Häst i chock, någon med erfarenhet?

Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

För många många år sedan var jag medryttare på ett varmblod. En dag när jag å en tjej till var ute å erd så stack våra hästar så att jag flög av. Den sprang upp på storavägen och blev påkörd. Han hade en ängels vackt för det enda han behövde göra var att sy på ett knä, men han blev nog rätt chockad. På olycksplatsen var hästen knappt närvarande (knappt jag heller, blev rätt chockad själv). Han bara stod där mitt i allt tummult med polisbilar och brandbilar. En liten räddning för honom var nog att han fick gå en bit för att komma till stallet för då började han komma tillbaka.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Våra hästar kommer ut kl0600.Så jag tror inte det går någon nöd på dom. ;)
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Hej igen!
Lilla Nicki verkar fortfarande må ok, men nu har ena ögat börjat rinna..

Det är lite rött och jag antar att hon fått i något skräp då hon låg på marken.
Det är samma öga som var neråt mot backen..

Har haft i lite streptocillin och avvaktar under dagen för att se hur det artar sig. Det är inte svullet.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

hej Gränges
det var nog tur att ni var hemma och kunde värma och gå med henne.

jag var i chock för ett tag sedan (ramlade av) och när jag kom tillbaks till mitt rum (var på kurs) stängde jag först fönstret sen la jag mig i sängen med kläderna på och drog 2 duntäcken ovanpå och låg i dvala frysande i tre timmar. det var den där veckan i somras när det var så varmt, det var 30 grader ute...

Så när Nicki var så där hemskt kall hade blodtillförseln stoppat upp i ytterområdena för att bara hålla hjärna och hjärta varma. man kan tydligen dö av chocken i sig.

Martha; är det räddningsdroppar som kan vara bra att ha hemma? Är inte de färskvara?
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Hej!
Ja, vi tackar vår lyckliga stjärna att vi relativt snabbt upptäckte henne. Med tanke på att hon hade legat så i som högst 35 minuter(såg henne frisk 40 min innan och det tar en stund att gå till stället) och det tog flera timmar innan hon repade sig så undrar man ju vad som hänt om vi inte hittat henne så snabbt.

Förmodligen så hade det inte slutat lika lyckligt. Vår veterinär har ju en bit att köra och kanske hade hon inte hunnit hit i tid.

Den kyla jag kände vad det kallaste jag känt någonsin. Som is kan man säga.

Vad otäckt det som du råkade ut för, dock intressant för oss andra att höra hur det känns. I alla fall tycker jag det. Skönt att du piggnade till!
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

räddningdroppar är ju konserverade i sprit(konjak) och jag har aldrig hört att det skall vara färskvara......
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

aha, är det konjak :d
Synd då att jag slängde min flaska för ett tag sedan. Får skaffa en ny "bra att ha" då.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

chock är enda tillfället som kroppen kan göra slut på sig själv men i tro att det den gör är bra, så att säga. (sa någon till mig efteråt)
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

pialotta skrev:
chock är enda tillfället som kroppen kan göra slut på sig själv men i tro att det den gör är bra, så att säga. (sa någon till mig efteråt)

Saxat ur "copiadtråden"
Hästarna blev liggande på sidan, vilket kan vara livsfarligt, eftersom de blir stressade.
- Då kan hästen dö på en timme, säger räddningsledare Mats Andersson
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Fy farao... Vad otäckt!
Vi får vara glada åt vilken tur vi hade och att jag har en bra husveterinär som rådde mig hur jag skulle göra. Det är vår hund/katt veterinär och han kan även häst. Ringde honom först, då han bor närmast. Tyvärr var han bortrest just denna dag, men nu löste det ju sig ändå.
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Om vi talar om "riktig" chock dvs cirkulatorisk chock så hjäper kortison till att hålla upp blodtrycket, jag fick lära mig att man alltid skulle sätta in dropp först, det kan gå snett om kroppen försöker hålla upp blodtrycket med en för liten cirkulerande blodvolym, men i praktiken får det ofta bli kortison först o det brukar fungera.
Vid allergiska tillstånd motverkar kortisonet dessutom grundorsaken.
Faran för en häst att bli liggande på sidan eller på rygg är främst att lungorna lägger av, alltid en risk vid långa operationer. Sen kämpar hästar som fastnat alldeles för länge vilket i sig kan leda till katastrofalt lågt blodsocker o chock ellar livsfarliga muskelskador.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Hej!
Visst är du veterinär? Har för mig att jag läst det någon gång.

Detta med muskelskador som du skriver, kommer det av att de gör illa sig när dom kämpar eller är det något annat som kan komma efter?

Likaså det med blodsockernivån, hur vet man att den är låg? Kan man se symptom på det eller måste det mätas?

Som du säkert förstår så vill jag ju veta så mycket som möjligt om detta, nu när det drabbade oss. Kunskap är alltid bra att ha i bagaget och någon gång kan dom behövas.

Är det något som jag bör hålla extra koll på nu såhär dagarna efter? Något som kan komma i efterhand?

Nicki verkar ok, så när som på ett öga som antagligen fått lite skräp i sig. Har dock ordnat med det efter bästa förmåga.

Är tacksam för svar..
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Muskelskadorna uppstår när hästen kämpar men symtomen kan dröja ngn dag, om hästen verkar väldigt stel kan ett blodprov vara bra. Om hästen kommer igång att äta är blodsockernivån inget att oroa sig för.
Det som kan komma i efterhand är lunginflammation så håll koll på temp o andning.
PL
 
Sv: Häst i chock, någon med erfarenhet?

Ok, hon rör sig lite stelt i vanliga fall faktiskt, hon är 3 1/2 år och är i växtperiod. Jag tycker inte att hon rör sig annorlunda nu mot innan detta hände.

Har tempat henne ett flertal gånger och hon ligger på 37.9 morgon och 38.5 kväll. Normalt sett ligger hon ungefär lika som det, men jag fortsätter att tempa..

Hon äter och dricker normalt, fick ganska mycket "betfor-vatten" på kvällen då detta hände och även dagen efter enl vet. rek.

Jag tackar för svaret och hjälpen..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 172
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 522
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 178
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp