Häst med "ätstörningar".. *bilder*

P

Parentesunge

Nu blir jag så trött på honom! Det känns som om vi har provat allt men han verkat helt enkelt ha bestämt sig för att inte sätta hull.
I fyra år har det varit likadant. Det är inte det att han ser ut som ett staket, han är bara inte sådär ... vältrimmad som jag skulle vilja att han var.

Han får 12 kg hö/dag som han äter ca. hälften av. varför äter han det inte? Är det helt enkelt så att han har ätstörningar eller tycker han bara inte om mat? Jag blir inte klok på det här..
Han är en trevlig och positiv häst i övrigt.

Här kommer några bilder. Snälla, avgör om jag har rätt eller om jag bara larvar mej. Jag tycker verkligen att han är smal, höftknotorna(?) ska väl ändå inte sticka ut sådär? Hans helsyster har jättefint hull...

14 augusti, hemma:
999451.jpg

999454.jpg

2 juli, hemma:
999456.jpg

999457.jpg

999458.jpg

2 maj, hemma:
Här är han iaf snygg, men så har han just busat lite.. ^^
999455.jpg
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Parantesunge skrev:
Nu blir jag så trött på honom! Det känns som om vi har provat allt men han verkat helt enkelt ha bestämt sig för att inte sätta hull.
I fyra år har det varit likadant. Det är inte det att han ser ut som ett staket, han är bara inte sådär ... vältrimmad som jag skulle vilja att han var.

Han får 12 kg hö/dag som han äter ca. hälften av. varför äter han det inte? Är det helt enkelt så att han har ätstörningar eller tycker han bara inte om mat? Jag blir inte klok på det här..
Han är en trevlig och positiv häst i övrigt.

Här kommer några bilder. Snälla, avgör om jag har rätt eller om jag bara larvar mej. Jag tycker verkligen att han är smal, höftknotorna(?) ska väl ändå inte sticka ut sådär? Hans helsyster har jättefint hull...

Om man utgår från att han inte har för mycket parasiter...har ni röntgat hans magsäck? Om inte, är det nog dags för det.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Skulle det kunna vara magsår eller liknande? Påverkar inte det hästensbeteende också? Hanär ju alltid så positiv och glad...
men du har rätt..!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Parantesunge skrev:
Skulle det kunna vara magsår eller liknande? Påverkar inte det hästensbeteende också? Hanär ju alltid så positiv och glad...
men du har rätt..!

Han kan tyvärr vara go och glad ändå, och det är ju skönt att ha en häst med bra lynne, och ändå ha det besvärligt med en magkatarr, eller magsår och ha det riktigt besvärligt.
Det finns bra mediciner mot det nu.

Lycka till! Hoppas ni finner orsaken och att din häst blir bra!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Usch ja, vissa av bilderna såg inte så bra ut.
Min häst var också väldigt smal när han kom till mig. Han var så stressad så han hade inte "tid" att äta sitt hö i boxen. Han trampade mest omkring det. Har du prövat att ge hösilage? En del hästar gillar det bättre. Ge bra kraftfoder med mycket protein i. Har du analyserat ditt hö? Ge gärna Krafft protein, Nya krafft groov är också rätt så bra, korn, soja med betfor kanske.
Har ni regelbundna tider? Är hästen orolig av sig i box, hage, ridning etc?
Avmaskad först och främst?
Om hästen inte vill äta och kanske slår med tänderna eller något så kan det ju vara magsår. Ingen diarré?
Fortsätter det så tycker jag att du ska anlita veterinär.
lycka till!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

gejsa skrev:
Usch ja, vissa av bilderna såg inte så bra ut.
Min häst var också väldigt smal när han kom till mig. Han var så stressad så han hade inte "tid" att äta sitt hö i boxen. Han trampade mest omkring det. Har du prövat att ge hösilage? En del hästar gillar det bättre. Ge bra kraftfoder med mycket protein i. Har du analyserat ditt hö? Ge gärna Krafft protein, Nya krafft groov är också rätt så bra, korn, soja med betfor kanske.
Har ni regelbundna tider? Är hästen orolig av sig i box, hage, ridning etc?
Avmaskad först och främst?
Om hästen inte vill äta och kanske slår med tänderna eller något så kan det ju vara magsår. Ingen diarré?
Fortsätter det så tycker jag att du ska anlita veterinär.
lycka till!

Ja så kan det vara, att han är stressad.

Men jag vill varna för att OM han har magsår, lär han få ännu mer ont i magen av övergång från vanligt hö till hösilage.
För att inte tala om mer kraftfoder.
Jag tycker du ska låta undersöka hästen innan du experimenterar med fodret.

Och som sagt, ett analyserat hö, och en ordentligt uträknad foderstat, ger svar på om han får i sig vad han behöver.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Han stod på hösilage innan, men eftersom han bäddar med den del av höet som han inte äter så blev det så oerhört knutigt nör man skulle mocka. Så av rent praktiska skäl satte vi om till vanligt hö.
Han verkar inte stressad, han är lugn och gó och som jag sa innan, nästan alltid positiv. Det är bara om han är ute och promenerar ensam som han kan skutta till för minsta lilla men tar man med någon annan häst är han lugn som en filbunke igen.

Han får sojaprotein och havre som det ser ut idag + nåt sånt muskelbyggande för djur som man ger en gång i veckan, minns inte vad det heter, men det får alla hästarna (inte jag som ansvarar för honom). Krafft äter han inte alls, han stod på det först.

Vi har börjat ge honom en kaka hö åt gången och när han har ätit upp den får han en till, så har vi lite mer koll på hur mycket han äter. Alla hästar (ca. 30 st) får samma hö och ingen av de andra är "magra". Hans helsyster får lika mycket mat som han med undantag av sojan då hon får mineraler och foderjäst istället och hon är "normal".
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Håller med Tölva, kolla magen!
och när blev tänderna kollade senast? Det är mycket möjligt att han har något problem i munnen som gör att han inte vill äta.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

min första häst var oxå jättesmal vad jag än gav henne för mat, några år senare blev hon sjuk (inte av att hon var mager) och vi avlivade henne, då visade det sig att hon var full med bandmask, trots att vi såklart avmaskat henne efter konstens alla regler. så prova avmaska med dubbel dos, det rådet fick vi (tyvärr lite försent då)
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Det kan vara bra att veta att det finns ett medel som tar bandmask i fler stadier än dubbel dos pyrantel. Det heter Droncit om man bara vill komma åt bandmasken, och Equimax när det är blandat med ivermectin (och tar då även blodmasken).
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Vad jag förstår så kan en häst vara stressad inuti fast det inte syns. Den behöver inte leva rövare för det.
soja och havre är det han får alltså? Skulle nog byta till något bättre. Havre är ju så mycket energi i. Han gör väl av med mer än han äter.
Man kan sätta upp en höhäck uppe på väggen. Så gör jag med mina unghästar tex för att dom bara går runt höet på golvet annars i boxen.
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Kolla mage och tänder på honom först och främst!

Ett annat tips kan vara att minimera alla givor till existensminimum ett par dagar och sedan börja ge mer och mer. Detta tipset fick jag av min lärare i foderkunskap, det finns alltså hästar som är så inställda på att de får mycket mat att de inte tar åt sig näringen. Drar man då ner givan "ställer de in sig på svält" och tar därför åt sig näringen på ett helt annat sätt efter åt.

Har provat själv på ett hopplöst fall och det fungerade faktiskt. Dock tror jag inte att det är speceillt vanligt men kan vara en idé om det visar sig att han är fullt frisk!
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Parantesunge skrev:
Han verkar inte stressad, han är lugn och gó och som jag sa innan, nästan alltid positiv. Det är bara om han är ute och promenerar ensam som han kan skutta till för minsta lilla men tar man med någon annan häst är han lugn som en filbunke igen. ".

Det behöver inte synas på honom att han e stressad. Min g:a häst var sådan. Jättesvårt att sätta hull, din pålle e nästan fet i jämförelse, och satte han väl liiiiiiite hull så räckte det med att nån liten rutin eller en ridtur blev fel så stressade han av sig det. Och det syntes sällan och aldrig att han var stressad.

Syrrans bruks Nordis brukar kunna stressa, när saker och ting inte blir som han vill, också utan att det syns det enda man märker det på är att han kan bli lös i magen och hopplös att mocka åt :crazy: .

Har du prövat att ge honom korn och vetekli i stället för soja och havre? Soja ska man var mycket! försiktig med...

Sen håller jag med många andra: kolla tänderna....

Lycka till :bump:
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Va är det för en häst? Ålder, ras?
Vad används han till?
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Tack för alla svar!

Vimsan: Han är ett halvblod på 14 år, står på ridskola.

Tänder är kollade, men det här med magen vetehundan alltså... Han kan gå och norpa av de andra hästarnas hö och ger man honom en hökaka åt gången så äter han det, men som agt, han ser ut som om han inte får nån mat.

Ang. energin han gör av med så är det inte mycket. Han står på ridskola och går sammanlagt en och en halv timme om dagen utan överskottsenergi. Höet är det inget fel på, alla andra hästarna äter det och har bra med hull. Ridhuschefen blir inte heller klok på honom. Han var så redan när han kom till oss för flera år sedan. Ska försöka övertala dom att kolla magen på honom. Kan han inte ha hög ämnesomsättning annars? Han bajsar mycket, men "gömmer" det under halmen, av nån konstig anledning.. :crazy:
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Kolla tänderna och kinder/tandkött/gom/mungipor. Min förra häst hade stressmage och han blev inte bättre förrän jag la om kosten helt. Han gick upp i vikt först när han fick Fiber*i och olja + fri tillgång till hö. Sen när han fått bra hull började jag blanda själv och han fick då kornkross, hel havre, linfröpellets, mineraler, soja och olja(majs). Har sedan den hästen alltid fri tillgång på grovfoder.

Gå gärna igenom hela hästen med hjälp av en Equi-terapeut för stressmage kan komma av helt andra orsaker än man tror...t.ex. smärta.

Lycka till:banana:
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Jättefina tips! Det är bara det att han bor på en ridskola, en liten men helt underbar förening, men vi har det lite knapert med ekonomin. Jag skulle förståss kunna hjälpa till att betala, jag har redan lagt ut åtskilliga tusenlappar på kusen ifråga.

Men han ser faktiskt lite bättre ut nu, ska ta ett foto på honom imorgon så ni får se hans nuvarande hull. Han går och norpar från de andras höpåsar hela tiden.. Speciellt när dte är mindre rutinerade/säkra människor som går/står med honom i gången.. :smirk:
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

:D...du får se till att det knatar runt folk med höpåsar hela dagarna runt hästen:idea: ...Det är alltid tillåtet med udda metoder bara dom fungerar och inte skadar någon:D
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Du skrev i något inlägg att han får något muskelbyggande för djur en gång i veckan, kan det vara Tocosel?

Isåfall är det viktigt att han även får E-vitamin tillskott, då dessa två arbetar tillsammans. Annars tar de ut varandra och hästen får en brist och därmed sätter han inga muskler.

Bara att tips, som jag har fått lära mig!


Lycka till med hästen!! :)
 
Sv: Häst med "ätstörningar".. *bilder*

Haha, ja jag brukar kuta runt med höpåsar när jag jobbar, just för att han äter då. ;) Men det tar ju sin lilla tid.

Japp, Tocosel är det! Kunde inte komma på vad det hette sådär på rak arm.. Höhö! Tack för E-vitamintipset, jag ska kolla upp det! :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp