lust att ge sin syn på det hela, skulle bli tacksam för det.
Trots allt så är ju detta något som kan hända alla, oavsett hur försiktig man är med sina djur.

Jag vågar inte ens tänka på vad som hänt om detta inträffat när jag var i stan och hon hade fått lega i timtal, nu vågar jag ju knappt åka hemifrån.

Jag antar att vi hade tur som hittade henne relativt snabbt och kunde avhjälpa det hela med lugn och ro samt värme. Det var nog på håret. För så iskall som hon var i bakdelen har jag aldrig känt något djur tidigare. Tur att hon hade sitt regntäcke på, det skyddade i alla fall kroppen från väta.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

JAg tror man kan spruta kortison...har för mig att vi diskuterade det då jag var i den situationen, men jag hade inget hemma så det blev inget med det....
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Har varit med om att mitt sto rullade sig för nära elstängslet och dessutom mellan det och i en grop. Hon fastnade med benen i stänglet och hamnade på något sätt i gropen att hon inte kom upp. Hon hamnade i ett chocktillstånd, dessutom med benen invirade i eltråd som gav henne regelbundna stötar... När stallägarna hittade henne visste de inte hur länge hon legat så, men hon var nerkyld och helt borta i skallen, men redan efter kanske 20 minuter var hon sitt vanliga jag igen.

Mitt andra sto svimmar ganska lätt, hon tuppar helt enkelt av istället för att gripas av panikhysteri när hon blir rädd. De första gångerna blev jag livrädd men nu har jag lärt mig att bara killa henne lite i öronen när hon tuppar av så vaknar hon lika fort igen. Nån annan som har en häst som svimmar lätt? Mitt sto har blodbrist/tunt blod har det visat sig på blodprov, kan vara det som orsakar?
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

neywaz skrev:
Mitt andra sto svimmar ganska lätt, hon tuppar helt enkelt av istället för att gripas av panikhysteri när hon blir rädd. De första gångerna blev jag livrädd men nu har jag lärt mig att bara killa henne lite i öronen när hon tuppar av så vaknar hon lika fort igen. Nån annan som har en häst som svimmar lätt? Mitt sto har blodbrist/tunt blod har det visat sig på blodprov, kan vara det som orsakar?

:smirk: :) :D :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Tack för det, om ett leende förlänger livet så blir jag nog ett par månader äldre nu.......hoppas du inte tar illa upp.......

Rolle på Österlen
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Det låter väl rimligt med kortison. Min sprutades med det när han var illa däran i nässelfeber, då gick cirkulationen ner och han var visst på väg in i någon sorts chock.

Vad är det egentligen som kortisonet gör?
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Nja, jag vet inte , fanns som inge tid för såna diskussioner just då :rofl:

Men det finns en del homeopatmedel som man kan ge vid förestående cirkulationskolapps....i väntan på veterinären då alltså...bra att ha hemma :D
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

fel o fel har jag inte sagt. jag är bara van vid att våra går ute till ca 19.30
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 172
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 522
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 178
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp